Deel artikel
Hoe schrijf je een overtuigende salespitch met ChatGPT?
door Floris van Muijen op 14-9-23 10:22
Heb je moeite met het schrijven van een overtuigende salespitch? En om jouw prospects te verleiden een volgende stap in het verkooptraject te nemen? Dan gaat er met ChatGPT een wereld voor je open.
In dit artikel leg ik je uit wat een salespitch is. Wat je erin zet. En hoe het schrijven ervan met ChatGPT een makkie wordt. Overal ter wereld schrijven steeds meer verkopers hun salespitches met ChatGPT. Dus waarom zou jij dat niet doen?
Wat is een salespitch?
Een salespitch is een waardevolle sales boodschap. Bijvoorbeeld in een e-mail, (persoonlijke) salesvideo of tijdens een telefoongesprek. Je gebruikt het om een prospect of klant iets te laten doen. Zoals een afspraak maken, een demo aanvragen of een contract ondertekenen.
Je moet je prospects wel met jouw boodschap verrassen. Anders val je nevernooitniet op. Zeker als jouw e-mailboodschap in een overvolle inbox terecht komt. Hoe korter een salespitch is hoe krachtiger. Het moet gelijk de interesse wekken. Bijvoorbeeld door bepaalde herinneringen, emoties en ervaringen op te roepen. Soms is 1 tot 2 zinnen zelfs al genoeg. ✏️
👉 TIP: Bij een verkoop e-mail is een prikkelend onderwerp ontzettend belangrijk. Voer eens een A/B-test uit om te ontdekken wat wel en niet werkt.
Stel dat jouw B2B-onderneming trainingen voor hypotheekadviseurs verkoopt. Wat werkt er dan beter? Vertellen welke onderwerpen er allemaal aan bod komen? Of vertellen dat je na deze training moeiteloos berekeningen maakt? Niet alleen voor het aankopen van de woning. Maar ook bij overlijden, scheiding, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid.
Of stel dat je op LinkedIn gelezen hebt dat een prospect veel nieuw personeel zoekt. En dat jouw organisatie daar een mooie oplossing voor heeft. Zoals de HR Recruitmenttools van HubSpot. Dan stuur je natuurlijk gelijk informatie hierover mee. Bijvoorbeeld een e-book, video of blog. Pas daarna stel je voor om af te spreken. Je eindigt je sales boodschap namelijk altijd met een call-to-action (CTA).
👉 TIP: Houd in gedachten dat je prospect met het probleem bezig is. En niet met jouw product! Maak jouw salespitch daarom zo kort en krachtig mogelijk. En laat je prospect uitgebreid aan het woord tijdens een gesprek.
Mensen geloven je eerder als je eerlijk over de nadelen van jouw producten vertelt. Maak daarom inzichtelijk wat je wel en niet met jouw producten kan. En waarin jouw producten anders zijn dan die van je concurrenten. Zo komen je klanten achteraf niet voor nare verrassingen te staan. Eerlijkheid duurt het langst! 😜
Tenslotte is de timing van je sales boodschap ontzettend belangrijk. Misschien wil je klant best een gesprek aangaan of je sales boodschap lezen. Alleen niet op het moment dat jij in de lucht komt. Je salespitch kan nog zo geweldig zijn. Als je ‘m op het verkeerde moment inzet bereik je er helemaal niets mee. ⏰
👉 TIP: Met het all-in-one CRM-systeem van HubSpot digitaliseer en optimaliseer je jouw salesproces. Daarin neem je jouw met ChatGPT geschreven salespitches eenvoudig op.
Wat staat er in een goede salespitch?
Een salespitch bestaat uit deze 4 onderdelen:
- Probleem
- Oplossing
- Waardepropositie 😵
- Call-to-action (CTA)
Wat is de pijn of het probleem van jouw prospect? In een salespitch benoem je dit eigenlijk altijd als eerste. Daarna vertel je meestal hoe je het kunt oplossen. Kun je dit met cijfers en referenties onderbouwen? Dan maak je jouw salespitch krachtiger.
👉 TIP: Je kunt pas goed helpen als je jouw prospect goed kent. Met goede inbound software zoals HubSpot volg je jouw (toekomstige) klanten. Zo ontdek je precies welke informatie zij interessant vinden. Daarnaast verrijk je jouw zakelijke gegevens met HubSpot Insights. Tijdens je salespitch laat je zien dat je het bedrijf kent en het probleem begrijpt. Zo vergroot je het vertrouwen bij je prospect.
Nu is het tijd om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen. Hoe kunnen jouw producten of diensten het probleem oplossen? Bij een inbound marketing strategie kennen je prospects de functies van je producten al. Vertel daarom juist over wat jouw producten of diensten opleveren. En hoe ze andere bedrijven hebben geholpen. Het liefst bij soortgelijke bedrijven uit dezelfde branche.
👉 TIP: Ben je met jouw prospect in gesprek? Luister dan goed naar wat je prospect je vertelt. En stel actief vragen. Zo kun je het gesprek makkelijker sturen.
Je eindigt je sales boodschap met een call-to-action. Stel bijvoorbeeld een vraag en stuur daarmee op een gesprek aan. Of leid je prospect naar een landingspagina op je website toe met meer informatie. Jouw prospect zet je daarom centraal in je sales boodschap. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde dynamische content.
👉 TIP: Zorg dat je de juiste persoon te pakken krijgt bij een bedrijf. Degene die de aankoopbeslissing kan nemen. En ga na hoe je deze persoon persoonlijk kunt helpen. Wat heeft hij of zij persoonlijk aan jouw product of dienst?
Hoe schrijf je jouw salespitch met ChatGPT?
Het overtuigen van je prospects kost vaak tijd. Denk maak eens aan:
- Het schrijven van een goed videoscript, waarmee je de kijkers tot actie verleidt.
- Een persoonlijke en verrassende verkoop e-mail opstellen.
- Een overtuigend telefoongesprek voeren.
- Je relaties onderhouden en daarbij regelmatig even in beeld komen.
Om dit allemaal makkelijker, efficiënter en sneller te maken gebruiken steeds meer verkoopteams Artificial Intelligence (AI). Jij wilt dat ook, anders zou je allang gestopt zijn met het lezen van mijn artikel. Je bent in ieder geval nieuwsgierig hoe het werkt. Hieronder leer ik je daarom hoe je een salespitch met ChatGPT maakt.
Bij ChatGPT draait het om de aanwijzingen, die je de AI-chatbot geeft. Hoe beter je instructies zijn hoe beter het resultaat is. Daar moet je dus een beetje mee oefenen. Zo pak je het aan:
- Gratis ChatGPT account
Allereerst heb je een ChatGPT-account nodig, maar dat kost je gelukkig niets. Hier maak je een gratis ChatGPT-account aan. - Open het ChatGPT chatvenster
Ben je ingelogd? Dan kun je gelijk van start gaan zodra je een nieuw chatvenster hebt geopend. ChatGPT slaat de geschiedenis van je geopende chatvensters automatisch op. Heb je meerdere chatvensters tegelijkertijd geopend? Dan kun je hier via een navigatiebalk tussen switchen.
👉 TIP: Je kunt ook rechtstreeks vanaf de startpagina werken. Maar open je steeds een nieuw chatvenster? Dan ‘train’ je ChatGPT op de dingen die voor jou belangrijk zijn. Zoals je buyer persona’s en gebruikersscenario’s. Je moet ChatGPT dan wel de juiste informatie geven. - Schrijf een prompt: “/”
Achter de prompt “/” formuleer je jouw opdracht. Je vertelt ChatGPT eerst wie je bent en wie je doelgroep is. Bijvoorbeeld zo: ‘Ik ben een B2B-verkoper en ik werk bij een SaaS-bedrijf in Nederland.’
Je doelgroep kun je zelf beschrijven. Maar je kunt ChatGPT ook vragen om een persona voor je te maken. Ook vertel je ChatGPT welke toon jouw salespitch moet hebben. Bijvoorbeeld grappig en luchtig of juist zakelijk en professioneel. Je kunt ChatGPT zelfs vragen om in de stijl van een beroemd persoon te schrijven. Ben je niet helemaal tevreden met het resultaat? Dan vraag je ChatGPT gewoon om de toon aan te passen.
Jouw doelgroep zit vast niet op een lange salespitch te wachten. Daarom vertel je ChatGPT ook hoelang de boodschap mag zijn. Bijvoorbeeld maximaal 200 woorden. Of omschrijf het. Bijvoorbeeld zo: ‘Schrijf een beknopte salespitch.’
Voorbeeld van een opdracht aan ChatGPT voor een verkoop e-mail
Schrijf een beknopte en informele verkoop e-mail op een vriendelijke toon. De persoon naar wie we schrijven heet Klaas. Hij is de marketingmanager van Toppie Cookies B.V. Voeg aan het einde van de tekst een link toe om een vervolggesprek in te plannen.
Waarschijnlijk moet ChatGPT je tekst wel een paar keer aanpassen voordat je tevreden bent. Maar dat geeft niks. Je geeft gewoon een nieuwe opdracht. Of je voegt een nieuw detail aan je oude opdracht toe. En daarna genereert ChatGPT razendsnel een nieuwe of aangepaste tekst. Geen enkele ChatGPT-verkooppitch wordt helemaal perfect. Op het laatst zet je daarom zelf de puntjes nog even op de i.
Voorbeeld van een opdracht aan ChatGPT voor een telefoonscript
Ik ben een B2B-verkoper bij een SaaS-bedrijf in het MKB. Ik probeer inkopers ervan te overtuigen onze producten te kopen. Hun grootste zorg is het besparen van geld. De levertijd en de kwaliteit van onze producten zijn ook belangrijk. Schrijf een verkoopscript. En vraag op een vriendelijke toon of ze met mij in gesprek willen gaan.
👉 TIP: Is maar een klein stukje van de ChatGPT-tekst niet goed? Dan vertel je ChatGPT om alleen dat stukje aan te passen.
ChatSpot: ga nog een stap verder met de AI-gedreven CRM-chatbot van HubSpot
ChatSpot is de nieuwe AI-gedreven CRM-chatbot van HubSpot. Het combineert de mogelijkheden van ChatGPT met de data van je CRM-systeem. Voer je eigen vragen in of gebruik een promptsjabloon van HubSpot. Wat jij handig vindt of nodig hebt.
Iedereen kan ChatSpot gratis gebruiken. Zelfs als je geen HubSpot-gebruiker bent. Maar met HubSpot haal je er wel veel meer uit. ChatSpot gebruikt jouw CRM-data dan namelijk voor jouw chatopdrachten. Zo helpt de chatbot je bijvoorbeeld om bepaalde zaken te automatiseren. Zoals het opslaan van contacten, notities en taken. Je creëert er supersnel content mee. Bijvoorbeeld voor je eigen salespitch. En je stelt simpel en snel je gepersonaliseerde vervolg e-mails op.
Onderzoek snel trends en patronen op basis van Artificial Intelligence. Maak razendsnel analyserapporten op en doe zelfs verkoopvoorspellingen. Verbeter makkelijk jouw SEO. Laat je door de HubSpot-app heen leiden. Ontvang tips voor het gebruik van de tools van HubSpot. En meer... Dankzij jouw chatopdrachten aan ChatSpot maximaliseer je de productiviteit van jouw teams.
Wil je ook wat leren over de andere AI-tools van HubSpot? En hoe Artificial Intelligence jouw werk als verkoper makkelijker maakt? Check dan deze pagina’s:
➜ De kracht van HubSpot Artificial Intelligence (AI).
➜ [VIDEO] HubSpot Artificial Intelligence - Hoe kan het jou helpen?
➜ 7 Redenen waarom een CRM met AI jou veel tijd en kosten bespaart.
➜ Het magische effect van Artificial Intelligence (AI) in jouw CRM.
➜ Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?
➜ Hoe Kunstmatige Intelligentie software jouw marketingtaken verandert.
➜ Ken je de nieuwe OpenAI Content Assistant van HubSpot al?
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)