Deel artikel
Hoe Kunstmatige Intelligentie software jouw marketingtaken verandert
door Andrea van Witteloostuijn op 24-7-23 8:49
Ineens hoor je het overal om je heen: Artificial Intelligence (AI) en Kunstmatige Intelligentie (KI). Zelfs mijn dochter van 10 heeft de kracht van AI al ontdekt. Van praten met Google tot het vervormen van gezichten op SnapChat. De resultaten deelt ze met haar vriendinnen, die hetzelfde doen. De meiden hebben geen idee wat AI is, maar de tools vinden ze cool.
Ook in de marketingwereld is Kunstmatige Intelligentie software een ‘hot’ onderwerp. Maar wat is het nou precies? En wat kun je er in de marketing mee? Dat leg ik je in dit blog uit.
Wat is Kunstmatige Intelligentie?
Kunstmatige Intelligentie (KI) is de Nederlandse naam van Artificial Intelligence (AI). Als we het over AI hebben dan is dat dus gewoon Kunstmatige Intelligentie. KI = AI.
Met KI draag je ‘intelligente’ taken over aan een computersysteem. Terwijl dat alleen mensen normaalgesproken die taken kunnen doen. Er is namelijk eigenlijk menselijke intelligentie voor nodig.
Hierbij gaat het bijvoorbeeld om taken waarbij je:
- Iets ziet.
- Iets zegt.
- Iets vertaalt.
- Iets analyseert.
- Iets beslist.
- Problemen oplost.
Hoe werkt Kunstmatige Intelligentie?
Je hebt vast wel eens van algoritmen gehoord. Een algoritme is een verzameling stapjes om ergens te komen. Dit zijn bijvoorbeeld algoritmen:
- Je bakt een cake. De stapjes tijdens het bakken noem je een algoritme.
- Haal je de kinderen met de auto van school? Dan open je de auto, start je de motor en rijd je ernaar toe. Het algoritme bestaat uit alle verschillende stapjes hierbij.
- Om je rekenproefwerk te behalen maak je sommen. De berekeningen en alle bijbehorende stapjes bepalen het algoritme.
- Op basis van algoritmen bepaalt Google welke zoekresultaten bovenaan komen te staan. Netflix beveelt je video’s aan op basis van wat je al gezien hebt.
Kunstmatige intelligentie is geprogrammeerd om net zo te denken, handelen en reageren als echte mensen. Het gaat uit van een enorme hoeveelheid data. Deze data bestaat uit complexe algoritmen, die steeds terugkeren. De AI-software combineert en mixt een heleboel van deze algoritmen met elkaar. En hierdoor gaat het systeem allerlei kenmerken en patronen herkennen.
Jouw AI-software verwerkt al deze data en leert ervan. Het voorspelt gedrag, herstelt fouten en past automatisch de algoritmen aan. Als dat tenminste nodig is. Het systeem ontwikkelt zichzelf en wordt zo steeds slimmer. Dit gaat razendsnel, want het systeem voert eindeloos veel taken tegelijkertijd uit.
Er zijn verschillende soorten Kunstmatige Intelligentie. De eenvoudigste AI-software kan alleen op situaties reageren. De meest intelligente AI-software systemen bewaren alle geschiedenis. Ze analyseren deze gegevens voortdurend en nemen zelfstandig beslissingen. Dit noem je machine learning. Er zijn zelfs al AI-systemen die gevoelens, gedachten, denkwijzen en emoties van mensen begrijpen.
Een voorbeeld van een eenvoudige AI-tool in HubSpot is de A/B-test. Stel dat je hiermee 2 websitepagina’s uittest. Het webverkeer wordt dan eerst gelijkmatig over deze 2 websitepagina’s verdeeld. Algauw ontdekt HubSpot welke websitepagina het populairst is. Uit zichzelf past de tool het webverkeer naar deze 2 websitepagina’s aan. De best scorende websitepagina wordt nu automatisch vaker getoond.
Kunstmatige Intelligentie bij je marketingtaken in HubSpot
Gebruik je de Kunstmatige Intelligentie van HubSpot voor je marketingtaken? Dan kun je heel wat marketingtaken aan je AI-software uitbesteden. Bijvoorbeeld:
ChatSpot.ai
Chatten met je CRM-systeem om vragen te stellen en opdrachten te geven. Bijvoorbeeld om contacten en bedrijven toe te voegen. Nieuwe segmenten aan te maken. Verkoop e-mails te versturen. Dashboard informatie inzichtelijk te maken. Voorspellingen te doen. En nog heel veel meer!
"Stel een Nederlandse bedank e-mail op voor Jannes van de Klimaatspecialist. Bedank hem voor het afnemen van 100 kerstpakketten."
"Zoek alle SaaS-bedrijven in Nederland met meer dan 50 werknemers."
"Maak een lijst met de deals die deze maand worden afgesloten. Inclusief de verkoopfasen waar deze deals nu in zitten en de verwachte omzet."
“Maak een samenvatting van dit blog over Kunstmatige Intelligentie. Gebruik daarin ook de afkortingen AI en KI.”
"Kopieer hieronder de tekst." ChatSpot.ai weet precies wat je opdracht is. Ook al staat de tekst eronder. Is de tekst nog te lang? “Maak de tekst nog wat korter.” ChatSpot.ai snapt namelijk de context.
👉 TIP: Meer hierover ontdek je op onze speciale websitepagina over Artificial Intelligence.
OpenAI Content Assistant
Met de OpenAi Content Assistant zet je in een handomdraai content in elkaar. Van marketing e-mails, tot CTA’s, blogs, SEO-vriendelijke metabeschrijvingen en sociale media posts.
Website optimalisatie
Scan je website voor optimalisatie tips. Vind goede blog onderwerpen en meet de zoekresultaten. Met de AI SEO-tool van HubSpot verbeter je algauw je positie in de zoekmachines.
E-mailgegevens
Log en segmenteer automatisch e-mailcontactinformatie met Inbox Automation. En beperk zo de handmatige invoer van gegevens.
Kwaliteit van data
Met de automatische ontdubbeling van klantgegevens en correctie van typfouten verbeter je de datakwaliteit. Verrijk de data van bedrijven vervolgens met HubSpot Insights.
Conversatie intelligentie
Neem telefoongesprekken op en zet ze automatisch om in tekst (transcripties). Bijvoorbeeld voor het versturen van automatische follow-up e-mails met workflows.
Met behulp van tags verstuur je trouwens nog veel meer follow-up e-mails. Bewaar bijvoorbeeld je chatgegevens en verstuur automatische e-mails voor feedback. Of gebruik het voor je servicetickets en WhatsApp conversaties. Er is van alles mogelijk!
👉 TIP: Koppel je de telefooncentrale van Aircall aan HubSpot? Dan heb je de meest uitgebreide follow-up mogelijkheden na je telefoongesprekken.
A/B-testen
Test afbeeldingen, teksten en calls-to-action (CTA’s) voor de hoogste conversies en beste gebruikerservaring. Jouw websitebezoekers zien automatisch je beste pagina’s. Een A/B-test op je marketing e-mails uitvoeren is trouwens ook mogelijk.
Visitekaartjes scannen
Scan visitekaartjes met de mobiele HubSpot app. En zet de data geautomatiseerd over naar HubSpot CRM.
👉 Weet je dat je zelfs dynamische prijzen kunt inzetten met AI-software?
Stel dat je een kledingwinkel hebt. Hoewel het zomer is dalen de temperaturen in Groningen ineens vreselijk. Bovendien is er veel regen op komst. Iedereen heeft het daar koud buiten. Groningers bied je meteen 10% korting op jassen aan.
De lokale supermarkt verlaagt ondertussen automatisch de prijzen voor BBQ-vlees met AI.
Met Kunstmatige Intelligentie bij de marketingtools van HubSpot maak je minder snel fouten. De teksten zijn foutloos en de wiskundige berekeningen kloppen. Óók als je veel data moet verwerken en er krappe deadlines zijn.
Binnen enkele minuten verzamel je de gegevens die je nodig hebt. Én doe je daarmee de juiste voorspellingen. Zo neem je dus in minder tijd betere beslissingen! Bovendien gaat het 24/7 door. Niet alleen onder kantoortijden.
Er kleven ook wel wat nadelen aan. Kunstmatige Intelligentie is bijvoorbeeld gebaseerd op gegevens uit het verleden. Je kunt er de toekomst mee voorspellen. Zoals het gedrag van je leads en klanten. Maar het houdt (nog) geen rekening met (toekomstige) onbekende variabelen. Op dit moment is het daarom vooral geschikt voor je terugkerende marketingtaken.
Het zal je niet verbazen: de mogelijkheden worden steeds slimmer en uitgebreider. En dat gaat in een razendsnel tempo. Het is nu een goed moment om ermee te starten. Je groeit dan namelijk met de Kunstmatige Intelligentie software mee.
Wil je ook met de AI tools van HubSpot aan de slag?
Ben je benieuwd hoe de AI-tools jouw marketingtaken veranderen? Laten we gauw kennismaken! Dan vertellen wij je over de Kunstmatige Intelligentie software mogelijkheden van HubSpot.
Wil je liever eerst wat meer over HubSpot weten? Bekijk dan onze uitgebreide HubSpot CRM demovideo hieronder alvast.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)