Deel artikel
Waarop beoordeel je potentiële CRM-leveranciers?
door Martijn Rijnders op 21-6-16 14:32
Als je op zoek bent naar geschikte CRM-software dan is het naast de oriëntatie naar software ook belangrijk dat je kiest voor de meest geschikte CRM-leverancier. De implementatie van een CRM-systeem is vaak een intensief traject waarbij je deels afhankelijk bent van de partij die de software implementeert. Het is daarom belangrijk dat er ook een match is tussen jou en de leverancier. Maar waarop beoordeel je CRM-leveranciers?
In dit artikel behandel ik een aantal punten die je helpen bij de beoordeling van potentiële CRM-leveranciers.
Wat is het profiel van de CRM-leverancier?
Tijdens de oriëntatie is het belangrijk dat je op zoek gaat naar CRM-leveranciers die passen bij jouw organisatie. Vaak geeft de website al een hoop informatie over de partij die je in overweging neemt. Kijk naar de klanten waarvoor de leverancier al CRM-implementaties heeft uitgevoerd. In welke branche zijn deze organisaties actief en wat is hun bedrijfsgrootte?
Onderzoek ook hoe lang een CRM-leverancier al actief is. Er zijn veel nieuwe partijen met mooie oplossingen, maar daar is niet altijd de juiste kennis aanwezig die nodig is voor jouw project. Partijen die langer bestaan hebben vaak veel (technische) kennis in huis en hebben door de vele verschillende projecten ook de ervaring om complexe implementaties uit te voeren.
Bekijk de kwaliteit van de demonstratie van de leveranciers
Voordat je overgaat op de definitieve keuze voor een CRM-systeem is het altijd aan te raden om demonstraties aan te vragen. Niet alleen geeft dit een goed beeld van de software, maar het is ook een goede kennismaking met de leverancier.
Beoordeel na een demonstratie:
- Hoe de klik met de leverancier was;
- Hoe de uitleg van de CRM-software was;
- Of zij goed en duidelijk antwoord konden geven op vragen.
Ook geven CRM-leveranciers vaak de mogelijkheid om de software voor een beperkte periode uit te proberen. Mocht je hier gebruik van maken, dan is het goed om te beoordelen welke mate van ondersteuning je van de leverancier krijgt. CRM-software is complex en mocht je er niet uit komen, dan is het goed om te weten dat je verder geholpen werd.
Welke mogelijkheden voor CRM-maatwerk zijn er?
Hoewel CRM-software veel functies en mogelijkheden heeft, is er vaak een deel maatwerk nodig om het te implementeren met bestaande systemen en bedrijfsprocessen van jouw organisatie. Niet iedere CRM–leverancier heeft die kennis in huis. Controleer daarom eerst of maatwerk nodig is en zo ja, of de leverancier dit zelf kan of ook uitbesteed. Kom je hier te laat achter, dan kan het zijn dat de CRM-software misschien belangrijke functionaliteiten mist of dat het maatwerk de prijs heel erg omhoog drijft.
Wat zijn de trainingsmogelijkheden?
Omdat CRM-software zo complex is, is het belangrijk dat je van te voren weet welke trainingsmogelijkheden de leverancier biedt. Het is aan te raden om van te voren een overzicht te maken met:
- Wie binnen je organisatie gaat werken met de CRM-software;
- Waarvoor en hoe zij de CRM-software zullen gebruiken;
- Wat hun doelen zijn.
Gebruik deze informatie om te onderzoeken of de trainingsbehoefte van jouw organisatie past bij de mogelijkheden die de CRM-leverancier biedt.
Welke Service Level Agreement hanteren zij?
Met de opkomst van cloud CRM is het belangrijk dat je weet wat je kan en mag verwachten als je gebruik gaat maken van deze service van een leverancier. Denk hierbij aan vragen zoals:
- Wat is de uptime van de service?
- Word je gecompenseerd als je onverhoopt geen gebruik kan maken van de service?
- Op welk tijdstip vinden updates plaats en is de service dan verminderd bereikbaar?
- Hoe is de service beveiligd?
- Hoe snel worden problemen opgelost?
Al deze zaken staan beschreven in de Service Level Agreement (SLA). Het is verstandig om, voordat je een keuze maakt, de SLA documenten van verschillende leveranciers op te vragen en te vergelijken. Dit voorkomt dat je uiteindelijk voor verrassingen komt te staan.
Contact opnemen met referenties
Vraag elke leverancier om een aantal referenties die vergelijkbaar zijn met jouw organisatie. Bijvoorbeeld omdat zij in dezelfde branche actief zijn en dezelfde bedrijfsgrootte hebben. Maak een afspraak met deze referenties om erachter te komen of de leverancier de juiste partij is om de implementatie te laten uitvoeren. Wees hierbij kritisch. Vraag naar de goede punten, maar vraag ook zeker naar de punten van verbetering. Leg dit daarna ook voor aan de CRM-leverancier, zodat hij eventuele twijfels weg kan nemen.
Conclusie beoordeling CRM-leveranciers
Er zijn veel zaken waarop je moet letten als je op zoek bent naar een geschikte CRM-leverancier. Kijk hierbij naar de mate van service en de mogelijkheden die zij bieden, maar ook of de leverancier bij jouw organisatie past. Je gaat immers een langdurige zakelijke relatie aan met de uiteindelijke leverancier.
Het kiezen van de meest geschikte CRM-leverancier is een belangrijk onderdeel in de keuze naar de juiste CRM-software. Wil je weten wat er nog meer bij komt kijken? Wij leggen het stap voor stap uit in ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)