Deel artikel
De laatste HubSpot ontwikkelingen | juni 2022
door Andrea van Witteloostuijn op 21-6-22 9:20
De afgelopen weken heeft HubSpot weer een aantal mooie updates doorgevoerd. Wat denk je bijvoorbeeld van handige ‘playbooks’ voor jouw service en sales teams? De opbrengst meten van je marketingcampagne? En hoe gezond zijn jouw e-mails eigenlijk?
In dit artikel ontdek je de laatste HubSpot ontwikkelingen:
Playbooks beschikbaar voor Sales en Service Hub Professional
Groeit jouw organisatie? Dan heb je met steeds meer medewerkers te maken. De behoefte aan goede handleidingen neemt waarschijnlijk toe. Maakt jouw organisatie hiervoor nog gebruik van losse pdf’s of Word files? Kijk dan of HubSpots playbooks iets voor je zijn!
Sinds vorige week werkt Theresa bij de klantenservice van webwinkel ‘Fantastico’. Vanochtend belde een meneer, omdat er nog een alarmbel aan zijn bestelde schoen zat. Hoe moest ze dat nou weer oplossen… Theresa had werkelijk geen idee. Gelukkig vond ze algauw een soortgelijke klantsituatie in het playbook. De oplossing stond er netjes bij. Zo kon ze het probleem makkelijk oplossen. Dat voelde goed!
Een draaiboek of playbook is dus een soort handboek. Daarin vind je instructies en oplossingen voor problemen en klantsituaties. Vooral voor sales en service teams zijn playbooks superhandig. Met een playbook help je nieuwe medewerkers gauw op weg. Je houdt je playbook centraal bij. Iedereen beschikt dus altijd over de meest recente versie. En vertrekt een medewerker? Dan blijft alle kennis netjes bewaard.
Maak je een playbook? Dan zet je jouw klanten daarin natuurlijk centraal. Hoe ondersteun je jouw klanten het beste? Wat bereik je met de oplossing? Welke prioriteiten zijn er? Wat is er nodig om het team beter te ondersteunen? Op dashboards houd je bij welke content het beste wordt gebruikt. Leidinggevenden kunnen hier dus makkelijk op anticiperen.
Je playbook bouw je met behulp van verschillende elementen op. Bijvoorbeeld:
- Soundbites: kleine berichtjes, die lekker blijven hangen. Maak een lijst met handige soundbites. Medewerkers gebruiken die in hun e-mailcommunicatie of aan de telefoon.
- Opsommingstekens: rangschik de informatie duidelijk met behulp van opsommingstekens (1, 2, 3, …).
- Beschrijving van klantenservice en sales technieken.
- Neem transcripties van klantgespreken op (uitgeschreven klantgesprekken).
- Bibliotheek met richtlijnen, instructies en handleidingen.
- Standaard notities om aan contacten, bedrijven, deals en ticketrecords toe te voegen.
- Product vergelijkingen: vergelijk je producten met die van de concurrent. Vertel makkelijker waarom jouw producten beter zijn. Een product vergelijking van je eigen producten helpt om de verschillen te benoemen.
- Scripts voor salescollega's met handige vragen om tijdens het salesgesprek te stellen. Bijvoorbeeld om af te tasten of er een serieuze nieuwe klant aan de telefoon is.
Met playbooks gaan jouw sales en service teams nog efficiënter werken. Zij hebben namelijk altijd alle benodigde en recente informatie bij de hand. Zo blijft er meer tijd over voor andere taken. Maar iedere organisatie is natuurlijk wel anders. En dat geldt ook voor de verschillende afdelingen. Teams hebben daarom verschillende draaiboeken met hun eigen werkprocessen en onderwerpen nodig.
Vanaf nu zijn playbooks beschikbaar voor Service en Sales Hub Professional klanten (voorheen alleen voor Enterprise klanten). Wij vertellen je graag over alle mogelijkheden.
TIP: Weet je dat HubSpot jouw telefoongesprekken opneemt en automatisch omzet in tekst? Superhandig als je geen tijd hebt om uitgebreide gespreksverslagen te maken. Jouw telefoongesprekken neem je zo makkelijk over in jouw playbook!
TIP: Wat werkt er wel en wat werkt er niet bij jouw verkoopgesprekken? Neem je klantgesprekken op en zet ze om in tekst als je dat makkelijk vindt. Analyseer jouw gesprekken en ontdek waarmee je het beste scoort! Natuurlijk deel je dit ook nog even met je sales collega’s in het sales playbook. Zo maak je jouw salesteam steeds krachtiger.
Verbeteringen van de HubSpot Marketing Hub
Koppel je formulieren aan je marketingcampagnes
De HubSpot Marketing Hub bevat alle marketingtools, die een marketingteam nodig heeft. Bijvoorbeeld om (automatisch) warme leads te generen en aan de afdeling sales over te dragen. Uiteraard maak je hierbij gebruik van marketingcampagnes.
Je wilt dat jouw websitebezoekers hun gegevens aan jou geven. En dat zij uiteindelijk superfans van jouw merk worden. Formulieren zijn daarom belangrijk bij je marketingcampagnes. Begrijp je hoe jouw formulieren je marketingcampagnes beïnvloeden? Dan pas je jouw marketingstrategie, doelen en KPI’s daar natuurlijk op aan.
Vanaf nu is het mogelijk om jouw formulieren rechtstreeks aan je marketingcampagnes te koppelen! Zo weet je precies welke formulierinzendingen jouw marketingcampagne heeft gegenereerd. Deze functionaliteit is beschikbaar voor alle Marketing Hub Professional en Enterprise abonnementen.
Betere advertentie rapportagemogelijkheden
Publiceer je advertenties op Google, Facebook en LinkedIn? Dan wil je natuurlijk precies weten wat de opbrengst daarvan is. Daar gebruik je de speciale rapportagetools van HubSpot voor.
Selecteer bijvoorbeeld specifieke statistieken van jouw advertentiecampagnes. Analyseer de gegevens en begrijp wat er gebeurt. Hoe ziet het gedrag van jouw campagnebezoekers eruit? Hoe vaak is de advertentie vertoond? Hoe vaak is erop geklikt? Met welk advertentiekanaal behaal je het meeste succes? Wat is het effect van een advertentievideo?
Voor Marketing Hub Professional klanten heeft HubSpot de advertentie dashboard mogelijkheden verbeterd.
Hoe gezond zijn jouw e-mails?
Hoe succesvol is jouw organisatie met e-mail? Hoe gaan inboxproviders met de e-mails van jouw organisatie om? Worden de e-mails goed afgeleverd? Wat kun je eraan verbeteren? Test jouw e-mailgezondheid en krijg meer inzicht.
Deze nieuwe functie is beschikbaar voor een aantal sectoren. HubSpot voegt nieuwe bedrijfstakken toe als er voldoende gegevens voor een gezondheidsscore beschikbaar zijn. Hierbij vergelijkt HubSpot namelijk de prestaties van alle HubSpot-gebruikers (van die sectoren). Je kunt jouw e-mails trouwens vergelijken met ‘alle sectoren’ en met branche specifieke sectoren. Bijvoorbeeld het onderwijs.
Maak je gebruik van de HubSpot Marketing Hub? Profiteer dan van deze nieuwe functionaliteit!
Slimme accountgebaseerde marketing apps
Wil je het maximale uit jouw waardevolste B2B klanten halen? Dan zijn HubSpots slimme accountgebaseerde marketing apps (ABM) zeker wat voor jouw organisatie.
Jouw marketing en sales teams werken hiermee namelijk nog efficiënter samen. Beide teams hebben inzicht in de status van alle B2B accounts. Gezamenlijke acties zijn erop gericht om meer en betere deals af te sluiten. Speciale sales-marketing KPI’s helpen hier natuurlijk bij!
De HubSpot-tools helpen je met het opzetten van je eigen ABM-strategie. Met speciale workflowsjablonen definieer je klantprofielen van jouw ideale klanten (buyer persona’s). Selecteer daarna eenvoudig jouw waardevolste accounts.
Houd precies in de gaten wat er bij deze accounts gebeurt. Personaliseer de content voor de klanten, die je geselecteerd hebt. Bepaal hoe je met de verschillende contactpersonen van deze accounts omgaat. En bouw zo jouw klantrelaties steeds verder uit.
Ben je benieuwd of accountgebaseerde marketing apps bij jouw HubSpot abonnement mogelijk zijn? Neem dan contact met ons op.
TIP: Koppel je ABM aan je advertenties op LinkedIn en houd je belangrijkste relaties daar in de gaten.
Meer informatie?
Meer weten over de nieuwste ontwikkelingen? Boek een afspraak in de agenda van een van onze consultants. Maarten, Floris en Martijn staan klaar om je erover te vertellen!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)