Deel artikel
Is er teveel keuze bij een CRM-implementatie?
door Gertjan van Vugt op 19-2-14 16:28
Voor klantgerichte organisaties is het een must om een CRM-strategie met CRM-software te hebben. Dit geldt zowel voor grote organisaties als organisaties in het MKB-segment. Als je twijfelt, dan zou je je kunnen verdiepen in de voordelen van CRM-systemen.
Kort gezegd, iedereen die met klanten werkt heeft baat met een CRM oplossing. Ik kan maar één reden bedenken die dat tegenspreekt en dat is: “analyseverlamming”. Analyseverlamming betekent dat je niet in staat bent om te reageren omdat je teveel analyseert. Je ziet het weleens gebeuren tijdens een penalty in een voetbalwedstrijd. De keeper moet, zodra de penalty genomen is, binnen een seconde bepalen welke kant hij opduikt om de bal te stoppen. Soms beweegt de keeper helemaal niet, omdat hij zoveel analyseert dat hij niet in staat is om een keuze te maken.
Dit gebeurt natuurlijk niet alleen in de sportwereld, maar ook in het bedrijfsleven. Als je teveel keuze hebt, dan kan het zijn dat je uiteindelijk helemaal geen keuze maakt. Met alle voordelen die een CRM-systeem biedt voor een organisatie, is geen CRM-systeem gebruiken eigenlijk geen optie. Maar met alle implementatie-opties die je hebt, kan de keuze voor een geschikt systeem best een dilemma worden. De keuze voor een CRM-systeem kun je niet eeuwig blijven uitstellen. Dus laten we de opties eens doornemen, zodat er bij jou geen analyseverlamming optreedt.
Cloud of On-premise?
Tegenwoordig stuiten veel organisaties op de keuze of ze voor een cloud of een on-premise CRM-oplossing gaan. De inventarisatie van de voor- en nadelen voor beide opties is leidend in het maken van de juiste keuze voor jouw organisatie. Maar dit is ook juist hetgeen waar veel organisaties op vastlopen. Grotendeels omdat het niet zo makkelijk is als het lijkt.
Voor veel organisaties betekent cloud dat ze gebruik gaan maken van een SaaS-oplossing (Software as a Service). Deze oplossing betekent simpelweg dat je betaalt voor de CRM-software op basis van een abonnement/contract per gebruiker en dat je de software benadert via de webbrowser. De CRM-software draait op een externe server. On-premise implementatie betekent dat je de software koopt en op je eigen hardware installeert. Per gebruiker betaal je dan licentiekosten. In het geval van een cloud-oplossing is het ook de vraag waar de data wordt opgeslagen.
Natuurlijk zijn er verschillende combinaties mogelijk. Het belangrijkste is dat je de behoeften van jouw organisatie duidelijk hebt en op basis daarvan de beste oplossing zoekt.
Specifieke factoren om te overwegen
Als het op CRM-software aankomt, dan zou het kopen van de applicatie en licenties het meest ideaal zijn voor organisaties die behoefte hebben aan een hoge mate van aanpassing van de software. De initiële investering is groter, maar op lange termijn zijn de eigendomskosten lager. Voor start-ups zonder een groot budget of MKB’ers met een flexibele situatie (bijvoorbeeld: een organisatie zet in op groei, maar het management weet nog niet met hoeveel personeel en in welke tijdspanne), kan een cloud-oplossing idealer zijn. De initiële kosten zijn lager en de verplichtingen op lange termijn zijn flexibeler.
Onderzoek van Maximizer wijst uit dat bijna 60% van de MKB’ers de lagere opstartkosten het grootste voordeel vinden van CRM in de cloud. Andere voordelen zijn volgens het onderzoek:
- Makkelijke schaalbaarheid;
- Lagere kosten voor upgrades;
- Lagere onderhoudskosten.
Als een organisatie verandert, dan is het aanpassen van het CRM-systeem makkelijker bij een cloud-oplossing dan bij on-premise. Maar aan de andere kant biedt een cloud-oplossing minder flexibiliteit als je het systeem wilt integreren met andere systemen (zoals financiële- of ERP-systemen, Inbound Marketing applicaties zoals HubSpot, telefooncentrale, Microsoft Exchange of de Office applicaties: Word, Excel en Outlook).
Als het gaat over de beslissing hoe data opgeslagen moet worden, dan wordt een cloud-oplossing als meer kosteneffectief gezien. Maar sommige organisaties maken zich zorgen dat benodigde data niet altijd bereikbaar is vanwege slechtwerkende verbindingen of servers die down zijn. Het onderzoek van Maximizer wijst uit dat 71% van de ondervraagde organisaties prestatiesnelheid, service van de provider en veiligheid van data als reden opgeven om on-premise te kiezen in plaats van cloud.
Toch kan zelfs een organisatie met strenge veiligheidseisen kiezen voor een cloud-oplossing. De optie die hier voor de hand ligt is private cloud. Dit betekent dat de organisatie een eigen server huurt om de CRM-software op te draaien (In tegenstelling tot het delen van een server met andere organisaties). Hierbij wijs ik erop dat het delen van een server geen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Sommige organisaties voelen zich prettiger bij een virtueel privénetwerk. Ook zijn er organisaties die kiezen voor een combinatie van private en public cloud.
Zoals je ziet zijn er veel keuzes die je moet overwegen.
Maak een keuze terwijl je alle opties open houdt
Verschillende organisaties hebben verschillende behoeften. Die behoeften kunnen veranderen, dus geen enkele beslissing zou definitief moeten zijn. Er zijn veel keuzes die je moet maken als het gaat om CRM-implementatie, maar je hoeft er niet voor altijd aan verbonden te zijn.
Het belangrijkste is dat je een CRM-leverancier kiest die alle opties aanbiedt. Of het nu on-premise, cloud of een hybride oplossing is. Zowel op het gebied van software als data-opslag. Dit geeft je de flexibiliteit om te veranderen als de behoeften van de organisatie veranderen.
Soms lijkt het of er teveel keuze is als het aankomt op het selecteren van een CRM-oplossing. Je kunt deze keuze alleen maken gebaseerd op de functionele eisen en behoeften van jouw organisatie. Feit is wel dat een CRM-systeem enorm veel voordelen heeft voor een organisatie. Het belangrijkste is dat je een keuze maakt terwijl je zo flexibel mogelijk blijft met het oog op de toekomst.
Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)