Deel artikel
7 Voorbeelden van processen waarbij AI je B2B-organisatie ondersteunt
door Floris van Muijen op 20-8-24 9:30
Artificial Intelligence (AI) kan je B2B-organisatie op allerlei manieren ondersteunen. Van marketingactiviteiten tot contentcreatie, salestaken, customer success-werkzaamheden en strategische besluitvorming:
- Je creëert er snel allerlei soorten content mee.
- Het vat bergen aan data razendsnel voor je samen.
- Het zorgt ervoor dat je snel de antwoorden krijgt die je nodig hebt.
- Je automatiseert er je aantekeningen mee.
- Het helpt je om je bedrijfsprocessen te stroomlijnen en repetitieve taken te elimineren.
- Je voorspelt er je omzet mee en bij welke verkoopkansen je de meeste kans maakt.
En nog zoveel meer! Hieronder vind je 7 voorbeelden van processen waarbij AI je B2B-organisatie kan ondersteunen.
Proces 1: Contentcreatie met AI
Content maken met AI. Wie heeft dat eigenlijk nog nooit uitgeprobeerd? De uitkomst is vaak niet perfect. Maar het zorgt wel voor een goede basis. Als contentspecialist hoef je alleen de puntjes nog even op de i te zetten. Natuurlijk is het hierbij wel belangrijk dat je de AI-aangedreven contenttool de juiste vragen stelt.
Zo helpt AI je bijvoorbeeld met het:
- Genereren van blogideeën en het maken van de bijbehorende content.
- Schrijven en herschrijven van allerlei soorten bestaande content.
- Optimaliseren van zoekwoorden.
- Genereren van sociale mediaberichten.
- Personaliseren van e-mails.
- Creëren van afbeeldingen, podcasts en (ondertitelde) video’s.
- Optimaliseren van content voor zoekmachines.
Met behulp van AI-tools creëer en onderhoud je jouw content daardoor veel efficiënter. Daarnaast helpt AI-technologie je B2B-organisatie om de contentstrategie te verbeteren.
Voor het hele marketinglandschap heeft AI een grote impact op contentcreatie. Dat geldt dus ook voor jouw B2B-organisatie. Gebruik je AI niet voor je contentcreatie? Dan gaat je B2B-organisatie gegarandeerd achterlopen bij concurrenten die dat wel doen.
Proces 2: Gepersonaliseerde content aanbevelingen
AI kan je B2B-organisatie gepersonaliseerde contentaanbevelingen doen. Zo kan Kunstmatige Intelligentie (KI) het gedrag en de voorkeuren van individuele klanten analyseren. En op basis daarvan relevante en gepersonaliseerde inhoud aanbevelen.
Je verbetert zo de ervaring van je (toekomstige) klanten met jouw B2B-organisatie. Waardoor de ‘engagement’ toeneemt. Je relaties ontvangen namelijk alleen nog maar gerichte inhoud. Die perfect op hun persoonlijke behoeften en interesses is afgestemd. Op het perfecte moment. Dit kan je conversie een flinke boost geven!
Kortom: deze AI-aangedreven gepersonaliseerde content aanbevelingen helpen je om effectief te communiceren. En om meer uit je marketinginspanningen te halen.
Proces 3: Marketing Automation met AI
Met Marketing Automation automatiseer en stroomlijn je allerlei marketingactiviteiten. Daar heb je niet persé Artificial Intelligence voor nodig. Maar voeg je er AI aan toe? Dan maak je jouw geautomatiseerde marketing workflows wel veel krachtiger.
Denk bijvoorbeeld aan lead nurturing. Waarbij je jouw (toekomstige) B2B-klanten langzaam klaarstoomt voor verkoop. Op het juiste moment voed je jouw contacten met relevante content. Afgestemd op hun persoonlijke behoeften en interesses. Zodat je warme relaties opbouwt. En je jouw (toekomstige) kopers steeds een duwtje in de rug geeft.
Met lead scoring houd je ondertussen het gedrag van je leads bij. Lijkt het erop dat een lead van plan is om iets bij je B2B-organisatie te kopen? Dan draagt je software de marketinglead automatisch over aan de salesafdeling.
Voorheen gebruikte je hiervoor een puntensysteem dat je zelf inrichtte. Met AI-aangedreven leadscores hoef je dat niet meer te doen. De AI-software creëert namelijk een soort ideale klant. En bepaalt vervolgens zelf of jouw leads daaraan voldoen. Vervolgens kun je ze nog automatisch en gepersonaliseerd opvolgen ook. Bijvoorbeeld met behulp van sales sequences.
Dit helpt je om efficiënter te werken. Leads effectiever op te volgen. En om betere verkoopresultaten te behalen. Een handige procesoptimalisatie met behulp van AI dus.
Proces 4: Strategische planning
AI kan ook een waardevol hulpmiddel zijn bij strategische planning en besluitvorming. Met behulp van AI analyseer je namelijk efficiënt gegevens.
AI kan bijvoorbeeld eenvoudig de marktaandelen en prijsstrategieën van je concurrenten analyseren. Zodat je makkelijker een slimme bedrijfsstrategie verzint om concurrentievoordeel te behalen. Of je helpen om mogelijke CRM-risico’s in kaart te brengen.
Ook kan AI je allerlei handige aanbevelingen doen. Bijvoorbeeld over wat de beste marketingkanalen zijn. Hoe je jouw berichten kunt optimaliseren. Wat de beste timing is en meer. Wederom een mooie AI-mogelijkheid om meer uit je inspanningen te halen!
Proces 5: Online klantinteracties
Ook de processen rondom klantinteracties verbeter je eenvoudig met AI. Denk bijvoorbeeld aan AI-chatbots, die 24/7 geautomatiseerd antwoord geven op vragen. En die (toekomstige) klanten helpen om de juiste informatie te vinden. Op basis van alle beschikbare gegevens die jij beschikbaar stelt (bijvoorbeeld je website en je kennisbank). Dat bespaart je gegarandeerd een hoop kostbare tijd! Daarnaast geeft het een boost aan de klanttevredenheid.
Deze slimme AI-chatbots kunnen ook helpen bij leadgeneratie en het verzamelen van klantgegevens. Ze helpen klanten bijvoorbeeld bij het invullen van (data-gedreven) formulieren. Of bij het aanvragen van informatie over je producten en/of diensten. Het zijn dus ook nog eens een soort geniale leadgeneratiemachines! Waarbij jouw klanten een positieve ervaring opdoen.
Of wat denk je van een AI-aangedreven visitekaartjes scanner? Waarbij je CRM-software automatisch records voor je nieuwe contacten aanmaakt. En een transcriptietool, waarmee je online klantgesprekken automatisch omzet in tekst. Zo hoef je zelfs je klantgesprekken niet meer te loggen. Bovendien kun je er daarna eenvoudig op filteren en sorteren.
Een ander voorbeeld is ChatSpot van HubSpot. Deze AI-chatbot kan je vragen om allerlei communicatieve taken voor je uit te voeren. Zoals het opstellen van een gepersonaliseerde e-mail of een handig telefoonscript voor sales. Deze AI-aangedreven chatbot kan zelfs recordacties in HubSpot Smart CRM uitvoeren. Zoals:
- Nieuwe records aanmaken.
- Recordvelden bijwerken.
- Recordsamenvattingen maken.
- Taken en notities toevoegen.
Daarnaast beantwoord je klantvragen sneller met een AI Content Assistant. Dit zijn allemaal superhandige AI-tools voor de uitvoering en de uitwerking van je klantinteracties! En zo er zijn nog talloze andere AI-processen, waarmee je de klantinteractie verbetert.
Proces 6: Inzicht in klantgedrag & customer profiles
AI helpt je B2B-organisatie om inzicht in het gedrag van je klanten te krijgen. En om klantprofielen voor je samen te stellen. AI-tools kunnen namelijk enorme bergen met data snel voor je analyseren.
Gebruik bijvoorbeeld een AI-samenvattingsgenerator om bepaalde gegevens snel samen te vatten. Zoals van je e-mails, telefoongesprekken en chat conversaties. Zodat je razendsnel een samenvatting van de buyer journey van een B2B-klant genereert. Erg handig voor de overdracht van een marketinglead aan sales. Of juist bij de overdracht van een nieuwe klant aan customer success.
Een AI-aangedreven rapportage assistent kan data in overzichtelijke bedrijfsrapportages omzetten. Of juist samenvattingen van rapportages genereren. Het is maar net welke informatie je nodig hebt. En zo identificeert AI allerlei gedragspatronen en voorkeuren van klanten voor je. Zoals aankoopvoorkeuren, interacties, interesses, behoeften en demografische gegevens.
Natuurlijk gebruik je al deze inzichten om je bedrijfsstrategieën te optimaliseren. Om op en top gepersonaliseerde inhoud aan te bieden. En om je klantrelaties te versterken. De mogelijkheden zijn werkelijk oneindig.
Proces 7: AI analytics
Tenslotte zijn er ook nog de AI analytics. Een ontzettend belangrijk onderdeel van AI. Hiermee kan je B2B-organisatie namelijk allerlei:
- Trends identificeren.
- Toekomstige resultaten voorspellen.
- Kansen en risico’s in kaart brengen.
Zo berekent het bijvoorbeeld moeiteloos de omzet die eraan komt met AI Forecasting. Dankzij de voorspellende analyses kan je doelstellingen formuleren, die met toekomstige ontwikkelingen rekening houden. Je stelt je doelstellingen veel sneller bij als dat nodig is. Natuurlijk pas je jouw statistieken en tabellen hierbij naar wens aan. Zodat je de cijfers krijgt die je echt nodig hebt.
De AI-berekeningen zijn tot wel 95% nauwkeurig. Dus een hele goede basis voor je strategische beslissingen! Daarnaast helpt AI je bij het optimaliseren van allerlei bedrijfsprocessen. Het kan bijvoorbeeld problemen en inefficiënties met workflows blootleggen. Voordat er echt grote problemen mee ontstaan. En kleine foutjes in je data geautomatiseerd corrigeren. Bijvoorbeeld leestekens, hoofdletters en spaties.
HubSpot: AI-technologie die je B2B-organisatie met dit soort processen ondersteunt
Het all-in-1 klantenplatform van HubSpot zit boordevol handige AI-functies. Om je bij de productiviteit en effectiviteit van je bedrijfsprocessen te ondersteunen. De AI-tools helpen je om taken te automatiseren en om waardevolle inzichten te verkrijgen.
Of het nou om contentcreatie gaat, het stroomlijnen van workflows of complexe data-analyses. De AI-functies helpen je om voorop te lopen bij de digitale ontwikkelingen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)