Deel artikel
Succesvol CRM-software implementeren
door Gertjan van Vugt op 9-9-19 18:07
Wil je met passende CRM-software de relatie met jouw prospects en klanten verbeteren? Bereid je dan goed voor op de implementatie van jouw CRM-systeem. Dit vergroot de kans op succes namelijk aanzienlijk. Waar moet je op letten om succesvol CRM-software te implementeren? In dit artikel leg ik je dat uit.
De voordelen van een goed CRM-systeem
Wil je jouw klanten optimaal bedienen? Dan moet je weten wat jouw klanten beweegt. Wat zijn hun interesses, behoeften en wensen? Hoe ziet hun aankoopgedrag eruit? Organisaties die om hun klanten geven weten precies hoe mensen over hun producten denken.
Een allround CRM-systeem helpt jou om je klanten beter te begrijpen. Het verzamelt (automatisch) allerlei data voor je. Deze gegevens gebruik je om jouw sales te vergroten. Het belangrijkste doel van een CRM-project is daarom ook meestal het effectief opvolgen van prospects. En om zodoende meer en makkelijker klanten te werven natuurlijk.
Moderne CRM-systemen bieden fantastische tools om jou te ondersteunen hierbij. Alleen moet je misschien wel een beetje omdenken. De traditionele methoden om doelgroepen te bereiken zijn namelijk vooral outbound. Denk bijvoorbeeld aan een verkoper, die jou ineens belt. En een schreeuwerige advertentie in de krant. Of een bioscoopreclame, die je ziet voordat de echte film start.
Maar om je doelgroepen optimaal te bedienen zijn inbound marketing, sales en service tactieken veel effectiever. Een allround CRM-systeem is daar het ideale gereedschap voor. Hoe meer gegevens jouw CRM-systeem (automatisch) verzamelt hoe beter je jouw dienstverlening kunt afstemmen.
Kortom, moderne CRM-systemen zijn behoorlijk intelligente systemen. Ze nemen je veel werk uit handen als je ze slim inricht. Ze registreren alle interacties met jouw doelgroep. Daardoor kun jij beter reageren op de behoeften en wensen van jouw leads en klanten.
Tegelijkertijd voed je jouw doelgroep met passende informatie. Precies op het perfecte moment! Deze informatie is natuurlijk zoveel mogelijk afgestemd op persoonlijke behoeften. En daar gebruik je de data in jouw CRM-systeem dus voor. En met al deze data creëer jij steeds meer verkoopkansen.
Kennen prospects jou beter? En ken jij jouw prospects beter? Dan is de stap naar winstgevende deals natuurlijk veel makkelijker.
Succesvolle CRM-implementatie
Een succesvolle implementatie start altijd met een goed doordachte CRM-strategie. Dit is een plan, waarin je de CRM-implementatie goed voorbereidt. Alle belangrijke onderwerpen komen daarin aan bod.
Een goede CRM-strategie helpt jou om:
- Een goed CRM-fundament neer te zetten.
- Allerlei (afdeling overstijgende) werkprocessen te stroomlijnen en optimaliseren.
- Een efficiënte en productieve organisatie te realiseren.
- Interne communicatie knelpunten op te lossen.
- Jouw leads, prospects en klanten centraal te zetten bij jouw dienstverlening.
- Een boost te geven aan je sales (meer leads, prospects, klanten en verkoop).
- Loyale klantrelaties op te bouwen en onderhouden (met een fantastische service).
- De prestaties van jouw organisatie, afdelingen, teams en medewerkers te monitoren, beheersen en bijsturen.
- Jouw organisatie effectief te laten groeien (meer omzet en winst).
Natuurlijk moet je daarbij wel voor de juiste randvoorwaarden zorgen. Je hebt bijvoorbeeld een geschikte projectleider nodig voor de uitvoering van het projectplan. De projectleider zorgt ervoor, dat alle CRM-gebruikers het CRM-systeem goed gebruiken en getraind zijn. Ook is het belangrijk, dat je de juiste CRM-leverancier kiest.
Het regelmatig evalueren van het CRM-systeem is ook erg belangrijk voor een succesvolle implementatie. Wordt het CRM-systeem goed en consequent gebruikt? Is de data nog schoon en up-to-date? Voldoet het CRM-systeem nog helemaal aan de behoeften en wensen van jouw organisatie? Worden de KPI's (Key Performance Indicators) behaald? Is er een aanpassing van het CRM-systeem nodig?
Door te blijven evalueren en afstemmen maak je jouw CRM-systeem steeds efficiënter en krachtiger. Komen de eerste resultaten niet overeen met de verwachtingen? Of is de kosten/opbrengst ratio te hoog? Dan kun je in deze fase nog bijsturen.
Blijf gefocust en moedig participatie aan
Met moderne CRM-software focus je dus op jouw leads en klanten. De CRM-software helpt jou om ze op de juiste manier te benaderen. Je beïnvloedt je leads en klanten zo, dat het aankoopproces makkelijker verloopt. En daar gebruik je een inbound strategie voor.
Binnen jouw organisatie is draagkracht nodig. Je moet daarom al je collega's meekrijgen. Natuurlijk informeer je ze over het implementatieproject. Maar je moet ze er ook vanaf het begin al bij betrekken. Zorg ervoor dat het nieuwe CRM -systeem een hoge prioriteit krijgt. Stel haalbare doelen. Vier het als ze bereikt zijn! Zo houd je iedereen enthousiast.
Bij een CRM-implementatie is het menselijke aspect erg belangrijk. Iedereen moet zich realiseren, dat het contact met de klant het allerbelangrijkste is. De technologie is alleen maar een hulpmiddel. Dit klantencontact moet je voortdurend monitoren, evalueren en verbeteren.
Ben je benieuwd welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM-selectie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)