Deel artikel
Moet je gaan voor inbound of outbound marketing?
door Ellen Prins op 15-9-20 12:39
Ben je als marketeer opzoek naar een nieuwe marketingstrategie en kom je steeds maar 'inbound marketing' tegen? Dat kan kloppen. Afgelopen jaren is er namelijk een grote verschuiving ontstaan in de marketingwereld: van outbound marketing naar inbound marketing.
De gewoonten van afnemers veranderden en op zijn beurt ook de manier waarop zij producten en/of diensten afnemen. En dan met name online.
Vaak lees je op internet dat inbound marketing de enige juiste vorm van marketing is. Wat ik daar van vind? Kijk, wij bij Systony zijn voorstander van de inzet van inbound marketing, omdat het voor ons werkt. Toch ervaar ik zelf nog veel profijt bij de inzet van outbound-kanalen en als ik kijk naar mijzelf als afnemer, word ik ook nog steeds aangesproken door outbound marketinguitingen. Dus ja, ik vind het een gewaagde uitspraak. 😉
Vergeet niet: de inzet van de beste methode per bedrijf is verschillend! Het kan zijn dat voor jouw organisatie inbound marketing voldoende is, maar toch laat ik je graag zien wat de mogelijkheden zijn. Lees verder en ik vertel je over de verschillen tussen inbound- en outbound marketing en wat nou écht belangrijk is.
Wist je trouwens dat je de twee methodes in veel gevallen kan combineren? Als je dit goed aanpakt kan dit leiden tot een succesvolle marketingstrategie! 🏆
Vandaag ga ik je het volgende vertellen:
- Wat is het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing?
- Het gaat allemaal om de timing!
- Lever inspanning voor de juiste methode
- Combineer inbound en outbound
- Ga voor optimale resultaten met de juiste bedrijfsstrategie
- Hoe voer je inbound marketing uit?
- Functies van de HubSpot Marketing Hub ter ondersteuning van inbound marketing
Wat is het verschil tussen inbound marketing en outbound marketing?
Om te beslissen of je voor een inbound- of outbound methode kiest, moet je natuurlijk eerst duidelijk hebben wat het verschil is.
Het zit zo: door de technologische ontwikkelingen van afgelopen jaren zijn de gewoonten en behoeften van afnemers veranderd. Zij gaan zelf op onderzoek uit en ontdekken wat de beschikbare opties zijn, waardoor ze meer controle hebben over de producten die ze kopen en de manier waarop. Dat merk ik bij mezelf namelijk ook. Om aan deze behoeften te voldoen moest er afgeweken worden van de traditionele marketingtechnieken, wat heeft geleid tot het ontstaan van jawel: de inbound marketingmethode.
Inbound Marketing
Inbound marketing richt zich op het opbouwen van relaties met potentiële afnemers door het bieden van waarde en informatie. De gedachte hierachter is dat jouw uiteindelijke afnemers contact met jouw organisatie opnemen wanneer zij daar klaar voor zijn.
Je kan zeggen dat bij inbound marketing prospects en leads jouw organisatie vinden vanuit hun eigen behoefte. Zo vind ik het zelf fijn om me van te voren in te lezen voordat ik überhaupt ga kijken naar de geschikte leverancier. 🙃
Bij outbound marketing geldt het tegenovergestelde. Daar gaat het om het benaderen en volgen van leads die je als organisatie zelf hebt geïdentificeerd.
Outbound Marketing
Outbound marketing wordt door sommige marketeers geassocieerd met een verouderde methode welke niet meer werkt. Vaak denken zij dat outbound marketing neerkomt op cold calling, inkooplijsten en het verzenden van grote aantallen e-mails naar grote en niet-gesegmenteerde contactlijsten. Iets waar je zelf liever ook geen slachtoffer van wordt als de uiting niet relevant is, nietwaar?
Toch is het oneerlijk om outbound marketing volledig buiten spel te zetten. Outbound marketing houdt meer in dan bovengenoemde punten en kan nog steeds waarde bieden. Zo kan je e-mailmarketing juist heel effectief in zetten en leveren betaalde advertenties via social media en Google nog steeds waardevolle leads.
Het is mogelijk om zelfs te profiteren van beide methodes. Als je inbound- en outbound marketing goed met elkaar combineert, versterken ze elkaar.
Het gaat allemaal om de timing!
Bij verkopers of marketeers draait alles om de juiste timing. Het kan zijn dat je mij de perfecte verkoop e-mail hebt gestuurd over een dienst die ik toevallig net nodig hebt. Helaas blijft deze ongeopend omdat ik me net op een welverdiende tosti heb gestort en het eigenlijk veel te druk heb om alle e-mails uitgebreid door te nemen.
Met een inbound methode zorg je ervoor dat de gewenste informatie door klaar staat op het moment dat de lead daar behoefte aan heeft. Op deze manier informeert de lead zichzelf over jouw merk, product of dienst en kun je laten zien hoe jij kan helpen bij het oplossen van hun uitdagingen.
Daarnaast richt je je met inbound marketing op het leveren van waardevolle informatie en content, zodat jouw leads warm worden en vertrouwen ontwikkelen in jouw organisatie. Dit bespaart een hoop tijd en moeite als de verkoopafdeling de leads gaat opvolgen.
Met een outbound marketingstrategie zoals cold calling of het sturen van gestandaardiseerde e-mails hechten leads minder waarde aan jouw contactpogingen, omdat ze het bedrijf niet herkennen en je nog geen waarde hebt geleverd. Om eerlijk te zijn open ik deze e-mails niet eens en gaan ze linea recta de prullenbak in! 🗑👋🏼
Lever inspanning voor de juiste methode
De inspanning die nodig is voor een inbound marketingmethode, verschilt van de outbound marketingmethode. Dit betekent niet dat dit voor de ene meer is dan de andere, de verdeling van de inspanning is anders.
Zet je een inbound marketingstrategie in? Houd er rekening mee dat het even duurt om dit van de grond te krijgen. Je moet tenslotte beschikken over een geschikte website, een goede strategie voor lead nurturing en een goed uitgedachte contentstrategie. Daarnaast moet deze content ook nog ontwikkeld worden! Je wilt natuurlijk wel een paar mooie contentstukken of video's ter beschikking hebben. 😉
Bovendien duurt het even voordat de waardevolle informatie die jij aanbiedt te vinden is op Google door leads en prospects. Bij Systony zie ik dat sommige blogartikelen het na een jaar of twee het pas lekker doen. 📈
Dit kost aan het begin dus tijd, maar met inbound marketing wordt wachten beloond! Wanneer de leads binnenstromen, zal je verkoopafdeling merken dat deze veel waardevoller zijn dan voorheen omdat zij gericht zoeken op jouw product of dienst. Vraag maar aan Systony's verkooptalenten Maarten en Martijn. 😄
De kans op het sluiten van een succesvolle deal via een inbound marketingstrategie ligt daarom hoger dan die bij een outbound marketingstrategie.
Met een outbound marketingmethode, zoals het kopen van contactenlijsten, cold calling of het verzenden van batch e-mails, lijkt het alsof de marketingafdeling tijd wint. Aan de andere kant moet de verkoopafdeling meer inspanning leveren waardoor het langer duurt om een deal te sluiten. Je verplaatst hiermee de inspanningen die gedaan worden van de ene naar de andere afdeling.
Een nadeel van een outbound aanpak is de mogelijkheid dat de verkoopafdeling veel aandacht besteedt aan leads die niet geïnteresseerd blijken te zijn. Zonde van de tijd en moeite! Met een inbound aanpak ervaar je dit probleem niet, aangezien je prospects al enige interesse hebben getoond.
De inspanning die je levert, ligt bij zowel inbound- als outbound marketing redelijk gelijk. Toch moet er gezegd worden dat je met inbound marketing betere resultaten behaalt doordat de leads van betere kwaliteit zijn.
Combineer inbound en outbound
Hoewel er steeds meer wordt gezegd dat inbound marketing de oplossing is voor al je problemen en dat een outbound methode niet effectief is, geloof ik zelf dat een combinatie van beide methodes ook een oplossing is.
Outbound marketing kan in sommige gevallen intens, storend of zelfs agressief zijn. Wanneer je outbound activiteiten uitvoert op een inbound manier, kunnen ze juist heel succesvol zijn.
Account Based Marketing: Inbound of outbound?
Een goed voorbeeld is Account Based Marketing (ABM). Dit is een outbound benadering die wordt uitgevoerd op een inbound manier en gebruik je om grote, complexe deals te sluiten. Tijdens Inbound 2020, het grootste en belangrijkste evenement op gebied van online marketing, is dit dé marketingtrend gebleken van 2020 en 2021. Vooral tijdens de huidige COVID19-pandemie is weer gebleken hoe belangrijk ABM eigenlijk is.
Leuk, maar wat houdt dat ABM dan in Ellen? Bij een ABM-strategie richt je je inspanningen op accounts/bedrijven waarvan je weet dat ze uitstekend passen bij jouw product of dienst.
Je laat vervolgens de marketing- en verkoopafdeling samenwerken om zeer gerichte advertenties en e-mails te sturen naar individuen binnen deze bedrijven. Op deze manier informeer je hen over jouw organisatie en wat je hen kan bieden. Klinkt goed toch?
Bij de volgende stap kan er zonder problemen contact opgenomen worden, omdat de leads al bekend zijn met jouw organisatie en er vertrouwen is gecreëerd.
Die eerste interactie is soepeler omdat jouw verkopers weten dat die potentiële klanten naar je website zijn geweest, of zelfs een deel van jouw content hebben gelezen. Het gesprek begint op een natuurlijke manier, wat mogelijk is dankzij de inbound kant van Account Based Management. Op naar een succesvolle klantrelatie! 🚀
Ga voor optimale resultaten met de juiste bedrijfsstrategie
Je hoeft niet alle pijlen te richten op enkel inbound marketing of outbound marketing, maar het kan natuurlijk wel. Het ligt allemaal aan je product of dienst, teamgrootte, verkoopcyclus en nog veel meer factoren.
Inbound marketing is een methode om waarde te bieden en een stevige basis te creëren voor toekomstige klantrelaties. Wanneer je het goed uitvoert, is het een geweldige manier (vind ik dan) om een bedrijfsstrategie voor de lange termijn op te bouwen waarin je je klanten echt op de eerste plaats zet. Voor optimale resultaten zet je de voor jou geschikte outbound technieken in waar dat nodig is.
Hoe voer je inbound marketing uit?
Inbound marketing voer je heel gemakkelijk uit met behulp van de HubSpot Marketing Hub. Daar werken wij zelf namelijk ook mee, dus daar durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
De HubSpot Marketing Hub is een alles-in-1 marketingplatform en focust zich op data-gestuurde contentmarketing, een belangrijk aspect binnen inbound marketing. Met HubSpot ga je voor gericht en persoonlijk bereik, maar dan geautomatiseerd. Lekker makkelijk dus.
HubSpot is de marktleider op gebied van marketingsoftware en biedt veel functies die jouw organisatie kan helpen met je inbound marketingstrategie. Bekijk onderstaande video en je ontdekt gelijk wat de mogelijkheden zijn:
Meer informatie over inbound marketing? We hebben de volgende blogs voor je geschreven:
- Wat is inbound marketing?
- Waarom inbound marketing werkt
- De ROI van inbound marketing
- Het effect van de inbound marketing funnel
- Hoe zet je je CRM in voor inbound marketing
- Wat is lead nurturing? Zo zet je leads om naar klanten
Functies van de HubSpot Marketing Hub ter ondersteuning van Inbound Marketing
Download het HubSpot productoverzicht en ontdek alle functies en mogelijkheden die de tools van HubSpot jouw organisatie kunnen bieden. Naast de HubSpot Marketing Hub wordt er ook gekeken naar de andere tools die jouw organisatie kunnen ondersteunen. Wil je weten wat dat allemaal kost? 💸 Lees het terug in dit blogartikel wat ik heb geschreven over de prijsopbouw van HubSpot.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)