HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat is dynamische marketing content op je website & hoe zet je het in?

Wat is dynamische marketing content op je website en hoe zet je het in

Dynamische marketing content is speciaal voor jou als websitebezoeker bedoeld. Een advertentie, een korting of een blog. Je ziet het omdat jij het bent! Moderne websites herkennen namelijk hun terugkerende bezoekers en hun interesses. De dynamische marketing content op de website past zich vervolgens automatisch aan. Klinkt dit magisch? Zo werkt het echt! 

De belangrijkste voordelen van dynamische marketing content zijn:

  • Websitebezoekers vinden sneller wat ze zoeken (en blijven daardoor langer op je website).
  • Hogere websiteconversie.
  • Hogere klanttevredenheid.
  • Meer terugkerende websitebezoekers (en dus loyalere klanten).
  • Op maat gemaakte website ervaringen 

Heeft jouw organisatie verschillende doelgroepen? Kun je deze doelgroepen nauwkeurig beschrijven? En hebben zij verschillende wensen, behoeften en pijnpunten? Dan is het slim om je website met dynamische marketing content te personaliseren. In dit artikel leg ik je uit wat dynamische marketing content precies is. Hoe het werkt en hoe je het op je website gebruikt.

➜ Wat is dynamische marketing content?
➜ Hoe werkt dynamische marketing content?
➜ Welke marketing content maak je dynamisch op je website?
➜ Ook starten met dynamische marketing content op jouw website?

Wat is dynamische marketing content?

Dynamische marketing content op een website past zich automatisch aan op websitebezoekers. Waarom? Omdat organisaties het besluitvormingsproces van (toekomstige) kopers daarmee beïnvloeden. En zo verhogen zij natuurlijk de websiteconversie en de sales. 

Mirjam heeft al 3x een mooie jurk bekeken. Ze vindt ‘m prachtig, maar eigenlijk te duur. Ineens verschijnt er een pop-up met een kortingscode. Ze betaalt 15% minder als ze de jurk vandaag aanschaft. Mirjam gaat gelijk overstag.

De volgende keer begroet de kledingwebsite haar vrolijk. ‘Hoi Mirjam, wat leuk dat je er weer bent!’. De webshop stelt meteen wat nieuwe items aan haar voor op basis van haar geschiedenis. ‘Misschien vind je deze kledingstukken leuk, Mirjam?’. De speciale kortingscode wordt niet meer aan Mirjam getoond.

Slimme gepersonaliseerde content maakt kopers blij. Je helpt ze er namelijk mee en ze voelen zich begrepen. Of het nou om je website gaat of een andere marketinguiting. Je kunt het namelijk nog veel breder toepassen. Toon bijvoorbeeld ook gepersonaliseerde advertenties op Google, LinkedIn en Facebook. En verstuur marketing e-mails, die zich automatisch aan je doelgroep aanpassen.

Gisteren heeft Issa de website van de Peugeotdealer bekeken. Ineens komen er vandaag allemaal Peugeot-advertenties op Facebook voorbij. Van het bedrijf dat Issa gisteren bekeken heeft. 🚗

Facebook kijkt hiervoor naar je browsergeschiedenis en je interesses. Adverteert een organisatie die je bezocht hebt met gepersonaliseerde advertenties op Facebook? Dan is de kans groot dat je die in je feed te zien krijgt. En zo werkt het ook met de andere social media kanalen. Voor data-gedreven dynamische marketing content heb je dus wel data nodig. En hiervoor gebruik je een modern all-in-one CRM-systeem, zoals HubSpot.

👉 TIP: Pas je dynamische marketing content aan op de levenscyclusfasen van je websitebezoekers. Voorkom zo dat je teveel focust op bezoekers die nog in de oriëntatiefase zitten. En dat je verkoopkansen mist bij websitebezoekers die juist klaar zijn voor een aankoop. 

Nieuwe call-to-action

Hoe werkt dynamische marketing content?

Het is een beetje een technisch verhaal om uit te leggen hoe dynamische marketing content werkt. Een data-gedreven website is gekoppeld aan een CRM-systeem. Hierin staat namelijk alle benodigde data van je websitebezoekers. 

Een website maakt gebruik van code. Via deze code verzamelt je website onder andere gegevens van je websitebezoekers. Je CRM-systeem slaat deze gegevens automatisch op in een database. Zodra een websitebezoeker terugkeert herkent de website de websitebezoeker. Het gebruikt nu de bewaarde CRM-data voor het tonen van je dynamische marketing content. Is er geen koppeling met een database? Dan blijft de inhoud van je websitepagina’s hetzelfde.

Noor downloadt een e-book van de website van Systony. Ze laat daarom haar voornaam en haar e-mailadres achter. De volgende keer als ze iets downloadt vult het CRM-systeem automatisch haar gegevens in. Dit kun je zelfs onzichtbaar voor Noor maken. Zo hoeft ze de download alleen nog maar te bevestigen. 

Dynamische marketing content bestaat uit blokken met tekst, afbeeldingen en video’s. Het systeem verbergt of toont deze blokken aan de hand van je websitebezoekers. Hiervoor stel je zelf speciale regels in. 

Pieter bezoekt een website van Yoku IT Services. Hij is werkzaam bij een bedrijf, dat onderdelen voor auto’s maakt. Bovenaan de pagina verschijnt een afbeelding met een auto. Jessica werkt in de kledingbranche. Als zij dezelfde pagina bekijkt verschijnt er een foto van een modieus gekleed fotomodel.

De dynamische inhoud is wel afhankelijk van wat het CRM-systeem van een bezoeker weet. Bijvoorbeeld de interacties die er geweest zijn, de winkelgeschiedenis bij een webshop, de voornaam en het e-mailadres. Hoe meer informatie hoe relevanter de dynamische marketing content is. 

👉 TIP: Bij de gebruiksvriendelijke CRM-software van HubSpot is de website zelfs geïntegreerd. Hiermee zet je dan ook supermakkelijk een gepersonaliseerde website in elkaar. Voor het Content Management Systeem (CMS) van HubSpot hoef je de HTML-codes niet zelf te kennen. Je maakt je website namelijk met een handige drag&drop editor. HubSpot voegt de codes zelf toe. 

Welke marketing content maak je dynamisch op je website?

Stel dat je in de beveiligingssector werkt. Wat spreekt je dan meer aan? Een klantcase van een ander bedrijf uit dezelfde sector? Of een klantcase van een fabrikant van hondenvoer?

Op je belangrijkste websitepagina’s personaliseer je jouw content, zoals:

  • Teksten
  • Afbeeldingen
  • Banners 
  • Headers
  • Video’s
  • Pop-ups 
  • Logo’s
  • Klantcases
  • Blogs
  • Reviews
  • Calls-to-action (CTA’s)
  • Formulieren

Je dynamische marketing content plaats je op je belangrijkste websitepagina’s. De rest van de content op je website blijft wel hetzelfde. Komen de meeste websitebezoekers als eerste op je homepage binnen? Dan is dat een geweldige plek om ermee te beginnen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor je landingspagina’s. Hoe eerder je in de customer journey met persoonlijke content begint hoe beter.

Layla wilde nieuw tuingereedschap kopen, maar ze moest weg. Ze liet verliet haar winkelwagentje zonder iets te kopen. Ze keert terug naar de webshop. Er verschijnt meteen een pop-up met alles wat er in de winkelmand zat. Nu kan ze de producten alsnog makkelijk kopen.

Alle informatie stem je zo goed mogelijk af op je verschillende doelgroepen. Hierbij houd je natuurlijk rekening met hun specifieke kenmerken, behoeften, wensen en pijnpunten.

Aan Pieter toont de website logo’s van referenties in de autobranche. Jessica ziet juist logo’s van bekende kledingmerken.

Blogs zijn erg belangrijk voor het aankoopproces. Hierin laat je zien dat je een kennisleider bent. Websitebezoekers leren jouw organisatie ermee kennen. En je verzamelt er belangrijke informatie mee. Blogs zijn daarom goed om de betrokkenheid van je websitebezoekers te vergroten.

Personaliseer je jouw blogs? Bijvoorbeeld op basis van de branche en/of de omvang van bedrijven? Dan komen jouw blogs automatisch bij de juiste organisaties onder de aandacht. En dat is wat je wilt natuurlijk!

Maar je kunt nog een stapje verder gaan. Bij een volgend bezoek geef je bijvoorbeeld suggesties voor andere interessante blogs. En je markeert de blogs die je websitebezoeker al gelezen heeft. Of je brengt juist een webinar onder de aandacht, dat bij de interesses past.

👉 TIP: Pas je reviews aan je websitebezoekers aan. Toon bijvoorbeeld alleen reviews van marketeers aan marketing managers. En reviews van directieleden aan directeuren. Kleine organisaties bied je een online demo video aan. En grote bedrijven juist een persoonlijke productdemonstratie op locatie.

Weet je dat een gepersonaliseerde CTA tot zo’n 40% meer kliks kan opleveren? Gepersonaliseerde calls-to-action (CTA’s) zijn ideaal om je diensten af te stemmen. Of om vervolg-CTA’s te tonen. Stel dat je websitebezoeker al een e-book gedownload heeft. Toon erna dan bijvoorbeeld automatisch een CTA voor een afspraak.

👉 TIP: Gebruiken je websitebezoekers de zoekfunctie? Toon dan ‘gepersonaliseerde’ zoekresultaten aan ze.

Ook starten met dynamische marketing content op jouw website?

Met HubSpot maak je in een handomdraai je eigen website met dynamische marketing content. In onderstaande video vertelt Martijn je over alle voordelen van het Content Management Systeem (CMS).


Ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? Bekijk dan onze HubSpot CRM demo video hieronder! Of maak gelijk een afspraak met Martijn, Maarten of Floris voor een productdemonstratie.

New call-to-action

Ontvang updates per email