Deel artikel
Richtlijnen voor het kiezen van CRM
door Gertjan van Vugt op 26-7-18 9:00
De zoektocht naar een geschikt CRM-systeem is een moeilijk en tijdrovend proces waarin je te maken krijgt met een hoop aanbieders die op het eerste gezicht allemaal hetzelfde aanbieden: CRM-software.
Wanneer de keuze wordt gemaakt voor de implementatie van een CRM-systeem is de eerste stap bewustzijn creëren binnen de organisatie. Dit wil zeggen dat de betrokken personen weten welke oplossingen de aanschaf van een CRM-systeem gaat brengen.
De richtlijnen in dit artikel bieden structuur in het proces wat je ingaat als je je oriënteert op een geschikt CRM-systeem.
1. Begrijp wat CRM inhoudt
Het eerste waar je je van bewust moet zijn bij de keuze van CRM, is dat CRM meer is dan alleen software. CRM is methodologie die bijdraagt aan het behalen van de doelen die binnen de organisatie gesteld zijn. Daarnaast staan beschrijvingen van CRM-systemen vaak vol technische taal en jargon. CRM-leveranciers moeten je duidelijk en simpel uitleg kunnen geven over CRM. Als dit niet het geval is, dan is de leverancier waarschijnlijk niet de juiste implementator voor jouw organisatie.
2. CRM vereisten
Als duidelijk is wat CRM inhoudt, dan is het belangrijk dat de managers en beslissingsbevoegden om de tafel gaan zitten om de vereisten van het CRM-systeem op te stellen. Uiteindelijk moeten er in het proces compromissen gesloten worden, maar het opstellen van deze vereisten zal je helpen bij de keuze van een geschikt CRM-systeem. Je kunt dit het beste doen aan de hand van een CRM checklist.
3. Stel doelen op
Wanneer je de voordelen van CRM wilt toepassen in jouw organisatie, is het verleidelijk om het systeem te kiezen wat een probleem wat speelt op korte termijn oplost. Maar het is noodzakelijk dat je ook doelen opstelt voor de lange termijn op basis van het CRM-proces en niet alleen de software. Dit reduceert de totale implementatiekosten en voorkomt problemen in de toekomst. Daarnaast helpt dit bij het meten van het succes dat CRM jou oplevert.
In de volgende video leggen we je uit hoe je het beste CRM-systeem vindt als mkb-onderneming:
4. Maak een shortlist van CRM-leveranciers
Nu je weet wat de doelen en vereisten zijn kun je gaan kijken naar leveranciers die geschikt kunnen zijn om CRM te implementeren. Ga niet met één partij in zee, maar doe research naar meerdere partijen die jouw organisaties meerdere opties bieden. Stel een lijst van aanbieders op en vraag deze partijen om meer informatie. Aan de hand hiervan kun je een shortlist opstellen met de meest geschikte partijen.
5. Vraag offertes aan bij meerdere leveranciers
De totale kosten van een CRM-implementatie bepalen is lastig. Zeker als er externe partijen bij betrokken zijn. Daarom is het belangrijk dat je bij meerdere CRM-leveranciers op je shortlist een offerteaanvraag doet. Zorg dat je duidelijk hebt wat de geboden oplossing van elke leverancier kost en kijk uit voor eventuele ‘verborgen’ kosten.
De verschillende offertes zorgen ervoor dat je gemakkelijk kunt vergelijken. Maar een offerte laat ook zien of de leverancier de vereisten en behoeften van de organisatie goed heeft begrepen.
6. Organiseer besprekingen en demonstraties
Niemand begrijpt je organisatie beter dan jijzelf. Nodig daarom leveranciers bij jou op het bedrijf uit zodat zij kunnen bewijzen dat zij de beste oplossing hebben. Een op maat gemaakte demonstratie geeft je een duidelijk beeld van de mogelijkheden van het CRM-systeem en helpt bij de uiteindelijke keuze voor CRM.
7. Vergelijk en onderhandel
Voordat je een keuze voor een CRM-systeem maakt, is het belangrijk dat je een vergelijking maakt op basis van mogelijkheden en prijs. Uiteindelijk moet er voor jouw organisatie de beste CRM-oplossing komen. En dat is niet altijd de goedkoopste. De goedkoopste oplossing kan veel valkuilen met zich meenemen die je wilt voorkomen.
8. Introduceer de CRM-oplossing in de organisatie
Zodra je alle informatie hebt, dan is het een stuk eenvoudiger om de juiste CRM-leverancier te vinden. Nadat je de keuze hebt gemaakt is het belangrijk dat je het systeem geleidelijk introduceert binnen de organisatie. Zo kunnen medewerkers aan het nieuwe systeem wennen, zonder dat zij zich gedwongen voelen om zich aan te passen.
Hulp bij jouw CRM keuze
Systony helpt je graag bij het kiezen van de juiste CRM-software. De volgende artikelen kunnen je verder helpen:
- Tips voor het kiezen van de juiste CRM-software
- Stappenplan CRM kiezen
- Hoe bereik je een succesvolle CRM-acceptatie
- CRM implementeren met succes
Of heb je liever alle informatie in een eBook?
In ons handboek CRM-selectie vind je alle tips en tricks die jou en jouw organisatie helpen bij CRM keuze. Download het handboek en breng je organisatie naar een hoger niveau met CRM.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)