HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Zet je HubSpot CRM software in voor Human Capital Management (HCM)

Zet je HubSpot CRM software in voor Human Capital Management (HCM)

Een mooi visitekaartje afgeven. Data over je sollicitanten verzamelen en effectief inzetten. Sneller en makkelijker goede kandidaten voor je openstaande vacatures vinden. Makkelijker communiceren. Automatisch CV’s voorselecteren en profielen vergelijken. Processen digitaliseren en optimaliseren. Resultaten meten en tijd besparen. Dát doe je met Human Capital Management (HCM).

Zet je HCM optimaal in? Dan zet je jouw (toekomstige) medewerkers centraal. En creëer je fantastische sollicitatiebelevingen. Tegenwoordig is dit dé manier om nieuwe talenten te werven en vast te houden. Je regelt het met de CRM software van HubSpot.

In dit artikel lees je over:

Wat is Human Capital Management (HCM)? 
Hoe werkt HCM met CRM software?
9 Redenen waarom HubSpot een goede basis voor HCM is.
Ook met CRM software starten voor Human Capital Management?

 

Wat is Human Capital Management (HCM)? 

Human Capital Managament (HCM) is het digitaal managen van je (toekomstige) werknemers. Vanaf het allereerste contact tot na de beëindiging van de baan. Bijvoorbeeld omdat iemand met pensioen gaat, ander werk vindt of wordt ontslagen. De ervaring van je (toekomstige en oude) medewerkers staat bij HCM centraal.

Hoe werkt HCM met CRM software?

Human Capital Management begint met het digitaal werven van nieuwe talenten. Bijvoorbeeld door online te adverteren op vacaturewebsites en LinkedIn. Daarnaast deel je jouw vacatures in je sociale netwerk. Je zorgt dat ze zo goed mogelijk zichtbaar zijn bij jouw doelgroep. Uiteraard selecteer je hierbij de kanalen waar je de meeste kans maakt op goede kandidaten.  

Klikt een (toekomstige) kandidaat op een vacaturelink? Dan komt deze persoon op je ‘werken bij’ pagina of website terecht. Hier converteer je jouw websitebezoekers naar sollicitanten. Je ‘werken bij’ pagina’s moeten er dan ook aanlokkelijk uitzien. Met mooie content, slimme formulieren en aantrekkelijke calls-to-action (CTA).

Je wilt het je sollicitanten zo makkelijk mogelijk maken om contact op te nemen. Daarom bied je meerdere communicatiekanalen aan. Bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook Messenger, WhatsApp, e-mail, telefoon en live chatten. Zo kunnen kandidaten contact opnemen zoals zij dat graag willen. 

Om je relaties optimaal te bedienen volg je ze. Zo verzamelt je HCM systeem alle interactie met je (toekomstige) kandidaten. Neemt iemand contact op? Dan weet je precies welke content hij of zij gelezen heeft. En wat de persoonlijke behoeften en wensen zijn. Deze informatie zet je ook slim in om meer ‘leads’ aan te trekken. Bijvoorbeeld door toekomstige sollicitanten te nurturen.

Dankzij moderne technieken begrijp je steeds meer van het gedrag van jouw (toekomstige) werknemers. Marketingautomatisering, verkoopautomatisering en Artificial Intelligence (AI) spelen hier een belangrijke rol bij. Je bent hierdoor zelfs in staat om gedragingen te voorspellen. Dit biedt natuurlijk geweldige kansen voor HRM. Bijvoorbeeld om nog meer uit je digitale werving- en selectieproces te halen. 

De gegevens van je (toekomstige) werknemers bewaar je in een CRM systeem, zoals HubSpot. Deze CRM software in de cloud is de basis van al je HCM activiteiten. HubSpot is een compleet CRM pakket voor marketing, sales en service. De tools gebruik je ook voor je recruitment taken. En als je dat wilt voeg je er eenvoudig andere softwarepakketten aan toe. Bijvoorbeeld voor:

  • Je salarisadministratie
  • De administratie van vergoedingen en declaraties
  • Loopbaanontwikkeling (opleiding en training)

Zo ben je in staat om je nieuwe medewerkers ook na indiensttreding optimaal te ondersteunen. Je volgt hun resultaten en stuurt bij waar dat nodig is. Én je helpt ze om zich optimaal te ontwikkelen bij jouw organisatie. Je creëert dus eigenlijk de ideale werkomgeving. Voor jezelf en voor je collega’s. Hierdoor houd je jouw talenten makkelijker vast.

Nieuwe call-to-action

9 Redenen waarom HubSpot een goede basis voor HCM is

Er is flink wat Human Capital Management software op de markt. Maar er zijn wel belangrijke verschillen. Hieronder vind je 9 redenen waarom HubSpot een goede basis is voor HCM.

1. De HCM software van HubSpot is toekomstproof

Niet alle HCM software is schaalbaar. Groeit jouw organisatie? Dan is het wel handig als jouw software meegroeit. HubSpot is modulair opgebouwd. Je selecteert de functies die je nu nodig hebt. Heb je behoefte aan meer Human Capital Management mogelijkheden? Dan breid je jouw CRM software eenvoudig uit.

2. Jouw data is veilig bij HubSpot

Je hebt met veel privacygevoelige data te maken. Die moet natuurlijk wel veilig zijn. Bij HubSpot ben je daarvan verzekerd. De CRM software voldoet namelijk aan alle Amerikaanse en Europese beveiligingseisen. Bovendien wordt jouw data in Europa opgeslagen. 

👉 TIP: Hier ontdek je meer over de veiligheid van HubSpot: Hoe veilig is HubSpot?

3. HubSpot is innovatief 

Gaat de software mee met de tijd? Jouw HCM tools kunnen nu ultra modern zijn. Maar hoe is dat over 2, 5 en 10 jaar? Het is belangrijk dat de leverancier van de HCM software regelmatig innovaties doorvoert. En mee gaat met alle snelle digitale trends. HubSpot is een enorm innoverend CRM-platform. De software wordt dan ook steeds mooier, beter en gelikter. 

Dit zijn bijvoorbeeld de meest recente updates:
👉 De laatste HubSpot updates | maart 2023
👉 De laatste HubSpot updates | februari 2023
👉 De laatste HubSpot ontwikkelingen | december 2022

Weet je dat HubSpot voorop loopt met Artificial Intelligence (AI)? We hebben er zelfs een aparte pagina over gemaakt: HubSpot Artificial Intelligence (AI). Zo helpt HubSpot je met goede recruitment content maken. Kun je specifieke vragen aan HubSpot stellen. En telefoongesprekken opnemen en omzetten in tekst (transcriberen). HubSpot groeit gegarandeerd met je digitale behoeften mee!

4. Je leert makkelijk werken met HubSpot

Van ingewikkelde software wordt niemand blij. Wil je het maximale uit jouw HCM strategie halen? Dan is het verstandig om voor gebruiksvriendelijke software te kiezen. 

HubSpot is een absolute winnaar op dat gebied. De interface ziet er overal hetzelfde uit. De tools werken op dezelfde manier en zijn supermakkelijk in gebruik. Met de drag & drop functies zet je bijvoorbeeld makkelijk een websitepagina in elkaar.

Overal ter wereld vertellen onafhankelijke HubSpot-gebruikers over het gemak van de tools. Lees maar eens wat reviews op de website van Capterra. Dan ontdek je het zelf.

5. De HCM software van HubSpot is mobiel

Thuiswerken is dé trend. En dat heeft natuurlijk ook consequenties voor de software, die je nodig hebt. Zo is het meestal het handigst om met software in de cloud te werken. Dan hebben thuiswerkers ook toegang tot je HCM data. Daarnaast is een mobiele app tegenwoordig een must. Want als je onderweg bent wil je ook graag toegang hebben tot de gegevens.

6. In HubSpot kun je al je HCM processen kwijt

Voor het optimaliseren van je processen zijn je mogelijkheden in HubSpot erg uitgebreid. Zo digitaliseer je jouw gehele werving- en selectieproces met workflows. En stem je de processen van je verschillende afdelingen op elkaar af. Bijvoorbeeld van marketing, sales, service, recruitment en je callcenter of helpdesk.

Op deze manier bespaar je natuurlijk veel tijd. En je vergroot de efficiëntie en de productiviteit van je organisatie. Bovendien kun je de CRM software integreren met je andere systemen. Bijvoorbeeld een ERP-systeem: software voor salarisadministratie en boekhoudsoftware. In de App Market Place vind je meer dan 1000 standaard koppelingen. 

Sommige integraties zijn wat complexer dan andere. Bij een ERP-systeem heb je bijvoorbeeld wat maatwerk nodig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan SAP of Microsoft Navision. Maar dat geldt ook voor andere HCM en CRM software. Sterker nog: daarbij is de integratie meestal nog veel complexer. 

Daarnaast zijn veel mogelijkheden in HubSpot al voorhanden. Je hoeft bijvoorbeeld geen recruitment marketing tools meer te koppelen. Of software voor een geautomatiseerde voorselectie van CV’s. Zelfs een digitaal arbeidscontract zet je zo in elkaar met de dynamische offertetool

7. Je beschikt al over marketing, sales en service tools

Je HCM software combineer je met de marketing, sales en service software in HubSpot. Zo beschik je over alle tools voor recruitment marketing. 

Voorbeelden van handige recruitment marketing tools zijn:

  1. Data-gedreven online advertentietool om gericht te adverteren.
  2. Sociale media tool om je belangrijkste sociale kanalen vanaf 1 plek te managen.
  3. SEO-tool voor zoekmachineoptimalisatie van jouw vacature content.
  4. Lead nurturing om een band op te bouwen met je (toekomstige) kandidaten.
  5. Lead scoring om je (toekomstige) kandidaten te kwalificeren. 

Handige salestools bij je werving en selectieproces zijn:

  1. Online afsprakentool om snel en makkelijk afspraken te maken.
  2. Je recruitment taken overzichtelijk bij te houden in je HCM software.
  3. Met de offertetool zet je zo een digitaal arbeidscontract in elkaar. Licht je arbeidsvoorstel vervolgens toe met een persoonlijke video.
  4. Automatische e-mails voor de follow-up van je leads en sollicitanten.
  5. Centrale inbox om de sollicitaties centraal te managen.

Tenslotte zijn er ook slimme servicetools voor HCM, zoals:

  1. Live chatsoftware en een chatbot om makkelijk online te communiceren.
  2. Serviceticketsysteem voor vragen en problemen. Dit is bijvoorbeeld handig als je medewerkers detacheert.
  3. Feedback enquête tools om de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers en sollicitanten te meten.
  4. Kennisbank om veel voorkomende vragen vast op je website te beantwoorden.
  5. Geïntegreerde telefoonsoftware, die je eventueel uitbreidt met een Aircall integratie.

Zoals je ziet beschik je over een hoop extra mogelijkheden. Wil je hier meer over weten? Lees dan dit artikel: Je salesproces optimaliseren met behulp van je CRM-systeem. En bekijk gerust ook onze ultieme HubSpot CRM demo video eens. Zo krijg je een algemene indruk van de CRM software. 

New call-to-action

8. Je maakt zelf eenvoudig een geïntegreerde ‘werken bij’ website

Komt er een functie beschikbaar? Dan wil je die zo snel mogelijk onder de aandacht brengen. Hoe frustrerend is het als je op een trage webdesigner moet wachten? Met de CMS Hub van HubSpot is dat niet meer nodig!

In een handomdraai zet je jouw eigen professionele ‘werken bij’ pagina’s in elkaar. Compleet met calls-to-actions, formulieren, video’s en andere gelikte content. Zónder moeilijke codes. Met de gebruiksvriendelijke interface en handige drag & drop functie (slepen en neerzetten) is het zo gepiept. 

Bovendien is deze website geïntegreerd in je CRM-software. Dat biedt de nodige voordelen. Zo zijn je website resultaten extra goed meetbaar. En kun je jouw websitebezoekers eenvoudig een persoonlijke ervaring geven. Zo toon je een terugkerende kandidaat bijvoorbeeld meteen de laatst bekeken vacature.

👉 TIP: Hier lees je meer over de voordelen: Waarom je meer bereikt als jouw website onderdeel van je CRM is.

Een andere optie is om vanuit HubSpot landingspagina’s aan je website te koppelen. Bijvoorbeeld aan een website in Wordpress, Joomla of ander CMS. Ook deze landingspagina’s zet je makkelijk in elkaar. 

9. Je HCM resultaten zijn meetbaar in HubSpot

Met HubSpot stroomlijn je dus al je processen. Van marketing tot sales, service en recruitment. Jouw ‘doelgroep’ staat hierbij centraal. Of het nou om toekomstige klanten, bestaande klanten of je nieuwe talenten gaat. Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Hoe ervaren je doelgroepen jouw dienstverlening? Is de koopervaring, sollicitatiebeleving of medewerkerstevredenheid echt wel zo hoog? Wat zijn je beste vacaturekanalen? En hoe staan je vacaturebudgetten ervoor? Met HubSpot meet je dit en nog heel veel meer. Dankzij uitgebreide doorklikbare dashboards zoom je diep in op je HCM resultaten.

Ook de data van je geïntegreerde systemen komt in HubSpot samen. Dit levert je natuurlijk enorm waardevolle stuurinformatie op!

Ook met CRM software starten voor Human Capital Management?

Als ervaren HubSpot implementatie expert helpen wij je natuurlijk graag met de inrichting van jouw HCM software. Maar we kunnen ons voorstellen, dat je eerst vragen hebt over de Human Capital Management mogelijkheden. Plan hiervoor gerust een afspraak in onze agenda. Of download hieronder een handig product overzicht met de tools van HubSpot.

New call-to-action

Ontvang updates per email