Deel artikel
Wat kun je met ChatSpot: de AI-chatbot van HubSpot?
door Floris van Muijen op 3-11-23 9:30
Makkelijker je marketing- en verkoopdoelstellingen halen? Meer tijd voor je leukste marketing- en salestaken overhouden? En zonder moeite diepgaande klantinzichten krijgen? Klinkt dat als een droom? Dat hoeft het niet te zijn!
ChatSpot - de AI-chatbot van HubSpot - helpt je namelijk om snel:
- Content te maken, zoals blogs, verkoop e-mails en afbeeldingen.
- De SEO-positie van je website te analyseren en verbeteren.
- Prospects te vinden.
- Inhoud samen te vatten.
- Rapportages op te stellen.
- Verkoopprognoses te maken.
- Recordacties uit te voeren.
Hieronder ga ik dieper in op de mogelijkheden van ChatSpot: de AI-chatbot van HubSpot.
Wat is ChatSpot: de AI-chatbot van HubSpot?
ChatSpot is een AI-chatbot, die je opdrachten geeft. Je gebruikt het om snel informatie op te vragen. Om snel inhoud te creëren. En om snel acties uit te voeren. Heb je de opdracht gegeven? Dan voert de AI-chatbot de taak razendsnel voor je uit.
Deze programma’s drijven ChatSpot aan:
- OpenAI
- ChatGPT/ ChatGPT-4
- Dall-E (een AI-tool om afbeeldingen mee te maken)
ChatSpot is gratis. Je opdrachten geef je met een sjabloon of je verzint ze zelf. Net wat jij handig vindt. Koppel je het aan de all-in-one CRM-software van HubSpot? Dan maak je er ook rapportages mee. Op basis van je CRM-data natuurlijk. En je voert er dan snel recordacties mee uit.
👉 TIP: Zeker in het begin adviseert HubSpot om opdrachtsjablonen te gebruiken. Dan is je ‘/’ opdracht meteen goed geformuleerd en bereik je de beste resultaten.
Content maken met ChatSpot
ChatSpot schrijft teksten voor je. Of het nou om je salespitch, blog, tweet, landingspagina of lead nurturing e-mail gaat. Jij vertelt de AI-chatbot welke tekst je wilt hebben. Welke details erin opgenomen moeten zijn. Welke tone-of-voice ChatSpot moet gebruiken. En hoe lang je de tekst wilt hebben. Et voilà, daar is je tekst al!
Naast teksten schrijven genereert de AI-chatbot ook afbeeldingen voor je. Bijvoorbeeld voor je website en je sociale media berichten. Jij bepaalt eerst de criteria voor de afbeelding. Dat doe je zelf of met een standaard sjabloon. Daarna krijg je de afbeelding op een presenteerblaadje aangereikt.
Voorbeelden van je contentopdrachten voor de AI-chatbot zijn:
- /Maak een blog over hoe je meer volgers op Facebook krijgt.
- /Creëer een verkoop e-mail die helpt bij het inschrijven voor een webinar over AI.
- /Genereer een afbeelding van een slapende poes met een petje op haar hoofd.😹
Naast ChatSpot heeft HubSpot ook nog een AI Content Assistant. Ook daarmee maak je allerlei soorten inhoud. De AI Content Assistant is in je contenttools van HubSpot geïntegreerd. Zoals je e-mail tool, blogtool en social media planner. Voor het schrijven van content binnen deze tools pas je dus eenvoudig AI toe.
Beide tools maken gebruik van ChatGPT. Maar ChatSpot is niet in je contenttools geïntegreerd. Je kunt het wel de opdracht geven om iets met je AI Content Assistant te schrijven.
Je SEO-positie verbeteren met de AI-chatbot
Een website heeft SEO- en SEM-concurrenten. SEO staat voor Search Engine Optimazion. Dit gaat over je websitepositie met ‘onbetaalde content’ in de zoekmachines. Zoals je blogs, landingspagina’s en andere websitepagina’s.
Met algoritmen beoordelen zoekmachines heel erg veel elementen van je website. Hiermee bepalen ze welke content het beste bij een zoekopdracht past. En zo vind je hopelijk snel wat je zoekt.
Je optimaliseert je website om beter zichtbaar te zijn. Bijvoorbeeld om op de 1e pagina in een zoekmachine te komen. En dan het liefst ook nog bovenaan. Zodat meer mensen je website vinden.
SEM staat voor Search Engine Marketing. Dit gaat vooral over je betaalde links in de zoekmachines. Bijvoorbeeld advertenties, die je met Google Ads en de advertentietool van HubSpot publiceert. En je betaalde advertenties op je sociale media kanalen.
Met SEM verbeter je de positie van je betaalde advertenties. Bij een SEM-strategie segmenteer je jouw doelgroepen. En focus je op de zoekwoorden, die bij deze doelgroepen aanslaan. Zodat je beter in beeld komt bij mensen die in jouw producten geïnteresseerd zijn.
ChatSpot helpt je met je SEO en je SEM, zodat je jouw doelgroepen makkelijker bereikt. Zo krijg je een goed beeld van de SEO- en SEM-concurrenten van je website. Helpt de AI-chatbot je om de beste zoekwoorden te vinden. En krijg je allerlei andere handige aanbevelingen.
Voorbeelden van SEO-opdrachten voor je AI-chatbot zijn:
- /Geef een SEM-samenvatting voor systony.nl.
- /Maak een lijst met trefwoorden waar mensen op LinkedIn naar zoeken.
- /Laat mij de SEO-concurrenten van systony.nl zien.
- /Vind zoekopdrachten waarmee websitebezoekers systony.nl vinden.
Prospects vinden met ChatSpot
Bedrijfsgegevens ‘ophalen’ met je AI-chatbot? Ja hoor, dat kan zeker! Bijvoorbeeld:
- Branche
- Bedrijfsomvang
- Bedrijfslocatie
- Oprichtingsdatum
- Website adres
- SEO-positie
- Concurrenten
- Websitetechnologie
Het is zelfs mogelijk om meldingen in te stellen. Weet jij een betere manier om leads te vinden en in kaart te brengen?
Voorbeelden van prospect opdrachten voor je AI-chatbot zijn:
- /Vind SaaS-bedrijven in Nederland met meer dan 50 werknemers.
- /Maak een lijst met landbouwbedrijven in Nederland.
- /Toon mij het nieuws van systony.nl
- /Welke websitetechnologie gebruikt HubSpot?
- /Laat mij de concurrenten van systony.nl zien.
Met een AI-tool inhoud samenvatten
ChatSpot vat moeiteloos informatie voor je samen. Bijvoorbeeld van online artikelen, Youtube-video’s en podcast statistieken. Zelfs bedrijfsinformatie en contactinformatie van je prospects. Zo weet je in no time waar iets over gaat!
Met je AI-chatbot rapportages opstellen
Heb je een HubSpot-account? Vat de data van je CRM-portaal dan in beknopte rapportages samen. Of maak juist een rapportage op basis van specifieke filters. Net wat jij wilt. Erg handig. Want zo krijg je snel inzicht in een bepaalde situatie.
Voorbeelden van rapportage opdrachten voor je AI-chatbot zijn:
- /Toon alle deals van Q1 met een waarde van meer dan € 10.000,-.
- /Maak een overzicht met de websitebezoekers van deze week.
- /Toon de opbrengst van onze marketingcampagne.
Nauwkeurige verkoopprognoses met Artificial Intelligence
Voor nauwkeurige AI-aangedreven verkoopanalyses heb je 4 dingen nodig:
- HubSpot CRM (gratis)
- De inbound sales software van HubSpot
- Artificial Intelligence
- Machine learning
Hiermee analyseert het systeem je historische verkoopgegevens. En zo vindt het patronen, verbanden en trends. Dit is de basis voor jouw nauwkeurige verkoopprognoses. Dankzij machine learning worden de verkoopprognoses ook nog eens steeds beter.
Meer hierover lees je in deze blogs:
➜ Wat kun je met de vernieuwde HubSpot Sales Hub met meer AI functies?
➜ Hoe inbound sales software met AI jou bij je verkoopprognose helpt.
Snel recordacties uitvoeren met ChatSpot
Even snel een contact, bedrijf, deal of ticket aanmaken? Je hoeft het ChatSpot alleen maar te vertellen. Hetzelfde geldt voor het samenvatten, toewijzen en bijwerken van je CRM-data. Je kunt de AI-chatbot zelfs notities en taken aan je records laten toevoegen.
Stel dat je CRM-systeem een bedrijf met veel activiteiten heeft. Maar je hebt alleen interesse in de notities. Je kunt dan door alles heen scrollen. Maar makkelijker is het om de gegevens aan de AI-chatbot te vragen. Bijvoorbeeld zo: /Slimpie.nl samenvatten. Vervolgens krijg je de oprichtingsdatum, de eigenaar, de laatste activiteit en de notities te zien.
Stel dat je met de contactpersoon van Slimpie.nl in gesprek bent. Deze contactpersoon heet Pieter Konijn. Hij laat duidelijk merken dat hij in jouw product geïnteresseerd is. Tijdens het gesprek laat je ChatSpot daarom vast een deal aanmaken. Met allerlei relevante informatie erbij. Hiervoor gebruik je het sjabloon ‘Deal toevoegen’. Na het gesprek vul je de gegevens verder aan. En wijs je de deal toe aan je collega. Ook via de AI-chatbot.
Stel dat je tijdens de salesmeeting notuleert. Met het verkoopteam bespreek je een aantal contacten. Natuurlijk kun je hier handmatig naartoe navigeren in je CRM-systeem. En dan de notities toevoegen. Maar met het sjabloon ‘Een notitie toevoegen aan een contact’ maak je het eenvoudiger voor jezelf.
Wil je na je vergadering een overzicht met alle notities bekijken? Dan gebruik je het sjabloon ‘Review notes’. Of je geeft zelf een opdracht: ‘Geef mijn laatste notities weer.’ Je krijgt er gelijk de aanmaakdatum en de bijbehorende records bij te zien. Met een link open je de notities en de records.
Voorbeelden van AI-chatbot opdrachten voor je recordacties zijn:
- /Vat het contactrecord van Pieter Konijn samen.
- /Maak een record aan voor contactpersoon Meike Paard mpaard@slimpie.nl.
- /Toon een lijst met mijn aantekeningen van de afgelopen maand.
- /Maak een taak aan om Susie Schaap op 23 oktober 2023 te bellen.
- /Wijs slimpie.nl toe aan Jelle Groen.
- /Maak een serviceticket voor Mare Blauw aan. Noteer hierbij dat ze een probleem met haar inbox heeft. Ze kan geen e-mails meer ontvangen.
Andere blogs over Artificial Intelligence
Naast AI-chatbots zijn er nog meer dingen mogelijk met Artificial Intelligence. Je leest erover in onze andere AI-blogs.
➜ Hoe beïnvloedt Artificial Intelligence jouw Inbound Marketing proces?
➜ Hoe schrijf je een overtuigende salespitch met ChatGPT?
➜ Wat kan je met AI Marketing in 2023?
➜ Hoe Kunstmatige Intelligentie software jouw marketingtaken verandert.
➜ Hoe je supersnel blogs maakt met HubSpots nieuwe AI Content Assistant.
➜ Het magische effect van Artificial Intelligence (AI) in jouw CRM.
➜ Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?
➜ 7 Redenen waarom een CRM met AI jou veel tijd en kosten bespaart.
➜ [VIDEO] HubSpot Artificial Intelligence - Hoe kan het jou helpen?
Meer uit je organisatie halen met ChatSpot en HubSpot
ChatSpot is speciaal ontworpen om je organisatie te helpen groeien. Je moet het zien als een persoonlijke marketing- en verkoopassistent. Maar dan aangedreven door Artificial Intelligence.
De AI-chatbot combineert de kracht van ChatGPT met allerlei gegevensbronnen. Zoals de data van je eigen CRM-systeem. ChatSpot maakt al deze informatie behapbaar voor je. Zodat je snel de juiste inzichten krijgt. En een basis hebt om de beste beslissingen te nemen. Je weet altijd wat er moet gebeuren en welke activiteiten prioriteit hebben. Daarnaast helpt het je om je activiteiten sneller uit te voeren.
Dankzij machine learning groeit de AI-chatbot met jouw organisatie mee. De resultaten worden dus steeds beter. Deel bijvoorbeeld 1 keer je bedrijfsdoelstellingen. En ChatSpot houdt hier voortaan automatisch rekening mee.
Ben je inmiddels benieuwd naar HubSpot? Bekijk dan onze ultieme CRM demo video hieronder. Of maak gelijk een afspraak met ons voor een software demonstratie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)