HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei

11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei
10:24

11 Voorbeelden van effectieve HubSpot workflows voor bedrijfsgroei

Geautomatiseerd e-mails verzenden. Automatisch opvolgtaken aanmaken. Je CRM-gegevens geautomatiseerd bijwerken. Dit en nog veel meer kan je met workflows in HubSpot.

Workflows in Hubspot zijn de automatiseringsmotor van je CRM-systeem. Ze nemen je 24/7 veel tijdrovend en handmatig repetitief werk uit handen. Zodat je meer tijd voor andere activiteiten overhoudt. 

Hieronder leg ik je uit wat workflows in HubSpot zijn. Daarnaast ontdek je 11 van de meest effectieve en populaire workflows. Waarmee je jouw marketing-, sales- en serviceprocessen efficiënt automatiseert en optimaliseert.

Wat zijn effectieve workflows in HubSpot?

Een effectieve workflow in HubSpot maken om bedrijfsgroei te realiseren

Workflows in HubSpot zijn processen, waarmee je bepaalde taken automatiseert. Je activeert ze automatisch met triggers, voorwaarden en acties. Bijvoorbeeld als een contact zich op een bepaalde manier gedraagt. 

Zo helpen workflows je bijvoorbeeld om:

  • Efficiënter & goedkoper te werken.
  • Leads te genereren.
  • Leads op te volgen.
  • De klanttevredenheid te meten. 

Verstuur bijvoorbeeld geautomatiseerde gepersonaliseerde e-mails naar je leads en klanten. Om hiermee de betrokkenheid en de conversie van deze contacten te vergroten. Of maak geautomatiseerd een opvolgtaak voor je verkoopteam aan.

Dit zijn 11 van de populairste en meest effectieve workflows in HubSpot:

1. Welkomstworkflows

Stel dat een websitebezoeker je nieuwste e-book downloadt. Zich inschrijft voor je nieuwsbrief of een contactformulier invult. Dan verwelkom je deze nieuwe lead natuurlijk graag. Bijvoorbeeld om meer over je producten en je bedrijf te kunnen vertellen. In je welkomstworkflows deel je bijvoorbeeld relevante blogs, casestudies en aanbiedingen. Zodat je de betrokkenheid van je nieuwe contacten vergroot. 

👉 TIP: Test en optimaliseer je workflows in HubSpot. Probeer verschillende varianten uit. En analyseer de resultaten hiervan om te ontdekken wat het beste werkt.

2. Lead nurturing workflows

Met lead nurturing workflows leid je jouw leads in stapjes door het aankoopproces heen. Verstuur hiermee bijvoorbeeld een reeks met e-mails, waarmee je relevante content en aanbiedingen voorschotelt. Gebaseerd op het gedrag en de interesses van je leads. Je bouwt zo een band met je leads op en wint hun vertrouwen. Lead nurturing leidt hierdoor vaak tot hogere conversiepercentages en meer klantloyaliteit.

👉 TIP: Ben je benieuwd hoe lead nurturing precies werkt? Je leest het hier: Wat is lead nurturing? Zet je leads om naar klanten.

Nieuwe call-to-action

3. E-mail marketing workflows

Met e-mailmarketing workflows verzend je gepersonaliseerde e-mails naar je marketing contacten. Je gebruikt deze workflows bijvoorbeeld om:

  • Nieuwsbrieven te versturen.
  • Leads op te volgen.
  • Evenementen te promoten.

Met speciale triggers reageer je op specifieke acties en gedragingen van je leads. Zoals het openen van je e-mails of het klikken op linkjes.

👉 TIP: Hier lees je meer over E-mail Automation: Processen automatiseren: wanneer gebruik je workflows & sequences?

4. Abandoned cart workflows

Met abandoned cart workflows probeer je verlaten winkelwagentjes te herstellen. Je activeert deze workflows als je leads een winkelwagentje met producten achterlaten. Zonder de aankoop te voltooien. Verstuur bijvoorbeeld gepersonaliseerde herinneringen, aanbiedingen of aanvullende informatie. Zo stimuleer je jouw leads om hun aankopen alsnog te voltooien.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
➜ Hoe je van jouw webshop een winstbom maakt.
➜ De beste klantervaringen met deze HubSpot WooCommerce webshoptools.
➜ Haal alles uit jouw Shopify webshop met HubSpot.

5. Social media monitoring workflows

Met social media monitoring workflows volg je de interactie op je sociale media kanalen. Zo ontvang je bijvoorbeeld meldingen als er over je merk, producten of concurrenten wordt gesproken. Dankzij social media monitoring reageer je sneller op berichten, vragen en klachten. Bovendien helpt het je om trends en kansen te ontdekken. 

👉 TIP: Misschien heb je ook wat aan deze informatie?
➜ De kracht van sociale media in 2022.
âžœ Wat is social selling en hoe zet je het effectief in? 
➜ Ontdek de handige social media content planner & kalender van HubSpot.

6. Sales follow-up workflows

Sales follow-up workflows gebruik je voor het effectief opvolgen van je salesleads. En om geautomatiseerd salestaken en -activiteiten aan te maken en uit te voeren. Bijvoorbeeld:

  • Opvolgherinneringen.
  • De verplaatsing van contacten in de sales funnel.
  • Taken om offertes op te stellen.
  • Taken om aan specifieke teamleden toe te wijzen. 

Stel dat je marketingleads aan het einde van een lead nurturing campagne voor sales gekwalificeerd zijn. Dan wijs je ze bijvoorbeeld met geautomatiseerde e-mails en taken aan het salesteam toe. 

👉 TIP: Vind je deze informatie misschien ook interessant?
➜ Wat zijn leads en wat is leadkwalificatie?
➜ Voorspellende leadscores met AI: worden jouw leads klanten?
➜
De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties. 

➜ 5 HubSpot Workflows voor sales en marketing.

7. Service workflows

Met service workflows automatiseer en optimaliseer je de processen van je klantenservice teams. Denk hierbij aan:

  • Automatisch servicetickets aanmaken.
  • Klanten over updates informeren.
  • Taken aan specifieke teamleden toewijzen.

Service workflows zijn goed voor het klantbehoud. Je optimaliseert de ervaringen met je organisatie en je houdt je klanten betrokken bij je merk. Zodat je de kans op herhaalaankopen en klantloyaliteit vergroot.

👉 TIP: Hier vind je meer informatie over de klantenservice tools van HubSpot:
 âžœ HubSpot en Aircall: compleet software pakket met klantenservice tools.
 âžœ 6 Voordelen van HubSpots online ticketsysteem voor je klantenservice.

New call-to-action

8. Klanttevredenheidsonderzoek workflows

Hoe denken je klanten over jouw organisatie? Je meet het met de verschillende feedbacktools van HubSpot. Met je klanttevredenheidsonderzoek workflows automatiseer je jouw feedbackprocessen. Verstuur bijvoorbeeld automatisch een e-mail na een aankoop of een interactie met de klantenservice. Je CRM-software verwerkt de respons vervolgens automatisch.

Klanttevredenheidsonderzoek workflows zijn handig om inzicht in de klantervaringen te krijgen. En om verbeterpunten voor je organisatie te identificeren. Met al deze input verbeter je jouw bedrijfsprocessen, producten, diensten en klanttevredenheid continu.

👉 TIP: Hier ontdek je er meer over:
➜ Hoe ga je met feedback enquêtes in de HubSpot Service Hub om?
➜ Hoe vergroot je jouw klanttevredenheid en klantloyaliteit met HubSpot?

9. Event registratie workflows

Event registratie workflows helpen je bij het organiseren van je evenementen. Je gebruikt deze workflows om de communicatie rondom je evenementen te stroomlijnen. Herinneringen te versturen en andere belangrijke informatie te delen. Om je leads na afloop verder op te volgen en de effectiviteit van je evenementen te meten. Je activeert event registratie workflows zodra deelnemers zich voor je evenementen inschrijven.

👉 TIP: Meer informatie vind je hier:
 âžœ Hoe ga je in HubSpot met marketing evenementen om?
 âžœ Waarom het handig is om je online webinar met HubSpot te organiseren.

10. Upsell- en cross-sell workflows

Upsell- en cross-sell workflows stimuleren het aantal verkopen en de gemiddelde bestelwaarde. Je verstuurt er bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbevelingen en aanbiedingen mee. Het doel hiervan is natuurlijk om je omzet te verhogen. Deze workflows activeer je op basis van het gedrag en de aankopen van je klanten.

👉 TIP: Segmenteer je contacten om je workflow acties te kunnen personaliseren. En stel workflows voor verschillende doelgroepen in. De triggers, voorwaarden en acties stem je op de kenmerken van je doelgroepen af. Met een op persoonlijke interesses en behoeften afgestemde communicatie vergroot je namelijk de kans op conversie.

11. Terugkerende betalingsworkflows

Terugkerende betalingsworkflows zijn handig voor bedrijven met abonnementen en terugkerende betalingen. Hiermee verwerk en beheer je de betalingen namelijk geautomatiseerd. Zo werken je workflows de betaalde bedragen automatisch voor je bij. En verstuur je er geautomatiseerd betalingsherinneringen en andere updates mee. 

Kortom, met deze workflows stroomlijn je jouw betalingsproces van A tot Z. En zorg je ervoor dat je alle betalingen tijdig ontvangt. Voor terugkerende betalingsworkflows is er overigens eerst een systeemintegratie met specifieke betalingssoftware nodig.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
➜ Controle over je klantprocessen met workflow automatisering in HubSpot.
➜ Met automatisering de datakwaliteit van je CRM-systeem verbeteren.

Geef een boost aan je bedrijfsgroei met HubSpot workflows

Met de juiste workflows in HubSpot stroomlijn je jouw bedrijfsprocessen op een effectieve manier. Op het juiste moment neem je actie en draag je de juiste informatie over. 

Door je tijdrovende repetitieve taken te automatiseren:

  • Bespaar je tijd en werk je efficiënter.
  • Verhoog je de klanttevredenheid en de klantloyaliteit met gepersonaliseerde klantervaringen.
  • Meet je de prestaties van je processen en organisatie. Waardoor je snel bijstuurt als dat nodig is.

Met de gebruiksvriendelijke all-in-1 CRM-software van HubSpot is workflows creëren niet moeilijk. Er zijn verschillende sjablonen en vooraf ingestelde workflows waarmee je kunt beginnen. Je past ze eenvoudig aan, zodat ze bij je eigen behoeften en doelen aansluiten.

Zijn je workflows goed ingesteld? En voldoet een contact of situatie aan de juiste trigger of voorwaarden? Dan voert HubSpot automatisch de ‘geprogrammeerde’ acties uit. De voortgang van je workfows meet je op dashboards met rapportages. Hierop zie je hoe jouw workflows aan je marketing-, verkoop- en servicedoelstellingen bijdragen.

Kortom, je optimaliseert je bedrijfsprocessen met je workflows in HubSpot. En zo zorg je voor betere resultaten en bedrijfsgroei. Ben je benieuwd naar de CRM-software van HubSpot? Bekijk dan onze uitgebreide CRM demovideo hieronder.

New call-to-action
 

Ontvang updates per email