Deel artikel
Wat is een CRM-systeem en wat zijn de grootste voordelen? 💥
door Maarten de Wit op 17-6-20 15:16
Je wilt alles uit jouw business halen en je kansen optimaal benutten. Daarom zoek je een technische oplossing, die jou daarbij helpt. Een voordehand liggende oplossing is natuurlijk een CRM-systeem. Maar wat is een CRM-systeem eigenlijk? En wat zijn de grootste voordelen ervan?
Een allround CRM-systeem zorgt ervoor, dat teams efficiënter (samen)werken. Dat je meer verkoopkansen aantrekt. Dat je meer uit jouw leads haalt. En dat je jouw (toekomstige) klanten beter bedient. In bovenstaande video vertellen we je meer over de grootste voordelen.
Wat is CRM?
CRM is de afkorting van Customer Relationship Management. Het is een manier om jouw contacten op een goede manier te beheren. In het Nederlands noemen we CRM ook wel klantrelatiebeheer, relatiebeheer en relatiemarketing.
Wat is een CRM-systeem?
Dan door naar de vraag waarvoor je hier kwam: Wat is een CRM-systeem? Een CRM-systeem is een database met al jouw belangrijke klantinformatie. Een goed CRM-systeem stelt jouw organisatie in staat om efficiënter te werken. Om makkelijker en meer leads aan te trekken. Èn om jouw leads beter op te volgen. Het systeem geeft je namelijk een duidelijk overzicht van onder andere:
- Bedrijven
- Contactpersonen
- Verkoopkansen
- Openstaande tickets
Het is ook mogelijk om allerlei processen te automatiseren. Op deze manier neemt jouw CRM-systeem je veel werk uit handen. De basis hiervoor is altijd de informatie in jouw CRM-systeem. Met (automatisch) aangemaakte taken geeft je CRM-systeem je een to-do lijst. Hierop staat bijvoorbeeld, dat een tijdje geen contact met een lead of klant is geweest. En dat het handig is om even te bellen. 📞
Zo weet je eenvoudig welke werkzaamheden je moet oppakken. Je haalt makkelijker het maximale uit jouw werkdagen. Bovendien zorg je voor een betere opvolging van jouw leads.
Alle kennis binnen de organisatie in één systeem
Groeit een organisatie of vertrekken er medewerkers? Dan komt het belang van het vastleggen van informatie weer duidelijk naar voren. Vertrekkende medewerkers kunnen namelijk waardevolle kennis meenemen. Dat is natuurlijk een groot verlies! Dit voorkom je door deze kennis vast te leggen in jouw CRM-systeem. Bovendien is het voor nieuwe medewerkers zo makkelijker om de klanten te leren kennen.
Met behulp van een goed CRM-systeem is de klantinformatie beschikbaar voor iedereen. Dus óók voor collega's van andere afdelingen. Dat is een groot voordeel. Afdelingen kunnen hierdoor namelijk beter samenwerken en informatie uitwisselen. Natuurlijk plukt iedereen hier de vruchten van. Met een voorbeeld leg ik het je hieronder uit.
Om 13.00 uur heeft accountmanager Abel een afspraak bij een bestaande klant. Voordat Abel uit zijn auto stapt, kijkt hij nog een keertje in het CRM-systeem. Gewoon met zijn mobiele telefoon. Abel ontdekt dat de klant om 11.15 uur contact heeft gehad met de klantenservice. Er is net een groot probleem opgelost. Gelukkig is Abel hier nu van op de hoogte. Tijdens zijn gesprek begint hij er natuurlijk gelijk over.
Samenwerking tussen verkoop en marketing
Een goed CRM-systeem helpt bij een goede samenwerking tussen afdelingen. Afdelingen wisselen veel waardevolle informatie met elkaar uit. Een belangrijke informatiebron is hierbij de marketingafdeling. De marketingafdeling genereert namelijk leads. Deze afdeling kan de verkoopafdeling daarom veel relevante informatie leveren.
Zet je marketingautomatisering in? Dan maak je van jouw website een ware leadmachine. Je biedt jouw websitebezoekers de informatie, die zij zoeken. Exact op het moment, dat zij daaraan toe zijn. Bijvoorbeeld informatieve artikelen en relevante downloads. En begeleid ze zo slim bij hun buyer journey. Ook hierbij is de informatie van jouw CRM-systeem de basis.
Ondertussen verzamelt de marketingafdeling steeds meer handige informatie. Zoals persoonsgegevens (door de downloads waarvoor zij persoonsgegevens invullen) en websitegedrag (welke pagina’s allemaal bezocht zijn).
Al deze leadinformatie komt automatisch in jouw CRM-systeem te staan. De informatie is daardoor direct beschikbaar voor de verkoopafdeling. Marketing automation maakt automatisch 'sales qualified leads' van 'marketing qualified leads'. Zo ontvangt de verkoopafdeling de waardevolste leads, die direct geschikt zijn voor opvolging. Superefficiënt toch?!
Welk CRM-systeem is het beste?
Je weet nu wat een CRM-systeem is. CRM-systemen zijn er in alle vormen en maten. Het ene systeem heeft weer andere functionaliteiten dan het andere systeem.
Sinds 2004 hebben wij 4 toonaangevende CRM-systemen bij een groot aantal organisaties geïmplementeerd. Namelijk Maximizer CRM, Teamleader, Microsoft Dynamics 365 en HubSpot. Bijna al onze MKB-klanten vinden de mogelijkheden van HubSpot geweldig en wij ook. Sinds het najaar van 2021 focussen wij ons daarom alleen nog op dat CRM-systeem.
Is het je duidelijk wat een CRM-systeem is? En ben je benieuwd naar de mogelijkheden van HubSpot? Wij vertellen je er graag over. Neem vrijblijvend contact op met Martijn, Maarten of Floris voor advies!
We hebben nog wat handige links voor je op een rij gezet:
👉 Complete demovideo over HubSpot CRM.
👉 Download het handboek CRM-selectie.
👉 Blog: Waarom je meer bereikt als jouw website onderdeel van je CRM is.
👉 Blog: Het magische effect van Artificial Intelligence (AI) in jouw CRM.
👉 Blog: Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie.
👉 Blog: Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt.
👉 Blog: Wat zijn de plus- en minpunten van HubSpot?
Wil je je eerst goed voorbereiden? Breng dan jouw eisen, wensen en behoeften voor een CRM-oplossing vast in kaart. Dit doe je met onze handige CRM-checklist! Download de checklist via deze link.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)