Deel artikel
De trends op het gebied van CRM
door Ellen Prins op 13-12-18 11:04
CRM-software anno 2019 moet meer dan voorheen technologisch kunnen meeschalen met de veranderende behoeften en eisen van jouw klanten, relaties en medewerkers. Het CRM-systeem moet de schakel vormen tussen marketing, verkoop en relatiebeheer en deze entiteiten smeden tot één krachtig geheel. Alleen dan kun je als organisatie beoogde groei realiseren. Dat is één van de vele CRM voordelen.
Het CRM-landschap verandert snel en innovaties volgen elkaar snel op. Dit resulteert over de breedte in effectiever en gebruiksvriendelijkere CRM-systemen. In dit artikel zet ik een aantal belangrijke trends en innovaties op een rij.
Integratie marketingautomatisering
De belangrijkste trend is de integratie van of met marketingautomatisering. Marketingautomatisering maakt het mogelijk om aan de hand van verzamelde data de potentiële koper geautomatiseerd, maar gericht, gesegmenteerd en persoonlijk op te volgen.
Reden voor de grote vraag naar marketingautomatisering is het feit dat koopgedrag door de jaren heen flink is veranderd. Waar de koper vroeger direct naar een organisatie ging, wordt het koopproces nu grotendeels zelfstandig doorlopen voordat er bij jou wordt aangeklopt. Marketingautomatisering helpt jou om potentiële kopers te trekken en geautomatiseerd op te volgen.
Op basis van verzamelde gegevens van de koper wordt op ieder belangrijk moment van het aankoopproces relevante informatie of content geboden. Anders gezegd, de potentiële koper krijgt op het juiste moment in het koopproces de juiste informatie onder ogen.
Er zijn CRM-oplossingen die een vaak simpele vorm van marketingautomatisering in zich hebben, maar misschien beter is te zoeken naar CRM-oplossing dat kan koppelen met een volwaardig marketingautomatiseringsplatform.
Er zijn vele goede marketing-oplossingen, maar toch wel uniek hierin is HubSpot. Deze all-in-one oplossing biedt alle krachtige standalone marketingtools en laat die naadloos met elkaar samenwerken. En door dit te koppelen en te laten communiceren met jouw CRM-software ontstaat er één krachtig proces waarin de koper, klant en relatie centraal staan. Dit zorgt voor een effectievere salesfunnel en een hoger rendement.
Systony is partner van Hubspot marketingsoftware. Meer weten over dit systeem en hoe het voor jouw- en met jouw CRM kan werken? Vraag een trial aan!
Digitale transformatie
De digitale transformatie is ‘the next big thing’, ook op het gebied van CRM. Met Kunstmatige Intelligentie (KI) en het Internet of Things (IOT) wordt verwacht dat de digitale transformatie de komende jaren grote stappen gaat maken.
Kunstmatige Intelligentie stelt CRM-systemen in staat om jouw organisatie nog beter te ondersteunen. Er kunnen bijvoorbeeld voorspellingen worden gedaan over welke prospecten omgezet kunnen worden in verkoopkansen. Tools met KI kunnen functioneren als een persoonlijke assistent.
Met het Internet of Things worden fysieke objecten verbonden met het internet en wordt bruikbare data gegenereerd. Deze data kan verwerkt worden in een CRM-systeem en gekoppeld worden aan het klantprofiel. Hiermee ontstaat betere segmentatie en een nieuwe vorm van aftersales. Je kunt actief monitoren waar de behoeften van jouw klanten liggen.
Koppeling met andere systemen en tools
CRM is ooit ontwikkeld als systeem voor relatiebeheer. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan en met modules voor onder andere verkoop, klantenservice en marketing is het tegenwoordig een totaalsysteem te noemen.
Binnen een bedrijf wordt er vaak nog met diverse andere systemen gewerkt voor het verwerken van allerlei gegevens. Door gebruik te maken van koppelingen kan je gegevens en mogelijkheden van andere software beschikbaar maken in jouw CRM-systeem. Verschillende CRM-systemen, waaronder Microsoft Dynamics 365 en Teamleader, hebben een speciale Marketplace met koppelingen. Met koppelingen wordt jouw CRM-systeem nog uitgebreider en passender bij jouw processen.
Klanttevredenheid
Het tevredenstellen van klanten is altijd al belangrijk geweest. Wel moet je hiervoor inzicht krijgen in de mening van de klanten. Door technologische ontwikkelingen is het makkelijker geworden om de tevredenheid te meten. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door en zijn organisaties in staat om actief te werken aan een hogere klanttevredenheid.
Met ingebouwde tools of door koppelingen kun je vanuit jouw CRM-systeem de klanttevredenheid meten en analyseren met rapportagetools. Het is bijvoorbeeld mogelijk om automatisch een vragenlijst te sturen nadat een klant contact heeft gehad met de klantenservice. Zo meet je direct hoe die persoon geholpen is én kun je indien nodig extra actie ondernemen.
Conclusie
De komende jaren mag er veel verwacht worden op het gebied van innovaties bij CRM-systemen. Ontwikkelingen waarbij de totaalsystemen nog uitgebreider worden en nog beter in staat worden om jouw organisatie te ondersteunen. Wil je meer weten over CRM? Dan zijn wellicht de volgende artikelen interessant voor jou:
- De valkuilen van CRM-implementatie
- De top 10 voordelen van CRM-software
- Stappenplan: Kies de beste CRM-software voor jouw organisatie
Wil je een overzicht van alle CRM-trends en (verwachte) innovaties? Download dan hieronder het eBook Trends in CRM.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)