Delen
van Maarten de Wit op 6-2-25 9:14
Voordeel 3: Kostenbesparing door minder softwaretools
Nog een logisch gevolg. Met 1 databron heb je waarschijnlijk minder softwaretools nodig. De all-in-1 CRM-software van HubSpot kan bijvoorbeeld verschillende softwarepakketten vervangen. Denk aan:
- E-mail marketing
- Marketingautomatisering
- Verkoopautomatisering
- Telefooncentrale
- Ticketsysteem
Gebruikt je organisatie daar allemaal losse softwarepakketten voor? Dan kun je daar afstand van nemen als je overstapt. Tenzij je de software om een bepaalde reden echt wilt aanhouden.
Je investeert dus in 1 robuust systeem. In plaats van te betalen voor meerdere (onnodige) licenties en onderhoudscontracten. Minder tools betekent ook minder trainingen van (nieuwe) medewerkers en ondersteuning. Zodat je tijd bespaart en lagere ondersteuningskosten hebt. Daarnaast heeft je IT-afdeling minder tijd nodig om je gegevensinfrastructuur te onderhouden.
Waarschijnlijk blijven er een paar systemen over, die je wél met HubSpot wilt integreren. Bijvoorbeeld je:
- E-mailprogramma (bijvoorbeeld Office 365)
- ERP-oplossing
- Boekhoudpakket
- Projectmanagement software
- CPQ-systeem
- Geografische software
Maar door de integratie ga je zo efficiënt mogelijk met al je data om. Je afdelingen werken veel beter samen. De kans op menselijke fouten door dubbele data-invoer verkleint. Door dit alles zijn je gegevens veel betrouwbaarder. In al je gekoppelde softwarepakketten komt de data automatisch overeen. De belangrijkste data komt bovendien in je rapportages samen. Zodat je betere strategische beslissingen neemt.
👉 TIP: Misschien vind je dit artikel interessant: Webhooks maken systeem integraties en dynamische content makkelijker.
Voordeel 4: Minder handelingen en afleidingen tijdens het werk
Hoe efficiënter en productiever je organisatie werkt hoe beter. Met 1 centrale gegevensbron beperk je het aantal handelingen en afleidingen tijdens het werk. Ik leg het je uit.
Niet iedereen heeft álle informatie nodig. Teveel gegevens leiden af. En sommige gegevens zijn veel te gevoelig om met iedereen te delen. Met custom functies scherm je daarom bepaalde informatie af als dat nodig is. Zodat je medewerkers alleen over de informatie beschikken, die ze voor hun werkzaamheden écht nodig hebben.
Daarnaast werken je medewerkers vanuit 1 centraal systeem, waar je externe softwarepakketten aan koppelt. De data van deze gekoppelde applicaties is dus ook in dit centrale systeem beschikbaar. Je medewerkers hoeven daardoor niet meer tussen allerlei softwarepakketten te schakelen. En van elkaar losstaande systemen te doorzoeken om alle benodigde informatie te vinden. Er zijn daardoor minder werkonderbrekingen.
Kies je ervoor om de all-in-one CRM-software van HubSpot als centrale database te gebruiken? Dan is de interface ontzettend gebruiksvriendelijk. Iedereen navigeert zo naar de juiste informatie en tools toe. Daarnaast heb je allerlei custom CRM-mogelijkheden.
Zoveel mogelijk repetitieve taken besteed je aan de software uit. En met je workflows stem je de taken van teams en afdelingen op elkaar af. Zodat iedereen zich kan concentreren op wat écht belangrijk is. Namelijk het opbouwen van klantrelaties en het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.
👉 TIP: Misschien wil je deze artikelen lezen?
➜ CRM Customization in HubSpot: wat zijn je mogelijkheden?
➜ Hoe maak je jouw organisatie wendbaarder met custom CRM-records?
Voordeel 5: Makkelijker gegevensbeheer
Centraliseer je al je gegevens in 1 databron? Dan wordt het beheren van deze gegevens makkelijker. Dat lijkt me logisch. Maar het is wel een belangrijk voordeel. De gegevens van je organisatie vormen namelijk de ruggengraat van je strategische besluitvorming. Ze geven je ontzettend veel inzicht. Bijvoorbeeld in het gedrag van je klanten, patronen, trends en marktkansen. En in processen die inefficiënt verlopen.
Centraliseer je alle belangrijke klantdata? Dan beschik je over complete klantprofielen. Waarmee je bijvoorbeeld je marketing, sales en service strategieën optimaliseert. Je klantrelaties verder uitbouwt en je bedrijfsresultaten verbetert. Daarnaast houd je makkelijker bij wie welke informatie raadpleegt of aanpast. Is het makkelijker om de toegang tot bepaalde data te controleren. Voldoe je makkelijker aan de wettelijke privacy regels. En nog heel erg veel meer!
Beheer je jouw gegevens daarentegen niet zo goed? Dan liggen er allerlei nare risico's op de loer. Bijvoorbeeld dat je waardevolle gegevens verliest. Of dat er (onopgemerkte) beveiligingslekken ontstaan. Met alle gevolgen van dien natuurlijk. Want dit soort ellendige situaties leveren hoe dan ook schade op.
👉 TIP: Meer over databeheer lezen? Lees dit artikel: Met effectief databeheer in HubSpot betere bedrijfsresultaten behalen.
Je data in HubSpot centraliseren
Met een centrale databron verhoog je de productiviteit en efficiëntie binnen je organisatie. Je voldoet makkelijker aan compliance vereisten. Je herkent trends, patronen en marktkansen sneller. Zodat je sneller op veranderde marktveranderingen en klantbehoeften inspringt. En je concurrentiepositie verbetert.
Wil je meer over de mogelijkheden van HubSpot weten? Op onze website vind je ontzettend veel informatie! Daarnaast laten wij je alle mogelijkheden graag tijdens een persoonlijk gesprek zien. Liever gebundelde informatie downloaden? Hieronder vind je ons HubSpot productoverzicht en een e-book, waarin we meer dan 25 AI-tools beschrijven.