Hoe ondersteunt HubSpot CRM bedrijven in de energiesector?
van Maarten de Wit op 24-3-25 19:53
De impact van de energietransitie is groot voor je energiebedrijf. Heel groot. De energietransitie dwingt je namelijk om je bedrijfsmodel te herzien. En dat is nogal wat.
Hieronder ga ik op een aantal ingrijpende gevolgen in. En leg ik je uit hoe HubSpot energiebedrijven zoals Audax Renewables (waar wij HubSpot bij geïmplementeerd hebben) kan ondersteunen.
Op 10 april 2025 organiseren wij een roundtable voor energiebedrijven in de Koninklijke Loge van de Johan Cruijff Arena. Er is plek voor maximaal 30 deelnemers. Mis dit exclusieve evenement niet en meld je direct aan!
Gevolgen van de energietransitie voor energiebedrijven
Vroeger leverden energiebedrijven alleen stroom vanuit grote centrales. Bijvoorbeeld met behulp van gas, kolen en kernenergie. Door de energietransitie verschuift de focus naar duurzame bronnen. Zoals zonne-energie en windenergie.
Steeds meer consumenten en bedrijven wekken zelf energie op. Bijvoorbeeld met zonnepanelen en windmolens. Maar duurzame energiebronnen zijn afhankelijk van het weer. Is het mooi weer? Dan stroomt de zonne-energie binnen. Terwijl op donkere winderige dagen de windmolens op volle toeren draaien.
De opgewekte energie uit verschillende bronnen moet je op een slimme manier opslaan. Zodat je de energie kunt leveren als er vraag naar is. Om de energie zo efficiënt mogelijk te beheren investeren veel energiebedrijven in:
- Het energienetwerk
- Slimme meters
- Artificial Intelligence (AI)
- Data-analyse
Als energieleverancier krijg je dus een hele andere rol. Vroeger verdiende je aan het energieverbruik. Nu draait het steeds meer om diensten. Waarvoor je bedrijf allerlei soorten informatie moet verzamelen en gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan dynamische energiecontracten, energieadvies, laadpalen voor elektrische auto's en warmtepompen.
Daarnaast leggen overheden je steeds strengere duurzaamheidseisen op. Zo moet je energiebedrijf de CO₂-uitstoot verminderen, rapportages bijhouden en voldoen aan allerlei Europese en nationale klimaatdoelen. De energietransitie biedt je energiebedrijf zo allerlei uitdagingen en kansen. Er verandert superveel in de sector. Wil je mee blijven tellen? Dan zijn er de nodige investeringen in innovatie, duurzaamheid en digitale transformatie nodig.
Hoe ondersteunt HubSpot CRM energiebedrijven?
HubSpot is een alles-in-één CRM-platform, dat bedrijven met marketing, sales en klantenservice ondersteunt. Zo biedt het bijvoorbeeld tools voor:
- Leadgeneratie en klantbetrokkenheid
- E-mailmarketing
- Verkoopautomatisering
- Klantenservice en klantretentie
- Data-analyse
Het platform is gebruiksvriendelijk, schaalbaar en integreert met veel andere tools en bronnen. Waardoor het uitermate geschikt is voor bedrijven in de energiesector.
Zo voorzie je jouw contacten op het juiste moment (geautomatiseerd) van de juiste informatie. Bijvoorbeeld bij contractverlengingen en nurturing campagnes, waarbij je leads klaarstoomt voor verkoop. En converteer je potentiële klanten makkelijker met gerichte landingspagina's, slimme formulieren en AI-aangedreven chatbots. Met lead scoring identificeer je bovendien de meest waardevolle leads. Zodat je salesteam zich op de juiste verkoopkansen kan richten.
Opereert je energiebedrijf in de B2B-markt? Dan heb je waarschijnlijk met lange verkoopcycli en meerdere stakeholders te maken. De verkooptools helpen je om deze verkoopprocessen in goede banen te leiden. Zo zorg je met workflows voor een automatische opvolging van je salespipeline. En heb je continu inzicht in de voortgang en gezondheid van je deals.
Je helpdesktools bestaan onder andere uit een live chatfunctie, een ticketsysteem en een kennisbank. Zodat je 24/7 website-ondersteuning kunt bieden om de klanttevredenheid te vergroten. Met je feedbacktools verzamel je en analyseer je ondertussen allerlei soorten klantenfeedback. Zodat je jouw dienstverlening daarmee kunt verbeteren.
Je CRM-database fungeert als 1 centrale databron. Waarin je alle interacties en dealinformatie inzichtelijk hebt. Integreer je HubSpot met je andere bronnen? Dan maak je er bijvoorbeeld ook de abonnements- en verbruiksdata mee inzichtelijk. Of de financiële gegevens van je verzonden facturen. Waar je vervolgens allerlei rapportages en voorspellende AI-aangedreven analyses op loslaat. Bijvoorbeeld om klant-, contract- en verbruiksgegevens goed te analyseren.
Koppel je HubSpot met de data van je slimme meters uit je ERP-oplossing? Dan vergroot je het aantal mogelijkheden om je klantcommunicatie te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan proactieve meldingen over een hoger energieverbruik. Gepersonaliseerde aanbiedingen voor nieuwe dynamisch energiecontracten. En automatische herinneringen en betalingsupdates. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Ik kan ze hier onmogelijk allemaal benoemen.
Ook groeien met je energiebedrijf?
Natuurlijk wil je groeien met je energiebedrijf. Maar verouderde processen en systemen remmen de digitalisering en efficiëntie. HubSpot helpt je om snel weer op koers te komen. En je waardevolle klanten beter - klantgerichter - te bedienen. Waardoor je ze makkelijker vasthoudt.
De CRM-software is schaalbaar en groeit makkelijk met je bedrijf mee. En is gemiddeld binnen zo'n 2 tot 5 maanden up & running. Met alle toeters en bellen eraan. Ben je benieuwd hoe HubSpot Audax Renewables ondersteunt? Bekijk dan onze case study hieronder.
- maart 2025 (15)
- februari 2025 (17)
- januari 2025 (3)
- december 2024 (14)
- november 2024 (6)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)