HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De laatste HubSpot ontwikkelingen | juni 2022

De laatste HubSpot ontwikkelingen juni 2022

De afgelopen weken heeft HubSpot weer een aantal mooie updates doorgevoerd. Wat denk je bijvoorbeeld van handige ‘playbooks’ voor jouw service en sales teams? De opbrengst meten van je marketingcampagne? En hoe gezond zijn jouw e-mails eigenlijk?

In dit artikel ontdek je de laatste HubSpot ontwikkelingen:

Playbooks beschikbaar voor Sales en Service Hub Professional

Groeit jouw organisatie? Dan heb je met steeds meer medewerkers te maken. De behoefte aan goede handleidingen neemt waarschijnlijk toe. Maakt jouw organisatie hiervoor nog gebruik van losse pdf’s of Word files? Kijk dan of HubSpots playbooks iets voor je zijn!

Sinds vorige week werkt Theresa bij de klantenservice van webwinkel ‘Fantastico’. Vanochtend belde een meneer, omdat er nog een alarmbel aan zijn bestelde schoen zat. Hoe moest ze dat nou weer oplossen… Theresa had werkelijk geen idee. Gelukkig vond ze algauw een soortgelijke klantsituatie in het playbook. De oplossing stond er netjes bij. Zo kon ze het probleem makkelijk oplossen. Dat voelde goed!

Een draaiboek of playbook is dus een soort handboek. Daarin vind je instructies en oplossingen voor problemen en klantsituaties. Vooral voor sales en service teams zijn playbooks superhandig. Met een playbook help je nieuwe medewerkers gauw op weg. Je houdt je playbook centraal bij. Iedereen beschikt dus altijd over de meest recente versie. En vertrekt een medewerker? Dan blijft alle kennis netjes bewaard.

Maak je een playbook? Dan zet je jouw klanten daarin natuurlijk centraal. Hoe ondersteun je jouw klanten het beste? Wat bereik je met de oplossing? Welke prioriteiten zijn er? Wat is er nodig om het team beter te ondersteunen? Op dashboards houd je bij welke content het beste wordt gebruikt. Leidinggevenden kunnen hier dus makkelijk op anticiperen.

Je playbook bouw je met behulp van verschillende elementen op. Bijvoorbeeld:

  • Soundbites: kleine berichtjes, die lekker blijven hangen. Maak een lijst met handige soundbites. Medewerkers gebruiken die in hun e-mailcommunicatie of aan de telefoon.

  • Opsommingstekens: rangschik de informatie duidelijk met behulp van opsommingstekens (1, 2, 3, …).

  • Beschrijving van klantenservice en sales technieken.

  • Neem transcripties van klantgespreken op (uitgeschreven klantgesprekken).

  • Bibliotheek met richtlijnen, instructies en handleidingen.

  • Standaard notities om aan contacten, bedrijven, deals en ticketrecords toe te voegen.

  • Product vergelijkingen: vergelijk je producten met die van de concurrent. Vertel makkelijker waarom jouw producten beter zijn. Een product vergelijking van je eigen producten helpt om de verschillen te benoemen.

  • Scripts voor salescollega's met handige vragen om tijdens het salesgesprek te stellen. Bijvoorbeeld om af te tasten of er een serieuze nieuwe klant aan de telefoon is.

Met playbooks gaan jouw sales en service teams nog efficiënter werken. Zij hebben namelijk altijd alle benodigde en recente informatie bij de hand. Zo blijft er meer tijd over voor andere taken. Maar iedere organisatie is natuurlijk wel anders. En dat geldt ook voor de verschillende afdelingen. Teams hebben daarom verschillende draaiboeken met hun eigen werkprocessen en onderwerpen nodig.

Vanaf nu zijn playbooks beschikbaar voor Service en Sales Hub Professional klanten (voorheen alleen voor Enterprise klanten). Wij vertellen je graag over alle mogelijkheden.

New call-to-action

TIP: Weet je dat HubSpot jouw telefoongesprekken opneemt en automatisch omzet in tekst? Superhandig als je geen tijd hebt om uitgebreide gespreksverslagen te maken. Jouw telefoongesprekken neem je zo makkelijk over in jouw playbook!

TIP: Wat werkt er wel en wat werkt er niet bij jouw verkoopgesprekken? Neem je klantgesprekken op en zet ze om in tekst als je dat makkelijk vindt. Analyseer jouw gesprekken en ontdek waarmee je het beste scoort! Natuurlijk deel je dit ook nog even met je sales collega’s in het sales playbook. Zo maak je jouw salesteam steeds krachtiger.

Verbeteringen van de HubSpot Marketing Hub

Koppel je formulieren aan je marketingcampagnes

De HubSpot Marketing Hub bevat alle marketingtools, die een marketingteam nodig heeft. Bijvoorbeeld om (automatisch) warme leads te generen en aan de afdeling sales over te dragen. Uiteraard maak je hierbij gebruik van marketingcampagnes.

Je wilt dat jouw websitebezoekers hun gegevens aan jou geven. En dat zij uiteindelijk superfans van jouw merk worden. Formulieren zijn daarom belangrijk bij je marketingcampagnes. Begrijp je hoe jouw formulieren je marketingcampagnes beïnvloeden? Dan pas je jouw marketingstrategie, doelen en KPI’s daar natuurlijk op aan.

Vanaf nu is het mogelijk om jouw formulieren rechtstreeks aan je marketingcampagnes te koppelen! Zo weet je precies welke formulierinzendingen jouw marketingcampagne heeft gegenereerd. Deze functionaliteit is beschikbaar voor alle Marketing Hub Professional en Enterprise abonnementen.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Betere advertentie rapportagemogelijkheden

Publiceer je advertenties op Google, Facebook en LinkedIn? Dan wil je natuurlijk precies weten wat de opbrengst daarvan is. Daar gebruik je de speciale rapportagetools van HubSpot voor.

Selecteer bijvoorbeeld specifieke statistieken van jouw advertentiecampagnes. Analyseer de gegevens en begrijp wat er gebeurt. Hoe ziet het gedrag van jouw campagnebezoekers eruit? Hoe vaak is de advertentie vertoond? Hoe vaak is erop geklikt? Met welk advertentiekanaal behaal je het meeste succes? Wat is het effect van een advertentievideo?

Voor Marketing Hub Professional klanten heeft HubSpot de advertentie dashboard mogelijkheden verbeterd.

Hoe gezond zijn jouw e-mails?

Hoe succesvol is jouw organisatie met e-mail? Hoe gaan inboxproviders met de e-mails van jouw organisatie om? Worden de e-mails goed afgeleverd? Wat kun je eraan verbeteren? Test jouw e-mailgezondheid en krijg meer inzicht.

Deze nieuwe functie is beschikbaar voor een aantal sectoren. HubSpot voegt nieuwe bedrijfstakken toe als er voldoende gegevens voor een gezondheidsscore beschikbaar zijn. Hierbij vergelijkt HubSpot namelijk de prestaties van alle HubSpot-gebruikers (van die sectoren). Je kunt jouw e-mails trouwens vergelijken met ‘alle sectoren’ en met branche specifieke sectoren. Bijvoorbeeld het onderwijs.

Maak je gebruik van de HubSpot Marketing Hub? Profiteer dan van deze nieuwe functionaliteit!

Slimme accountgebaseerde marketing apps

Wil je het maximale uit jouw waardevolste B2B klanten halen? Dan zijn HubSpots slimme accountgebaseerde marketing apps (ABM) zeker wat voor jouw organisatie.

Jouw marketing en sales teams werken hiermee namelijk nog efficiënter samen. Beide teams hebben inzicht in de status van alle B2B accounts. Gezamenlijke acties zijn erop gericht om meer en betere deals af te sluiten. Speciale sales-marketing KPI’s helpen hier natuurlijk bij!

De HubSpot-tools helpen je met het opzetten van je eigen ABM-strategie. Met speciale workflowsjablonen definieer je klantprofielen van jouw ideale klanten (buyer persona’s). Selecteer daarna eenvoudig jouw waardevolste accounts.

Houd precies in de gaten wat er bij deze accounts gebeurt. Personaliseer de content voor de klanten, die je geselecteerd hebt. Bepaal hoe je met de verschillende contactpersonen van deze accounts omgaat. En bouw zo jouw klantrelaties steeds verder uit.

Ben je benieuwd of accountgebaseerde marketing apps bij jouw HubSpot abonnement mogelijk zijn? Neem dan contact met ons op.

TIP: Koppel je ABM aan je advertenties op LinkedIn en houd je belangrijkste relaties daar in de gaten.

Meer informatie?

Meer weten over de nieuwste ontwikkelingen? Boek een afspraak in de agenda van een van onze consultants. Maarten, Floris en Martijn staan klaar om je erover te vertellen!

New call-to-action

 

Ontvang updates per email