HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

8 Effectieve manieren om je bedrijfsprocessen te automatiseren

8 Effectieve manieren om je bedrijfsprocessen te automatiseren
11:19

8 Effectieve manieren om je bedrijfsprocessen te automatiseren

Kampt jouw organisatie met tijdrovende repetitieve taken? Houd je jouw bedrijfsgegevens nog handmatig in spreadsheets bij? Heb je weinig inzicht in de status van je leads en klanten? En wanneer de laatste interacties met je contactpersonen zijn geweest? 

Dan is het handig om je bedrijfsprocessen te automatiseren. Bijvoorbeeld met de gebruiksvriendelijke all-in-one CRM-software van HubSpot. Hieronder vind je 8 effectieve manieren hoe je HubSpot voor jouw bedrijfsautomatisering inzet.

1. Gebruik een modern CRM-systeem met automatisering

De allround CRM-software van HubSpot is de perfecte basis voor het automatiseren van je bedrijfsprocessen. Hiervoor heb je namelijk jouw CRM-data nodig. Integreer je jouw CRM-database ook nog eens met andere systemen? En synchroniseer je de data hiervan? Dan maak je de mogelijkheden van je centrale CRM-systeem nóg krachtiger. 

Zo combineer je de data van deze systemen om het maximale uit je geautomatiseerde bedrijfsprocessen te halen. Voer je automatische updates uit, zodra er iets in een klantaccount verandert. En hoef je de data nog maar één keer in te voeren.

Allerlei to-do-lists op gekleurde post-it blaadjes op je bureau📝 zijn verleden tijd. De taken van je medewerkers veranker je namelijk in je CRM-systeem. Zo weet iedereen altijd wat er verwacht wordt. Bovendien houdt je CRM-software automatisch bij wanneer de taken klaar moeten zijn. Er is altijd inzicht in wie waarvoor verantwoordelijk is en wanneer.

👉 TIP: Heeft jouw organisatie behoefte aan meer taakbeheermogelijkheden dan die HubSpot biedt? Dan integreer je eenvoudig een aanvullend taakbeheerpakket. Bijvoorbeeld Trello, Zapier, Slack of Asana.

Dit is er bijvoorbeeld mogelijk met de CRM-software:

  • E-mail Automation.
  • Automatische meldingen, taakherinneringen en opvolgtaken met intervallen.
  • Informatie delen met samenwerkingstools.
  • Gestroomlijnde goedkeuringsprocessen.
  • Dashboards met talloze rapportages. Waarmee je bijvoorbeeld klanten, medewerkers, taken en resultaten volgt.
  • Geautomatiseerd data management waarmee je de datakwaliteit naar een hoger niveau tilt. 

De interne én de externe communicatie verbetert dus en de werkdruk op je teams neemt af. Om dit voor elkaar te krijgen gebruik je onder andere workflows en Artificial Intelligence (AI)

In deze video vertellen we je wat HubSpot precies is en wat je ermee kunt:

 

2. Automatiseer je e-mail campagnes

E-mail Automation is 1 van de populairste automatiseringsvormen. Dit kun je er bijvoorbeeld mee:

E-mails op basis van gedrag
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lead, die zich voor je webinar aanmeldt. Of zich voor je wekelijkse nieuwsbrief inschrijft. En aan een interne salesmelding, nadat je prospect de prijzenpagina van je website bekeken heeft.

Een ander mooi voorbeeld is ‘verlaten winkelwagentjes’. Er zijn verschillende redenen waarom kopers een webshop-aankoop staken. Misschien schrikken de verzendkosten af. Raken je kopers afgeleid. Of willen ze er toch nog wat langer over nadenken.

Met e-mail automatisering stuur je in ieder geval eenvoudig een herinnering. Wie weet ronden je afgehaakte kopers zo toch hun aankopen nog af. Het is zeker de moeite van het proberen waard!

Met een klantloyaliteitsworkflow vergroot je juist de betrokkenheid van je bestaande klanten. Hierbij verstuur je bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen en updates. Om je klanten te bedanken en te behouden.

Lead nurturing campagnes
Bij lead nurturing stuur je stapsgewijs relevante content toe. Afgestemd op het gedrag en de persoonlijke interesses van je leads. Dit doe je om je (toekomstige) kopers door je verkooptrechter te leiden.

Het tijdstip waarop je jouw e-mails verstuurt is afhankelijk van hoe je contacten op je nurturing e-mails reageren. ➜ Hier vertellen we je hoe lead nurturing precies werkt. 

Gevraagde informatie
Een lead wil graag jouw e-book hebben en laat een e-mailadres hiervoor achter. Het systeem verstuurt het e-book daarna automatisch naar deze lead.

A/B-testen
Met een A/B-test vergelijk je de resultaten van verschillende versies van je e-mails. Het systeem gaat automatisch verder met de best presterende variant. ➜ Ontdek hier meer over A/B-testen.

Bij E-mail Automation personaliseer je de e-mails die je verzendt. Je segmenteert je contacten op basis van je CRM-data. Zodat je ook echt daadwerkelijk de juiste e-mailboodschap naar de juiste ontvangers verstuurt. Op het juiste moment.

👉 TIP: Lees hier meer: Werk efficiënt met E-mail Automation in je CRM-software.

Nieuwe call-to-action

3. Kwalificeer je leads

Werk je met een leadkwalificatieproces, waarbij jouw CRM-software de beste verkoopkansen selecteert? Dan verlies je geen tijd meer aan leads die waarschijnlijk toch niets kopen. De kans op conversie van de leads die je wel benadert is ook nog eens groter. Natuurlijk werkt dit wel zo efficiënt.

In HubSpot heb je 2 mogelijkheden:

  1. Je bepaalt zelf hoe je jouw leadscores opbouwt.
  2. De software kwalificeert jouw leads met behulp van AI.

Stel dat een contactpersoon een e-book downloadt. Met een workflow maakt je CRM-systeem dan automatisch een nieuw contactrecord aan. Vanaf dit moment volgt HubSpot alle interacties met deze contactpersoon. Vervolgens laat je een lead nurturing campagne op deze contactpersoon los. En kwalificeer je de lead met behulp van leadscoring. En dat helemaal geautomatiseerd!

👉 TIP: Wil je weten hoe de 2 soorten leadscores precies werken? Lees dan dit artikel: Voorspellende leadscores met AI: worden jouw leads klanten?

4. Plan je sociale media berichten vooruit

Met een goede social media planner en kalender plan je jouw sociale media berichten vooruit. Bovendien hergebruik je jouw content voor verschillende sociale media kanalen. Bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Instagram. Superhandig en efficiënt!

5. Profiteer van verkoopautomatisering

Met verkoopautomatisering maak je jouw verkoopproces een stuk effectiever. Bovendien schieten de conversiepercentages meestal razendsnel omhoog.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van verkoopautomatisering:

  1. Je hebt altijd een goed beeld van je verkooppijplijnen.
  2. Om je leads warm te maken gebruik je geautomatiseerde sales sequences
  3. Je focust je op je beste verkoopkansen.
  4. Met een professionele meetingtool is afspraken plannen doodeenvoudig.
  5. Dankzij de speciale 'prospecting workspace' organiseer je jouw taken superefficiënt.
  6. Integreer je handige tools en data in je CRM-database? Bijvoorbeeld van LinkedIn Sales Navigator, Zoom, Teams en meer. Dan beschik je over meer context en mogelijkheden voor je sales werkzaamheden.
  7. Dankzij een digitaal offerteproces glippen er nooit meer ongetekende offertes tussendoor. 
  8. Met je salesrapportages neem je altijd goed overwogen data-gestuurde beslissingen.
  9. Je beschikt al snel over complete klantdossiers door dataverrijking. Bijvoorbeeld via HubSpot Insights, Inbox Automation of een externe database zoals Clearbit. Uiteraard profiteer je hier met al je data-gestuurde workflows van.

6. Optimaliseer je klantenservice

Zonder automatisering kan het lastig zijn om snel op klantvragen te reageren. Bovendien is het moeilijk om de KPI’s van je klantenservice te meten. Reageert jouw organisatie met automatisering wél snel en goed op klantenservice vragen? Dan is dat goed voor je klanttevredenheid en klantloyaliteit. Belangrijke maatstaven hierbij zijn:

  • De responstijd van klantvragen.
  • De oplossingstijd bij 1e reacties.

Maar Service Automation gaat verder dan dit. Zo stel je meldingen in voor acties die je moet uitvoeren. Bijvoorbeeld wanneer het tijd is om contact met een klant op te nemen. Of wanneer uit een klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat een klant extra aandacht nodig heeft. Met AI-aangedreven chatbots en kennisbanken beantwoord je eenvoudige klantvragen bovendien sneller. En leid je jouw klanten geautomatiseerd naar de beste medewerkers toe als dat nodig is.

Kortom, met automatisering bedien je jouw leads en klanten effectiever. En heb je meer inzicht in de resultaten van je service afdeling. Zodat je makkelijker de juiste strategische beslissingen neemt.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
CRM als de ideale klantenservice software.
HubSpot en Aircall: compleet software pakket met klantenservice tools.
Ontdek hoe jouw customer service het klantbehoud met AI verbetert.

New call-to-action

7. Maak je websitecontent dynamisch

Voor veel organisaties is de website een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering. Mensen vinden er informatie op. Kopen er spullen. En converteren naar leads. Ook laat je op je website zien dat je een expert in je vakgebied bent. Waardoor je websitebezoekers vertrouwen in je organisatie krijgen. Goede online ervaringen zijn daarom heel erg belangrijk.

Met gepersonaliseerde dynamische content op je website verbeter je de ervaring van je websitebezoekers. Het resultaat? Meer betrokkenheid, vertrouwen en hogere conversiepercentages. En dat was nou net de bedoeling!

Hier lees je hoe het werkt:
Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content.
Je conversie verhogen met de dynamische content tools van HubSpot.
Personaliseer je zakelijke website met het CMS van HubSpot.
Wat is dynamische marketing content op je website & hoe zet je het in?

8. Gebruik AI en machine learning

AI en machine learning worden steeds belangrijker voor bedrijfsautomatisering. Bijvoorbeeld bij voorspellende analyses. Het creëren van content. En het automatisch beheren, verbeteren en verrijken van CRM-data. HubSpot bevat de nodige tools met AI en machine learning. En er komen bijna dagelijks nieuwe AI-aangedreven functionaliteiten bij.

Hier vind je er meer informatie over: 
Wat kan je met AI Marketing in 2023?
Met workflows en AI klantgegevens in je CRM-systeem verzamelen.
Hoe inbound sales software met AI jou bij je verkoopprognose helpt.
Ken je de nieuwe OpenAI Content Assistant van HubSpot al?

Het automatiseren van je bedrijfsprocessen is een proces op zich. Maar gelukkig hoeft het niet allemaal in één keer. Je kunt klein beginnen en opschalen als de tijd daarvoor rijp is. HubSpot is namelijk hartstikke flexibel en groeit eenvoudig met jouw organisatie mee.

Stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen:

  • Waar staat jouw organisatie nu? 
  • Welke processen zijn inefficiënt? 
  • Welke knelpunten zijn er? 
  • Welke repetitieve taken slokken veel tijd op? 

Begin vervolgens met het automatiseren van de bedrijfsprocessen die de meeste impact op je organisatie hebben. En breidt jouw bedrijfsautomatisering op een later moment uit. 

Wil je wat meer zien van hoe de software eruit ziet? 
➜ Bekijk onze uitgebreide HubSpot CRM demo video.
➜ Neem een kijkje tussen onze klantcases en andere HubSpot-video’s.
➜ Lees meer blogs over HubSpot.
➜ Vraag een product demonstratie bij Martijn, Floris of Maarten aan.



Snel bedrijfsvideo’s maken met AI? Ontdek Clip Creator van HubSpot
Maak snel bedrijfsvideo’s met AI en ontdek Clip Creator van HubSpot

Snel bedrijfsvideo’s maken met AI? Ontdek Clip Creator van HubSpot

16-9-24 9:01 4 min read
Creëer de optimale B2B sales experience in 6 stappen
Ontdek hoe je de optimale B2B sales experience creëert met HubSpot.

Creëer de optimale B2B sales experience in 6 stappen

12-9-24 9:27 7 min read
HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen
Ontdek de voordelen van HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen

HubSpot Enterprise: bedrijfssoftware voor groeiende ondernemingen

11-9-24 8:45 7 min read

 

Ontvang updates per email