Deel artikel
9 Krachtige voorbeelden van wat je met AI-analyses kunt doen
door Floris van Muijen op 8-12-23 13:00
Zijn data-gedreven analyses een uitdaging voor jouw organisatie? Ontdek dan de mogelijkheden van analyses met Artificial Intelligence. Met AI-analyses krijg je namelijk snel de antwoorden die je nodig hebt.👌
Hieronder vertel ik je wat AI-analyses precies zijn. Met 9 voorbeelden leg ik je daarna uit hoe je ze gebruikt.
1. Meer creatieve ideeën
2. Meer conversies door AI-aangedreven segmentatie
3. Feedback samenvattingen
4. Voorspellende leadscores
5. Prospects vinden en opvolgen
6. AI-aangedreven gespreksintelligentie
7. AI Forecasting
8. Een hogere betrokkenheid van je klanten
9. Slimmer verkoop e-mails opstellen
Wat zijn AI-analyses?
Bij AI-analyses verwerk je en analyseer je veel data met machine learning. Hierdoor vindt het systeem allerlei patronen, trends en relaties. Dit gebeurt automatisch. Je hoeft er dus niets voor te doen. Op basis van de uitkomsten neem je vervolgens slimme data-gestuurde beslissingen.
‘Machines’ sturen je analyses met Artificial Intelligence dus aan. Bij gewone analyses is dat niet zo. Hierdoor kun je met AI-analyses veel meer data verwerken en analyseren. Bovendien gaat het veel sneller dan bij gewone analyses.
De algoritmen van AI-analyses geven nauwkeurige resultaten. Die ook nog eens steeds preciezer worden. Een AI-analysetool ‘leert’ namelijk tijdens het proces. Zo leert het bijvoorbeeld de behoeften van je klanten steeds beter kennen. Vooral als je het ‘traint’ met data.
Stel dat je AI-analysetool de resultaten van een A/B-test analyseert. In 1 oogopslag zie je daarna op een dashboard welke versie het beste is. Bijvoorbeeld aan de hand van de ROI en de conversieratio. Vervolgens bepaal je zelf wat je met de resultaten doet.
Waarvoor gebruik je jouw analyses met Artificial Intelligence?
Ik zei het al eerder. Analyses met Artificial Intelligence helpen je om verborgen informatie zichtbaar te maken. En om op basis hiervan betere data-gestuurde beslissingen te nemen.
Dit zijn 9 voorbeelden hiervan:
1. Meer creatieve ideeën
Een idee voor je nieuwe marketingcampagne, blog of product beschrijving genereren. Met een AI-aangedreven chatbot breid je jouw mogelijkheden hiervoor uit. Bijvoorbeeld met ChatGPT en de AI Content Assistant van HubSpot.
Jij hoeft alleen maar wat gegevens aan te leveren. Zoals informatie over je merk, de doelgroep en je campagnedoelstellingen. Razendsnel krijg je daarna bijvoorbeeld een lijstje met ideeën voor je marketingcampagne. Kies er 1 om naar wens bij te werken en klaar is kees! Met algoritmen herkent AI ook de zoekintentie achter online zoekopdrachten. De AI-analyses helpen je zo om betere zoekwoord combinaties voor je blogs te vinden.
Maar je AI-tool komt natuurlijk niet zomaar met deze resultaten. Hiervoor verwerkt het eerst marktgegevens, feedback van klanten en online gedrag. En zelfs gegevens van de activiteiten van je concurrenten. Bijvoorbeeld met webscraping. Geautomatiseerde bots of scripts halen hierbij gegevens van websites af.
2. Meer conversies door AI-aangedreven segmentatie
Door AI-analyses krijg je een diepgaand inzicht in het gedrag van je prospects en klanten. Dit gebruik je natuurlijk om concurrentievoordeel te behalen.
Weet je namelijk wat de voorkeuren van je klanten zijn? Dan kun je betere marketingcampagnes opzetten. Waarin je jouw doelgroep optimaal segmenteert. Bijvoorbeeld op basis van interesses, demografische gegevens en locaties. Met AI heb je dan ook de perfecte basis om je klanten gepersonaliseerd te benaderen.
Zo verzamelt AI gegevens van je websitebezoekers. Daarna beveelt het producten, diensten en andere content op maat aan. AI voorspelt het gedrag van je klanten op basis van hun historische gedrag. Hiervoor ‘kraakt’ het als het ware de gegevens. Met deze AI-inzichten verhoog je gegarandeerd het aantal conversies.
👉 TIP: Maak snel rapportages op met ChatSpot. Creëer nieuwe segmenten. En bewerk je leads met deze gratis AI-chatbot van HubSpot.
3. Feedback samenvattingen
Stel dat je een verzameling klantbeoordelingen naar je AI-chatbot kopieert. En dat je de AI-chatbot naar een samenvatting met de belangrijkste feedback-onderwerpen vraagt. Dan heb je een goede basis voor je marketingcampagne, toch? Of juist om je dienstverlening op basis van de belangrijkste pijnpunten te verbeteren. Het is maar net waar je jouw feedback-samenvatting voor wilt gebruiken.
4. Voorspellende leadscores
Je CRM-gegevens automatisch verrijken met data uit externe bronnen? Zodat je een nog beter beeld van je leads, prospects, klanten en processen krijgt? En deze gegevens vervolgens goed organiseren en toepassen? Met AI is dat een fluitje van een cent.
Met de voorspellende AI-leadscoretool van HubSpot selecteer je bijvoorbeeld je beste leads. De AI-software prioriteert je leads met criteria, die je zelf eerst instelt. Bijvoorbeeld op basis van formulier inzendingen, paginabezoeken, geopende e-mails en downloads. Artificial Intelligence kijkt hierbij naar de datapunten van het hele klanttraject.
De leadscores gebruik je bijvoorbeeld om je e-maillijsten te segmenteren. Meldingen naar sales medewerkers te activeren. En om je dynamische website pagina’s te personaliseren. Door machine learning worden de resultaten steeds nauwkeuriger. Daarnaast bevat HubSpot natuurlijk ook nog de traditionele leadscores.
👉 TIP: De HubSpot Sales Hub is een totaaloplossing voor verkopers. Van prognoses maken tot het plannen van afspraken en taken, sales sequenties inzetten en meer.
Met AI verzamel je hierin allerlei gegevens van je leads, prospects en klanten. Zo volg je jouw relaties. En verrijk je jouw relatiegegevens geautomatiseerd met HubSpot Insights en Inbox Automation.
Met de mobiele visitekaartjesscanner scan je jouw visitekaartjes. Met Artificial Intelligence breng je de contactgegevens dan rechtstreeks in je CRM-systeem.
5. Prospects vinden en opvolgen
LinkedIn doorzoeken om nieuwe contacten en bedrijven te vinden. Kost jou dat ook zoveel tijd? Gelukkig versnelt Artificial Intelligence dit proces. Zo helpt het jou om bedrijven te vinden, die echt bij je doelgroep passen. En om bedrijfsinformatie te vinden, die waardevol voor je verkoopstrategie is.
Vraag ChatSpot van HubSpot bijvoorbeeld om bedrijven in een bepaalde branche te zoeken. En om meteen waardevolle bedrijfsdata op te halen. Zoals de locatie, bedrijfsomvang en de belangrijkste concurrenten. Omschrijf hiervoor je doelgroep of voer een URL van een bedrijf in.
De AI-chatbot haalt de informatie van openbare bronnen op Internet af. Zoals de zoekmachines en sociale media kanalen. Met ChatSpot voeg je de data gelijk aan je HubSpot-portaal toe. Lekker makkelijk!
Daarnaast meten AI-tools de (in)activiteit van je (toekomstige) kopers. Daardoor weet je wie iets gaan kopen en wie zich juist terugtrekken. Je vervolgacties stem je hier uiteraard op af. Op basis van leadscoring en andere triggers bepaal je het juiste moment hiervoor.
👉 TIP: Wil je gelijk een e-mail naar je prospects schrijven? Met de bedrijfsnamen en alle belangrijke pijnpunten van deze bedrijven? Laat een AI-chatbot jou daar dan mee helpen! Bijvoorbeeld de AI Content Assistant van HubSpot of Copy.ai. Je ontdekt algauw met welke lengte, tone-of-voice en opbouw je de beste resultaten bereikt.
Komt het tot een afspraak? Dan is de meetingtool van HubSpot daar erg handig bij. Je verstuurt jouw lead een geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mail om kennis te maken. Daarin vraag je gelijk om een afspraak met je te plannen. De meetingtool houdt automatisch rekening met de mogelijkheden in je agenda.
Heb je een chatbot op je website? Dan kun je jouw websitebezoekers ook daarmee vragen om een afspraak te maken. Je hoeft alleen maar wat triggers toe te voegen, die een afspraakverzoek activeren. Bijvoorbeeld het downloaden van iets. Of het aanvragen van een product demonstratie.
6. AI-aangedreven gespreksintelligentie
Verkoopgesprekken omzetten naar tekst en analyseren. Met HubSpot neem je jouw gesprekken automatisch op. Vervolgens zet de AI-tool je geluidsopnames automatisch om naar tekst (transcriberen).
Zoek hierin bijvoorbeeld naar trefwoorden. Zo ontdek je al snel waarom je wel of geen goede verkoopresultaten bereikt. Gespreksintelligentie analyses brengen de verbeterpunten nauwkeurig voor je in kaart. Deze mooie AI-tools brengen je verkoop- en serviceteams dan ook zeker op een hoger niveau.
👉 TIP: Tijdens of na je klantgesprekken notities aanmaken. Dat is een tijdrovende klus. Maar toch is het nodig. Met AI zet je jouw telefoongesprekken niet alleen om naar tekst. Je kunt ze ook samenvatten. En deze samenvattingen gelijk aan je notities toevoegen. Handige tools hiervoor zijn bijvoorbeeld Otter.ai en Momentum. Uiteraard controleer je de uitkomst wel.
7. AI Forecasting
Weet je dat de meeste verkopers de sales niet goed kunnen voorspellen? Met AI komt daar verandering in. Je voorspelt de sales op basis van historische gegevens. Natuurlijk krijg je hierbij meteen een inschatting van de inkomsten, die eraan komen. Een goede AI-gedreven pijplijn analyse is trouwens ook mogelijk.
👉 TIP: Integreer je Aviso met HubSpot? Dan breid je jouw forecasting mogelijkheden in HubSpot uit. Zo krijg je scores die aangeven hoe groot de kans is dat je deals sluit. Voorspelt de software nieuwe deals en verlengingen in een periode. En krijg je allerlei AI-aangedreven suggesties.
8. Een hogere betrokkenheid van je klanten
Hoe tevreden, loyaal en betrokken zijn je klanten? Hoe vergroot je dit en hoe verminder je het klantverloop? Door analyses met Artificial Intelligence kom je daar snel achter.
De betrokkenheid van je klanten bepaal je met de interacties tijdens het verkoopproces. Vanaf het allereerste contactmoment, totdat iemand klant wordt. Zo verzamel je de reacties van verschillende feedback kanalen. Bijvoorbeeld online formulieren en chatbots. Vervolgens categoriseert AI deze informatie voor je. Op basis van criteria, die je zelf bepaalt. Daarna genereert het razendsnel rapportages met de uitkomsten.
Met AI-analyses begrijp je de behoeften en uitdagingen van je klanten dan ook beter. Deze kennis helpt je om de juiste beslissingen voor je klanten te nemen. Zoals wat je tijdens je salespitch moet zeggen. En hoe je jouw klanten het beste kunt benaderen voor een hogere betrokkenheid. Bovendien helpt AI je met het personaliseren, automatiseren en optimaliseren van je klantcommunicatie. Zoals je verkoop en service e-mails.
9. Slimmer verkoop e-mails opstellen
Om contact met je (toekomstige) klanten te maken zijn verkoop e-mails nog steeds erg belangrijk. Je gebruikt ze om interesse te wekken, productinformatie te delen en deals te sluiten. Ze werken alleen als je berichten boeiend, actueel, duidelijk en overtuigend zijn.
Met Artificial Intelligence stel je geautomatiseerd verkoop e-mails op. Is je AI-contentmaker met HubSpot geïntegreerd? Dan analyseert het hiervoor je klantgegevens. Zo maak je ze op-en-top gepersonaliseerd. Met inhoud die perfect bij de interesses, behoeften en voorkeuren van je prospects aansluit. Bijvoorbeeld voor je sales sequenties. Uiteraard schakel je makkelijk naar handmatige contentcreatie over als dat nodig is.
En zo stroomlijn je met Artificial Intelligence allerlei taken. Maak je jouw werkzaamheden efficiënter. Verhoog je de productiviteit, betrokkenheid en kans op conversie. En los je makkelijker en sneller problemen op. Geweldige tools hierbij zijn Microsoft Power BI, Akkio en HubSpot.
Met op Artificial Intelligence gebaseerde analyses aan de slag
Tijd besparen, verkooptaken stroomlijnen en je verkoopproces verkorten, zodat je makkelijker deals sluit. Daar is Artificial Intelligence een goed hulpmiddel bij. Maar het neemt natuurlijk niet al je verkoopwerk uit handen. Verkoop je een ingewikkeld product? Dan zijn gepersonaliseerde verkoop e-mails leuk. Maar daar sluit je niet 1-2-3 deals mee. Daarom blijven persoonlijke verkoopgesprekken superbelangrijk.
Bij verkopen gaat het vaak om gunnen. Om het contact en het vertrouwen dat er is. Dat creëer je alleen door de juiste vragen te stellen, interesses te delen en grapjes te maken. Artificial Intelligence helpt je hiermee. Bijvoorbeeld door je eraan te helpen herinneren om bepaalde vragen te stellen. Maar bij complexe producten blijft 'verkopen' een taak van echte verkopers. Wie gunt een machine nou zo'n verkoop? Alleen het idee al!
Ben je nog niet met Artificial Intelligence gestart? Dan is het nu een goed moment om ermee te beginnen. Het maakt je werk namelijk leuker en makkelijker. En bovendien blijf je jouw concurrenten die het nog niet gebruiken een stapje voor.
De all-in-1 CRM-software van HubSpot is hier een goede basis voor. Het bevat een aantal AI-tools. Zoals een AI-contentmaker, die met je favoriete contentfuncties is geïntegreerd. En een AI-chatbot, die je ook met je CRM-software kunt integreren. Bovendien zijn veel externe software applicaties en AI-tools makkelijk te integreren. Zodat je jouw slimme CRM-portaal helemaal op maat inricht.
In de video hieronder laten wij je de CRM-software van HubSpot zien.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)