HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Mobiel CRM systeem: 7 voordelen voor verkopers ðŸ‘Š

De voordelen van mobiel CRM

Na je vakantie alvast thuis je werk e-mails op je tablet bekijken. Onderweg op je smartphone checken welke afspraken er in je agenda staan. Of de hele dag op je laptop thuiswerken, omdat het makkelijker met de kinderen is. Wie doet dat tegenwoordig eigenlijk niet?

Mobiele apparaten zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ook bedrijven maken er veel gebruik van. Sterker nog: bedrijven moeten dat wel doen om te kunnen blijven concurreren. Met een goed CRM systeem digitaliseer je de belangrijkste marketing-, verkoop- en serviceprocessen van je organisatie. En daar hoort natuurlijk ook een mobiel CRM systeem bij. In dit artikel leg ik je uit wat de belangrijkste voordelen hiervan zijn.

Mobiel CRM systeem: de belangrijkste voordelen voor verkopers 


Een mobiel CRM systeem is speciaal gemaakt voor je mobiele apparaten. Het werkt hetzelfde als je CRM systeem op kantoor. Alleen is het altijd in de cloud en kun je het overal raadplegen. Van Zimbabwe tot in je eigen woonkamer. Het maakt niet uit waar je bent. Als je maar een goede Internetverbinding hebt.

In je mobiele CRM systeem staat alles wat je voor je dagelijkse werkzaamheden nodig hebt. Van je agenda tot belangrijke informatie over je leads en verkoopkansen. En van dashboards met online rapportages tot offertes en wat er in de sales pipline zit. Bovendien is je data bij een goed mobiel CRM systeem zoals HubSpot hartstikke goed beveiligd.

Hieronder vind je de belangrijkste voordelen op een rij:

1. Altijd en overal de benodigde informatie beschikbaar

Met een mobiel CRM systeem ben je niet meer afhankelijk van een computer op kantoor. Natuurlijk is dit geweldig voor verkopers. Zij beschikken altijd en overal over de meest recente informatie. En die kunnen ze vlak voor hun afspraak nog gauw even raadplegen. Hierdoor zijn zij veel beter voorbereid. De kans op succes is zo uiteraard ook veel groter. Bovendien reageren verkopers veel sneller op klantverzoeken. Nieuwe vragen komen namelijk direct in beeld. 

2. Meer productiviteit en efficiëntie

Na een verkoopgesprek voeren verkopers afspraken en gegevens ter plekke in. Snel en makkelijk. Het overtypen van (onleesbare) notities is verleden tijd. Zo voorkom je fouten en dubbel werk. Én belangrijke details worden minder snel vergeten. 

Werken de buitendienst- en binnendienstmedewerkers nauw samen? Dan verloopt de samenwerking zo ook nog eens veel efficiënter. Zelfs als medewerkers standaard op andere locaties werken.

3. Alle taken zijn overal goed in beeld

Als verkoper heb je de nodige taken. Van afspraken inplannen, persoonlijke salesvideo's maken en e-mails versturen. Tot offertes nabellen, leads opvolgen en de reacties op sales sequenties bijhouden. Wat je ook moet doen. Je taken en de prioriteiten daarvan heb je altijd goed in beeld.

👉 TIP: Maak je gebruik van HubSpot en heb je een Sales Hub Professional of Enterprise licentie? Dan beschik je over een handig 'prospecting dashboard' voor verkopers. Hiermee plan je al je verkoopwerkzaamheden optimaal in.

HubSpot updates juni 2023 - taken dashboard-2

4.  Flexibel werken met mobiele apparatuur

Je benadert je CRM-software met allerlei soorten apparaten: desktops, laptops, tablets en smartphones. Wat je zelf wilt! Met een mobiel CRM systeem ben je daardoor hartstikke flexibel.

Stel dat je een online afspraak hebt, maar je zit niet op je vaste locatie. Dan neem je deel met je smartphone of tablet. Als je op kantoor bent gebruik je liever je laptop. Of stel dat een klant je onderweg met een belangrijk verzoek belt. Met de opnamefunctie neem je het gesprek snel op. Op een later moment beluister je het vanuit je CRM systeem rustig terug. 

5. Je zet je klanten makkelijker centraal

Stel dat je bij een klant bent en even een afspraak wilt nalezen. Of dat je andere belangrijke informatie wilt nazoeken. Met een mobiel CRM systeem is dat een fluitje van een cent. Je klanten hoeven niet meer op antwoorden te wachten. Alle belangrijke klantgegevens heb je namelijk binnen handbereik. 

Het gaat zelfs nog verder dan dit. Stel dat je klant net een klacht bij de servicedesk heeft ingediend. Of dat de boekhouding een betalingsachterstand heeft genoteerd. Als verkoper of accountmanager spring je hier gelijk op in. Je bent altijd goed op de hoogte van alles wat er speelt. Een betere service kun je niet leveren toch? Een mobiel CRM systeem zorgt dan ook voor een hogere klanttevredenheid en klantloyaliteit

Daarnaast veranker je met playbooks belangrijke processen en informatie in je CRM software. Stel dat je klant vragen stelt over de producten van de concurrent. En dat je hier playbooks voor hebt. Dan heb je altijd alle belangrijke antwoorden direct bij de hand. Zo kom je fantastisch over toch? Bovendien leg je de reacties van je klant razendsnel vast.

Wedden dat je klanten zo superveel vertrouwen in je krijgen!

👉 TIP: Weet je dat je ook veel HR processen met een CRM systeem digitaliseert? Zoals je sollicitatieprocessen. En dat je het voor Human Capital Management (HCM) kunt inzetten? Om je nieuwe talenten te volgen en optimaal te ondersteunen.

6. Meer rapportagegegevens

Als manager heb je vaak weinig zicht op wat er buiten allemaal gebeurt. Met een mobiel CRM systeem verandert dit. Je beschikt namelijk over veel meer data. Met online rapportages breng je bijvoorbeeld dit in beeld:

  • Aantal afspraken 
  • Duur van afspraken 
  • Soort afspraken 
  • Locaties van afspraken
  • Resultaten van afspraken

Weet je dat je met je CRM app zelfs de route van je afspraken vindt? De app haalt de adressen rechtstreeks uit je CRM software. Handmatig adressen in je GPS systeem invoeren is dus niet meer nodig. Op een kaart zie je de locaties van al je afspraken staan. De CRM software houdt vervolgens automatisch bij wanneer je aankomt en vertrekt. Superhandig! Meestal moet je hiervoor wel aparte GPS software integreren.

👉 TIP: Lees dit blog ook: Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?

7. Een hogere gebruikersacceptatie

Hoe maak je een succes van je CRM-systeem

  • Begin met een goed CRM plan.
  • Selecteer gebruiksvriendelijke CRM-software, die bij je organisatie past.
  • Richt de CRM software goed in.
  • Zorg dat je medewerkers ermee kunnen en willen werken.
  • Monitor het gebruik van je CRM software (en houd de data schoon!).

Werkt jouw organisatie met een makkelijk, werkbaar en goed CRM-systeem? Dat het werk van medewerkers daadwerkelijk makkelijker en efficiënter maakt? Dan zijn medewerkers eerder bereid om er een succes van te maken. Een mobiel CRM systeem vergroot dan ook de gebruikersacceptatie. Én het succes van je CRM-software. 

Haal meer uit je CRM investering

Een CRM implementatie is geen kleine investering. Maar selecteer je de juiste software en zet je die goed in? Dan optimaliseer je jouw complete salesproces. Trek je makkelijker nieuwe klanten aan. Volg je leads makkelijker op. Bied je een betere dienstverlening. Bespaar je veel tijd en gedoe. En creëer je de nodige groeikansen. Kortom: je haalt veel meer uit je organisatie!

Onze CRM Checklist hieronder helpt je om de juiste CRM software te vinden:

Nieuwe call-to-action

Natuurlijk stel je een mobiel CRM-systeem hierbij als een belangrijke voorwaarde. Zijn je medewerkers vaak buiten de deur? Dan kun je echt niet zonder!

Denk ook eens terug aan alle lockdowns tijdens de coronapandemie. En hoeveel technische toestanden dat bij veel bedrijven opleverde. Met een goed mobiel CRM-systeem is thuiswerken een makkie en ben je heel flexibel. En daarom is een mobiel CRM-systeem 1 van de belangrijkste vereisten.

Meer informatie over CRM vind je hier:

Ontvang updates per email