HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe ondersteunt HubSpot CRM bedrijven in de energiesector?

Hoe ondersteunt HubSpot CRM bedrijven in de energiesector?
5:20

Hoe ondersteunt HubSpot CRM bedrijven in de energiesector

De impact van de energietransitie is groot voor je energiebedrijf. Heel groot. De energietransitie dwingt je namelijk om je bedrijfsmodel te herzien. En dat is nogal wat. 

Hieronder ga ik op een aantal ingrijpende gevolgen in. En leg ik je uit hoe HubSpot  energiebedrijven zoals Audax Renewables (waar wij HubSpot bij geïmplementeerd hebben) kan ondersteunen. 

Gevolgen van de energietransitie voor energiebedrijven

Vroeger leverden energiebedrijven alleen stroom vanuit grote centrales. Bijvoorbeeld met behulp van gas, kolen en kernenergie. Door de energietransitie verschuift de focus naar duurzame bronnen. Zoals zonne-energie en windenergie.

Steeds meer consumenten en bedrijven wekken zelf energie op. Bijvoorbeeld met zonnepanelen en windmolens. Maar duurzame energiebronnen zijn afhankelijk van het weer. Is het mooi weer? Dan stroomt de zonne-energie binnen. Terwijl op donkere winderige dagen de windmolens op volle toeren draaien.

De opgewekte energie uit verschillende bronnen moet je op een slimme manier opslaan. Zodat je de energie kunt leveren als er vraag naar is. Om de energie zo efficiënt mogelijk te beheren investeren veel energiebedrijven in:

  • Het energienetwerk
  • Slimme meters
  • Artificial Intelligence (AI)
  • Data-analyse

Als energieleverancier krijg je dus een hele andere rol. Vroeger verdiende je aan het energieverbruik. Nu draait het steeds meer om diensten. Waarvoor je bedrijf allerlei soorten informatie moet verzamelen en gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan dynamische energiecontracten, energieadvies, laadpalen voor elektrische auto's en warmtepompen. 

Daarnaast leggen overheden je steeds strengere duurzaamheidseisen op. Zo moet je energiebedrijf de CO₂-uitstoot verminderen, rapportages bijhouden en voldoen aan allerlei Europese en nationale klimaatdoelen. De energietransitie biedt je energiebedrijf zo allerlei uitdagingen en kansen. Er verandert superveel in de sector. Wil je mee blijven tellen? Dan zijn er de nodige investeringen in innovatie, duurzaamheid en digitale transformatie nodig.

Hoe ondersteunt HubSpot CRM energiebedrijven?


HubSpot is een alles-in-één CRM-platform, dat bedrijven met marketing, sales en klantenservice ondersteunt. Zo biedt het bijvoorbeeld tools voor:

Het platform is gebruiksvriendelijk, schaalbaar en integreert met veel andere tools en bronnen. Waardoor het uitermate geschikt is voor bedrijven in de energiesector.

Zo voorzie je jouw contacten op het juiste moment (geautomatiseerd) van de juiste informatie. Bijvoorbeeld bij contractverlengingen en nurturing campagnes, waarbij je leads klaarstoomt voor verkoop. En converteer je potentiële klanten makkelijker met gerichte landingspagina's, slimme formulieren en AI-aangedreven chatbots. Met lead scoring identificeer je bovendien de meest waardevolle leads. Zodat je salesteam zich op de juiste verkoopkansen kan richten.

Opereert je energiebedrijf in de B2B-markt? Dan heb je waarschijnlijk met lange verkoopcycli en meerdere stakeholders te maken. De verkooptools helpen je om deze verkoopprocessen in goede banen te leiden. Zo zorg je met workflows voor een automatische opvolging van je salespipeline. En heb je continu inzicht in de voortgang en gezondheid van je deals.

Je helpdesktools bestaan onder andere uit een live chatfunctie, een ticketsysteem en een kennisbank. Zodat je 24/7 website-ondersteuning kunt bieden om de klanttevredenheid te vergroten. Met je feedbacktools verzamel je en analyseer je ondertussen allerlei soorten klantenfeedback. Zodat je jouw dienstverlening daarmee kunt verbeteren.

Je CRM-database fungeert als 1 centrale databron. Waarin je alle interacties en dealinformatie inzichtelijk hebt. Integreer je HubSpot met je andere bronnen? Dan maak je er bijvoorbeeld ook de abonnements- en verbruiksdata mee inzichtelijk. Of de financiële gegevens van je verzonden facturen. Waar je vervolgens allerlei rapportages en voorspellende AI-aangedreven analyses op loslaat. Bijvoorbeeld om klant-, contract- en verbruiksgegevens goed te analyseren.

Koppel je HubSpot met de data van je slimme meters uit je ERP-oplossing? Dan vergroot je het aantal mogelijkheden om je klantcommunicatie te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan proactieve meldingen over een hoger energieverbruik. Gepersonaliseerde aanbiedingen voor nieuwe dynamisch energiecontracten. En automatische herinneringen en betalingsupdates. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Ik kan ze hier onmogelijk allemaal benoemen.

Ook groeien met je energiebedrijf?

Natuurlijk wil je groeien met je energiebedrijf. Maar verouderde processen en systemen remmen de digitalisering en efficiëntie. HubSpot helpt je om snel weer op koers te komen. En je waardevolle klanten beter - klantgerichter - te bedienen. Waardoor je ze makkelijker vasthoudt.

De CRM-software is schaalbaar en groeit makkelijk met je bedrijf mee. En is gemiddeld binnen zo'n 2 tot 5 maanden up & running. Met alle toeters en bellen eraan. Ben je benieuwd hoe HubSpot Audax Renewables ondersteunt? Bekijk dan onze case study hieronder.

 

Aanmelden per e-mail