Deel artikel
Wanneer moet MKB aanschaf van CRM overwegen?
door Martijn Rijnders op 27-3-14 9:15
Een goed CRM-pakket is van onschatbare waarde voor iedere organisatie die haar marketing-, verkoop- en service wil stroomlijnen en de productiviteit wil verhogen door het centraliseren van klantdata. Maar hoe kom je er als organisatie zijnde achter wanneer de tijd rijp is om te investeren in CRM-software? Een terugkerende vraag voor MKB-ers die groei doormaken op het gebied van bijvoorbeeld omzet, klanten en/of medewerkers.
Groei in data van invloed op CRM behoefte
Een eenmans electronicawinkel zal weinig baat hebben bij een CRM-pakket, de meeste klanten zijn bekend en de relatie wordt onderhouden in de winkel. En moet er een actie worden gecommuniceerd kan de winkeleigenaar zijn klanten simpelweg een mail sturen op basis van de verzamelde en in Excel opgeslagen emailadressen.
Maar wat als:
- de winkelier besluit een tweede vestiging te openen;
- er nieuwe productsoorten - zoals computercursussen - worden aangeboden (diversificatie);
- nieuwe doelgroepen – zoals ouderen - moeten worden bereikt (marktontwikkeling);
- wekelijkse nieuwsbrieven uitgestuurd worden naar de diverse doelgroepen;
- een computeronderhoudsdienst wordt opgezet waarbij klanten periodiek een pc-scan aan huis krijgen.
Dan wordt het centraliseren van data een must om grip op de zaken te houden.
Wanneer investeren in CRM?
Op de vraag ‘wanneer er geïnvesteerd moet worden in CRM-software’ is helaas geen pasklaar antwoord. Iedere organisatie is uniek en er zijn tal van factoren die moeten worden meegenomen in de afweging om op korte termijn met een CRM te gaan werken al dan niet. Zo zou voor de ene organisatie groei in het personeelsbestand de aanleiding voor de aanschaf van CRM-software kunnen zijn, terwijl dat voor een ander groei in omzet is.
Er is dus geen vast punt waarop gesteld wordt dat CRM een must is voor een organisatie. Maar een bedrijf dat wél toe is aan een CRM-systeem maar dat nog niet heeft, loopt al snel risico in te moeten leveren op productiviteit of concurrentievoordeel. Het is dus zeker de moeite waard CRM-behoefte(n) tijdig te signaleren, zodat op tijd gestart kan worden met het zoeken naar een oplossing voor de lange termijn in de vorm van een passend CRM-pakket.
Enkele indictoren die aanduiden dat het goed zou zijn na te denken over een CRM platform:
- Als handmatige processen zoals het bijhouden van klantgegevens, opzetten van rapportages en administreren van overige data erg tijdrovend of zelfs ondoenlijk worden kan het goed zijn om te gaan nadenken over het implementeren van een CRM platform;
- Als afdelingen er niet meer in slagen om leads binnen acceptabele tijd op te volgen, klantaccounts niet meer de aandacht kunnen bieden die nodig is en/of salestrajecten onnodig veel tijd in beslag nemen. Dit is een typisch probleem voor organisaties die snel groeien waardoor bestaande middelen en methodes niet meer volstaan;
- Als de huidige processen leiden tot inefficiëntie. Hierbij is te denken aan verkopers die meer tijd kwijt zijn aan administratieve zaken dan daadwerkelijke acquisitie en verkoop. Maar ook klantontevredenheid en klachten die niet tijdig worden opgevolgd cq. opgelost, taken die te laat worden opgevolgd, belangrijke klanten je de rug toekeren etc. duiden op de mogelijke bvehoefte aan centralisatie en structuur in de vorm van CRM.
Allemaal zaken die ertoe kunnen leiden dat de aanschaf van een CRM-pakket belangrijk wordt en de investering zich gemakkelijk zal terugverdienen. Eigenlijk kunnen we stellen: als personeel de werkdruk structureel niet aankan of altijd te lang bezig is met handmatige administratieve taken in plaats van belangrijkere werkzaamheden kan het tijd zijn voor CRM.
Overige signalen
Probeer ook open te staan voor signalen vanaf de werkvloer. Medewerkers die dagelijks met klanten communiceren weten als geen ander wat er speelt bij de klant. Maar uiteraard ook bij zichzelf. Vraag hen welke hinder zij dagelijks ondervinden en hoe in hun ogen de zaken verbeterd kunnen worden.
En een afsluitende stelling. Een open deur, maar wel erg belangrijk voor iedere MKB-er: investeer alleen in CRM-software als je omzet dat toelaat. Hierbij is ook de groei die je bedrijf doormaakt een goede indicator of de aanschaf van CRM verantwoord is. CRM-software kan MKB-ers beste vriend zijn als het aankomt op het automatiseren van administratieve processen, vasthouden van klanten en het verbeteren van productiviteit. Dus houd je ogen open voor eerder genoemde indicatoren en voorkom dat je de de boot mist.
Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)