Deel artikel
Ontdek hoe je jouw verkoop met sales sequences optimaliseert
door Floris van Muijen op 5-3-24 10:19
Wil je graag slim een 1-op-1 relatie met je prospects opbouwen? Met persoonlijke en relevante e-mails en geautomatiseerde taken? En daar zo min mogelijk tijd aan besteden? Bijvoorbeeld na een ontmoeting op een beurs. Of nadat een gekwalificeerde lead warm is overgedragen door marketing.
Dan is een sales sequence een handige oplossing. Hiermee automatiseer je namelijk wat er gebeurt als er geen reactie komt. Bijvoorbeeld na 3, 5 of 7 dagen. Zodat je top-of-mind blijft en je prospects langzaam steeds meer geïnteresseerd raken.
Ben je benieuwd hoe dat precies werkt? Hieronder leg ik je uit wat sales sequences zijn. Hoe je een effectieve sales sequence opzet. En hoe je jouw verkoop met de sales sequences van HubSpot optimaliseert.
Wat zijn sales sequences?
Sales sequences zijn geautomatiseerde reeksen met verkoopactiviteiten. Deze verkoopactiviteiten bestaan uit:
- Gepersonaliseerde & perfect getimede e-mails.
- Automatisch aangemaakte opvolgtaken.
Beantwoordt een prospect jouw sales sequence? Of boekt een contactpersoon een vergadering? Dan stopt je sales sequence automatisch. Het doel is namelijk om met een prospect of lead in contact te komen. En dat is dan gelukt.
Met sales sequences leid je jouw toekomstige klanten slim door je verkoopproces heen. Ze helpen je om:
- Je salestaken te organiseren en te stroomlijnen.
- Je leads te kwalificeren, op te volgen en te converteren naar betalende klanten.
- Effectiever te verkopen en tijd te besparen.
- Je verkoopcyclus te verkorten, klantrelaties op te bouwen en te onderhouden.
- Je verkoopresultaten te verbeteren.
Je voegt je prospects handmatig of met workflows aan je sales sequences toe. Bijvoorbeeld na een formulierinzending of na het lezen van een websitepagina. Of op basis van contacteigenaren. Met workflows kun je jouw prospects ook geautomatiseerd verwijderen als dat nodig is. Wel zo makkelijk!
👉 TIP: Ontdek hier het verschil tussen sales sequences en marketing workflows.
Een effectieve sales sequence opzetten
Met een goede voorbereiding zet je jouw sales sequences het effectiefst in. Bij het opzetten van een sales sequence volg je daarom deze stappen:
- Identificeer je doelgroep
Bepaal eerst wie je met jouw sales sequences wilt bereiken. Maak hiervoor buyer persona’s op: een soort profielen van je kopers. Vervolgens segmenteer je jouw leads op basis van relevante criteria. - Stel doelen vast
Wat wil je met jouw sales sequences bereiken? In de 2e stap stel je daar doelen voor vast. Bijvoorbeeld:
⋆ Leads genereren.
⋆ Je conversies verhogen.
⋆ Je omzet vergroten.
Uiteraard maak je jouw doelen wel meetbaar. En monitor je regelmatig hoe het met jouw doelen gaat. - Geef je sales sequence vorm
Wat wil je precies naar je leads communiceren, hoe vaak en wanneer? In deze stap ontwikkel je een soort plan voor je sales sequence. En maak je de bijbehorende reeks met verschillende salesactiviteiten. Natuurlijk zorg je ervoor dat al je communicatie waardevol, relevant en gepersonaliseerd is. - Automatiseer je sales sequence
Gebruik je een geavanceerd CRM-systeem zoals HubSpot voor je sales sequence? Dan automatiseer je jouw verkoopreeks zoveel mogelijk. Zo verstuur je jouw e-mails bijvoorbeeld op basis van vooraf bepaalde triggers en voorwaarden.
- Optimaliseer en test je sales sequence
Je test jouw sales sequence uit. De resultaten analyseer je op je sales dashboard. Als het nodig is optimaliseer je jouw sales communicatie. En het moment waarop je jouw verkoopactiviteiten uitvoert. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere e-mailvarianten met een A/B-test uittesten. Om zo te ontdekken welke e-mailvariant het beste werkt.
👉 TIP: Volg je toekomstige kopers op en zorg dat je in contact blijft.
Volg je deze stappen? Dan zet je effectieve sales sequences op, die je verkoopproces daadwerkelijk verbeteren. En die je helpen om je salesdoelen makkelijker te behalen.
Hoe je jouw verkoop met HubSpot’s sales sequences optimaliseert
De HubSpot Sales Hub is krachtige inbound verkoopsoftware, waarmee je moeiteloos effectieve sales sequences opzet. Hieronder komen de verschillende functies ervan aan bod.
E-mailsjablonen & e-mailthreading
Profiteer van handige standaard e-mailsjablonen. Of maak zelf een e-mailsjabloon voor hergebruik. Start vervolgens een sales sequence met een nieuw onderwerp. Of beantwoord een eerdere e-mail met e-mailthreading.
Met e-mailthreading krijg je meer controle over je e-mailcommunicatie. Hiermee stel je namelijk in dat je jouw e-mail als ‘antwoord op de vorige’ e-mail verzendt. Mét dezelfde onderwerpregel. Het lijkt zo net of je geautomatiseerde e-mail onderdeel is van het e-mailgesprek dat je al hebt.
👉 TIP: Verspreid je sales sequence stappen over meerdere dagen. Óf plan er meerdere op 1 dag. En neem direct actie als je contact ‘warm’ is en op je reactie wacht.
Follow-up taken
Tijdens je sales sequence kan HubSpot allerlei taken voor je aanmaken. Verstuur je jouw e-mails bijvoorbeeld liever handmatig? Ontvang dan taakherinneringen hiervoor. Of ontvang een taakherinnering om je contactpersoon te bellen.
Je dagelijkse takenoverzicht ontvang je per e-mail. Je kunt ook extra e-mailherinneringen ontvangen als er nieuwe taken bijkomen.
👉 TIP: Heb je LinkedIn Sales Navigator met HubSpot geïntegreerd? Maak dan taken aan om handmatig een InMail of een connectieverzoek te versturen. Voltooi je de taak? Dan opent LinkedIn Sales Navigator automatisch in het record van je prospect. Zo voer je de taak gelijk vanuit dit record uit.
Segmentatie & Personalisatie
Segmenteer je contactpersonen met criteria die je zelf bepaalt. Personaliseer je sales communicatie vervolgens met de data van je all-in-1 CRM-software.
Pas je berichten bijvoorbeeld op bepaalde behoeften en interesses van je leads aan. En maak je communicatie persoonlijker met hun namen, bedrijfsnamen en andere relevante informatie. Met triggers activeer en deactiveer je jouw sales sequences voor bepaalde contactpersonen.
Maak je gebruik van de geïntegreerde AI-contentmaker van HubSpot? Dan helpt deze tool je met het opstellen van je verkoope-mails. Hiervoor analyseert het de klantgegevens in je CRM-software. Zodat je inhoud perfect op de interesses, voorkeuren en behoeften van je prospects aansluit.
👉 TIP: Zorg ervoor dat jouw berichten waardevolle informatie, tips, advies en aanbiedingen bevatten. Zo houd je jouw leads geïnteresseerd en nemen ze sneller actie.
A/B-testen
Experimenteer met de inhoud van je sales sequences. Bijvoorbeeld met onderwerpregels, calls-to-action (CTA’s), de tone-of-voice en verschillende bewoordingen en indelingen.
Je voert je A/B-testen op de verschillende stapjes van je verkoopreeksen uit. Dit doe je om je outreach strategieën te verfijnen. Om de betrokkenheid bij je toekomstige kopers te vergroten. En om je conversiepercentages te verbeteren.
Bij een A/B-test verdeel je jouw berichten gelijkmatig over het aantal ontvangers. De helft van de ontvangers ontvangt de ene variant (A). De andere helft de andere variant (B). Vervolgens legt de software de reacties per versie nauwkeurig vast. Denk bijvoorbeeld aan:
- Hoeveel e-mails er verstuurd zijn.
- Hoeveel e-mails er geopend zijn.
- Hoe vaak er in je sequence e-mails geklikt is.
- Hoe vaak je e-mails beantwoord zijn.
- Hoeveel vergaderingen er tot stand zijn gekomen.
Heb je voldoende gegevens verzameld? Dan selecteer je jouw beste variant. Uiteraard kun je op basis hiervan weer nieuwe testvarianten maken. Om je sales sequence nóg verder te optimaliseren met A/B-testen.
👉 TIP: Test 1 variabele uit per A/B-test. Dan begrijp je welke veranderingen er toe doen.
Sales dashboard
Volg de resultaten van je sales sequences op een overzichtelijk sales dashboard.
Houd bij hoeveel e-mails je leads hebben ontvangen en geopend. Waar zij op hebben geklikt, wanneer dat was en meer. Je kunt zelfs zien welk percentage ontvangers uiteindelijk een deal heeft gesloten. En wat het totale dealbedrag van deze deals is.
Analyseer het gedrag en de interacties van je leads. Zodat je de beste content kunt selecteren. En jouw berichten op de beste momenten kunt versturen. Dit doe je om natuurlijk de betrokkenheid van je leads te vergroten. En om het aantal leads dat converteert te maximaliseren.
Ook kun je monitoren hoe de ontvangers van de sales sequence de verkoopreeks doorlopen. Zo zie je precies welke stappen voltooid zijn. De e-mails die zijn ontvangen. De afspraken die zijn geboekt. En welke opvolgtaken er zijn aangemaakt. Als je doorklikt dan zoom je op de details van deze prospects in.
👉 Let op: Als een contact reageert. Bijvoorbeeld door een afspraak te boeken. Dan stopt de sale sequence automatisch.
Daarnaast zie je welke contacten het meest betrokken zijn. HubSpot toont hierbij gelijk:
- De status van de verkoopreeks.
- Het bijbehorende bedrijf.
- De stappen die er al genomen zijn.
- De stappen die er nog aankomen.
- Het aantal verzonden e-mails.
- Het aantal geopende e-mails.
- De klikken.
👉 TIP: Hier ontdek je hoe je jouw leads efficiënt managet: ➜ 5 Voordelen van lead management met lead objecten in je CRM-software.
Uiteraard is er ook een rapportage met een samenvatting van je sales sequence. Dit is er een voorbeeld van.
👉 TIP: Hier lees je welke grafieken, tabellen en diagrammen er in HubSpot zijn.
Salesvideo’s & Afsprakentool
Voeg persoonlijke salesvideo’s voor je leads toe. Om een extra krachtige salesboodschap te communiceren. Neem gelijk een afspraaklink naar de handige afsprakentool van HubSpot op.
Boeken jouw leads tijdens je verkoopreeks een vergadering met deze afspraaklink? Ontstaat er buiten de afspraaklink van je sales sequence een afspraak? Of wordt een vergadering binnen 7 dagen ná afloop van je verkoopreeks geboekt? Dan zie je dat in je sales sequence statistieken terug. Daarbij wijst HubSpot deze afspraken aan de verschillende stappen van je salesreeks toe.
Je sales sequence delen
Je houdt je sales sequences voor jezelf. Of deelt ze met je salescollega’s. De volledige verkoopreeks of een stukje ervan. Net wast jij wilt. En je kunt je verkoopreeksen ook in bulk delen.
Je sales sequences, sjablonen en sales draaiboeken bewaar je in je documentenbibliotheek. Hierin filter je eenvoudig op de eigenaar van de content.
👉 TIP: Deel je beste templates en sales sequence tips met playbooks in je CRM-systeem.
Is jouw organisatie aan een efficiënt en geautomatiseerd salesproces toe? Dan is de sequencetool van HubSpot een erg waardevolle tool.
Het enige wat je voor dit alles nodig hebt is de juiste HubSpot Sales Hub licentie. Én een integratie met Gmail (GSuite) of Outlook 365. Maar die is gratis.
Ben je benieuwd wat je nog meer met HubSpot kunt?
➜ Bekijk onze ultieme HubSpot CRM demo video.
➜ Download het uitgebreide HubSpot productoverzicht.
➜ Bekijk onze casestudy video's en ontdek wat anderen van HubSpot vinden.
➜ Vraag een persoonlijke product demonstratie aan.
➜ Neem een kijkje op onze speciale videopagina en lees onze andere blogs.
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven
7 Redenen waarom productiebedrijven voor HubSpot Smart CRM kiezen
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)