Deel artikel
Doe-het-zelf: waarom (en waarom niet) zelf CRM-software implementeren
door Martijn Rijnders op 30-8-18 12:31
Overweeg je hoe je jouw nieuw aangeschafte CRM- of marketingsoftware wilt implementeren? Zelf doen of uitbesteden? Dan is er een aantal dingen waar je bij jouw keuzeproces rekening moet houden. In dit artikel vertel ik je daarover.
Voor een weloverwogen keuze heb je eerst inzicht nodig:
- Wat zijn de (beraamde) kosten?
- Wat zijn de voordelen van zelf implementeren en uitbesteden?
- Wat zijn de gevolgen van zelf implementeren en uitbesteden?
Het zelf implementeren van software
In dit artikel richt ik mij eerst op het zelf implementeren van de software, de doe-het-zelf optie. Je koopt bijvoorbeeld een licentie via een CRM-leverancier (HubSpot CRM is gratis). De implementatie regel ja daarna helemaal zelf. Dit is natuurlijk de meest kostenefficiënte optie. Althans... Het lijkt vooral aantrekkelijk op de korte termijn.
Maar dan....
- Tijdens de softwaredemo’s en trials leek de CRM-software zo eenvoudig in gebruik.
- Het instellen en configureren van jouw nieuwe CRM-systeem was een eitje.
- Je collega’s hebben tijd en moeite gestopt in het oriëntatieproces. Je vertrouwt
erop, dat het de juiste software is voor jouw organisatie. - Je hebt je nog kritisch opgesteld en vragen gesteld om misverstanden te voorkomen. Alles was duidelijk. Wat kon er nog fout gaan?
Overtuigd van de gemakkelijke implementatie van de software heb je het aanbod beleefd afgeslagen. Dat wordt intern in jouw eigen organisatie wel onder handen genomen. Dat bespaart weer op de kosten.
Het IT-team binnen jouw organisatie rolt de softwareplannen uit. Binnen no time heeft iedereen de software beschikbaar. En het werkt!
Maar dan begint de uitdaging.... de mensen die de nieuwe software moeten gebruiken ervaren problemen. Ineens is alles een stuk lastiger dan tijdens de verkoopdemonstratie.
Problemen na het implementeren van de software
Inmiddels zijn we een paar maanden verder. De CRM-problemen en frustraties bereiken het management van de organisatie. De meest gemotiveerde werknemers hebben echt hun best gedaan om met de software te leren werken. Maar ook zij ervaren nog steeds problemen.
De rest van het personeel werkt er niet efficiënt mee. Zij gebruikt zelfs weer de oudere software om alle taken gedaan te krijgen. Veel voorkomende problemen na het zelfstandig implementeren zijn:
- Afspraken met klanten worden niet geboekt.
- Relatiegegevens zijn niet up-to-date (de data is vervuild geraakt).
- Prospects worden niet op tijd opgevolgd.
- Prospects worden opgevolgd door meerdere accountmanagers.
- De pipeline is niet up-to-date.
- Klachten blijven te lang liggen.
- Lage gebruikersacceptatie.
Een 2e kans voor CRM-implementatie krijg je niet zomaar. De mensen zijn het vertrouwen verloren. En de software krijgt onterecht de schuld, terwijl de verandering niet goed gemanaged is.
De leverancier van de software vraagt of je de licentie wilt verlengen. Door de ontstane problemen en het verloren vertrouwen stem je hier niet mee in. Logisch toch?
Je vraagt aan de verkoper waar het mis is gegaan. Volgens de verkoper ligt de oorzaak bij het weigeren van de implementatiediensten, workshops en trainingen. De kosten om het systeem te optimaliseren zijn nu zelfs hoger dan bij het begin. Dit is voor jouw organisatie geen optie. Gefrustreerd neem je afscheid van de CRM-leverancier. En je gaat op zoek naar een ander softwarepakket....
Wat is er fout gegaan?
De software zelf uitrollen en implementeren? Bij de aanschaf van de software dacht het managementteam dat het haalbaar was. Maar ja...... het personeel had al een vol takenpakket. Er was geen tijd om snel een compleet nieuw softwarepakket te leren kennen en implementeren. Verandering kost tijd, zeker als je het helemaal zelf moet doen.
De IT-afdeling van je bedrijf is technisch ervaren. Maar het is geen expert in deze nieuwe software. En ook niet bedreven in het optimaliseren en inrichten van verkoop-, marketing-, en serviceprocessen. Bovendien heeft zij onvoldoende ervaring om de rest van de organisatie te trainen.
Geen training belemmert de integratie en acceptatie van de software. En het personeel weert zich tegen de veranderingen. Dit is trouwens een natuurlijke reflex. Daardoor ging het personeel op de eigen manier door met alle dagelijkse taken.
Wat zijn de gevolgen?
- De integratie van het nieuwe systeem en de processen is mislukt in jouw organisatie.
- Geen van de voordelen van de nieuwe software zijn benut. Jouw doelen zijn niet gerealiseerd.
- Het personeel blijft de dingen op de eigen manier doen. Daardoor blijft het bedrijf stil blijft staan qua groei. De efficiency-slag wordt gemist.
- Er moet een nieuwe selectieprocedure worden uitgevoerd voor het vinden van een nieuwe implementatiepartner en softwarepakket.
- Het personeel verliest het vertrouwen in nieuwe software en veranderingen. En zelfs misschien in CRM in het algemeen. Bovendien zal zij twijfelen aan jouw vermogen om veranderingen succesvol door te voeren.
Wat moet je anders doen?
- Zorg er voor dat jouw volledige team volledig achter de nieuwe software staat.
- Creëer werkgroepen die allemaal een pakket van wensen en eisen formuleren.
- Kweek vertrouwen tijdens het integratieproces door kleine successen te vieren. Simpele veranderingen om mee te starten.
- Om klein te beginnen met het implementeren kun je kiezen voor een gefaseerd traject. Zo groei je langzaam naar het gewenste resultaat.
- Maak gebruik van de service en middelen die de CRM-leverancier levert. Zoals consultants om de implementatie van de software te versnellen. Hierdoor kan het personeel in jouw organisatie zich blijven concentreren op de dagelijkse werkzaamheden.
- Training is een belangrijk onderdeel van de implementatie! Investeer hier toch in, zodat iedereen efficiënt met de software leert werken.
- Er worden vaak veel verschillende trainingsmethoden aangeboden: zelfbediening, op afstand, persoonlijk en train-the-trainer. Een combinatie van deze trainingen is vaak nodig voor een een succesvolle integratie.
De keuze hoe je de nieuwe software implementeert ligt bij jouw organisatie. Wij adviseren je om vooraf een goede inventarisatie te maken. Bekijk alle mogelijkheden goed. Zijn alle toepassingen haalbaar voor jouw onderneming?
Het zelf implementeren kan goedkoop zijn. Maar zijn de problemen (en uiteindelijke kosten) die het met zich meebrengt het waard? Investeren in een goede implementatie voorkomt problemen in de toekomst. Natuurlijk zorgt dit uiteindelijk ook voor een hoger rendement. Laat je vooraf dus goed adviseren en neem een weloverwogen beslissing!
Systony legt bij een gefaseerde CRM-implementatie de focus op:
- Het begeleiden van de gebruikers.
- Het managen van de verandering die jouw nieuwe CRM-systeem teweeg brengt.
- Een zo kort mogelijke terugverdientijd.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)