Deel artikel
Begin je digitale transformatie met een allround CRM systeem
door Maarten de Wit op 30-3-23 10:50
Heb je wel eens stil gestaan bij wat je allemaal digitaal regelt tegenwoordig? De parkeerkosten, die je via een app betaalt. Je slimme meter, die je verbruik doorgeeft aan je energiemaatschappij. Je alarmcentrale, die je via je mobieltje bedient. Je verwarming, die je vanaf je vakantieadres aanzet. De opbrengst van je zonnepanelen, die je mobiel monitort…
De lijst met je digitale activiteiten is - net zoals bij mij - waarschijnlijk oneindig. Inmiddels ben je ook wel gewend geraakt aan al die makkelijke tools. Je hoeft niet meer in het centrum van Rotterdam op zoek naar een parkeermeter. Je hoeft niet meer naar een kledingwinkel voor een leuke outfit. Je hoeft niet meer te bellen voor een afspraak. Je regelt het allemaal online.
Door alle digitale ontwikkelingen krijgen mensen steeds hogere verwachtingen. Speel je daar als organisatie niet op in? Dan jaag je jouw (toekomstige) klanten naar een concurrent toe (die wel meegaat met de digitale trends). Je kunt daarom niet meer om digitale transformatie heen. Wat is digitale transformatie eigenlijk? En hoe zet je jouw allround CRM systeem daarbij in? In dit artikel leg ik je dat uit.
Wat is digitale transformatie?
Digitale transformatie betekent eigenlijk gewoon ‘digitale veranderingen’. Je maakt je oude processen en handelingen hiermee klantvriendelijker, simpeler, efficiënter, sneller en goedkoper. Je stroomlijnt en automatiseert je activiteiten en maakt je organisatie zo wendbaarder. Hierdoor speel je makkelijker in op persoonlijke verwachtingen en behoeften van je kopers. Voor organisaties is digitale transformatie daarom een geweldige kans om te groeien.
Tegelijkertijd is digitale transformatie een bedreiging als je er niet aan meedoet. Digitale handelingen zijn namelijk geïntegreerd in ons leven. Meestal denk je er waarschijnlijk niet eens meer over na. Ondertussen maken ze jouw leven stiekem wel een stuk makkelijker. Het is zelfs frustrerend als je dan ineens weer op oude technologieën terug moet vallen. Pas dan valt je op hoe afhankelijk je van techniek bent geworden!
Hoe kom je zonder online QR-code binnen bij je theatervoorstelling? Hoe betaal je nu bij de winkel als je dat altijd met je mobieltje doet? Hoe communiceer je snel als WhatsApp eruit ligt? Hoe moet je rijden zonder Google Maps? Hoe laat je jouw boodschappen bezorgen? En hoe boek je een padelbaan bij je padelclub? Sommige mensen raken zelfs compleet in paniek als ze hun mobiele telefoon kwijt zijn.
Digitale transformatie is een klantgerichte organisatie worden
Je (toekomstige) klanten beschikken over veel communicatiekanalen. Zo kunnen ze langsgaan, bellen, chatten, e-mailen en appen. Ze kunnen je een bericht sturen via hun sociale media kanalen en je chatbot raadplegen. Online communiceren ze met je vanaf een desktop, tablet of telefoon. Daarbij benaderen ze jouw organisatie rechtstreeks of praten ze online over je. Zoals bij een post op Twitter of een review op Advieskeuze.nl en Bol.com.
Kopers hebben tegenwoordig ontzettend veel macht. Mensen bepalen namelijk zelf hoe en wanneer ze contact opnemen. Liefst zo snel en makkelijk mogelijk. Als ze iets over je zeggen en schrijven heeft dat veel impact. Positief en negatief. Je wilt jouw kopers daarom een geweldige koopervaring geven. Gelukkig kan dat ook met behulp van moderne digitale tools.
Digitale transformatie begint daarom met het centraal stellen van je (toekomstige) klanten. Wat zijn hun (individuele) wensen, eisen en behoeften precies? Hoe bedien je ze optimaal? Hoe maak je het zo gemakkelijk mogelijk? Hoe voldoe je aan hun (soms enorm hoge) verwachtingen? En hoe zorg je voor een optimale klantbeleving?
Je verandert jouw productgerichte organisatie in een klantgerichte onderneming. En je stroomlijnt al je interne en externe communicatie van A tot Z (via systemen en mensen). Al jouw waardevolle informatie houd je in één centraal systeem bij. Iedereen werkt met dezelfde gegevens. Je maakt je bedrijfsprocessen efficiënter en effectiever. En je creëert de beste (koop)beleving voor je (toekomstige) klanten.
Met behulp van digitale transformatie zet je dan ook een solide basis neer om te groeien. Steeds meer organisaties begrijpen hoe belangrijk dit is en investeren er daarom in.
Begin je digitale transformatie met een allround CRM systeem zoals HubSpot
Voor je digitale transformatie heb je goed gereedschap nodig. Een modern en allround CRM systeem zoals HubSpot bevat de perfecte tools. Het helpt je om nieuwe klanten te werven en bestaande klanten te behouden. Hier gebruik je onder andere artificial intelligence (AI), verkoopautomatisering en marketingautomatisering voor.
In je allround CRM-systeem verzamel je (automatisch) waardevolle gegevens van je (toekomstige) klanten. Al deze data zet je vervolgens zo effectief mogelijk in. Bijvoorbeeld om je klanten zo goed en gericht mogelijk te bedienen. Om werkzaamheden op elkaar af te stemmen. Om te monitoren wat er in je sales pijplijn zit. En om te weten wat je marketing, sales en service activiteiten je opleveren.
Op dashboards met online rapportages zie je vervolgens snel hoe iets ervoor staat. Je monitort je KPI’s en ontdekt welke nieuwe trends en gedragspatronen er zijn. Jouw realtime data helpt je zo bij het maken van de beste strategische keuzes.
HubSpot is modulair opgebouwd. Je kunt starten met weinig functies en je mogelijkheden steeds verder uitbreiden. Zo groeit jouw CRM platform eenvoudig met je organisatie mee. Veel andere systemen integreer je bovendien redelijk makkelijk. Bijvoorbeeld je e-mailprogramma, boekhoudsoftware, projectmanagement applicaties en HR-tools. Zo beschik je over een compleet en kostenefficiënt pakket aan tools (waarvan je de data centraal beheert).
Daarnaast is HubSpot enorm betrouwbaar en innovatief. De software groeit mee met de digitale trends. Je slaat jouw gegevens in een zeer veilige cloudomgeving op. Het allround CRM-systeem is ook nog eens snel up & running. Vaak al binnen 2 à 3 maanden. Tenslotte is HubSpot supergebruiksvriendelijk. Daar blinkt het echt in uit. Op de website van G2 vind je hierover bijvoorbeeld veel enthousiaste onafhankelijke reviews van HubSpot-gebruikers (wereldwijd).
Natuurlijk zijn er ook andere solide CRM systemen, zoals Salesforce en Microsoft Dynamics 365. Maar ik vind dat geen enkele CRM software momenteel aan HubSpot kan tippen. Denk je over digitale transformatie bij jouw organisatie? Bekijk dan onze ultieme CRM demo video van HubSpot hieronder maar eens. Dan ontdek je het zelf!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)