Deel artikel
Je conversie verhogen met de dynamische content tools van HubSpot
door Floris van Muijen op 16-1-24 10:15
Je werkt op de marketingafdeling van een grote autodealer en zoekt een nieuwe websitebouwer.
Bij ‘Webdesigner Mooi’ zie je logo’s van andere bekende autodealers staan. Je herkent de logo’s meteen. Er staan geweldige reviews bij. Deze partij heeft duidelijk ervaring in de autobranche.
Ook bij ‘Webdesigner Strak’ zie je logo’s staan. Maar die van autodealers staan er niet tussen. Wel van een bakkerij, een metaalfabriek en een installatiebedrijf. De reviews zijn goed, maar divers.
Voor welke websitebouwer kies je eerder?
Het is niet toevallig dat je bij ‘Webdesigner Mooi’ logo’s en reviews van autodealers ziet. De website maakt namelijk gebruik van dynamische content. Zou je bij een transportbedrijf werken. Dan had je logo’s en reviews vanuit de transportsector gezien.
In dit artikel vertel ik je over de voordelen van dynamische content. Én bij welke tools van HubSpot je dynamische content kunt toepassen.
Deze onderwerpen komen aan bod:
➜ Wat is dynamische content en wat zijn de voordelen ervan?
➜ De HubSpot tools met dynamische content
➜ Website
➜ Smart Content tool
➜ Blog Editor
➜ E-mail marketing tool
➜ Sales en service e-mails
➜ Advertentietool
➜ Snippets
➜ Verhoog óók je conversie met de dynamische content tools van HubSpot
Wat is dynamische content en wat zijn de voordelen ervan?
Of het nou om je website, offerte, advertentie of e-mail gaat. Met dynamische content stem je de inhoud op de behoeften en voorkeuren van je contacten af. De inhoud verandert dus steeds. En de inhoud is afhankelijk van wie jouw content leest of krijgt.
Bij dynamische content ga je uit van iemands online gedrag in het verleden. HubSpot herkent je websitebezoeker met cookies. Deze zijn in de browser van je websitebezoeker opgeslagen. Vervolgens haalt het CRM-systeem data uit het contactrecord van deze websitebezoeker.
Zo houd je bijvoorbeeld rekening met:
- De locatie van je websitebezoeker.
- De taal van je websitebezoeker.
- Het soort apparaat dat je websitebezoeker gebruikt.
- Hoe je websitebezoeker op je website terecht is gekomen.
- Demografische factoren (leeftijd, geslacht, …).
- De koopreis en het (koop)gedrag van je websitebezoeker.
- Dealeigenschappen, zoals het bedrag en de datum waarop een deal is gesloten.
- Ticketeigenschappen van de servicetickets van je contact.
Is er nog geen HubSpot-cookie in de browser opgeslagen? Dan maakt HubSpot een ‘onbekend contact’ van je websitebezoeker. Het kijkt vervolgens wel naar de browserinstellingen. Zo ontdekt het systeem de voorkeurstaal, het apparaattype en het IP-adres. Hiermee bepaalt het alvast de locatie.
Hoe meer data er bekend is hoe beter HubSpot de content afstemt. Zijn er te weinig gegevens bekend voor het tonen van dynamische content? Dan ziet je contact alleen de standaardinhoud van je website of advertentie.
Waarom je dit doet?
Met een gepersonaliseerde ervaring:
- Bied je boeiende en relevante inhoud (op basis van demografische gegevens, browsergeschiedenis, locatie en meer)
- Kom je betrouwbaar(der) en geloofwaardig(er) over.
- Creëer je herkenbaarheid en betrokkenheid.
- Bied je aanbiedingen en aanbevelingen op maat aan.
- Zorg je voor een hogere conversie van je websitebezoekers, leads en prospects.
- Groeien de sales!
Met dynamische content verbeter je de gebruikerservaring dus. En hierdoor trek je (toekomstige) klanten sneller over de streep. Zo simpel is het!
👉 TIP: Dynamische content werkt alleen als je data up-to-date en schoon is. De HubSpot Operations Hub bevat tools om je hier geautomatiseerd mee te helpen.
De HubSpot tools met dynamische content
Mensen nemen meestal niet meteen een besluit om iets te kopen. Eerst gaan ze door verschillende fasen heen. Ze ontdekken dat er een behoefte is. Gaan zich oriënteren. Nemen alle mogelijkheden in overweging. En dan valt er wel of geen koopbeslissing. Hoe snel dit gaat is bij ieder mens verschillend.
Als marketeer wil je zo vroeg mogelijk in beeld komen en een relatie opbouwen. Komen mensen voor het eerst op je website terecht? Dan moet hun ervaring gelijk goed zijn. Persoonlijke en dynamische content is daar een fantastisch hulpmiddel bij.
Leren je (toekomstige) klanten je bedrijf beter kennen? Dan veranderen hun behoeften en interesses. Met dynamische content speel je hier slim op in. Toon bijvoorbeeld altijd (nieuwe) relevante aanbiedingen op je website. En beveel interessante blogs aan die ze nog niet gelezen hebben. Of laat een pop-up verschijnen met een call-to-action (CTA), die ze over de streep trekt.
In HubSpot kun je dynamische content toepassen bij je:
- Website
- Landingspagina’s
- Formulieren
- CTA’s
- Blogs
- Marketing e-mails en marketingcampagnes
- Sales en service e-mails
- Advertenties
- Offertes en contracten
Hieronder bespreek ik de tools die je hiervoor gebruikt 1 voor 1.
Website
Met de website personalisatie tool pas je eenvoudig de inhoud van je website aan. Bijvoorbeeld op je homepage, productenpagina’s en marketing evenementen pagina’s.
Stel dat iemand interesse toont in een bepaald product of dienst. Laat dan bijvoorbeeld aanvullende informatie en gerelateerde producten zien. Of begroet je terugkerende klant met zijn of haar naam. Wedden dat je conversie hierdoor omhoog schiet!
Je maakt je content zo relevant en persoonlijk mogelijk. Bijvoorbeeld met dynamische teksten, afbeeldingen, logo’s en paginatitels. Je kunt zelfs de metadescription van je websitepagina’s dynamisch maken. Dat is de informatie die je in de zoekmachines onder de paginatitel ziet.
In deze artikelen vertellen we je er meer over:
➜ Verbeter je website conversie met gepersonaliseerde dynamische content.
➜ Wat is dynamische marketing content op je website & hoe zet je het in?
➜ Personaliseer je zakelijke website met het CMS van HubSpot.
Smart Content tool
Met de Smart Content tool maak je dynamische content voor je:
- Landingspagina’s
- Formulieren (alleen op HubSpot pagina’s).
- Calls-to-actions (CTA’s)
Dynamische CTA’s en landingspagina’s kun je ook aan een externe website toevoegen. Bijvoorbeeld een website die in Wordpress of Joomla gemaakt is. Je voegt hier dan een trackingcode van HubSpot aan toe.
Met dynamische formulieren stel je specifieke vragen aan klanten en leads. Zo laat je de informatie die je al weet weg. Ook kun je rekening houden met de persoonlijke behoeften en voorkeuren. Of een downloadformulier zelfs helemaal weglaten.
Je personaliseert de informatie op basis van:
- Locatie van je websitebezoekers.
- De rol die je websitebezoekers in een bedrijf hebben.
- De interactie die er al heeft plaatsgevonden (levenscyclusfase).
👉 TIP: Je haalt meer uit je dynamische content als je buyer persona’s maakt. Hierin beschrijf je hoe je ideale klanten eruit zien. Wat hun doelen, problemen en uitdagingen zijn. En wat hen drijft om een aankoopbeslissing te nemen.
Blog Editor
Blogs beantwoorden specifieke vragen van websitebezoekers. Daarom is het slim om hier dynamische content aan toe te voegen. Maar de hoofdtekst kun je niet dynamisch maken. Dit levert namelijk SEO-problemen op.
👉 TIP: Met de geïntegreerde AI Content Assistant van HubSpot zet je razendsnel een nieuw blog in elkaar.
E-mail marketing tool
Verstuur je op maat gemaakte marketing e-mails? Dan vergroot je de kans dat jouw marketing e-mails gelezen worden. En dat betekent natuurlijk een hogere conversie.
Met HubSpot optimaliseer je de inhoud van je e-mails op basis van:
- Demografische gegevens
- Gedrag
- Interesses
👉 TIP: Hoe gaaf is dat? Voeg ook dynamische content aan je lead nurturing campagnes toe!
Sales en service e-mails
Met dynamische content verbeter je ook je de ervaring bij je sales en service activiteiten. Bijvoorbeeld met e-mails op maat. Volledig afgestemd op iemands interesses, voorkeuren en gedragingen. Uiteraard voeg je er gelijk wat persoonlijke kenmerken aan toe. Zoals de naam, bedrijfsnaam of locatie. Zo wordt iedere sales en service e-mail die je verstuurt persoonlijk, relevant en waardevol.
Advertentietool
Ook bij je advertentietool zet je dynamische content in. Stel: ’s morgens bezoek je onze website. Je bekijkt vooral de informatie over de HR-tools van HubSpot. ’s Middags zit je op LinkedIn. Gelijk valt je onze advertentie op. En die gaat precies over HubSpot & HR. Is dat toeval? Nee, natuurlijk niet!
Zo personaliseer je jouw advertenties in de zoekmachines en op je sociale media kanalen. Facebook selecteert bijvoorbeeld advertenties op basis van je browsergeschiedenis en je interesses. Vindt Facebook daar passende advertenties bij? Dan krijg je die gegarandeerd in jouw feed te zien.
👉 TIP: Stuur de advertenties van je marketingcampagnes met de data van je CRM-systeem aan! Zo creëer je de beste persoonlijke ervaringen.
Snippets
Snippets zijn korte (geautomatiseerde) stukjes herbruikbare tekst. Bijvoorbeeld met handtekeningen, bedrijfsinformatie, veel voorkomende notities en veel gestelde vragen.
Je gebruikt snippets bijvoorbeeld voor je:
- E-mailcontent
- Servicetickets
- Live chats
- Chatbot
- Offertes en contracten
- Notities
- Playbooks
Hiermee maak je de inhoud dus ook dynamisch. Neem bijvoorbeeld de offertetool. Met behulp van snippets voegt HubSpot automatisch relevante informatie toe. Het opmaken van offertes verloopt zo snel en foutloos.
Daarnaast personaliseer je jouw offertes met de naam en het logo van de klant. Uiteraard laat je het document gelijk digitaal ondertekenen.
Met dynamische content, kunstmatige intelligentie en machine learning maak je jouw chatbots zelfs slimmer. Hiermee biedt HubSpot namelijk steeds relevantere antwoorden en suggesties. Het is dan ook een fantastische manier om je klanttevredenheid te vergroten.
Verhoog óók je conversie met de dynamische content tools van HubSpot
Met dynamische content beïnvloed je het besluitvormingsproces van je leads. Ook verhoog je het aantal terugkerende websitebezoekers en het aantal conversies. Je geeft jouw (toekomstige) leads namelijk een geweldige ervaring met jouw gepersonaliseerde informatie. Gebaseerd op wat ze jou zelf hebben gegeven. Zoals een e-mailadres, voornaam, bekeken websitepagina’s en de webshop geschiedenis.
Je all-in-one CRM-systeem stuurt jouw dynamische content aan. Herkent je CRM-software een bezoeker? Dan weten je slimme contenttools precies welke content ze moeten tonen. Of het nou om je website, advertenties, formulieren, CTA’s of iets anders gaat. Je stelt hier namelijk zelf bepaalde regels voor in.
Heeft een websitebezoeker bijvoorbeeld iets gedownload? Dan breng je bij een nieuw bezoek andere downloads onder de aandacht. Dat is gelijk goed voor de leadscoring! Heeft een websitebezoeker al van een aanbieding gebruik gemaakt? Verwijder die dan uit zijn of haar weergave.
Zo is ieder bezoek aan jouw website ‘nieuw’. Bovendien kun je hierdoor nieuwe aanbiedingen en producten promoten. Wie weet converteert je bezoeker zo nog wel een keer!
Je dynamische content pas je ook makkelijk aan iemands levenscyclusfase aan. De plek waar iemand in het besluitvormingsproces zit. Gaat het om een 1e bezoek? Evalueert je lead de opties al? Is je contact waarschijnlijk bereid om te kopen? Misschien is het dan tijd om een gepersonaliseerde e-mail op maat te versturen.
Met workflows regel je dit zelfs geautomatiseerd. Iedere interactie met jouw organisatie wordt zo speciaal!
Wil je hier meer over weten? Of ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt? Download het complete productoverzicht hieronder of boek gelijk een afspraak met onze consultants.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)