Deel artikel
De toekomst van marktleider HubSpot
door Martijn Rijnders op 26-1-17 17:07
HubSpot is pionier op gebied van marketingautomation-software. Al sinds 2006 loopt het merk voorop in de markt en het heeft sindsdien bepaald niet stil gezeten. Er zijn ontzettend veel krachtige verbeteringen doorgevoerd, zowel qua look-&-feel als functionaliteit.
Koopgedrag blijft veranderen en daarmee blijft HubSpot updaten. Dit om de doelgroep van de HubSpot-gebruiker optimaal te blijven bereiken, bedienen en binden. We kunnen dus met zekerheid zeggen dat we ook komende jaren een aantal mooie ontwikkelingen kunnen verwachten. In dit artikel doen we een aantal voorspellingen.
HubSpot, meer dan alleen marketingsoftware
HubSpot begon als all-in-one marketingsoftware waarmee het mogelijk was om binnen één platform meerdere aspecten van online marketing te beheren, uit te voeren en te optimaliseren. Daar kwam al snel de mogelijkheid bij om je gehele website binnen HubSpot te bouwen, met als voordeel dat deze aan de hand van data nog persoonlijker ingericht kon worden.
Tegenwoordig is HubSpot veel meer dan alleen marketingsoftware. Zo biedt HubSpot ook CRM en is er een breed scala aan slimme sales tools toegevoegd waarmee de potentiële klant gedurende het gehele koopproces optimaal wordt bediend. HubSpot noemt haar pakket ‘the growth stack’, niet onterecht want werkelijk alles is gericht op het blijven verhogen van marketing- en salesresultaat.
Waarom HubSpot zich blijft doorontwikkelen
Dat HubSpot zijn software blijft uitbreiden heeft twee redenen. De eerste is dat online technologieën en daarmee online marketing zich razendsnel ontwikkelen. HubSpot houdt deze veranderingen nauwlettend in de gaten en speelt hierop in door de software uit te breiden en te optimaliseren. Een goed voorbeeld is de ‘ads add-on’. Gericht adverteren (via adwords en social) speelt een steeds belangrijkere rol binnen de inbound strategie. HubSpot’s antwoord op deze trend is een advertising tool waarmee je vanuit HubSpot je advertenties kunt plaatsen en bijhouden. Vanzelfsprekend is deze tool geïntegreerd, zodat alle data en resultaten centraal worden verzameld en effectief gebruikt kunnen worden.
De tweede reden is dat de markt overspoeld raakt. Aanbieders van marketingsoftware schieten als paddenstoelen uit de grond en vaak is deze software ook een stuk goedkoper (al heeft deze lagere prijs een reden). HubSpot moet blijven doorontwikkelen om deze concurrentie voor te blijven op vlak van functionaliteit en hoogste mate van gebruikstevredenheid. Dit doen ze door nieuwe tools te lanceren en bestaande tools te blijven verbeteren.
Wat kunnen we in de nabije toekomst van HubSpot verwachten?
We zien dat HubSpot vooral inzet op het eenvoudiger maken van het (samen)werken, zowel in teamverband als met (potentiële) klanten.
De marketingsoftware heeft zich bijvoorbeeld verrijkt met de handige projecttool, een projectmanagementtool die het mogelijk maakt om voor al je inbound activiteiten taken en subtaken aan te maken en daarover binnen het platform met elkaar te communiceren. Daarnaast is het binnen HubSpot mogelijk om teamleden te taggen (bijvoorbeeld in een opzet van een blogartikel of op contactniveau) en berichten voor ze achter te laten.
Daarnaast wordt er op korte termijn een contentstrategie-tool gelanceerd. Deze tool helpt je bij het ontdekken en valideren van goede inhoud van je content. Dit stelt je in staat om nog betere en gerichtere content voor jouw doelgroep te ontwikkelen.
Aan de saleskant van HubSpot zijn er twee belangrijke tools bijgekomen, te weten de meetingtool en de messagestool.
De gratis meetingtool maakt het eenvoudig voor (potentiële) klanten om een afspraak met je in te plannen en de messagestool is een chat-app op jouw website waarmee potentiële klanten snel hun vraag kunnen stellen en in contact kunnen komen met een verkoopmedewerker.
Ook zien we dat HubSpot voortdurend bezig is om bestaande tools gebruiksvriendelijker te maken. In de afgelopen 3 jaar zijn er al verschillende wijzigingen in de lay-out geweest die het nog gebruiksvriendelijker maken. De nieuwste toevoeging is het visueel inrichten van workflows, waarbij het inzetten van marketingautomatisering nog makkelijker is.
Wat zijn de ontwikkelingen op lange termijn?
Op lange termijn zien we dat HubSpot zich gaat richten op Artificial Intelligence (AI). Zo heeft HubSpot zijn eigen chatbot die je kunt benaderen via Facebook, Twitter en Slack. Deze bot kun je vragen stellen en opdrachten geven zoals:
- Welke software wordt door <website> gebruikt?
- Laat me accountants in de buurt van <woonplaats> zien.
- Laat me bedrijven zien die gebruik maken van HubSpot.
- Wat was het organische verkeer op mijn website afgelopen maand? (Na koppeling met Google Analytics)
In de toekomst zal HubSpot waarschijnlijk ook meer en meer gebruik gaan maken van kunstmatige intelligentie. De software zal dan leren hoe jij gebruik maakt van de tools en op basis van deze informatie je handige tips of notificaties geven. Een voorbeeld hiervan is dat de software leert hoe lang je er gemiddeld over doet voordat je een lead opvolgt. Op basis van deze informatie kan HubSpot je een notificatie geven wanneer deze tijd verstreken is of de tip om leads eerder op te volgen voor nog meer succes. HubSpot-oprichter Darmesh Shah zegt hierover:
"In the past, we told software what we wanted it to do. As AI technology evolves, that dynamic is shifting. Soon, software will be able to learn what we wish it could do, opening doors for businesses to transform how they interact with and serve their customers."
Verwacht in de komende jaren dus stappen op het gebied van Artificial Intelligence.
Ben je benieuwd welke resultaten jij kunt halen met marketingautomatisering? Bereken het met onze inbound resultaat calculator.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)