Deel artikel
Welke rol speelt psychologie bij het boeken van verkoopsucces?
door Martijn Rijnders op 17-7-14 11:52
Valt jou ook wel eens op, dat succesvolle verkopers op elkaar lijken? Harde bewijzen ontbreken. Maar vaak beschikken ze over dezelfde soort kwaliteiten, die ze optimaal gebruiken in hun werk.
Deze verkopers zijn in vrijwel elke branche succesvol. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat ze verkopen. Overal behalen ze verkoopsucces. Als vanzelfsprekend!
Wat maakt deze verkopers nou zo succesvol? In dit artikel beschrijf ik de rol van psychologie binnen sales.
De kenmerken van verkopers met verkoopsucces
Verkopers hebben dagelijks te maken met ongeïnteresseerde, afzijdige en ongeduldige relaties. Richten deze verkopers zich ook nog op B2B-organisaties? Dat soort organisaties houden vaak de hand op de knip. Regelmatig verlopen verkoop- en aankoopprocessen daardoor stroperig. Het aangaan en/ of onderhouden van relaties is daarom soms flink lastig.
Hoe blijf je als verkoper dan positief? Hoe houd je de moed erin? Zelfs de meest optimistische verkoper zal daar af en toe moeite mee hebben. Toch is positief zijn een belangrijke pijler voor het verkoopsucces van verkopers.
De belangrijkste kenmerken van succesvolle verkopers zijn:
- Draait een verkoopgesprek op niets uit? Succesvolle verkopers vatten dat niet persoonlijk op.
- Verkopers met verkoopsucces zijn vasthoudend en geduldig.
- Blijven lachen en niet opgeven als het tegenzit.
Kortom, de beste verkopers zijn positief! Zij bezwijken niet onder het pessimisme. Zij hebben de 'het glas is half vol' mentaliteit bij een tegenslag in het verkooptraject.
Blijf je als verkoper analyseren wat er precies fout ging? Dan gis je naar de oorzaak. Je creëert angst en twijfels voor je volgende verkooptraject. Zal dat op dezelfde manier aflopen? Al die onzekerheid is negatief voor je verkoopsucces!
Natuurlijk kan een potentiële klant altijd afhaken. Maar daardoor moet je jouw werkzaamheden niet laten beïnvloeden. Dankzij een positieve mentaliteit verlopen verkoopgesprekken veel vloeiender. Zo houdt iedereen een fijn gevoel aan het verkoopgesprek over. Óók als er (op dat moment) geen verkoop uit voortvloeit.
Psychologie om potentiële klanten te overtuigen - een strategie met verkoopsucces
Hoe tover je jouw potentiële klanten om in enthousiaste fans? Fans die niet kunnen wachten om zaken met jou te doen. Is daar een perfecte verkoopmix voor? Denk bijvoorbeeld aan taalgebruik en de manier waarop je toenadering zoekt. Kortom, is er een verkooppsychologie die invloed heeft op jouw salestraject?
Ook hier is het antwoord: positief zijn! Businessanalisten zoals Jill Hamburg Coplan spreken over “de wetenschap van het geluk”. Jill refereert naar verschillende onderzoeken. Daarin wordt bewezen, dat een positieve uitstraling belangrijk is.
En niet alleen naar (potentiële) klanten toe. Ook naar andere partijen toe, zoals concurrenten! In goede en in mindere tijden. Verkeert jouw concurrent bijvoorbeeld in zwaar weer? Is het daardoor lastig om bestaande klanten te helpen? Zorg dat je dan beschikbaar bent!
Benadruk altijd de eigenschappen, die jou uniek maken. Je persoonlijke kwaliteiten èn die van de producten en organisatie, die je vertegenwoordigt. Gebruik je positieve kwaliteiten. Bijvoorbeeld:
- Jouw netwerk met waardevolle contacten.
- Jouw technische kennis.
- Jouw presentatiekwaliteiten (waarmee je mensen bijvoorbeeld makkelijk het grote geheel laat zien).
Dit zijn strategische voordelen, die de beeldvorming van jouw (potentiële) klanten beïnvloeden. Zet ze daarom slim in!
Analyseer en begrijp het gedrag van jouw (toekomstige) klanten. Waarom vermijdt iemand in eerste instantie een verkoopgesprek? Waarom twijfelt iemand achteraf over een aankoop? Snap je goed wat er speelt? Dan geeft je dat als verkoper meer controle over het verkooptraject. Zo kun je de bezwaren namelijk makkelijker met goede argumenten weerleggen.
Jouw psychologische uitstraling en gedrag hebben invloed op het eindresultaat. Zelfs voordat je het eerste contact met jouw (toekomstige) klanten hebt gelegd. Dus natuurlijk helpt een positieve uitstraling bij jouw verkoopsucces!
Het geheim van verkoopsucces anno 2022
Tegenwoordig hoef je jouw (toekomstige) klanten niet meer koud te benaderen. Er zijn namelijk allerlei technische hulpmiddelen om het verkoopproces te vergemakkelijken. En weet je wat het gave hiervan is? Je richt je alleen nog op geïnteresseerde warme leads. Veel makkelijker voor het behalen van verkoopsucces!
Een groot gedeelte van het voortraject besteed je uit aan jouw CRM-systeem. Zo houdt jouw CRM-systeem precies bij wie er op jouw website komen. En wat deze mensen daar doen. Laten zij hun gegevens achter? Bijvoorbeeld vanwege het downloaden van een e-book of het bekijken van een video. Dan gaat jouw CRM-systeem deze personen automatisch benaderen. Het enige wat jij hoeft te doen is workflows hiervoor instellen.
Met waardevolle informatie begeleid je jouw (potentiële) klanten bij hun koopreis. Natuurlijk verstuur je deze informatie op het perfecte moment. Geheel automatisch. Fysiek is er nog geen contact. Daar zijn jouw leads namelijk nog niet aan toe. Hoe meer interactie er is hoe hoger de leadscores worden. Dit proces noem je trouwens lead nurturing. Jouw CRM-systeem classificeert de leads en draagt ze uiteindelijk over aan sales.
Nu is het voor de verkoopafdeling tijd om de warme leads op te volgen. Hoe? Ook daar is allerlei technisch gereedschap voor. Er zijn teveel mogelijkheden om allemaal in dit blog te benoemen.
Hier vind je wat meer informatie:
➢ Verkoopautomatisering met slimme sales sequenties
➢ De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties
➢ Verhoog je omzet met de slimme verkooptools van HubSpot
➢ Waarom HubSpot CRM volgens ons een gouden medaille verdient
➢ Bekijk de ultieme HubSpot CRM demo video
➢ Hoe werkt de HubSpot Marketing Hub?
➢ Hoe werkt HubSpot Sales Hub?
Wil je er meer over weten? Floris, Martijn en Maarten staan klaar voor gratis advies en/ of een software demonstratie.
Wil je je liever eerst zelf in CRM-software, marketingautomatisering en verkoopautomatisering verdiepen? Download onze gratis checklist. Daarmee breng je eenvoudig al je CRM-behoeften in kaart.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)