HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

7 Voorbeelden van AI-samenvattingen in HubSpot

7 Voorbeelden van AI-samenvattingen in HubSpot
7:15

7 Voorbeelden van AI-samenvattingen in HubSpot

Vat je lange teksten en ingewikkelde informatie met Artificial Intelligence (AI) samen? Dan weet je snel waar een situatie over gaat. Of het nou om een uitgebreide blog van 6 kantjes gaat. Een lange e-mail thread van de verkoopafdeling. Of een ingewikkeld geëscaleerd probleem van de klantenservice. 

AI-samenvattingen halen de belangrijkste informatie voor je naar boven. Zonder dat je alle beschikbare details daarvoor moet doornemen. Wil je toch meer input? Dan bepaal je snel of het handig is om zelf dieper in de informatie te duiken. Hierdoor schiet je productiviteit omhoog, terwijl je werk leuker wordt. Want wie houdt er nou van om onnodig informatie door te spitten en samen te vatten?

Wat zijn AI-samenvattingen?

AI-samenvattingen zijn compacte alinea’s, tabellen en grafieken, waarin kunstmatige intelligentie bepaalde data samenvat. Bijvoorbeeld van klantinteracties, e-mail threads, aantekeningen, transcripties, blogs, CRM-data, CRM-records en datasets. Deze AI-samenvattingen bevatten de belangrijkste informatie, zodat je snel tot de kern komt. 

Voorbeelden van AI-samenvattingen in HubSpot

De AI-samenvattingen in HubSpot helpen je om informatie sneller terug te vinden. Ze nemen je irritante werkzaamheden uit handen. Maken complexe en grote hoeveelheden data voor je inzichtelijk. Ondersteunen je bij je strategische besluitvorming. En besparen je ontzettend veel tijd. Bekijk de 7 voorbeelden hieronder maar eens en oordeel zelf!

Voorbeeld 1: Klantinteracties 

Klantinteracties samenvatten met HubSpot AI

Tijdens de customer journey hebben je (toekomstige) klanten regelmatig contact met jouw organisatie. Bijvoorbeeld via e-mail, telefoon en chat.

Vinden deze interacties via de Conversations Inbox of de Helpdesk Workspace van de Service Hub plaats? Dan vat je deze klantinteracties razendsnel samen met AI. Zodat je een fantastisch beeld van de gevoerde gesprekken krijgt.

In 1 oogopslag zie je wat er met een lead of klant is besproken. Of je nou op de marketing, sales of service afdeling werkt. 

Voorbeeld 2: Blogsamenvattingen op je social media kanalen

AI-samenvattingen van je HubSpot blogposts voor op je sociale mediakanalen

Deel je regelmatig blogs op je sociale media kanalen (met ‘social auto-publishing’)? Dan genereert HubSpot’s AI-assistant hiervoor razendsnel social mediaberichten met blog-samenvattingen. Het is zelfs mogelijk om deze AI-posts in meerdere talen te genereren. 

👉 TIP: Laat je de AI-assistant een meta-beschrijving voor een blog schrijven? Dan is dit een superkorte samenvatting van je blog. 

Voorbeeld 3: E-mail threads & aantekeningen

AI-samenvattingen van e-mail threads in HubSpot

Wie kent het niet? Bij complexe deals zijn er vaak lange e-mail threads en diverse aantekeningen. Wil je weten wat er ook alweer precies speelt? Of ben je een nieuwe stakeholder, die in een case moet duiken? Dan ben je wel even bezig om alles door te spitten.

De AI-samenvattingen van HubSpot maken het je een stuk makkelijker. Met een paar klikken maakt de AI-assistant namelijk een samenvatting van je e-mail thread of aantekeningen. Zo draag je jouw prospects veel makkelijker over aan je salescollega’s. En voorkom je dat verschillende klantenservice medewerkers dezelfde vragen aan klanten stellen. Deze samenvattingsfunctie is overigens alleen beschikbaar in de mobiele HubSpot app.

AI-samenvatting van een sales e-mail thread met de mobiele HubSpot app op een iOS smartphoneAI-samenvattingen helpen je ook om sneller op klantvragen te reageren. Wat natuurlijk goed is voor het sluiten van je verkoopdeals en het verhogen van de klanttevredenheid.
 
👉 TIP: Ben je onderweg en heb je de mobiele HubSpot app op je iOS smartphone? Maak dan samenvattingen van je verkoop e-mail threads.

Voorbeeld 4: Transcripties

AI-samenvattingen van transcripties in HubSpot

Door je audiogesprekken op te nemen leg je ze geautomatiseerd vast. Bijvoorbeeld je telefoongesprekken, online videogesprekken en online vergaderingen. De opnames beluister je makkelijk terug. En je kunt naar bepaalde geluidsfragmenten verwijzen als dat nodig is. Bijvoorbeeld om ervan te leren.

Zet je de audiogesprekken gelijk geautomatiseerd in tekst om met AI-aangedreven transcripties? Dan hoef je de tekst niet meer zelf uit te tikken. Je kunt dus altijd de gehele gesprekscontext teruglezen. Bovendien vind je bepaalde informatie sneller terug door op trefwoorden in je transcripties te zoeken. Daarnaast vat je jouw verslagen razendsnel samen met AI. En kun je er op rapporteren (met AI).

Voorbeeld 5: Bedrijfsrapportages

Bedrijfsrapportages maken met AI in HubSpot

De AI-assistant verzamelt gegevens en zet deze voor je om in overzichtelijke bedrijfsrapportages. Inclusief een beschrijving van waar je statistieken over gaan. 

Voorbeelden van vragen die je kunt stellen zijn:

  • Wie sluit de meeste servicetickets af?
  • Hoeveel deals hebben we vorig jaar per branche gesloten?
  • Hoeveel nieuwe contacten hebben we dit jaar gecreëerd?

Met maar 1 specifieke zin of vraag genereer je een compleet rapportsjabloon. Inclusief de aanbevolen filters en datavisualisatie. Daarna kun je de AI-statistiek nog naar wens aanpassen als je dat wilt. 

Voorbeeld van een bedrijfsrapportage met AI in HubSpot
👉 Let op: In HubSpot hebben je AI-rapportages altijd betrekking op maar 1 standaard object (contacten, bedrijven, deals of tickets).

Voorbeeld 6: CRM-records  

AI-samenvattingen van CRM-records in HubSpot

Maak je van ChatSpot gebruik in je HubSpot-account? Dan kun je de AI-chatassistent voor verschillende recordacties gebruiken (van de standaard objecten: contacten, bedrijven, deals en tickets)). Bijvoorbeeld om:

  • Nieuwe records aan te maken.
  • Recordvelden bij te werken.
  • Taken en notities te maken en te bekijken.
  • Recordeigenaren toe te wijzen.
  • Records samen te vatten. 

Je record-samenvattingen vraag je in ChatSpot op. Of je opent ze terwijl je jouw records in HubSpot bekijkt. In je record-samenvattingen vind je een tabel met de belangrijkste recordeigenschappen. En stukjes samengevatte tekst over de notities en record-activiteiten die er zijn. Bijvoorbeeld over de afgehandelde servicetickets.

AI-samenvatting van een CRM-record in HubSpot
👉 TIP: Hier vind je meer informatie: Waarom gebruik je records en objecten in HubSpot?

Voorbeeld 7: Datasets  

AI-samenvattingen maken van datasets in HubSpot

Een dataset is een verzameling gegevens uit je HubSpot-account, die je voor je custom rapportages gebruikt. Deze datasets bevatten allerlei soorten gegevens. Bijvoorbeeld tekstvelden en velden met (complexe) berekeningen.

Met je AI-samenvattingen breng je verschillende soorten gegevens samen. Hierdoor kun je allerlei waardevolle bedrijfsstatistieken berekenen. Zoals diverse tarieven, percentages en ratio’s. Bijvoorbeeld:

  • Omrekeningskoersen
  • Gemiddelde ordergrootten
  • Gemiddelde marges
  • Kosten voor klantenwerving
  • Custom NPS-berekeningen 

Houd bijvoorbeeld het aantal succesvolle deals ten opzichte van het aantal verkoopkansen bij. Per product, markt en doelgroep. En bepaal vervolgens met je AI-samenvatting de kans op toekomstig succes. Zodat je jouw inspanningen daar zo strategisch mogelijk op kunt afstemmen. 

AI-samenvattingen in HubSpot maken je werk makkelijker

Of je nou op de marketing, sales of klantenservice afdeling werkt. AI-samenvattingen maken je werk makkelijker. AI tovert de belangrijkste informatie voor je naar boven en zet dit voor je om. Zodat je snel verder kunt met je andere werkzaamheden. 

Meer van HubSpot weten? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demovideo hieronder.

New call-to-action

Ontvang updates per email