Deel artikel
Vermijd deze 4 valkuilen als je een verkoop binnendienstafdeling opzet
door Martijn Rijnders op 28-5-14 15:57
Hoe zet je een efficiënte verkoop binnendienstafdeling op?
Er komen steeds minder verkopers in de buitendienst. Dit komt onder andere door:
- Bezuinigingen.
- Verbeterde technologie.
- Potentiële klanten, die hun verkooptraject zelf controleren. Tijdens de oriëntatiefase hebben zij daardoor minder behoefte aan een verkoopgesprek.
De rol van binnendienst verkopers wordt juist wel steeds groter. Ga je een een verkoop binnendienstafdeling opzetten of verbeteren? Vermijd dan de 4 valkuilen, die ik in dit artikel bespreek.
1. Geen duidelijk verkoopproces
Géén structuur in het verkoopproces aanbrengen. Dat is een fout, die veel organisaties bij het opzetten van hun verkoopafdeling maken. Bovendien worden de werkzaamheden van de verkoop binnendienstafdeling vaak onderschat.
Een binnendienstafdeling doet meer dan alleen dan telefonische verkoop. Een efficiënt verkoopproces bestaat uit goed doordachte processen. Stel daarom duidelijke KPI's op en baseer je op kennis uit de praktijk. En laat medewerkers een standaard 'verkoop pad' volgen. Van het aantrekken van leads tot het sluiten van een deal.
Het management zorgt voor de randvoorwaarden voor deze werkwijze. Zoals bijvoorbeeld een allround CRM-systeem.
2. Gebrekkig trainingsprogramma
Een goed verkoopproces werkt pas als je verkoopmedewerkers precies weten wat ze moeten doen. Train jouw medewerkers. Zorg dat zij alle verkoopstapjes en mogelijke situaties in het verkoopproces kennen.
De verkoop binnendienst afdeling en technologie vormen samen een eenheid. De verkoopmedewerkers moeten exact weten hoe alle technische tools en hulpmiddelen werken.
Zet je een nieuwe verkoopafdeling op? Maak dan níet de fout om te besparen op trainingskosten. Verkopen is een dynamisch proces. Wil je er het maximale uithalen? Zorg dan voor een gerichte training van jouw verkoopmedewerkers.
👉 TIP: Gebruik je een allround CRM-systeem bij het verkoopproces? Zorg dan voor een hoge gebruikersacceptatie. Dit is namelijk de basis van verkoopsucces!
3. Verkeerde of helemaal geen KPI’s meten
Is niet precies duidelijk wat er verbeterd kan worden? Hoe kan een organisatie haar verkoopdoelstellingen dan behalen en processen optimaliseren? Meet daarom de prestaties over een bepaalde periode met KPI’s.
Veel gebruikte KPI's van managers zijn:
- Aantal telefoontjes
- Gemiddelde duur van een telefoongesprek
- Percentage verkopen
Maar je kunt nog veel meer dingen meten. Zoals:
- Gemiddelde reactietijd op een lead
- Percentage bereikte leads
- Percentage opgevolgde leads
Je meet dan dus allerlei variabelen tijdens het verkoopproces. De resultaten geef je overzichtelijk weer op een dashboard. Zo zie je in één oogopslag hoe het ervoor staat.
👉 TIP: Om een organisatie te leiden heb je een goed fundament nodig. Lees er alles over in ons blog: Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?.
4. Gebrek aan verkooptools
De tijd dat verkopers genoeg hadden aan een telefoon is voorbij. Zonder passende CRM-software kunnen verkopers niet optimaal presteren.
Bovendien zijn er allerlei verkoopkanalen bijgekomen. Wat denk je bijvoorbeeld van verkoop via sociale media (social selling)? Bedrijven werven steeds meer klanten via Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn. Zonder goede training en tools hebben verkoopmedewerkers bij voorbaat een achterstand.
Overweeg je om een verkoopafdeling op te zetten? Doen! Het levert jouw organisatie waarschijnlijk veel voordelen op. Om het proces te ondersteunen kun je gebruik maken van allround CRM-software. Wij helpen je er graag bij. Vul onze checklist in en vind jouw ideale CRM-match!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)