Deel artikel
Wat kan je met AI Marketing in 2023?
door Andrea van Witteloostuijn op 4-9-23 9:37
In 2023 is AI Marketing ineens razend populair geworden. Hoe dat komt? Door de ontwikkelingen met OpenAI ChatGPT. Je kunt daar namelijk geweldige dingen mee doen. Zoals:
- Marketing rapportages met je CRM-data maken.
- Website content en blogs schrijven.
- Marketing e-mails en chatreacties opstellen.
- Blogideeën verzinnen.
- Pakkende calls-to-action (CTA’s) maken.
- Sociale media berichten schrijven.
- Je SEO-positie in de zoekmachines verbeteren.
- Records in je CRM-systeem samenvoegen.
En nog heel veel meer. Bovendien breiden de mogelijkheden zich in rap tempo uit. Met AI Marketing behaal je dan ook makkelijk concurrentievoordeel. Sterker nog: je gaat al snel achterlopen als je er niets mee doet (en je concurrenten wel).
Waarschijnlijk vraag je je daarom af: hoe zet ik AI Marketing slim in? Daarvoor ben je hier precies op de goede plek. Hieronder bespreek ik namelijk wat AI Marketing is en wat je ermee kan.
Deze onderwerpen komen aan bod:
➜ Wat is AI Marketing?
➜ Contentmarketing met AI
➜ Personalisatie van je content
➜ Analyse van je gegevens
➜ AI Marketingtaken aan een AI-chatbot uitbesteden
➜ AI-aangedreven e-mail marketingcampagnes
➜ Adverteren met AI
➜ Feedback met AI
➜ De kracht van AI Marketing benutten
Wat is AI Marketing?
AI staat voor Artificial Intelligence. In Nederland noem je het Kunstmatige Intelligentie (KI). Je draagt er taken van mensen mee over aan machines. Bijvoorbeeld teksten schrijven en rapportages opstellen.
Natuurlijk kan AI mensen niet helemaal vervangen. Je moet AI daarom zien als je persoonlijke assistent. Het helpt je om veel sneller en slimmer te werken. Om kosten te besparen. Om inzichten in je klanten te krijgen. Om de beste beslissingen te nemen. En om gerichte gepersonaliseerde content te maken. Perfect afgestemd op het klanttraject van jouw doelgroep.
Gebruik je AI voor je marketing werkzaamheden? Zoals content maken met een AI-generator. Dan noem je dat AI Marketing.
AI verzamelt en analyseert eerst gegevens voor AI Marketing. En zo leert het van het gedrag van jouw (toekomstige) klanten. Vooral als je het met machine learning combineert. Met al deze kennis voorspelt het wat jouw (toekomstige) klanten gaan doen. Bijvoorbeeld wat er gebeurt als je websitebezoeker op een CTA-knop klikt. Of hoe groot de kans is dat iemand klant wordt. Bijvoorbeeld na het liken van jouw sociale media bericht.
Wat je met AI Marketing kunt hangt van je AI-tool af. En hoe deze AI-software geautomatiseerd op klantgedrag reageert.
Contentmarketing met AI
ChatGPT helpt je om snel een tekst te schrijven. Je vertelt de AI-chatbot om wat voor soort tekst het gaat. Wat erin moet staan. Hoe lang je de tekst wilt hebben. En op welke toon de tekst moet zijn.
Jij geeft de opdracht en de AI-contentmaker schrijft de tekst. Zo simpel is het.
En zo creëer je razendsnel content voor je:
- Marketing e-mails
- Blogs
- Websitepagina’s
- Landingspagina’s
- Sociale media berichten
- Video scripts
- Product beschrijvingen
- Verkoopboodschappen
- Online advertenties op Google en je sociale media kanalen
De AI-chatbot helpt je zelfs om pakkende titels maken. Je eigen teksten te verbeteren, samen te vatten of juist uit te breiden. Een goede indeling van je teksten te maken. En om je SEO-positie te verbeteren.
Ja echt, met AI optimaliseer je jouw content voor de zoekmachines. AI-algoritmen analyseren namelijk het webverkeer. En ze herkennen daarbij de zoekwoorden die goed voor je ranking zijn. Daarbij kijken ze ook nog eens naar de online activiteiten van je concurrenten.
Het is misschien alleen even zoeken naar de opdrachten die je geeft. Moet je tekst professioneel overkomen of juist grappig zijn? En wil je het informeel houden of juist niet? Of in de stijl van een influencer hebben?
AI versnelt dus het proces om content te maken. Je vindt sneller ideeën en schrijft je content sneller. Je hoeft de tekst zelf alleen nog even te controleren en te bewerken. Je zorgt ervoor dat de inhoud klopt. Dat je teksten ‘menselijk’ overkomen. En dat je er een persoonlijke touch aan geeft, zodat de inhoud uniek is.
👉 TIP: Ken je de AI Content Assistent van HubSpot al? De tool is gebaseerd op ChatGPT. Tegelijkertijd is de AI-contentmaker geïntegreerd met de contentfuncties van je CRM-systeem.
Personalisatie van je content
Personaliseer je de ervaringen van je klanten? Dan maak je een belangrijk verschil ten opzichte van je concurrenten die dat niet doen.👋 Je regelt dit met gepersonaliseerde dynamische content. Zo verandert jouw content bijvoorbeeld op basis van:
- Naam
- Beroep
- Online gedrag
AI analyseert wat jouw relaties online doen. Met marketingtools geef je jouw CRM-relaties vervolgens een persoonlijke ervaring. Bijvoorbeeld op je websitepagina’s, in je marketing e-mails en zelfs met je sociale media berichten.
Netflix gebruikt bijvoorbeeld de kijkgeschiedenis om met AI films en series aan te bevelen. En zo gebruikt Spotify AI om gepersonaliseerde afspeellijsten samen te stellen. Hiervoor kijkt het onder andere naar je locatie, muziekinteresses en aankoopgeschiedenis. Met AI voorspelt Amazon juist de verkopen. Deze webshop stelt je producten voor waarvan het denkt dat je er interesse in hebt. En zo verhoogt het bedrijf de conversies, klanttevredenheid en de ROI van de marketingcampagnes.😀
👉 TIP: Met de AI-software van 6Sense onderzoek je de intentie van je contacten. Het helpt je om te begrijpen welke contacten een aankoop bij je willen doen. Natuurlijk stem je jouw marketingboodschap hierop af. Een handige tool om met je CRM-software te integreren!
Analyse van je gegevens
Data-analyse is een onwijs belangrijk onderdeel van AI Marketing. AI verzamelt en analyseert namelijk enorme hoeveelheden data. De gevonden informatie vat AI in rapportages voor je samen.
AI voorspelt zo bijvoorbeeld de resultaten van jouw marketingcampagnes. Het kijkt hiervoor naar je historische gegevens. Zoals de betrokkenheid van je contacten. De e-mails die geopend zijn. Aankopen die er gedaan zijn. De tijd die websitebezoekers aan je websitepagina’s besteed hebben. En nog heel erg veel meer. Deze door AI gegenereerde rapportages helpen je om snellere en betere beslissingen te nemen.
Weet je dat je met AI de data van je CRM-systeem ook aanvult? Met HubSpot Insights verrijk je bijvoorbeeld de bedrijfsdata van je CRM-systeem. En met Inbox Automation voeg je geautomatiseerd gegevens van e-mailhandtekeningen toe.
👉 TIP: Voert jouw verkoopafdeling veel telefonische gesprekken? Kijk dan eens naar de transcriptie mogelijkheden van de HubSpot Sales Hub. Met AI zet je jouw salesgesprekken moeiteloos om in tekst. En zo ontdek je razendsnel hoe jouw salesteam tijdens klantgesprekken presteert.
AI Marketingtaken aan een AI-chatbot uitbesteden
AI-chatbots verwerken taal om bijvoorbeeld:
- Klantproblemen snel op te lossen.
- Leads de juiste informatie aan te bieden.
- Veel voorkomende vragen snel te beantwoorden.
- Klanttrajecten te personaliseren en te optimaliseren.
- Klantdata te verbeteren en klantdata in je CRM-systeem op te nemen.
Zo is ChatSpot de AI aangedreven verkoop- en marketing assistent van HubSpot. ChatSpot combineert de kracht van ChatGPT met andere gegevensbronnen. Zoals je eigen CRM-systeem en software die je daarmee geïntegreerd hebt. De AI-tool is speciaal ontworpen om jouw organisatie te helpen groeien.
Voorbeelden van wat je met ChatSpot kunt:
- Nieuwe prospects ontdekken om met speciale sjablonen aan te verkopen.
- Een salespitch schrijven met de kennis uit jouw CRM-systeem als basis.
- Afbeeldingen met AI genereren.
- Patronen en trends in je bedrijfsgegevens ontdekken.
- Zoekwoorden vinden en teksten analyseren.
- De SEO-strategieën van je concurrenten begrijpen.
- Contacten toevoegen.
- Taken en notities in de records van je relaties aanmaken.
- Je CRM-data in beknopte rapportages samenvatten.
- Ontdekken wat er moet gebeuren. Welke kansrijke deals hebben er bijvoorbeeld nog geen eigenaar?
Hoe specifieker je opdracht is hoe beter het resultaat is. Geef daarom duidelijke opdrachten aan ChatSpot. Vraag bijvoorbeeld gestructureerde gegevens op, die AI makkelijk beantwoordt. Zoals tabellen, grafieken en lijsten.
AI-aangedreven e-mail marketingcampagnes
De kracht van Marketing Automation is niets nieuws. Maar combineer je dit met AI? WOW! Dan haal je dus nog echt heel veel meer uit je lead nurturing campagnes.
Met de AI-tools creëer je realtime de meest boeiende e-mailboodschappen voor je ontvangers. En ontdek je nóg meer over hun gedrag.
Daarnaast geef je jouw websitebezoekers een fantastische website ervaring. Zo bied je producten en content aan op basis van hun eigen voorkeuren en gedrag. Je vergroot hiermee de betrokkenheid en de kans op conversie. Superhandig voor als je een webshop hebt.
Hoe persoonlijker je aanbevelingen zijn. Hoe beter je klantrelaties worden. Je hebt echt een fantastische basis om je klantrelaties uit te bouwen. En om het aantal terugkerende kopers uit te breiden. Kortom, AI-tools dragen flink bij aan het succes van je e-mail marketingcampagnes.
👉 TIP: Vertel de AI Content Assistant van HubSpot wat je wilt promoten. Zoals een speciale actie, blog of webinar. En AI genereert de juiste marketingboodschap voor je. Met de juiste tone-of-voice. Waarom zou je het nog helemaal zelf doen?
Adverteren met AI
Hoe gaaf klinkt dat? Met AI-software voorspel je eenvoudig welke advertenties het meest effectief zijn. Vervolgens pas je jouw advertentiecampagnes hierop aan. Bereik je makkelijker je doelgroep. En behaal je een hogere Return on Investment (ROI). Bijvoorbeeld met de AI-software Pattern89.
👉 TIP: Weet je dat je met AI ook verkoopprognoses kunt doen? In dit blog lees je daarover: Hoe inbound sales software met AI jou bij je verkoopprognose helpt.
Feedback met AI
Een goede strategie neerzetten. De juiste beslissingen nemen. Zonder data is dat megalastig voor marketeers. Maar handmatig data verzamelen en omzetten in bruikbare rapportages kost hartstikke veel tijd.
Zoals je inmiddels weet analyseert en interpreteert AI grote hoeveelheden gegevens. Stel nou dat je met enquêtes om feedback bij je klanten vraagt. En dat je met AI een gedeelte van het enquêteproces automatiseert. Zoals het invoeren van gegevens. En het analyseren van de feedback.
En dat je hierbij de reacties van verschillende kanalen verzamelt en combineert. Zoals van online formulieren en je chatbots. AI categoriseert vervolgens deze informatie voor je. De criteria hiervoor bepaal je natuurlijk zelf. Vervolgens ontdek je allerlei waardevolle verbanden en trends. En genereer je supersnel rapportages van je enquête uitkomsten.
Dit is superhandig voor je data-gestuurde beslissingen over je producten en diensten. Én natuurlijk je marketingstrategie. AI maakt je marketingwerkzaamheden zoveel makkelijker voor je!
De kracht van AI Marketing benutten
AI Marketing is zo voor handen. De basis van veel AI-tools is namelijk gratis. Een grote investering is dus niet eens nodig om ermee te starten. Maar wil je het maximale concurrentievoordeel uit AI Marketing halen? Dan heb je een met AI geïntegreerd CRM-systeem als basis nodig. Je combineert je AI-tools dan met de data in je CRM-systeem.
Meer weten over HubSpot als basis voor AI Marketing? Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demo video dan hieronder.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)