Deel artikel
Veelgestelde vragen over landingspagina's
door Ellen Prins op 12-6-19 13:26
Verhoog de conversie van je website met het gebruik van landingspagina’s. Het hebben van landingspagina’s is essentieel voor het genereren van online leads en dus een hogere ROI voor je marketingactiviteiten!
Als experts op gebied van marketing kunnen wij je alles vertellen over het maken en optimaliseren van landingspagina’s. Ik heb de meest gestelde vragen voor je uiteengezet om mijn kennis te delen op het gebied van deze converterende wonderpagina’s. In dit blog vind je antwoord op de volgende punten:
- Wat is een landingspagina?
- Wat maakt een landingspagina effectief?
- Hoe optimaliseer ik mijn landingspagina?
- Landingspagina voorbeeld
- Wat zijn de beste tools voor het creëren van landingspagina’s?
Om een goede landingspagina te maken is het nodig om de basis te begrijpen. Na het lezen van dit blog kan je zelf een effectieve en converterende landingspagina maken.
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een pagina op jouw website waarop je een waardevol document of ander middel aanbiedt in ruil voor contactinformatie. Het is dus een gratis conversiemachine!
Je bezoeker komt op deze pagina vanaf een andere media of pagina en wordt gestimuleerd om een actie te ondernemen.
De bezoeker op je landingspagina is al zodanig geïnteresseerd in jouw product of dienst door de verwijzing vanaf een andere media, dat het eenvoudig is om deze om te zetten tot een lead.
Wat maakt een landingspagina effectief?
Wanneer je een landingspagina maakt is het aan te raden om de volgende punten aan te houden om de landingspagina zo effectief mogelijk te maken:
- Beperk de navigatie van je landingspagina
Je wilt dat je bezoeker actie onderneemt op je pagina. Het is dus belangrijk om deze niet te veel af te leiden met klikbare elementen op de landingspagina. Door het weglaten van je navigatiemenu is de bezoeker eerder geneigd om het formulier in te vullen.
- Voeg waarde toe aan je pagina
Je website bezoeker is op je landingspagina met een reden, en dat is de content die jij promoot. Het is belangrijk om de focus op de aangeboden content te leggen en welke voordelen en waarde deze brengt voor jouw bezoeker. Een tip is om het aangeboden contentstuk ‘te laten zien’ aan de hand van een afbeelding, zodat ze alvast ervaren wat ze krijgen na het invullen van het formulier. Zie het voorbeeld:
- Kort en bondig
Het doel van je landingspagina is om de bezoeker om te zetten naar een lead door het invullen van een formulier. Door de landingspagina kort en bondig te houden, raakt de bezoeker niet afgeleid en vult het formulier in. Daarnaast moet je de bezoeker ook niet afschrikken met een te lang formulier, ze willen niet teveel prijs geven. Denk goed na wat jij zou willen als bezoeker op een website! Kijk naar het voorbeeld en bedenk welk formulier jij zelf eerder zou invullen:
1.
2.
Hoe optimaliseer ik mijn landingspagina?
Als je al een landingspagina hebt, maar deze niet naar wens werkt, geef ik je hier een paar tips die je landingspagina helpen te optimaliseren.
- Verbeter je SEO en gebruiksvriendelijkheid
Je schrijft je tekst voor zoekmachines maar vooral voor mensen. Goed gevonden worden in de zoekresultaten is één, maar je doel is om je bezoeker iets aan te bieden! De volgende punten spelen mee bij een optimale SEO en gebruiksvriendelijkheid:
- Een duidelijke titel inclusief je focus zoekwoord;
- Een korte, samenvattende metadescriptie die aanstuurt om naar de pagina te gaan;
- Goed opgebouwde tekst die prettig leest;
- Geordende lay-out en afbeeldingen;
- Zorg voor inbound links op andere websites met linkbuilding;
- Maak het eenvoudig om je landingspagina te delen met social media knoppen;
- Een call-to-action!
- Varieer met landingspagina’s
Voorkom duplicate content, en maak het voor de bezoeker interessant om op jouw landingspagina te komen. Als bezoekers elke keer de zelfde landingspagina tegenkomen, is het effect er snel van af. Varieer met de volgende aspecten om een originele landingspagina te maken:
- Lay-out;
- Afbeeldingen en video’s;
- Tekst;
- Testimonials.
- Maak je landingspagina simpeler;
Als de conversieratio van je landingspagina laag is, wordt de bezoeker te snel afgeleid en verlaat de pagina weer. Een voor de hand liggende reden is dat er teveel elementen worden gebruikt op de landingspagina, waardoor er teveel uitgangen zijn. Maak een simpele landingspagina met focus op het invullen van het formulier en het aanbod dat je biedt.
- Het gebruik van felle kleuren bij call-to-actions
Wanneer je een felle kleur gebruikt bij je call-to-actions, kijkt de bezoeker automatisch naar de tekst die bij in of bij de felle kleur staat.
- Gebruik stimulerende teksten bij call-to-actions
Om mensen op je call-to-action op de landingspagina te laten klikken, is de tekst op de button ook belangrijk. Zorg ervoor dat ook hier de tekst kort en bondig is, bijvoorbeeld:
- Download het eBook;
- Probeer nu gratis;
- Contacteer ons;
- Schrijf je in.
Landingspagina voorbeelden
Er zijn verschillende websites die het waard zijn om toe te lichten aangezien zij fantastische landingspagina’s hebben. Neem gerust voorbeeld aan deze organisaties!
- Dropbox
- De landingspagina is kort en bondig;
- Felle kleuren gebruikt bij de knoppen;
- Kort formulier
- Voordelen worden toegelicht.
- Uber
- Ook Uber maakt gebruikt van een kort en bondige landingspagina;
- Duidelijke call-to-action knop met felle kleur;
- Duidelijke en aansprekende titel – geeft precies weer wat je kan doen;
- Shopify
- Duidelijke titel over wat je kan bereiken met Shopify;
- Simpel formulier, je hoeft alleen maar een e-mailadres in te vullen;
- De afbeelding eronder laat zien wat je kan verwachten van Shopify.
Wat zijn de beste tools voor landingspagina’s?
De volgende tools zijn aan te raden wanneer je zelf je landingpagina’s wilt gaan maken:
HubSpot Marketing Hub
Waar wij zelf ervaring mee hebben, en ikzelf van overtuigd ben, is het gebruik van de HubSpot Marketing Hub. Hiermee maak je de mooiste landingspagina’s in enkele simpele stappen.
Naast het creëren van effectieve en lead generende landingspagina’s, kan de HubSpot Marketing Hub nog veel meer betekenen voor lead generatie en andere marketingactiviteiten binnen jouw organisatie:
- Leadscoring (volg de lead en zie exact in welk stadium van de buyer journey hij/zij zich bevindt);
- Synchroniseert met jouw CRM-systeem voor optimaal relatiebeheer;
- Datagedreven database-segmentatie;
- Personalisatiefunctionaliteit (Account Based Marketing, gepersonaliseerde e-mails maar ook gepersonaliseerde webpagina’s).
De volgende artikelen geven je meer inzicht in de HubSpot Marketing Hub:
- Wat is HubSpot marketing en waarom is het interessant?
- Nieuwe functionaliteiten van Hubspot Marketing
- Marketing automation trends
Wil je nog een stapje verder? Breng dan je gehele website onder in HubSpot en geniet van de voordelen die de koppeling met een CRM mogelijk maken.
Wil je kennismaken met de tools van de HubSpot Marketing Hub? Probeer het uit met een gratis account:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)