Deel artikel
Redenen voor verkopers om géén CRM te gebruiken
door Martijn Rijnders op 9-9-14 14:53
Veel organisaties investeren massaal in de implementatie van CRM-systemen in de hoop dat het aantal verkopen verbetert. De return on investment (ROI) van CRM bestaat uit een combinatie van twee maatstaven: een verhoogde omzet (verkoop effectiviteit) en verlaagde verkoopkosten (verkoop efficiëntie).
Deze maatstaven zijn weer afhankelijk van één grote factor: gebruikersacceptatie. Salesmanagers en –medewerkers moeten consistent gebruik maken van de CRM-software, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel beschrijf ik 4 redenen voor verkopers om geen gebruik te hoeven maken van een CRM-systeem en hoe je dit kan voorkomen.
1. Slechte ervaringen in het verleden
Als een medewerker bij een vorige werkgever slechte ervaringen heeft gehad met een CRM-systeem, dan is het logisch dat hij/zij bij een nieuwe CRM-implementatie sceptisch is. In deze gevallen is het belangrijk dat je precies uitvindt wat er mis ging in het verleden. Deze punten kun je dan gelijk aanpakken. Daarnaast is het goed om deze punten op te nemen in een checklist, zodat je kunt controleren of je niet dezelfde fouten maakt.
2. Het is zonde van de tijd
Tijd die niet wordt besteed aan verkoop is verspeelde tijd. Althans zo wordt dat in de wereld van sales gezien en verkoopmedewerkers zijn hier gevoelig voor. Deze bezorgdheid neemt snel toe als medewerkers het gevoel hebben dat ze teveel tijd kwijt zijn aan administratieve taken, zoals het vullen van het CRM-systeem.
Deze opvatting kan beperkt worden met deze richtlijnen:
- Gebruik niet teveel verplichte velden;
- Verberg de velden die niet relevant zijn;
- Synchroniseer het CRM-systeem met de kalender en takenlijst, zodat dubbele invoer niet nodig is;
- Zorg voor rapporten, dashboards en lijsten zodat medewerkers snel een overzicht hebben van leads en mogelijkheden;
- Zorg dat de CRM-software ook op mobiele apparaten beschikbaar is, zodat het ook onderweg benaderd kan worden;
- Zorg dat alle salestools in het CRM-systeem geïntegreerd zijn, zodat ze maar één systeem hoeven te gebruiken.
3. De angst voor verantwoording
Dit kan een groot probleem. De angst voor verantwoording heeft vaak twee redenen:
Medewerkers hebben onvoldoende vertrouwen in de intenties van het management
In dit geval vormt de mate van verantwoording een bedreiging voor het gevoel van zelfstandigheid. De angst bestaat dat de transparantie, waarvoor een CRM-systeem zorgt, dient om de verkoopgewoonten van medewerkers te veranderen. Dit zorgt voor afleiding die uiteindelijk leidt tot belemmering van prestaties.
Medewerkers hebben geen vertrouwen in zichzelf
Als een medewerker geen vertrouwen heeft in zijn eigen verkoopgewoonten, of misschien iets te verbergen heeft, dan wordt verantwoording vaak gevreesd. Terwijl die verantwoording juist is wat ze nodig hebben.
In beide gevallen werkt het wekelijks bekijken van de progressie in het CRM-systeem. Betrek de medewerker hierin en benadruk de voortgang en verbeterpunten. Acceptatie van het CRM-systeem is hier niet zozeer het probleem, dit is het gedrag wat voorkomt uit de introductie van het systeem.
4. Moeite met verandering
Het veranderen van gewoontes is moeilijk voor iedereen. Er zullen verkoopmedewerkers zijn die het nieuwe CRM-systeem graag willen accepteren, maar moeite hebben om dit te doen omdat ze hiermee van hun gebruikelijke patroon moeten afwijken. Je kan ze op de volgende manieren helpen:
Moedig ze aan
Als ze het nieuwe systeem echt willen accepteren, maar daar moeite mee hebben, dan zetten ze zichzelf al onder druk. Laat weten dat je ze aanmoedigt in hun succes.
Zorg voor real-time zichtbaarheid
Real-time zichtbaarheid zorgt ervoor dat werknemers progressie zien in hun pogingen om het systeem te accepteren. Als medewerkers vooruitgang zien in hun salesprestaties door het gebruik van de CRM-software, dan motiveert dit. Hierdoor neemt de kans op acceptatie toe.
Herken consistentie
Bedenk creatieve manieren om medewerkers te belonen die het systeem accepteren. Je geeft zo een impuls aan het doorvoeren van hun nieuwe gewoonten.
Bekijk aan het eind van een salesperiode de verkoopresultaten met de CRM-acceptatie per werknemer en bekijk daarna in hoeverre de werknemer het systeem accepteert en gebruikt. Waarschijnlijk is er een sterke correlatie tussen degenen die het systeem accepteren en degenen die de beste verkoopresultaten boeken.
Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM-selectie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)