Deel artikel
Koppel CRM met andere systemen voor maximaal resultaat
door Gertjan van Vugt op 25-8-15 15:28
Het komt vaak voor dat er binnen een organisatie meerdere systemen draaien die allemaal waardevolle klantdata genereren. Door deze systemen te koppelen met CRM-software beschik je over een completer beeld van jouw (potentiële) klanten. En zo kun je hen gerichter helpen!
In dit artikel leg ik uit waarom die integratie zo zinvol is en welke veelvoorkomende koppelingen ook jou voordeel op kunnen leveren.
Ik behandel achtereenvolgens: e-mailintegratie, koppeling met Office, koppeling met e-mailmarketing-software, telefooncentrale koppeling, offerte- en facturatiesoftware, koppeling met ERP-systemen en integratie met marketingautomatisering.
E-mailintegratie
Een goed CRM is uitstekend te koppelen met e-mailsoftware zoals Outlook. Veel communicatie gaat via e-mail en de koppeling met CRM zorgt ervoor dat het bewaren van e-mailcommunicatie in het CRM-systeem makkelijker en efficiënter verloopt. Vanuit Outlook ben je dan in staat om:
- Een contact in het CRM-systeem te maken van de afzender;
- De ontvangen e-mail op te slaan onder het desbetreffende contact;
- Vanuit de e-mailclient het contact inzien;
- Vanuit de e-mailclient een klantenservice case aanmaken.
Vanuit het CRM-systeem wordt het eenvoudig om e-mail te verzenden en deze automatisch onder het desbetreffende contact op te slaan. Dit zorgt ervoor dat alle communicatie met klanten en prospects opgeslagen wordt, zodat dit altijd eenvoudig terug te vinden is door jou en je collega’s.
Koppeling met Office
Een koppeling met Microsoft Office zorgt ervoor dat je eenvoudig je documenten kan personaliseren met data uit het CRM-systeem. Zo wordt het opstellen van bijvoorbeeld brieven aan klanten een veel minder tijdrovend proces. Daarnaast zorgt de koppeling ervoor dat je makkelijk documenten kan koppelen aan contacten, zodat deze altijd makkelijk terug te vinden zijn.
Synchronisatie met marketingautomatisering-software
CRM en marketingautomatisering vormen een krachtige combinatie. Zeker omdat koopgedrag verandert is, want zo’n 90% van het oriëntatieproces wordt zelfstandig uitgevoerd en zo’n 72% van de B2B-oganisaties oriënteert zich online.
Met marketingautomatisering ben je in staat om leads geautomatiseerd door het verkoopproces te leiden. Je voorziet ze van de juiste info en content op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Elk contactpunt wordt gemeten en doormiddel van leadscoring weet je precies wanneer de lead er klaar voor is om benaderd te worden door een verkoopmedewerker. Op het moment dat dat gebeurt wordt de lead automatisch en met alle relevante informatie voor de verkoper in het CRM-systeem ingevoerd en de verkoper krijgt een melding en taak dat er opvolging plaats moet vinden. Op het moment dat deze lead uit het verkoopproces gaat (klant of niet) wordt de status in de marketingautomatisering software bijgewerkt. Zo weet de marketeer precies wat de ratio van bezoeker naar lead en van lead naar klant is.
Zo worden marketing en verkoop één krachtig proces en neemt conversie op ieder vlak toe.
Koppeling met e-mailmarketing-software
De meeste CRM-software hebben een marketing tool. Maar met alle functionaliteiten die e-mailmarketing-software tegenwoordig heeft, is het logisch dat CRM-software gekoppeld kan worden met software voor e-mailmarketing. Zo biedt Maximizer een naadloze integratie met Mail Chimp aan waarbij je vanuit Mail Chimp mailings verstuurd door gebruik te maken van de data uit Maximizer. De resultaten van deze mailings kun je dan weer terug zien in Maximizer.
Bij HubSpot CRM is het mogelijk om de software uit te breiden met de HubSpot Marketing Hub. Naast het inzetten van e-mailmarketing is HubSpot Marketing Hub inzetbaar voor marketingautomatisering, lead scoring, conversieoptimalisatie en nog veel meer. Download het productoverzicht en ontdek meer over de HubSpot Marketing Hub!
Koppeling met de telefooncentrale
Door de telefooncentrale te koppelen met het CRM-systeem kun je met één druk op de knop de (potentiële) klant bellen. Het CRM-systeem fungeert hier als telefoonboek. Na het telefoneren kun je gemakkelijk notities toevoegen, zodat jij of je collega’s kunnen zien wanneer er gebeld is en wat er tijdens dat gesprek is besproken.
Offerte- en factuursoftware
Een koppeling tussen offerte- en factuursoftware (zoals QuoteWerks) en het CRM-systeem zorgt ervoor dat het opstellen ervan efficiënter en makkelijker wordt. Klantgegevens hoeven niet meer handmatig overgenomen te worden en vanuit het CRM-systeem kan er eenvoudig een offerte of factuur opgesteld worden. Door het bijhouden van een tijdregistratie in het CRM-systeem, wordt het berekenen van bedragen geautomatiseerd. Dit levert veel tijdwinst op die verkopers weer kunnen gebruiken voor het genereren van nieuwe business.
Integratie met een ERP-systeem
Een veelvoorkomende integratie is de koppeling tussen een ERP-systeem en CRM-software. In de ERP omgeving wordt bijvoorbeeld opgeslagen welke producten en diensten zijn afgenomen door klanten. Door deze informatie beschikbaar te hebben in het CRM-systeem, wordt het makkelijker voor verkopers om upselling strategieën toe te passen op bestaande klanten.
Daarnaast is het ook mogelijk om financiële gegevens van de klant te synchroniseren met de CRM-software, zodat je inzicht hebt in eventuele openstaande facturen en hoe lang een klant er gemiddeld over doet om te betalen. Ook kunnen verkopers automatisch een notificatie krijgen als er contact met de klant opgenomen moet worden, wanneer zich er een nieuwe verkoopkans voordoet.
Overige integraties
Bovenstaande integraties zijn koppelingen die vaak voorkomen. Er zijn nog vele andere koppelingen mogelijk. Soms zijn deze zo specifiek dat deze niet gemakkelijk te realiseren zijn. Hiervoor is dan maatwerk nodig. Zorg ervoor dat voordat je een keuze voor een CRM-systeem maakt, je een duidelijk overzicht hebt van de verschillende systemen die gekoppeld moeten worden. Bij het vergelijken van CRM-software en hun leveranciers moet je vooraf goed duidelijk hebben dat alle koppelingen mogelijk zijn en of hier kosten aan zijn verbonden.
Benieuwd welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)