Deel artikel
Verbind jouw afdelingen met een CMS
door Jashindra Wawoe op 8-12-21 10:47
Al jaren zijn developers goed in het bouwen van online omgevingen waar geen enkele content marketeer zich aan durft te wagen. Content marketeers voelen zich beter bij het invullen van pagina’s met handige en relevante content voor bezoekers. De enige manier om developers en content marketeers samen te laten werken, is door middel van een CMS. Een contentmanagementsysteem (CMS) die op basis van vaardigheden gesegmenteerd is.
Krijg contentmanagementsystemen onder de knie
Het juiste CMS voor jouw team kan in complexiteit verschillen. Wat voor de één makkelijk te beheren is, is dat voor de ander niet. De keuze voor een CMS dat bij jouw organisatie past is daarom extra moeilijk. Het is dan ook van groot belang dat je eerst bepaalt aan welke criteria jouw CMS moet voldoen. Neem de tijd om na te gaan wat een CMS is en hoe jij het wilt gebruiken. Een willekeurige keuze kan op lange termijn veel moeilijkheden met zich meebrengen. Om deze keuze makkelijker te maken, leggen wij eerst uit hoe een CMS werkt.
Hoe werkt een CMS?
Een contentmanagementsysteem is een software applicatie, of een aantal programma’s die gebruikt worden om een volledige website te beheren. Dit systeem is gemaakt voor een gebruiksvriendelijke ervaring. Hierdoor hebben websitemakers en eigenaren het gehele proces in eigen handen. Zonder CMS, moeten marketing teams een statische HTML-bestand schrijven en uploaden naar de server. Het CMS zorgt ervoor dat alle content die je maakt op de door jou gewenste wijze getoond worden.
Een goed aansluitend CMS is gebruiksvriendelijk voor developers en marketeers. Beide afdelingen hebben de mogelijkheden om hun werk te doen, zonder het elkaar moeilijk te maken.
Zo werken afdelingen samen
Een contentmanagementsysteem kan ook wel gezien worden als een verbinding tussen content marketeers en ontwikkelaars. Het creëert flexibiliteit binnen werkbare kaders voor beiden afdelingen.
Op de hedendaagse markt zijn websites altijd up-to-date. Ongeacht of er technische problemen zijn, of dat ze bij willen blijven met trends. Met dit in het achterhoofd zijn er twee grote problemen die zich voordoen bij het uitkiezen van een CMS:
Probleem 1:
Als jouw bedrijf geen in-house developers heeft, dan is jouw project uitbesteden de eerste oplossing. Laten we zeggen dat je het uitbesteedt aan een developer. Die codeert alles. Dit betekent dat alleen de developer wijzigingen door kan voeren. Jouw team komt in een situatie terecht waarbij de website zo snel mogelijk ge-update moet worden. De desbetreffende developer heeft pas over enkele dagen tijd om het aan te passen. Dit probleem blijft zich voordoen als het CMS geen onderdeel van de website is.
Probleem 2:
Als jouw team een start-up is die op volle snelheid groeit, dan is het aannemen van een developer (en dus ook het betalen van hun salaris), niet de beste optie. Uitbesteden valt net buiten het budget. Dan is de enige optie om het zelf te doen. Zelfs bij een start-up kan probleem 1 zich voordoen. Allemaal kosten en ongemakkelijkheden die een start-up zich niet kan veroorloven.
In beiden gevallen is een CMS in eigen handen de beste optie. Jouw team kan zelf content plaatsen en je bent veel minder geld kwijt dan aan een developer.
Hoe zorgt een CMS voor samenwerking?
Coderen is verleden tijd
Een CMS is gebouwd om het gebrek aan programmeervaardigheden op te vangen. Developers kunnen moeiteloos een website bouwen zonder HTML, CSS of andere coderingsprogramma’s te gebruiken. Het achterwegen laten van custom codes bespaart tijd en biedt jouw marketingafdeling meer ruimte.
Samenwerking en toegang is nog nooit zo makkelijk geweest
Development- en marketingafdelingen moeten samen blijven werken om content te creëren dat duidelijk is en er visueel aantrekkelijk uitziet. Een CMS-aanbieder bewaart al jouw online content in één veilige omgeving. Hierdoor is het toegankelijk voor elk lid van jouw team. Developers hoeven content marketeers niet langer toegang te verlenen tot de website om content toe te kunnen voegen. Probleem 1 en 2 zijn in één keer opgelost!
SEO-optimalisatie tactieken
Een goed CMS gebruiken kan het aantal organisch verkeer op jouw website doen toenemen. Hiervoor moeten er wel verschillende SEO-tactieken toegepast worden. Search engine optimization helpt jouw website te optimaliseren met zoek-vriendelijke website titels en meta-beschrijvingen. Deze resulteren in een simpele maar effectieve SEO-strategie. Een groot deel van B2B-zoektochten beginnen met online zoeken. Hierdoor kunnen de SEO-tactieken die een CMS beschikbaar stelt jouw developers en content marketeers net dat extra zetje geven.
Een gevestigde merkidentiteit
Het hebben van kant-en-klare templates en thema’s, besparen jouw afdelingen tijd. Nu kunnen developers en content marketeers zich richten op het toevoegen van waardevolle content op de website. Het bijhouden van jouw merk is makkelijker met een CMS. Jouw teams kunnen zich nu richten op het aantrekken en het behouden van websitebezoekers. Er wordt en minder tijd verspild aan het uitbesteden, vragen van toestemming of het schrijven van nieuwe codes.
Start met het gebruik van een CMS
Het creëren van een basis voor jouw developers en content marketeers is cruciaal voor het behoud van communicatie tussen beide partijen. Tijd verspillen aan gebrekkige communicatie tussen beide afdelingen is schadelijk voor de basis van jouw website. Daardoor is het ook schadelijk voor de groei van jouw organisatie. Start daarom jouw zoektocht naar een nieuw CMS met websites zoals WordPress, HubSpot en Contentful. Creëer hiermee een uitnodigende ervaring voor jouw team en gebruikers. Maak voor passend advies een afspraak met één van onze specialisten. Zij geven graag advies over welk CMS het beste bij jouw organisatie past.
Ben jij benieuwd naar het verschil tussen HubSpot en WordPress? Lees hier de vergelijking! Of ontdek de mogelijkheden van een website in de HubSpot CMS Hub.
Lees meer blogartikelen over de HubSpot CMS Hub:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)