Deel artikel
De valkuilen van een CRM-implementatie
door Gertjan van Vugt op 20-9-18 16:42
Het implementeren van een CRM-systeem wordt vaak onderschat. In dit artikel vertel ik je over de meest voorkomende valkuilen van een CRM-implementatie. Èn hoe je deze voorkomt.
1. Je hebt geen overtuigende doelstelling
Veel bedrijven implementeren een CRM-systeem zonder vooraf goed te bepalen wat zij ermee willen oplossen. Besteed je weinig aandacht aan jouw CRM-doelstellingen? Dan is het een uitdaging om de problemen binnen jouw bedrijf daarmee succesvol op te lossen. Zorg dus voor een duidelijke CRM-strategie, voordat je aan de implementatie begint!
2. Er is te weinig aandacht voor een CRM-project
Soms is er minimaal budget en tijd beschikbaar voor een CRM-implementatieproject. Een slecht uitgevoerde implementatie resulteert vaak in een teleurstelling. Het CRM-systeem voegt dan namelijk geen of weinig waarde toe aan de bedrijfsprocessen.
Organisaties onderschatten de tijd en middelen die nodig zijn voor een geslaagde CRM-implementatie. Vooral als zij dit zelf uitvoeren. Een goede voorbereiding en voldoende budget zijn echt essentieel voor het succes van jouw CRM-systeem.
3. Teveel focus op de technologie (software)
Een CRM-systeem is een hulpmiddel. Het werkt alleen optimaal in combinatie met de juiste mensen en geschikte bedrijfsprocessen. Focust een organisatie zich alleen op de technologie? Dan zal het project algauw falen.
Zonde, want het is toch een hele investering! Óók als je het zelf implementeert. Zie CRM-software daarom echt als gereedschap en niet als een wondermiddel.
4. Gebrek aan duidelijke vereisten
Breng jij de vereisten voor jouw nieuwe CRM-systeem eerst nauwkeurig in kaart? Stem je jouw CRM-plan zo goed mogelijk af op de wensen en behoeften van jouw organisatie? Of beperk je je tot een korte lijst met een opsomming van hoge eisen? Ongeacht of die vereisten echt nodig zijn?
Vaak gebeurt het laatste. Maar ja, organisaties maken daardoor meestal veel verkeerde technologische keuzes. Tijdens de inventarisatie en het implementatietraject komen namelijk vaak nieuwe belangrijke eisen boven water. Functies dus die je wel echt nodig hebt! Ook krijg je inzichtelijk welke functies eigenlijk onnodig zijn.
Het is echt zonde om vooraf niet goed te inventariseren. Je kiest daardoor misschien CRM-software, die onvoldoende aansluit. Die onnodige vereisten maken jouw CRM-implementatie bovendien duurder dan nodig is. Met hoge eisen heeft je organisatie ook nog eens een zwakkere onderhandelingspositie.
Maak vooraf daarom altijd een weloverwogen en gedetailleerde beschrijving van:
- Jouw doelstellingen
- Ondersteunende processen
- Bijbehorende (toekomstige) behoeften en wensen
Op deze manier is het duidelijk naar wat je zoekt en is het makkelijker om een geschikt CRM-systeem te vinden. Om dit makkelijker voor je te maken hebben we een CRM-checklist ontwikkeld. Je kunt 'm hier downloaden.
5. Het selecteren van de verkeerde CRM-software
Bovenstaande punten kunnen ervoor zorgen dat jij voor de verkeerde CRM-software kiest. Niet elke soort software is namelijk geschikt voor jouw organisatie. En heeft de leverancier van jouw CRM-software weinig kennis en ervaring? Dan ontstaat er ook nog wel eens een mismatch.
Wij adviseren je dus om eerst een grondige vergelijking te maken. Kies daarna pas welke nieuwe CRM-software en implementatie expert het meest passend zijn.
6. Gebrek aan aandacht voor de details
Yessss, je hebt een geschikte CRM-leverancier gevonden! De eerste stap is om te bepalen hoe de CRM-software aan jouw eisen gaat voldoen.
De CRM-leverancier stelt een ontwerpspecificatie voor jouw CRM-project op. Dit is een gedetailleerd document. Toch is het belangrijk om het goed door te nemen. Dit is namelijk de basis van jouw nieuwe CRM-systeem! In het ontwerp staat hoe jouw softwareleverancier de CRM-software implementeert. De specificaties beschrijven nauwkeurig hoe het CRM-proces uitgevoerd wordt.
👉 TIP: Onderteken je dit en kom je er later achter dat je toch iets anders wilt? Dan is het vaak duur en tijdrovend om dit op te lossen. Lees alle details dus goed door, voordat je jouw CRM-contract ondertekent!
7. Onrealistische planning
Het onderschatten van de hoeveelheid tijd en werk van een CRM-project is een veelgemaakte fout. Vaak treden er vertragingen op door een inefficiënt management van het CRM-traject. Onderschat het implementeringsproces niet en schakel desnoods hulp in voor de implementatie. Zorg in ieder geval dat er voldoende tijd en capaciteit beschikbaar zijn.
8. Conflict met CRM-leverancier
Er kan veel mis gaan tijdens een samenwerking tussen een CRM-leverancier en een organisatie. Dit kan natuurlijk negatieve gevolgen hebben. Vooral als je bij een belangrijk probleem een goede samenwerking nodig hebt. Zorg dus dat de verstandhouding met jouw CRM-leverancier goed blijft. Jullie hebben elkaar nodig.
9. Onvoldoende gebruikersacceptatie
Zoals eerder aangegeven is het personeel één van de belangrijkste factoren van het implementatieproces. Een hoge acceptatie van CRM-gebruikers zorgt voor een grote slagingskans. Besteed daarom veel aandacht aan trainingen. Zo leert iedereen om goed met het nieuwe CRM-systeem te werken.
10. Falen op lange termijn
Een andere veelgemaakte fout is de gedachte dat een CRM-project een eenmalige zaak is. Het is heel belangrijk dat je het CRM-systeem up-to-date houdt. En dat de CRM-software met je organisatie meegroeit. Doe je dit niet? Dan is er een kans dat je CRM-project alsnog faalt. Ook in de toekomst moet je in je CRM-systeem blijven investeren.
Conclusie
Er zijn veel kritische factoren die essentieel zijn voor het succes van een CRM-implementatie. Een goede voorbereiding is dus erg belangrijk. Zorg er echt voor, dat je jouw CRM-project niet onderschat. Pas je als organisatie een allround CRM-systeem effectief toe? Dan verdient het zichzelf zeer snel terug!
Alvast inzicht krijgen in hoe je de juiste CRM-software kiest? Download dan nu ons CRM-handboek voor meer informatie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)