HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Zo verbeter je jouw organische zoekresultaten met topic clusters

Zo verbeter je jouw organische zoekresultaten met topic clusters
10:24

Zo verbeter je jouw organische zoekresultaten met topic clusters

Zo frustrerend: je besteedt veel energie en aandacht aan je SEO. Maar het heeft te weinig effect op je organische zoekresultaten. Is dit herkenbaar voor je? Dan ben je niet de enige. Veel online marketeers hebben er namelijk last van.

An image of interconnected topic clusters expanding and reaching high visibility in search engines.Met goed opgezette topic clusters verbeter je jouw organische zoekresultaten aanzienlijk. In dit blog leer ik je daarom hoe je met HubSpot topic clusters maakt. En welke onderwerpen je voor je topic clusters kiest. 

Wil je eerst weten wat topic clusters precies zijn? En waarom ze zo belangrijk voor je SEO zijn? Lees dan dit artikel: Waarom topic clusters & pillar pages zo belangrijk voor je SEO zijn.

Hoe je jouw organische zoekresultaten met topic clusters verbetert

Ben je overtuigd van de kracht van topic clusters? Dan wil je er vast zo snel mogelijk mee aan de slag. Zo ga je te werk:

  1. Kies een breed onderwerp met voldoende zoekvolume. Bijvoorbeeld een probleem waar veel van je buyer persona’s mee zitten. Voor dit zoekwoord maak je een pillar page: het hart van je topic cluster. 

  2. Je pillar page is een pagina over je gekozen zoekwoord met relevante sub onderwerpen. In stap 2 groepeer je de relevante content, die je al over het pillar page-onderwerp hebt. 

  3. Heb je voldoende verdiepende content voor alle sub topics van je pillar page? Bijvoorbeeld in de vorm van blogs en landingspagina's. Dan houd je het hierbij. Is je topic cluster nog niet compleet? Dan vul je jouw ondersteunende content aan. Bijvoorbeeld door nog wat blogs over je sub topics te schrijven.

    Of het nou om het hoofdonderwerp of de sub onderwerpen gaat. Om de juiste zoekwoorden te selecteren voer je eerst zoekwoordenonderzoeken uit. Zodat je exact weet naar welke content je doelgroep zoekt.

  4. Ontwikkel een pillar page waarop alle sub topics oppervlakkig aan bod komen. De verdiepende content verbind je met hyperlinkjes aan deze pagina. Op je pillar page neem je hyperlinkjes naar dezelfde websitepagina's op. Met dezelfde hyperlink zoekwoorden! Hierdoor zien zoekmachines namelijk dat het om een topic cluster gaat. 

  5. Volg en optimaliseer je clustercontent met je rapportages.
👉 TIP: Gebruik de AI Content Assistant van HubSpot om content voor je topic clusters te maken.

Pak je het helemaal goed aan? Controleer dan ook hoe je concurrenten met de onderwerpen van je topic clusters scoren. Bijvoorbeeld met de tool van SEMRush.

Start je met het inrichten van een topic cluster? Dan is het handig om de gegevens in een spreadsheet bij te houden. Vooral als je jouw bestaande content moet groeperen. Deze informatie neem je bijvoorbeeld in je spreadsheet op:

  • Topic cluster
  • De naam van de pillar page
  • Sub topics 
  • URL's van de ondersteunende content 
  • Hyperlink zoekwoorden

👉 TIP: Maak een lijst met onderwerpen, die voor je organisatie belangrijk zijn. Zet daaronder de zoekwoorden, waar je doelgroep vermoedelijk naar zoekt. Met een zoekmachinetool zoals Ahrefs controleer je eenvoudig hoe populair deze zoekwoorden daadwerkelijk zijn. De tool helpt je ook om je lijst met zoekwoorden aan te vullen. Hierna kies je pas de zoekwoorden uit waar je je op gaat focussen.

👉 TIP: Met de Keyword Planner van Google en de zoekwoordentool van HubSpot verfijn je jouw lijst met zoekwoorden. 

New call-to-action

Topic clusters maken met de SEO-tool van HubSpot 

Een onderwerp voor je topic cluster kiezen met de SEO-tool van HubSpot

Maak je gebruik van HubSpot? Dan organiseer en monitor je jouw topic clusters met de geïntegreerde SEO-tool. Zo houd je namelijk makkelijk bij hoe effectief je topic clusters zijn.

Voordat je een topic cluster start zie je in de SEO-tool hoe populair je zoekwoord is. En hoe moeilijk het is om er in zoekmachines mee te scoren. Ook vergelijk je de gegevens met andere (aanbevolen) zoekwoorden. Op basis hiervan besluit je om je onderwerp te houden of om het aan te passen.

Vind het onderwerp van je topic cluster in de SEO-tool van HubSpot
Heb je een goed onderwerp voor je topic cluster gevonden? Dan koppel je een pillar page (URL) aan dit onderwerp. Dit kan een nieuwe of een bestaande websitepagina zijn. Bijvoorbeeld een websitepagina, die je met de HubSpot Content Hub gemaakt hebt. Of een URL van een externe website. Bijvoorbeeld van je website in Wordpress of Joomla. Binnen enkele seconden valideert de SEO-tool de externe URL.

Voeg de pillar page aan je topic cluster in HubSpot toe
Voeg een zoekwoord voor je sub topic aan je topic cluster in HubSpot toeIn de SEO-tool zie je nu jouw topic cluster staan. Klik je op het onderwerp van je topic cluster? Dan kun je jouw sub topics toevoegen. Dit doe je dus allemaal via de SEO-tool van HubSpot!

Voor ieder sub topic op je pillar page voeg je ondersteunde inhoud en hyperlinkjes (systeemlinkjes) toe. De zoekwoorden van de 2 systeemlinkjes (op je pillar page en de gekoppelde content) zijn steeds hetzelfde. 

 

Koppel content aan de sub topics van je topic cluster in HubSpot

Natuurlijk voer je ook een SEO-onderzoek voor je sub topics uit. Pas als je tevreden bent voeg je het sub onderwerp met de bijbehorende (externe) URL toe. Of een stukje van bestaande content, dat betrekking op je onderwerp heeft. HubSpot geeft je ook suggesties voor goede sub onderwerpen. Zodat je makkelijker de beste zoekwoorden voor je sub topics vindt.

Suggesties van HubSpot voor sub topics voor je topic cluster
Wil je de gekoppelde zoekwoorden verwijderen of aanpassen? Dan regel je dit ook vanuit de SEO-tool.

👉 Let op! Heb je 2 pagina’s over hetzelfde sub onderwerp? En koppel je ze allebei met dezelfde hyperlink? Dan scoren ze allebei lager in de zoekresultaten. Je moet dus steeds unieke zoekwoorden gebruiken. 

Goede onderwerp clusters bevatten 20-30 hyperlinkjes tussen de pillarpage en de sub onderwerpen. Per onderwerp kun je maximaal 100 systeemlinkjes toevoegen. Interne linkjes naar de pillar page worden meestal niet meteen gevalideerd. Op een later moment controleer je ze daarom nog even in de SEO-tool en in de inhoudseditor (functie: optimaliseren).

👉 TIP: Weet je dat Google je bestraft als je website veel irrelevante interne linkjes bevat? Let daar dus goed op!

Je topic clusters in HubSpot monitoren en optimaliseren

Stel dat je een pillar page aangemaakt hebt. Voor alle sub onderwerpen is er verdiepende content. De hyperlinkjes tussen de pillar page en de verdiepende content zijn in orde. En de zoekmachines zien dat de gelinkte content bij het onderwerpcluster hoort. Dan staat de basis van je topic cluster als een huis.

Nu wil je natuurlijk weten wat het effect van je topic cluster op je organische zoekresultaten is. Je monitort de positie van je pillar page daarom in je SEO-tool. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel inkomende linkjes er naar je pillar page verwijzen. Welke sub topics aan je pillar page gekoppeld zijn. En van welke sub topic pagina's de hyperlink ontbreekt. Bovendien geeft de SEO-tool je aanbevelingen om je website (en topic clusters) te optimaliseren.

Controleer de hyperlinkjes van je topic cluster in HubSpotIn deze afbeelding vertelt de groene lijn je, dat er een link naar je pillar page is. Bij een grijze lijn is er geen gekoppelde inhoud. De rode lijn betekent dat er geen interne link naar de pillar page is.

👉 TIP: Koppel je Google Search Console integratie op het topics tabblad. Dan zie je precies hoeveel views en clicks je zoekwoorden via Google genereren. 
Sub topics die met een hyperlink aan je pillar page in HubSpot gekoppeld zijn

Je houdt je topic clusters dus goed in de gaten. En kijkt niet meer naar de prestaties van individuele stukjes content. Bijvoorbeeld losse blogs en landingspagina’s. Omdat belangrijke clusterpagina’s autoriteit aan alle pagina’s van een onderwerpcluster doorgeven.

Per topic cluster monitor je bijvoorbeeld:

  • Welke onderwerpen veel websiteverkeer genereren.
  • Welke onderwerpen de meeste leads opleveren.
  • Welke onderwerpen de meeste omzet genereren.
  • Welke onderwerpen de meeste backlinks hebben.

Je pillar pages zijn de basis van je topic clusters. Ze zijn uitgebreid, informatief en geoptimaliseerd voor zoekmachines. De sub topics versterken je pillar pages met extra context. Zodat zoekmachines meer waarde aan jouw content toekennen.

Nieuwe call-to-action

Welke onderwerpen gebruik je voor je topic clusters en je pillar pages?

Verbeter je organische zoekresultaten met de SEO-tool van HubSpotGoede onderwerpen voor topic clusters zijn doelen of problemen, waarin veel van je klanten geïnteresseerd zijn. Hierbij kijk je naar:

Maandelijkse zoekvolume
Hoeveel wordt er iedere maand op het onderwerp gezocht? Bij lange termen of specialistische termen is het zoekvolume misschien laag. Bredere onderwerpen zijn misschien populair, maar moeilijker om mee te scoren. 

Moeilijkheidsgraad
Dit is een schatting van hoe moeilijk het is om bovenaan de organische zoekresultaten te komen. Met onderwerpen met een lage score behaal je eerder succes. 

👉 TIP: Voor je pillar pages kies je zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Die supergoed bij je bedrijf en je producten passen. Met je sub topics breid je de content van je pillar page uit. Met je SEO-tool in HubSpot onderzoek je wat geschikte onderwerpen voor je topic clusters zijn.

Een goed onderwerp voor een pillar page is een soort paraplu voor zo’n 20-30 sub onderwerpen. Op je pillar page beantwoord je de vragen die je websitebezoekers bij het onderwerp kunnen hebben. Op je gelinkte pagina's ga je dieper op 1 specifieke vraag over het onderwerp in. 

Voorbeeld
Stel dat je een pillar page over content marketing maakt. Dan kan je een clusterpagina hebben, die alleen maar over bloggen gaat. En een clusterpagina die alleen maar over SEO gaat.

In je content marketing strategie ligt de focus dus op onderwerpen. Niet op afzonderlijke zoekwoorden. Al spelen die natuurlijk nog wel een belangrijke rol.  

👉 TIP: Zet de interesses en uitdagingen van je buyer persona’s centraal op je pillar pages. En leid je websitebezoekers hiermee naar oplossingen toe. Bijvoorbeeld op je landingspagina's. Kies onderwerpen waar je makkelijk een aantal blogs over kunt schrijven. Maar maak je onderwerpen niet zo breed, dat je ze helemaal op 1 pillar page kunt behandelen.

Tenslotte nog 3 best practices voor je topic clusters:

  1. Zorg dat alle content van een topic cluster relevant en up-to-date is.
  2. Monitor en optimaliseer de prestaties regelmatig met de SEO-tool van HubSpot.
  3. Je interne links houden je topic clusters bij elkaar. Zorg daarom dat ze logisch zijn en waarde voor je lezers toevoegen.

Start vandaag nog met topic clusters om je organische zoekresultaten te verbeteren. Ik help je graag op weg. Boek hieronder vrijblijvend een afspraak in mijn agenda als je dat wilt.

Ontvang updates per email