Deel artikel
Mobiel CRM systeem: 7 voordelen voor verkopers 👊
door Martijn Rijnders op 19-1-17 16:33
Na je vakantie alvast thuis je werk e-mails op je tablet bekijken. Onderweg op je smartphone checken welke afspraken er in je agenda staan. Of de hele dag op je laptop thuiswerken, omdat het makkelijker met de kinderen is. Wie doet dat tegenwoordig eigenlijk niet?
Mobiele apparaten zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ook bedrijven maken er veel gebruik van. Sterker nog: bedrijven moeten dat wel doen om te kunnen blijven concurreren. Met een goed CRM systeem digitaliseer je de belangrijkste marketing-, verkoop- en serviceprocessen van je organisatie. En daar hoort natuurlijk ook een mobiel CRM systeem bij. In dit artikel leg ik je uit wat de belangrijkste voordelen hiervan zijn.
Mobiel CRM systeem: de belangrijkste voordelen voor verkopers
Een mobiel CRM systeem is speciaal gemaakt voor je mobiele apparaten. Het werkt hetzelfde als je CRM systeem op kantoor. Alleen is het altijd in de cloud en kun je het overal raadplegen. Van Zimbabwe tot in je eigen woonkamer. Het maakt niet uit waar je bent. Als je maar een goede Internetverbinding hebt.
In je mobiele CRM systeem staat alles wat je voor je dagelijkse werkzaamheden nodig hebt. Van je agenda tot belangrijke informatie over je leads en verkoopkansen. En van dashboards met online rapportages tot offertes en wat er in de sales pipline zit. Bovendien is je data bij een goed mobiel CRM systeem zoals HubSpot hartstikke goed beveiligd.
Hieronder vind je de belangrijkste voordelen op een rij:
1. Altijd en overal de benodigde informatie beschikbaar
Met een mobiel CRM systeem ben je niet meer afhankelijk van een computer op kantoor. Natuurlijk is dit geweldig voor verkopers. Zij beschikken altijd en overal over de meest recente informatie. En die kunnen ze vlak voor hun afspraak nog gauw even raadplegen. Hierdoor zijn zij veel beter voorbereid. De kans op succes is zo uiteraard ook veel groter. Bovendien reageren verkopers veel sneller op klantverzoeken. Nieuwe vragen komen namelijk direct in beeld.
2. Meer productiviteit en efficiëntie
Na een verkoopgesprek voeren verkopers afspraken en gegevens ter plekke in. Snel en makkelijk. Het overtypen van (onleesbare) notities is verleden tijd. Zo voorkom je fouten en dubbel werk. Én belangrijke details worden minder snel vergeten.
Werken de buitendienst- en binnendienstmedewerkers nauw samen? Dan verloopt de samenwerking zo ook nog eens veel efficiënter. Zelfs als medewerkers standaard op andere locaties werken.
3. Alle taken zijn overal goed in beeld
Als verkoper heb je de nodige taken. Van afspraken inplannen, persoonlijke salesvideo's maken en e-mails versturen. Tot offertes nabellen, leads opvolgen en de reacties op sales sequenties bijhouden. Wat je ook moet doen. Je taken en de prioriteiten daarvan heb je altijd goed in beeld.
👉 TIP: Maak je gebruik van HubSpot en heb je een Sales Hub Professional of Enterprise licentie? Dan beschik je over een handig 'prospecting dashboard' voor verkopers. Hiermee plan je al je verkoopwerkzaamheden optimaal in.
4. Flexibel werken met mobiele apparatuur
Je benadert je CRM-software met allerlei soorten apparaten: desktops, laptops, tablets en smartphones. Wat je zelf wilt! Met een mobiel CRM systeem ben je daardoor hartstikke flexibel.
Stel dat je een online afspraak hebt, maar je zit niet op je vaste locatie. Dan neem je deel met je smartphone of tablet. Als je op kantoor bent gebruik je liever je laptop. Of stel dat een klant je onderweg met een belangrijk verzoek belt. Met de opnamefunctie neem je het gesprek snel op. Op een later moment beluister je het vanuit je CRM systeem rustig terug.
5. Je zet je klanten makkelijker centraal
Stel dat je bij een klant bent en even een afspraak wilt nalezen. Of dat je andere belangrijke informatie wilt nazoeken. Met een mobiel CRM systeem is dat een fluitje van een cent. Je klanten hoeven niet meer op antwoorden te wachten. Alle belangrijke klantgegevens heb je namelijk binnen handbereik.
Het gaat zelfs nog verder dan dit. Stel dat je klant net een klacht bij de servicedesk heeft ingediend. Of dat de boekhouding een betalingsachterstand heeft genoteerd. Als verkoper of accountmanager spring je hier gelijk op in. Je bent altijd goed op de hoogte van alles wat er speelt. Een betere service kun je niet leveren toch? Een mobiel CRM systeem zorgt dan ook voor een hogere klanttevredenheid en klantloyaliteit.
Daarnaast veranker je met playbooks belangrijke processen en informatie in je CRM software. Stel dat je klant vragen stelt over de producten van de concurrent. En dat je hier playbooks voor hebt. Dan heb je altijd alle belangrijke antwoorden direct bij de hand. Zo kom je fantastisch over toch? Bovendien leg je de reacties van je klant razendsnel vast.
Wedden dat je klanten zo superveel vertrouwen in je krijgen!
👉 TIP: Weet je dat je ook veel HR processen met een CRM systeem digitaliseert? Zoals je sollicitatieprocessen. En dat je het voor Human Capital Management (HCM) kunt inzetten? Om je nieuwe talenten te volgen en optimaal te ondersteunen.
6. Meer rapportagegegevens
Als manager heb je vaak weinig zicht op wat er buiten allemaal gebeurt. Met een mobiel CRM systeem verandert dit. Je beschikt namelijk over veel meer data. Met online rapportages breng je bijvoorbeeld dit in beeld:
- Aantal afspraken
- Duur van afspraken
- Soort afspraken
- Locaties van afspraken
- Resultaten van afspraken
Weet je dat je met je CRM app zelfs de route van je afspraken vindt? De app haalt de adressen rechtstreeks uit je CRM software. Handmatig adressen in je GPS systeem invoeren is dus niet meer nodig. Op een kaart zie je de locaties van al je afspraken staan. De CRM software houdt vervolgens automatisch bij wanneer je aankomt en vertrekt. Superhandig! Meestal moet je hiervoor wel aparte GPS software integreren.
👉 TIP: Lees dit blog ook: Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
7. Een hogere gebruikersacceptatie
Hoe maak je een succes van je CRM-systeem?
- Begin met een goed CRM plan.
- Selecteer gebruiksvriendelijke CRM-software, die bij je organisatie past.
- Richt de CRM software goed in.
- Zorg dat je medewerkers ermee kunnen en willen werken.
- Monitor het gebruik van je CRM software (en houd de data schoon!).
Werkt jouw organisatie met een makkelijk, werkbaar en goed CRM-systeem? Dat het werk van medewerkers daadwerkelijk makkelijker en efficiënter maakt? Dan zijn medewerkers eerder bereid om er een succes van te maken. Een mobiel CRM systeem vergroot dan ook de gebruikersacceptatie. Én het succes van je CRM-software.
Haal meer uit je CRM investering
Een CRM implementatie is geen kleine investering. Maar selecteer je de juiste software en zet je die goed in? Dan optimaliseer je jouw complete salesproces. Trek je makkelijker nieuwe klanten aan. Volg je leads makkelijker op. Bied je een betere dienstverlening. Bespaar je veel tijd en gedoe. En creëer je de nodige groeikansen. Kortom: je haalt veel meer uit je organisatie!
Onze CRM Checklist hieronder helpt je om de juiste CRM software te vinden:
Natuurlijk stel je een mobiel CRM-systeem hierbij als een belangrijke voorwaarde. Zijn je medewerkers vaak buiten de deur? Dan kun je echt niet zonder!
Denk ook eens terug aan alle lockdowns tijdens de coronapandemie. En hoeveel technische toestanden dat bij veel bedrijven opleverde. Met een goed mobiel CRM-systeem is thuiswerken een makkie en ben je heel flexibel. En daarom is een mobiel CRM-systeem 1 van de belangrijkste vereisten.
Meer informatie over CRM vind je hier:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)