HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom zijn featured snippets in Google belangrijk en hoe krijg je ze?

Waarom zijn featured snippets in Google belangrijk en hoe krijg je ze?
10:11

Waarom zijn featured snippets in Google belangrijk en hoe krijg je ze

De bekende zoekmachines richten zich steeds meer op het helpen van hun gebruikers. Google zet hier onder andere ‘featured snippets’ voor in. Uitgelichte stukjes tekst, waarmee je snel antwoorden vindt. Deze tekstfragmenten staan boven de ‘gewone’ zoekresultaten, maar onder de betaalde advertenties.

Natuurlijk wil je dat Google featured snippets van jouw content maakt. Zo wordt jouw website immers makkelijker gevonden. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? In dit artikel ga ik daar dieper op in.

Wat zijn featured snippets precies en waarom wil iedereen ze hebben?


Een featured snippet is een opvallend stukje tekst met een antwoord op een vraag. Je hoeft de websitepagina waar de inhoud op staat daardoor niet te bezoeken. De tekstfragmenten staan bovenaan de zoekresultaten. Je noemt featured snippets daarom ook wel ‘answer boxes’ of ‘positie nul’.

Wordt jouw content erin opgenomen? Dan helpt dit enorm bij je online zichtbaarheid. Featured snippets vragen er namelijk om op geklikt te worden. Vooral als mensen meer informatie over een bepaald onderwerp zoeken. Ze zorgen dus voor meer websiteverkeer. Daarnaast zijn featured snippets het bewijs dat je website goed in elkaar zit. Bovendien zijn ze heel erg belangrijk voor ‘Voice Search’, dat steeds populairder wordt. 

Als je content hoog rankt is de kans groter dat het in featured snippets terecht komt. Meestal gebruiken zoekmachines de content die rond de 5e plek in de zoekresultaten staat. Maar het kan ook content zijn, die de 1e positie heeft bereikt. 

Welke soorten featured snippets zijn er?

Featured snippet van Hubspot over marketing automation

Er zijn verschillende soorten featured snippets. Zo kun je dus met een beknopte alinea bovenaan de zoekresultaten komen te staan. Daarmee krijgt de zoeker een kort en bondig antwoord op de zoekvraag. 

Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden, zoals:

  • Lijstjes met puntsgewijze opsommingen. Bijvoorbeeld de stappen van een proces of de ingrediënten van een recept. Gemiddeld neemt Google 5 stappen over. Gebruik er niet meer dan 8. 

    👉 TIP: Stel er een vraag bij. Bijvoorbeeld: ‘Hoe bereik je in 5 stappen een optimaal verkoopproces?’.

  • Tabellen met vergelijkingen en andere informatie.

  • Video's van Youtube

  • Rich answers: een soort calls-out met vetgedrukte informatie. Bijvoorbeeld om een aantal of een percentage te benadrukken. Of bij woordenboek-antwoorden.

    Voorbeeld van een featured snippet met een rich answer
  • Interactieve tools, die het antwoord op een vraag geven. Bijvoorbeeld een calculator om iets te berekenen.

  • Accordeons met uitklapbare informatie, zoals in de afbeelding hieronder.

Featured snippet accordeon

Volgens een onderzoek van STAT zijn featured snippets van tekstfragmenten het populairst (82%). Daarna volgen de lijstjes en tabellen. 

👉 TIP: Weet je dat Google ook wel eens afbeeldingen aan featured snippets toevoegt? En dat die niet van de tekstbron afkomstig hoeven te zijn? Het is maar net wat Google relevant vindt!

Hoe krijg je featured snippets?

De algoritmes van Google selecteren de pagina’s die duidelijke en nauwkeurige antwoorden geven. Daarnaast kijkt de zoekmachine naar de relevantie van de inhoud en de autoriteit van je website. Wil je ook wel zo’n premium plek voor je content? Dan moet je daar dus wel wat moeite voor doen. Zo pak je het aan:

Stap 1: Zoek een vraag

Zoek een vraag met relevante zoekwoorden, die vaak in Google gesteld wordt. Bijvoorbeeld ‘Wat is HubSpot?’ of ‘Hoe verbeter je jouw verkoopproces?’. Gebruik bij voorkeur een informatief onderwerp. Géén product-gedreven commerciële inhoud! Er zijn verschillende tools die jou hierbij kunnen ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn Answer the Public en Also Asked van Google.

Stap 2: Geef een beknopt antwoord op de vraag

De vraag werk je op 1 speciale websitepagina met gestructureerde informatie uit. Geschreven zoals je met mensen praat. Ga je voor een featured snippet van een alinea? Dan geef je direct onder de kop van de websitepagina een beknopt antwoord op de vraag. Gebruik hier 54-58 woorden voor. Pas daarna kom je met meer gedetailleerde informatie over het onderwerp. 

👉 TIP: Natuurlijk kun je het antwoord ook lager op je pagina neerzetten. Maar als je antwoord hoog staat is de kans op een featured snippet groter.

Stap 3: Werk de vraag verder uit

Nu werk je de vraag verder uit met gedetailleerde informatie. Bijvoorbeeld met de stappen voor het oplossen van een probleem. Boven de uitwerking kun je de stappen nog even opsommen. De stappen neem je ook in de tussenkopjes op. Bijvoorbeeld in H3.

Stap 4: Optimaliseer je websitepagina (SEO)

De rest van de websitepagina optimaliseer je zoals je dat gewend bent. Deze elementen zijn daarbij belangrijk:

  • Feiten (objectieve informatie)
  • Bronvermeldingen
  • Tussenkopjes (H2 en H3)
  • Paragrafen van 3-5 zinnen
  • Tabellen
  • Lijstjes met bullets
  • Structured data, zoals reviews, video’s en evenementen

👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: Hoe verbeter je jouw SEO-positie met AI in de Hubspot SEO-tool?

hand fingers crossed emoticonHeb je jouw vraag zo goed mogelijk uitgewerkt? En stelt iemand een vraag aan Google met jouw zoekwoorden erin? Dan is het ‘fingers crossed’ dat je daadwerkelijk de nul-positie krijgt. 

Hoe beter de kwaliteit van je content is hoe groter die kans is. Je content moet actueel zijn. En duidelijke en goed gestructureerde informatie bevatten. Daarnaast zijn de laadsnelheid, gebruiksvriendelijkheid en mobielvriendelijkheid van je website erg belangrijk. Bovendien moet je jouw inhoud blijven optimaliseren om je featured snippets te behouden.

👉 TIP: Handige tools om zoekwoorden te vinden zijn Keywordtool.io en Ahrefs

10 Tips voor een grotere kans op featured snippets

Om je te helpen geef ik je hieronder nog 10 tips om featured snippets te bemachtigen.

TIP 1: Gebruik Google Search Console

Met Google Search Console kun je onderzoeken met welke vragen je nu al gevonden wordt. Deze zoekvragen kun je gebruiken om nieuwe content mee te maken. In de tool zie je ook hoe vaak je featured snippets gevonden worden. En welke click-through rate ze hebben.

TIP 2: Voer wat Google research uit

Onderzoek hoe Google de bestaande featured snippet bij je zoekwoorden toont. Focus je daarna op dezelfde soort answer box. Staan er stappen in? Dan optimaliseer je jouw content ook voor stappen. Staat er een beknopte alinea. Dan ga je daarvoor.

TIP 3: Schrijf antwoordachtige definities

Zijn je zoekwoorden niet op een vraag gebaseerd? Voeg dan altijd een korte definitie van de zoekwoorden toe. Google geeft meestal de voorkeur aan antwoordachtige definities.

TIP 4: Geef precieze antwoorden

Geef heel erg precies antwoord op de vraag van zoekers. Komt het antwoord onvoldoende overeen? Dan klikken mensen er niet op en dan raak je jouw nul-positie weer kwijt. 

TIP 5: Voldoe aan de verwachtingen

Voldoe aan de verwachtingen van je websitebezoekers. Stel dat mensen wel op je featured snippet klikken, maar op je website niet vinden wat ze zoeken. Dan keren ze waarschijnlijk snel terug naar de zoekmachine.

En zo raak je jouw nul-positie ook snel weer kwijt. Maar dat is nog niet alles. Je ‘gewone’ SEO-positie kan erdoor verslechteren. Zorg dus dat je websitebezoekers snel vinden wat ze zoeken (wat ze in het aanbevolen fragment hebben gezien). 

TIP 6: H2-vraag in de header

Neem onder je H1-paginatitel een H2-vraag in de header op. Plaats daaronder gelijk een paragraaf met het antwoord van 54-58 woorden. Daarin verwerk je bijvoorbeeld een korte samenvatting van je pagina. Een soort meta-beschrijving dus. Zo maak je het de zoekmachine makkelijk om het antwoord te vinden.

TIP 7: Verplaats je in zoekers

Denk bij het schrijven van je content: ‘Naar welke informatie zoeken mensen die mijn featured snippet hebben gelezen?’ en ‘Waarom zouden mijn websitebezoekers verder lezen?’. Je wilt je lezers op je websitepagina's houden. Want hoe langer ze blijven hoe beter dat voor jouw SEO-positie is. En daarom is het belangrijk om je in je zoekers te verplaatsen.

TIP 8: Schrijf de stappen voluit

Zet je in op een lijstje met stappen? Schrijf dan letterlijk voluit ‘Stap 1: , Stap 2: , Stap 3: ,…’. Als je de titels erachter plaatst, dan haalt Google de koptitels 1 voor 1 binnen. Zorg er ook voor dat de opmaak van je stappen overal hetzelfde is. Een andere optie is om de opsomming direct onder je vraag neer te zetten. 

TIP 9: Stel de juiste vragen

Mensen zoeken naar waarom, hoe, wat, wie en wanneer. Hou dat in je achterhoofd als je nieuwe content maakt of bestaande content herschrijft. Bijvoorbeeld van je blogs. 

TIP 10: Gebruik deze tips voor je blogs

Blogs kunnen voor veel uitgelichte tekstfragmenten zorgen. Dus besteed met name bij blogs veel aandacht alle bovenstaande tips. 

Je online positionering verstevigen met HubSpot

Featured snippets verstevigen je online positionering. Ze zijn vaak prominent zichtbaar, dus aanlokkelijk om op te klikken. Op mobiele apparaten zijn featured snippets soms zelfs het enige wat je gelijk in beeld krijgt. 

Omdat featured snippets bovenaan de zoekresultaten staan leiden ze vaak tot meer websiteverkeer. Ook al zijn ze eigenlijk bedoeld om sneller antwoord op zoekvragen te geven. En zijn er ook mensen die daardoor niet meer doorklikken. 

Tenslotte geven featured snippets gebruikers het gevoel dat je een expert bent. Je krijgt de positie immers niet zomaar. Featured snippets dragen dan ook bij aan het vertrouwen in je organisatie. Kortom: Google's uitgelichte tekstfragmenten zijn knetterbelangrijk voor je naamsbekendheid en bedrijfsgroei. 

HubSpot biedt je allerlei tools om je website voor featured snippets te optimaliseren. Zo helpt de SEO-tool je met on-page SEO en technische zoekmachineoptimalisatie. En richt je jouw topic clusters met pillarpages er optimaal mee in. Daarnaast bevat HubSpot allerlei AI-aangedreven contenttools om snel SEO-proof websitecontent mee te produceren. 

New call-to-action

Ontvang updates per email