Deel artikel
Haal het maximale uit jouw CRM investering
door Martijn Rijnders op 16-7-15 11:03
Iedere organisatie kan profijt hebben van CRM-software. Maar alleen de aanschaf van de software leidt niet automatisch tot de gewenste resultaten.
Neem daarom de tijd en verdiep je in alle functionaliteiten van het systeem. In dit artikel geef ik je tips om het maximale uit jouw CRM investering te halen. Zo bereik je wèl de gewenste resultaten!
Meet alleen de relevante statistieken
CRM-software kan een hoop meten. Maar een teveel aan data bemoeilijkt het analyseren ervan. Wat wil je precies meten om jouw verkoopproces te optimaliseren? Om de salesvaardigheden van jouw verkopers te verbeteren? En uiteraard om de verkoopresultaten te boosten? Welke data is daarvoor nodig?
Overleg dit eerst met jouw verkoopteam, voordat je jouw data gaat verzamelen. Beperk je tot de belangrijkste zaken. Het is namelijk beter om je eerst op deze data te focussen. Zodat je dit later verder kunt uitbreiden als dat nodig is. Betrek je jouw hele team erbij? Dan zorgt dit er voor dat jouw verkopers het CRM-systeem sneller accepteren.
Registreer alle verkoopactiviteiten
Een deal sluit je vaak niet in één keer. Daar gaan meerdere activiteiten aan vooraf. Door al deze verkoopactiviteiten te registreren krijg je diepgaand inzicht het verkoopproces.
Identificeer de stapjes die nodig zijn voor een optimaal verkoopproces. Meet deze activiteiten wekelijks en maandelijks, zodat je snel kunt anticiperen. Daalt de activiteit? Dan kan de productiviteit de volgende maand zomaar lager zijn!
Integreer het verkoopproces in het CRM-systeem
Gebruik de termen die jouw team hanteert in de CRM-software. Zijn jouw prospects ‘leads’ of ‘individuen’? Zijn jouw offertes ‘verkoopkansen’? Gebruik deze termen in de menu’s, kolommen en velden. Dit verbetert het verkoopproces. Èn het maakt het voor het team makkelijker om de CRM-software te gebruiken.
Gebruik jouw CRM-systeem als basis voor coaching
Creëer een positieve CRM-cultuur om in te werken en coach jouw verkopers actief. Start en eindig iedere coachsessie met een korte review van de CRM-data van jouw verkoper.
Gebruik deze data om aan te geven wat jouw verkoper goed doet (en wat beter kan). Vertel hoe waardevol het is dat alle data in het CRM-systeem staat. En dat je het waardeert dat jouw verkoper zo consistent de gegevens invoert.
Staat het niet in het CRM-systeem? Dan is het niet gebeurd!
Accepteer je binnen jouw organisatie, dat belangrijke verkoopinformatie niet in jouw CRM-systeem staat? Maar ergens anders. Dan is het onmogelijk om een goed beeld te krijgen van jouw verkoopproces. En uiteraard hoe je dit kunt verbeteren.
Jouw verkopers moeten dus beseffen hoe belangrijk het is om de data bij te houden. Zorg er daarom voor, dat ze de CRM-software in hun dagelijkse sales routine opnemen. Als het niet in CRM-systeem staat dan is het niet gebeurd!
Beloon de invoer van de vereiste data
Beloon jouw CRM-gebruikers voor het goed bijhouden van alle data. Natuurlijk heeft dit over het algemeen een positieve invloed op de gebruikersacceptatie.
Maar voorzichtigheid is geboden! Voorkom dat er weerstand komt en dat verkopers zich juist teveel focussen op de data (en er teveel tijd aan besteden).
Haal het maximale uit jouw CRM investering
Start met het maken van een voor jouw team en jullie situatie passend plan. Dit plan helpt jou het maximale uit jouw CRM investering te halen.
Hoe bereik je de ideale situatie? Combineer de invoer van de juiste data met een goed gebruik ervan in jouw verkooptrajecten. Èn coach jouw medewerkers! Werk jouw plan zorgvuldig uit, dan behaal je de beste resultaten!
Heb je hulp nodig? Dan helpen wij jou natuurlijk graag!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)