Deel artikel
Hoe haal je de AI-weerstand in je organisatie weg?
door Floris van Muijen op 10-10-24 9:31
Veel mensen vinden de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) geweldig. En kunnen allang niet meer zonder. Maar er zijn ook nog steeds veel mensen, die er sceptisch tegenover staan. Bijvoorbeeld doordat ze AI ‘eng’ vinden. En het gevoel hebben dat het niet veilig genoeg is. Of dat het hun werk overneemt.
Het is begrijpelijk dat mensen dit zo voelen. Vaak door onwetendheid. Of doordat deze mensen niet van verandering houden. Maar gaan organisaties niet met de digitale ontwikkelingen mee? Dan gaan ze gruwelijk achterlopen op concurrenten die dat wel doen. Je kunt dus eigenlijk niet achterblijven!
In dit artikel vind je daarom 6 veelvoorkomende AI-barrières. Daarbij leg ik je uit hoe je de AI-weerstand daarbij wegneemt.
AI-barrière 1: Kennis over AI en wat het kan
Veel AI-weerstand ontstaat doordat mensen niet goed weten wat AI is. Wat het voor ze kan doen. En hoe je effectief met AI-tools omgaat. Aan kennisgebrek kan je gelukkig wat doen. Je laat je bijvoorbeeld informeren door mensen, die wel AI-kennis hebben. Zodat je gaat begrijpen hoe AI je werkzaamheden leuker en makkelijker maakt. En welke AI-tools handig voor je organisatie zijn.
Natuurlijk kun je je kennis ook met training vergroten. Stel dat je bijvoorbeeld meer content wilt creëren. Met een AI-aangedreven contentmaker is dat prima mogelijk. Maar de output die je krijgt is niet bruikbaar. Volg dan een training, waarbij je de juiste prompts (opdrachten voor AI contentmakers) leert maken.
Is er veel AI-weerstand door kennisgebrek bij je organisatie? Maar wil je toch bepaalde AI-tools integreren? Neem je medewerkers dan mee in het implementatieproject. Verzorg bijvoorbeeld informatiebijeenkomsten, waarbij je de voordelen van de AI-tools uitlegt. Zodat je medewerkers begrijpen wat de toegevoegde waarde voor ze is.
AI-barrière 2: Angst voor de veiligheid & privacy van data
Een andere belangrijke barrière is angst voor de veiligheid & privacy van data. Ontzettend begrijpelijk. Want wereldwijd zijn er regelmatig datalekken en inbreuken op de privacy. Waarbij gevoelige gegevens onbedoeld in verkeerde handen vallen.
Dus ja, het is zeker nodig dat je de juiste beveiligingsmaatregelen neemt. Zoals sterke encryptie en strikte toegangscontroles. Uiteraard zorg je er hierbij voor dat je aan de wettelijke voorschriften voor gegevensbescherming voldoet.
Daarnaast moet je transparant zijn over hoe je jouw data gebruikt en beschermt. Zodat er daarover geen onduidelijkheden bij je medewerkers en je klanten zijn. En je vertrouwen opbouwt om AI succesvol in te zetten.
Het all-in-1 CRM-systeem waar wij bijvoorbeeld mee werken bevat enorm veel AI-tools. Er zijn veel mogelijkheden om je data te beschermen. Daarnaast doet HubSpot er 24/7 alles aan om je gegevens veilig te houden.
Stel dat je met de forecastingtool voorspellende data-analyses maakt. Waarbij AI je omzet voorspelt op basis van je eigen data. Of je nou wel of geen gebruik maakt van deze AI-tool. De kans op een datalek is hetzelfde. Maar met alle beschermingsmaatregelen van HubSpot is de kans daarop minimaal.
👉 TIP: Wees voorzichtig met gevoelige informatie als je met AI blogs genereert. Deze gegevens worden namelijk vaak hergebruikt voor de content van anderen! HubSpot waarschuwt je hiervoor als je met de geïntegreerde AI-tool een blog schrijft. Er verschijnt een melding als je de content genereert.
AI-barrière 3: Gebrek aan interne skills om de AI-tech te managen
Een gebrek aan interne AI-skills is een ander probleem, dat we vaak horen. Het is heel begrijpelijk dat je IT-medewerkers al die nieuwe AI-tools lastig vinden. En dat ze niet zo goed weten hoe ze de AI-tech moeten managen. Om AI-tools te implementeren en beheren heb je namelijk vaak specifieke IT-vaardigheden nodig.
Toch zou dit geen belemmering moeten zijn. Want hoe je het ook wendt of keert. Als je niet met de AI-ontwikkelingen meegaat verslechtert je concurrentiepositie. Misschien voel je dat niet gelijk. Maar dat moment komt een keer. En zie dan de achterstand nog maar in te halen!
Deze barrière overwin je door je IT-medewerkers bij te scholen. Zodat ze wel over de benodigde vaardigheden beschikken. Daarnaast kan je IT-afdeling met AI-experts samenwerken. Start je bijvoorbeeld met HubSpot via ons? Dan trainen wij je organisatie om de AI-tools effectief in te zetten.
Met een servicecontract blijven wij je organisatie daarna nog ondersteunen. Dat is erg handig voor nieuwe AI-tools en andere updates.
AI-barrière 4: Interne weerstand bij medewerkers
Is er een interne weerstand bij medewerkers? Bijvoorbeeld omdat zij denken, dat AI hun baan overneemt. Of omdat ze denken dat het hun manier van werken verstoort. Dan is het erg belangrijk om die gevoelens serieus te nemen.
Door goed over de veranderingen te communiceren kun je de AI-weerstand wegnemen. Vertel bijvoorbeeld over de voordelen en hoe AI de werkzaamheden juist verbetert.
Stel dat je als accountmanager lange bellijsten moet afwerken. De reacties aan de andere kant van de telefoon zijn vaak negatief. Want de meeste mensen zitten niet op deze telefoontjes te wachten. Niet je leukste salestaak dus.
Maar nu stap je over naar HubSpot. Met een inbound proces genereer je geautomatiseerd leads. Waarbij HubSpot AI automatisch voor je inschat wat de beste contactmomenten zijn. En hoe groot de kans is dat je deals sluit. In dit voorbeeld focus je op de verkoopkansen waar je echt wat aan hebt. Met de juiste timing. Veel effectiever, toch?
Zodra je dit begrijpt verdwijnt je AI-weerstand gelijk. Want je verliest geen tijd meer aan frustrerende salestelefoontjes. Je kunt je gelijk concentreren op wat je leuk vindt aan je werk. Namelijk deals sluiten.
En weet je, gespreksverslagen uittypen is ook meteen verleden tijd. Nog zo’n rotklus waar bijna iedere salesmedewerker een hekel aan heeft. Met een AI-aangedreven tool leg je bijvoorbeeld geautomatiseerd telefoontranscripties vast. Waarop je kunt filteren. En waarvan je met AI samenvattingen maakt om snel een beeld te vormen.
👉 TIP: Betrek je medewerkers bij het implementatieproces van je AI-tools. En geef ze de mogelijkheid om vragen te stellen en feedback te geven. Train je medewerkers ook, zodat ze vertrouwd raken met de AI-tools.
AI-barrière 5: Governance en ethische bezwaren
Governance is een andere veelvoorkomende barrière. Denk bijvoorbeeld aan discriminatie, privacy en verantwoordelijkheid.
Maar ontwikkel je een ethische AI-strategie? Dan kun je deze barrière prima overwinnen. Hierin neem je bijvoorbeeld de volgende onderdelen op:
- Richtlijnen voor het gebruiken van AI.
- Afspraken over hoe je het gebruik van AI intern controleert.
- Hoe en wanneer je het AI-gebruik evalueert en bijwerkt.
Uiteraard besteed je hierbij ook aandacht aan de geldende wet- en regelgeving.
AI-barrière 6: Investering
Om AI echt voor je te laten werken is een investering nodig. Die je organisatie ook nog eens ingrijpend verandert. Wat een hoop onzekerheden voor je medewerkers met zich meebrengt.
Stel dat je 30 jaar geleden bij een reisbureau werkte. Dagelijks ontving je een boel klanten in je reiswinkel, waar je een reis voor boekte. Er waren veel kosten. Zo moesten de winkelruimte en de medewerkers iedere maand betaald worden. Wie nu een reis boekt doet dat meestal online. Internet heeft de reiswereld dus flink veranderd. Ook financieel.
Zo is het ook met AI. Inmiddels zijn er werkelijk duizenden AI-tools op de markt. En ja, je moet soms flink investeren als je er gebruik van wilt maken. Maar ze bieden je ook een boel kansen. Bijvoorbeeld om je organisatie efficiënter en productiever te maken. Om meer focus aan te brengen. En om meer omzet te genereren.
Begeleid je de verandering goed binnen je organisatie? En help je jouw medewerkers op een andere manier met hun werkzaamheden om te gaan? Dan is de investering in AI-aangedreven software zoals HubSpot dat dubbel en dwars waard.
Ben je geïnteresseerd in de CRM-software van HubSpot? We helpen je graag om de AI-weerstand bij je organisatie te overwinnen!
Download het e-book hieronder om de AI-tools van HubSpot te leren kennen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)