Deel artikel
Wat levert CRM-software op?
door Martijn Rijnders op 4-5-16 16:36
CRM-software kan veel voordelen hebben voor je organisatie en dit zal de investering meer dan waard zijn. Maar voordat je de keuze maakt voor het meest geschikte CRM-pakket is het belangrijk om te weten wat CRM-software op kan leveren.
Gegevens staan centraal opgeslagen en zijn te allen tijde benaderbaar
Na implementatie van de CRM-software worden alle contactgegevens door iedereen in de organisatie opgeslagen in het systeem. Iedereen kan de benodigde gegevens opzoeken, aanvullen en wijzigen wanneer nodig. Daarnaast heeft tegenwoordig vrijwel elke CRM-software toegang via zowel computer als mobiele apparaten, waardoor gegevens altijd beschikbaar zijn wanneer je ze nodig hebt.
Centraal opgeslagen contactdata zorgt voor tijdswinst en meer efficiëntie. Belangrijke informatie over (potentiële) klanten is immers niet meer in handen van één persoon. De kans dat kostbare gegevens verloren gaan wordt veel kleiner en ook onderweg of op locatie heb je de beschikking over de meest up-to-date gegevens.
Het is van belang om na de implementatie regels en bevoegdheden in te stellen voor het toevoegen en aanpassen van gegevens. Dit voorkomt wildgroei en vervuiling binnen het systeem, waardoor gegevens moeilijker of niet meer vindbaar worden.
CRM-implementatie zorgt voor meer klanttrouw
CRM-software geeft je de mogelijkheid om tijdens het gehele aankoopproces data te verzamelen en te gebruiken. Dit leidt tot een uitgebreid klantprofiel waarin de behoefte van (potentiële) klanten duidelijk naar voren komt. Iedereen die deze gegevens nodig heeft (bijvoorbeeld de afdelingen verkoop en klantenservice) kan deze informatie gebruiken tijdens elk contactmoment. Hierdoor wordt de klant beter geholpen en bouw je een langdurige relatie op.
Met een uitgebreid klantprofiel wordt het voor verkopers makkelijker om in te spelen op de behoeften van (potentiële) klanten. Dit zorgt uiteindelijk voor meer business uit nieuwe en bestaande klanten.
CRM verbetert de klantenservice
Nieuwe klanten binnenhalen is belangrijk, maar bestaande klanten behouden en bedienen is minstens zo belangrijk. Hierbij speelt de klantenservice een grote rol. Zij moeten vragen en problemen van klanten zo goed en zo snel mogelijk oplossen. CRM-software maakt het voor klantenservicemedewerkers makkelijker om bestaande klanten te helpen.
Voor elke vraag of probleem kan er een persoonlijke ticket worden aangemaakt. Doordat dit centraal opgeslagen wordt is het mogelijk dat meerdere personen aan deze tickets kunnen werken. Mocht er een medewerker niet beschikbaar zijn, dan kan een collega het probleem oppakken waardoor dit niet stil komt te liggen en de klant niet ontevreden wordt. Ook heeft klantenservice toegang tot de geschiedenis van de klant waardoor zij snel een overzicht hebben van eerdere problemen. Hierdoor zijn zij in staat op de juiste manier te reageren en nieuwe problemen sneller op te lossen.
Ook hebben veel CRM-software een ingebouwde kennisbank waarin veelvoorkomende problemen en oplossingen kunnen worden opgeslagen. Hierdoor wordt de kennis onder de klantenservicemedewerkers gedeeld en dit zorgt ervoor dat de gehele afdeling efficiënter kan werken.
Marketing wordt intelligenter en daarmee effectiever
Doordat je met CRM-software de mogelijkheid hebt om veel informatie over potentiële klanten bij te houden, wordt het eenvoudiger om heel gericht marketinguitingen te versturen. Op basis van de verzamelde informatie is het mogelijk om specifieke segmenten samen te stellen en te benaderen. Zo kun je potentiële klanten bijvoorbeeld indelen in de branche waarin ze actief zijn, op organisatiegrootte of beide. Marketinguitingen worden hierdoor relevanter en daarmee ben je in staat de marketing van jouw organisatie veel effectiever in te richten.
Ook is het mogelijk om marketing deels te automatiseren op basis van het gedrag van de potentiële klant. Wel moet gezegd worden dat de automatisering die de meeste CRM-pakketten bieden vrij standaard is. Wil je meer uitgebreide opties dan is de koppeling met marketingautomatisering software een betere keuze.
Een CRM-systeem dat een centrale plek in de organisatie inneemt, zal zorgen voor een betere relatie met (potentiële) klanten. Dit leidt tot meer omzet. Daarom is het belangrijk dat je een weloverwogen keuze maakt voor de juiste CRM-software.
Ben je benieuwd hoe je de beste CRM-software voor jouw organisatie kiest? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)