Deel artikel
Zo verbeter je jouw organische zoekresultaten met topic clusters
door Floris van Muijen op 3-5-24 9:00
Zo frustrerend: je besteedt veel energie en aandacht aan je SEO. Maar het heeft te weinig effect op je organische zoekresultaten. Is dit herkenbaar voor je? Dan ben je niet de enige. Veel online marketeers hebben er namelijk last van.
Met goed opgezette topic clusters verbeter je jouw organische zoekresultaten aanzienlijk. In dit blog leer ik je daarom hoe je met HubSpot topic clusters maakt. En welke onderwerpen je voor je topic clusters kiest.
Wil je eerst weten wat topic clusters precies zijn? En waarom ze zo belangrijk voor je SEO zijn? Lees dan dit artikel: Waarom topic clusters & pillar pages zo belangrijk voor je SEO zijn.
Hoe je jouw organische zoekresultaten met topic clusters verbetert
Ben je overtuigd van de kracht van topic clusters? Dan wil je er vast zo snel mogelijk mee aan de slag. Zo ga je te werk:
- Kies een breed onderwerp met voldoende zoekvolume. Bijvoorbeeld een probleem waar veel van je buyer persona’s mee zitten. Voor dit zoekwoord maak je een pillar page: het hart van je topic cluster.
- Je pillar page is een pagina over je gekozen zoekwoord met relevante sub onderwerpen. In stap 2 groepeer je de relevante content, die je al over het pillar page-onderwerp hebt.
- Heb je voldoende verdiepende content voor alle sub topics van je pillar page? Bijvoorbeeld in de vorm van blogs en landingspagina's. Dan houd je het hierbij. Is je topic cluster nog niet compleet? Dan vul je jouw ondersteunende content aan. Bijvoorbeeld door nog wat blogs over je sub topics te schrijven.
Of het nou om het hoofdonderwerp of de sub onderwerpen gaat. Om de juiste zoekwoorden te selecteren voer je eerst zoekwoordenonderzoeken uit. Zodat je exact weet naar welke content je doelgroep zoekt. - Ontwikkel een pillar page waarop alle sub topics oppervlakkig aan bod komen. De verdiepende content verbind je met hyperlinkjes aan deze pagina. Op je pillar page neem je hyperlinkjes naar dezelfde websitepagina's op. Met dezelfde hyperlink zoekwoorden! Hierdoor zien zoekmachines namelijk dat het om een topic cluster gaat.
- Volg en optimaliseer je clustercontent met je rapportages.
Pak je het helemaal goed aan? Controleer dan ook hoe je concurrenten met de onderwerpen van je topic clusters scoren. Bijvoorbeeld met de tool van SEMRush.
Start je met het inrichten van een topic cluster? Dan is het handig om de gegevens in een spreadsheet bij te houden. Vooral als je jouw bestaande content moet groeperen. Deze informatie neem je bijvoorbeeld in je spreadsheet op:
- Topic cluster
- De naam van de pillar page
- Sub topics
- URL's van de ondersteunende content
- Hyperlink zoekwoorden
👉 TIP: Maak een lijst met onderwerpen, die voor je organisatie belangrijk zijn. Zet daaronder de zoekwoorden, waar je doelgroep vermoedelijk naar zoekt. Met een zoekmachinetool zoals Ahrefs controleer je eenvoudig hoe populair deze zoekwoorden daadwerkelijk zijn. De tool helpt je ook om je lijst met zoekwoorden aan te vullen. Hierna kies je pas de zoekwoorden uit waar je je op gaat focussen.
👉 TIP: Met de Keyword Planner van Google en de zoekwoordentool van HubSpot verfijn je jouw lijst met zoekwoorden.
Topic clusters maken met de SEO-tool van HubSpot
Maak je gebruik van HubSpot? Dan organiseer en monitor je jouw topic clusters met de geïntegreerde SEO-tool. Zo houd je namelijk makkelijk bij hoe effectief je topic clusters zijn.
Voordat je een topic cluster start zie je in de SEO-tool hoe populair je zoekwoord is. En hoe moeilijk het is om er in zoekmachines mee te scoren. Ook vergelijk je de gegevens met andere (aanbevolen) zoekwoorden. Op basis hiervan besluit je om je onderwerp te houden of om het aan te passen.
Heb je een goed onderwerp voor je topic cluster gevonden? Dan koppel je een pillar page (URL) aan dit onderwerp. Dit kan een nieuwe of een bestaande websitepagina zijn. Bijvoorbeeld een websitepagina, die je met de HubSpot Content Hub gemaakt hebt. Of een URL van een externe website. Bijvoorbeeld van je website in Wordpress of Joomla. Binnen enkele seconden valideert de SEO-tool de externe URL.
In de SEO-tool zie je nu jouw topic cluster staan. Klik je op het onderwerp van je topic cluster? Dan kun je jouw sub topics toevoegen. Dit doe je dus allemaal via de SEO-tool van HubSpot!
Voor ieder sub topic op je pillar page voeg je ondersteunde inhoud en hyperlinkjes (systeemlinkjes) toe. De zoekwoorden van de 2 systeemlinkjes (op je pillar page en de gekoppelde content) zijn steeds hetzelfde.
Natuurlijk voer je ook een SEO-onderzoek voor je sub topics uit. Pas als je tevreden bent voeg je het sub onderwerp met de bijbehorende (externe) URL toe. Of een stukje van bestaande content, dat betrekking op je onderwerp heeft. HubSpot geeft je ook suggesties voor goede sub onderwerpen. Zodat je makkelijker de beste zoekwoorden voor je sub topics vindt.
Wil je de gekoppelde zoekwoorden verwijderen of aanpassen? Dan regel je dit ook vanuit de SEO-tool.
👉 Let op! Heb je 2 pagina’s over hetzelfde sub onderwerp? En koppel je ze allebei met dezelfde hyperlink? Dan scoren ze allebei lager in de zoekresultaten. Je moet dus steeds unieke zoekwoorden gebruiken.
Goede onderwerp clusters bevatten 20-30 hyperlinkjes tussen de pillarpage en de sub onderwerpen. Per onderwerp kun je maximaal 100 systeemlinkjes toevoegen. Interne linkjes naar de pillar page worden meestal niet meteen gevalideerd. Op een later moment controleer je ze daarom nog even in de SEO-tool en in de inhoudseditor (functie: optimaliseren).
👉 TIP: Weet je dat Google je bestraft als je website veel irrelevante interne linkjes bevat? Let daar dus goed op!
Je topic clusters in HubSpot monitoren en optimaliseren
Stel dat je een pillar page aangemaakt hebt. Voor alle sub onderwerpen is er verdiepende content. De hyperlinkjes tussen de pillar page en de verdiepende content zijn in orde. En de zoekmachines zien dat de gelinkte content bij het onderwerpcluster hoort. Dan staat de basis van je topic cluster als een huis.
Nu wil je natuurlijk weten wat het effect van je topic cluster op je organische zoekresultaten is. Je monitort de positie van je pillar page daarom in je SEO-tool. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel inkomende linkjes er naar je pillar page verwijzen. Welke sub topics aan je pillar page gekoppeld zijn. En van welke sub topic pagina's de hyperlink ontbreekt. Bovendien geeft de SEO-tool je aanbevelingen om je website (en topic clusters) te optimaliseren.
In deze afbeelding vertelt de groene lijn je, dat er een link naar je pillar page is. Bij een grijze lijn is er geen gekoppelde inhoud. De rode lijn betekent dat er geen interne link naar de pillar page is.
👉 TIP: Koppel je Google Search Console integratie op het topics tabblad. Dan zie je precies hoeveel views en clicks je zoekwoorden via Google genereren.
Je houdt je topic clusters dus goed in de gaten. En kijkt niet meer naar de prestaties van individuele stukjes content. Bijvoorbeeld losse blogs en landingspagina’s. Omdat belangrijke clusterpagina’s autoriteit aan alle pagina’s van een onderwerpcluster doorgeven.
Per topic cluster monitor je bijvoorbeeld:
- Welke onderwerpen veel websiteverkeer genereren.
- Welke onderwerpen de meeste leads opleveren.
- Welke onderwerpen de meeste omzet genereren.
- Welke onderwerpen de meeste backlinks hebben.
Je pillar pages zijn de basis van je topic clusters. Ze zijn uitgebreid, informatief en geoptimaliseerd voor zoekmachines. De sub topics versterken je pillar pages met extra context. Zodat zoekmachines meer waarde aan jouw content toekennen.
Welke onderwerpen gebruik je voor je topic clusters en je pillar pages?
Goede onderwerpen voor topic clusters zijn doelen of problemen, waarin veel van je klanten geïnteresseerd zijn. Hierbij kijk je naar:
Maandelijkse zoekvolume
Hoeveel wordt er iedere maand op het onderwerp gezocht? Bij lange termen of specialistische termen is het zoekvolume misschien laag. Bredere onderwerpen zijn misschien populair, maar moeilijker om mee te scoren.
Moeilijkheidsgraad
Dit is een schatting van hoe moeilijk het is om bovenaan de organische zoekresultaten te komen. Met onderwerpen met een lage score behaal je eerder succes.
👉 TIP: Voor je pillar pages kies je zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Die supergoed bij je bedrijf en je producten passen. Met je sub topics breid je de content van je pillar page uit. Met je SEO-tool in HubSpot onderzoek je wat geschikte onderwerpen voor je topic clusters zijn.
Een goed onderwerp voor een pillar page is een soort paraplu voor zo’n 20-30 sub onderwerpen. Op je pillar page beantwoord je de vragen die je websitebezoekers bij het onderwerp kunnen hebben. Op je gelinkte pagina's ga je dieper op 1 specifieke vraag over het onderwerp in.
Voorbeeld
Stel dat je een pillar page over content marketing maakt. Dan kan je een clusterpagina hebben, die alleen maar over bloggen gaat. En een clusterpagina die alleen maar over SEO gaat.
In je content marketing strategie ligt de focus dus op onderwerpen. Niet op afzonderlijke zoekwoorden. Al spelen die natuurlijk nog wel een belangrijke rol.
👉 TIP: Zet de interesses en uitdagingen van je buyer persona’s centraal op je pillar pages. En leid je websitebezoekers hiermee naar oplossingen toe. Bijvoorbeeld op je landingspagina's. Kies onderwerpen waar je makkelijk een aantal blogs over kunt schrijven. Maar maak je onderwerpen niet zo breed, dat je ze helemaal op 1 pillar page kunt behandelen.
Tenslotte nog 3 best practices voor je topic clusters:
- Zorg dat alle content van een topic cluster relevant en up-to-date is.
- Monitor en optimaliseer de prestaties regelmatig met de SEO-tool van HubSpot.
- Je interne links houden je topic clusters bij elkaar. Zorg daarom dat ze logisch zijn en waarde voor je lezers toevoegen.
Start vandaag nog met topic clusters om je organische zoekresultaten te verbeteren. Ik help je graag op weg. Boek hieronder vrijblijvend een afspraak in mijn agenda als je dat wilt.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)