Deel artikel
De CRM-trends voor 2017 (deel 1)
door Martijn Rijnders op 23-2-17 10:22
De kop is eraf, 2017 is onderweg. Wat gaat dit jaar brengen op CRM gebied? En waar moet je als organisatie rekening mee houden als je je oriënteert op aan te schaffen CRM-software of als je zeker wilt zijn dat je huidige systeem komende jaren nog zal voldoen aan de eisen van je medewerkers en doelgroep(en).
In dit artikel laat ik enkele CRM-trends van nu de revue passeren.
Customer relationship management, het is door de jaren heen uitgegroeid tot iets dat veel meer is dan een handige tool voor je medewerkers, meer dan een digitaal adressenboek van relaties. De CRM-software van nu bestrijkt en verbindt marketing, verkoop en klantbeheer. Het is multifunctioneel en altijd en overal veilig te gebruiken. Het stroomlijnt processen en zorgt voor de ideale beleving voor zowel lead, klant als medewerker.
Ook komende jaren zal de technische ontwikkeling op gebied van CRM niet uitblijven. De verbeteringen zullen zich in rap tempo blijven opvolgen. Dit klinkt misschien eng of vervelend, maar niets is minder waar! Het biedt nieuwe kansen voor jouw organisatie!
Hieronder twee trends die nu spelen, ontwikkelingen die al ingezet zijn en komende jaren volwassen worden. Gemene deler in de trends: jou helpen meer en sneller resultaat te boeken.
1) Altijd en overal effectief met mobiel CRM
Smartphones en tablets bieden nieuwe functies die datatoegankelijkheid vergroten. Via mobiele tools kan de aandacht van de medewerkers bij de prioriterende taken worden gehouden. Daarnaast kunnen zij via hun mobiele apparaat agenda(’s) beheren, samenwerken met collega’s en Key Performance Indicators (KPI’s) bewaken - en dat ‘terwijl de trein rijdt’!
Er zijn verschillende oplossingen die mobiel CRM mogelijk maken.
De eerste oplossing voor mobiel CRM is de CRM-app. Eerder schreef Gartner dat er ongeveer 200 CRM-apps beschikbaar zijn en dat de verwachting is dat dit aantal in 2017 verder zal groeien. Veel CRM-aanbieders bieden een app aan als aanvulling op de CRM-oplossing. Maar let op, er zijn maar weinig CRM-oplossingen die de volledige CRM-functionaliteit beschikbaar maken via een app.
Een andere optie die vaak geboden wordt zijn mobiele webapplicaties. Dit wil zeggen dat er een mobiele, online versie van het CRM beschikbaar is waarin online gewerkt kan worden.
Naast de mobiele applicatie zijn losse add-ons in opkomst waarmee offline het CRM kan worden bijgewerkt. Als de internetverbinding er eenmaal is wordt alles gesynchroniseerd en mutaties bijgewerkt. Uiteraard is direct werken via het web ook een optie mits het CRM dan goed en ‘responsive’ wordt getoond.
Tip: Zorg dat ook jouw organisatie mobiel CRM omarmt. Het vergroot effectief werken, verbetert dienstverlening en verhoogt resultaten.
2) Marketing automation voor meer inzicht en betere dienstverlening
Er was een tijd dat marketing een ‘nice-to-have’ was en de verkoop werd gezien als de stuwende kracht achter de organisatie. Maar innovaties in digitale marketing en de introductie van nieuwe strategieën zoals contentmarketing hebben dit doen veranderen. Dit is het antwoord op veranderend koopgedrag, vandaag de dag wordt de verkoopcyclus al grotendeels doorlopen voordat er contact wordt opgenomen met een verkoper. Bovendien, de lead verlangt anno 2017 op een persoonlijke manier geholpen te worden. Marketingautomatisering biedt uitkomst!
Met marketingautomatisering kan voor iedere ‘content-journey’ (aansluitend op een specifiek aankoopproces) voor ieder gedownload stuk content een unieke opvolging worden ingericht die geautomatiseerd de lead opvolgt met relevante content op de juiste momenten in het koopproces. Door gebruik te maken van API’s (opening in software waardoor software met elkaar kan communiceren) kan marketingautomatisering-software worden gekoppeld met veel CRM-systemen.
In het proces van Relatiebeheer van de Toekomst zorgt marketing ervoor dat de organisatie online goed vindbaar is, bezoekers worden geconverteerd naar leads en worden die leads tijdens het aankoopproces geautomatiseerd bereikt met informatie die aansluit op de informatiebehoefte op dat moment.
Pas als een potentiële koper echt klaar is voor een koop wordt deze samen met alle rijke data geautomatiseerd het CRM-systeem in geschoten en krijgt een verkoper een notificatie voor opvolging. De afdeling verkoop heeft dan direct toegang tot alle relevante informatie verzameld door marketing, zoals de specifieke wensen en achtergrondinformatie van de lead. Verkopers kunnen veel efficiënter te werk gaan, hoeven niet met hagel te schieten. En de potentiële klant krijgt geen onnodige informatie op het verkeerde moment, maar waardevolle informatie waar hij/zij echt wat mee kan op dat moment. Marketing ontvangt op haar beurt weer informatie vanuit verkoop en relatiebeheer waarmee zij de marketingactiviteiten kunnen aanscherpen.
Tip: Zorg dat je CRM is voorbereid op marketing automation. Met een dergelijke koppeling zijn sales en marketing naadloos op elkaar aangesloten. Zo behaal je nog meer resultaat.
Ben je benieuwd naar alle CRM-trends van dit moment? Download dan ons eBook!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)