Deel artikel
Excel is niet de CRM-tool die jouw organisatie verder helpt
door Martijn Rijnders op 21-11-18 10:35
Wil je jouw organisatie laten groeien? Dan is Excel niet de tool, die jou hierbij gaat helpen. Het programma is ideaal voor het opmaken van spreadsheets en dergelijke. Maar het is niet geschikt om je relatiebeheer, sales, service en marketing te managen. Daar is het programma simpelweg niet voor ontworpen.
Het goede nieuws is dat er een oplossing is, die dit wel kan: CRM-software. In dit blogartikel vertel ik je waarom je de juiste software moet gebruiken. Hoe je daarmee beter jouw verkoopproces managet. En hoe je met jouw CRM-systeem een fantastisch inzicht krijgt in jouw klanten.
De juiste software om kansen mee te creëren
Bijna een kwart van de MKB-bedrijven heeft geen groeiambities. Dat blijkt uit onderzoek van WUA en Teamleader. Maar 55% van de MKB-bedrijven wil in eigen land groeien. En zo'n 18% heeft internationale groeiplannen.
Behoor je tot het MKB en heb je wel groeiambities? Dan heb je een professionelere tool nodig voor jouw bedrijfsprocessen dan Excel!
Effectief informatie bijhouden
Uiteraard kun je in Excel een hoop informatie bijhouden. Van bedrijfsadministratie tot contacten. Alleen is het niet écht effectief. Je moet alles handmatig bijhouden. Zoals betaalde facturen en contactmomenten met klanten. Excel kan sheets niet automatisch voorzien van informatie. Bovendien kan het informatie niet geautomatiseerd updaten.
Om jouw organisatie verder te laten groeien is CRM-software van groot belang. CRM-software is ontworpen om jouw organisatie te ondersteunen en verder te helpen. In dit artikel laat ik een aantal voorbeelden de revue passeren.
Verschillende soorten leads
Er zijn veel verschillende soorten leads. Bijvoorbeeld:
- Leads, waarvoor je betaald hebt.
- Leads, die via jouw website informatie bij je hebben opgevraagd. Zoals een e-Book of een checklist.
Een allround CRM-systeem voert deze leads automatisch in. Èn voorziet jouw leads automatisch van de juiste informatie. Waar je in Excel dus alles handmatig invoert ondersteunt een CRM-systeem jouw werkzaamheden.
Een goed en modern CRM-systeem houdt automatisch bij wanneer een lead iets heeft gedownload. En welke pagina’s van jouw website een lead heeft bezocht. Zo heb je altijd een actueel en volledig overzicht van jouw leads!
Met deze informatie kun je leads segmenteren. Je bent beter in staat om het verkoopproces te managen. Jouw CRM-systeem geeft bovendien automatisch meldingen wanneer een lead ‘sales qualified’ is. Dat is het moment, waarop jouw verkoopteam actie moet ondernemen.
Dynamische klantinformatie
Organisaties houden doorgaans veel informatie over klanten bij. Alleen gebeurt dat vaak niet in één systeem. En dat terwijl het wel waardevol is om deze informatie met collega’s te delen.
Stel dat een accountmanager bij een klant op bezoek gaat. Hoe fijn is het als hij dan extra informatie heeft? Dat hij bijvoorbeeld weet, dat de klantenservice de dag ervoor heeft geholpen met een belangrijk probleem. Tegelijkertijd kan een klantenservice medewerker snel inzien welke producten de klant afneemt. En welke verkoopkansen er in de pijplijn zitten.
Met jouw CRM-systeem houd je dus informatie bij. Deze informatie is met een paar klikken inzichtelijk voor alle medewerkers. Collega's van verschillende afdelingen kunnen de klant zo dus samen beter helpen!
Met jouw CRM-systeem:
- Voer je (automatisch) klantgegevens in en beheer je deze.
- Voeg je documenten toe.
- Vul je informatie automatisch aan.
- Geef je contactmomenten met klanten automatisch in een tijdlijn weer.
Alle telefoongesprekken, e-mailcommunicatie en supporttickets worden hiermee inzichtelijk. Hierdoor heb je altijd inzicht in alle contactmomenten met jouw klanten. Je weet precies wie jouw klanten zijn en bent hierdoor in staat hen beter te helpen.
Werk aan de hand van feitelijke informatie
In het verkoopproces moeten veel beslissingen worden genomen. Gok niet! Neem beslissingen op basis van feitelijke informatie. Een CRM-systeem kan je namelijk prima van deze informatie voorzien.
Gebruik bijvoorbeeld e-mail tracking voor je sales e-mails. Dan weet je precies of en wanneer een (potentiële) klant jouw e-mail heeft gelezen. Ook het labelen van een lead als ‘sales qualified’ doet een CRM-systeem op basis van data. Jouw CRM-systeem geeft je automatisch een seintje als je een lead moet opvolgen.
Kies een CRM-systeem dat jouw organisatie verder helpt
Behoort jouw organisatie bij de 73% MKB-bedrijven, die wél willen groeien? Maak je nog gebruik van Excel-lijstjes? Dan is het tijd om te kijken naar een passend CRM-systeem!
Er zijn veel oplossingen op de markt, dus er is vast een passend systeem voor jouw organisatie. Neem de tijd voor je oriëntatie. Alleen op deze manier vind je een systeem dat jouw organisatie daadwerkelijk verder helpt.
Ook wanneer je geen (grote) groeiambities hebt kan CRM jouw organisatie natuurlijk ondersteunen. Met CRM kan je bedrijfsprocessen managen. Je bent beter in staat om je (loyale) klanten goed te bedienen en behouden. De achterdeur houd je dus makkelijker dicht!
Download onze CRM Checklist om in kaart te brengen wat jouw organisatie nodig heeft. Vervolgens kan het proces beginnen om tot een passende CRM-oplossing te komen.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)