Deel artikel
De CRM-trends voor 2017 (deel 2)
door Martijn Rijnders op 3-3-17 16:11
Onlangs gaf ik al twee belangrijke CRM-trends. Trends waar je als organisatie rekening mee wilt houden als je je oriënteert op aan te schaffen CRM-software of zeker wilt zijn dat je huidige systeem komende jaren nog zal voldoen aan de eisen van je medewerkers en doelgroep(en).
In dit artikel laat ik weer enkele CRM-trends van nu de revue passeren.
In het vorige artikel belichtte ik de trends Mobiel CRM en Marketing automatisering. Hieronder drie andere trends die spelen.
1) Cloud domineert
De verhuizing naar de cloud, door bedrijven die een rendabele, toegankelijke en onderhoudsarme oplossing willen, zal verder groeien in 2017. Op dit moment is de Software as a Service (SaaS) benadering van CRM goed voor een groot deel van de markt.
Storingen, slechte prestaties, en veiligheid van de data behoorden tot de belangrijkste barrières voor cloud-migratie. Hoewel dit aanleiding kan geven tot gegronde zorgen, kunnen ze gemakkelijk worden weggenomen door simpelweg de tijd te nemen om alle mogelijkheden, stabiliteit en veiligheid van CRM in de cloud te evalueren.
2) Business Intelligence
Big data is een term die al enige jaren rondzingt, maar veel organisaties weten niet goed hoe de data te verzamelen en gericht toe te passen. Steeds meer b2c- en b2b-consumenten oriënteren zich online, waarmee de verwachting is dat in de komende jaren het volume en belang data verder zal groeien.
Vaak wordt de gegenereerde data ongestructureerd opgeslagen en zal zodoende weinig waarde hebben. Simpel gezegd: data zelf bevat geen waarde, alleen als het goed ingezet kan worden ter verbetering van je business. Resultaat van goed toegepaste data is bijvoorbeeld het leveren van het juiste bericht aan de juiste persoon op het juiste moment. Zo wordt 1-op-1 marketing mogelijk.
Tegenwoordig willen veel bedrijven toch aan de slag met het bruikbaar maken en goed inzetten van data. En hierbij zal CRM een grote rol moeten spelen, want CRM is meer dan enkel een systeem om data in op te slaan. Zorg daarom dat je CRM systeem voldoende analytische tools bevat om marketingcampagnes te ondersteunen, productontwikkeling te stimuleren en verkoop te optimaliseren.
Veel CRM-pakketten ondersteunen big data, weten hier de juiste business intelligence en statistieken uit te halen en deze bruikbaar te maken. De groei in het gericht gebruiken van relevante data, hetgeen in 2017 zal doorzetten, heeft een aantal oorzaken:
- De technologie om dashboards te creëren is vereenvoudigd;
- De eindgebruiker stuurt productontwikkeling;
- Analytische data is steeds vaker via mobiele apparaten beschikbaar;
- Veel nieuwe tools zijn ook beschikbaar in de cloud.
3) Digitale transformatie
De digitale transformatie is “the next big thing” in het CRM-landschap. Met digitale transformatie wordt de digitalisering van zakelijke processen bedoeld, zowel interne als klant- en leverancier-processen. Onderzoeksbureaus zoals Gartner en IDC verwachten dat digitale transformatie in de komende jaren volledig zal doorzetten. Volgens Gartner verwachten CEO’s vóór 2020 hun digitale inkomsten met meer dan 80 procent te verhogen. IDC stelt dat het aantal bedrijven dat geavanceerde digitale transformatie-initiatieven aanbiedt met 30% zal stijgen.
Eén van de meest benoemde ontwikkeling is kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie (KI) functies hebben de potentie om je CRM-gebruik te transformeren. In 2016 heeft Microsoft kunstmatige intelligentie functies ingebouwd in hun cloud, waardoor KI binnen het bereik van ondernemingen is gekomen. KI mogelijkheden kunnen bijvoorbeeld voorspellingen doen over welke prospects omgezet kunnen worden in verkoopkansen en welke verkoopkansen binnenkort gerealiseerd zullen worden. Tools met KI kunnen gezien worden als een soort persoonlijke assistent, waardoor je productiever en efficiënter kan werken in CRM.
Ben je benieuwd naar alle huidige CRM-trends? Download dan ons eBook!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)