HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken?

De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken?
8:02

De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken

Een eilandjescultuur binnen een organisatie is vaak ontzettend irritant. Verschillende afdelingen of teams werken dan namelijk nauwelijks met elkaar samen. Terwijl dit een negatief effect op de efficiëntie en communicatie heeft. Klinkt vast heel herkenbaar!

Helaas is het vaak lastig om een eilandjescultuur te doorbreken. Je teams zijn gewend om op een bepaalde manier te werken. Dat verander je niet zomaar... of toch wel? In dit artikel leer ik je hoe je effectief van jouw eilandjescultuur afkomt.

Wat is een eilandjescultuur?

several ilands in the seaBij een eilandjescultuur zijn je teams of afdelingen losse eilandjes binnen je organisatie. Ze werken slecht samen. En daardoor communiceren ze ook niet zo goed met elkaar. Dit kan natuurlijk allerlei problemen veroorzaken. Zoals misverstanden, fouten en gemiste kansen. Medewerkers werken vaak hard. Maar ze kunnen veel productiever zijn als ze goed samenwerken. Door al die losse eilandjes is het namelijk lastig om gezamenlijke doelen te bereiken. 

Stel dat je marketingafdeling en je salesteams los van elkaar werken. Je marketeers maken een prachtige marketingcampagne. Terwijl sales géén idee heeft van wat er gepromoot wordt. Hoe leggen je verkopers dan uit waarom bepaalde aanbiedingen interessant zijn? Er ontstaat waarschijnlijk een hoop miscommunicatie en frustratie. Waarbij je organisatie ook nog eens allerlei waardevolle verkoopkansen mist. 

Een ander voorbeeld. Productontwikkeling introduceert een nieuwe technische machine. Vol trots presenteert de afdeling de machine aan het marketingteam. Zodat je marketeers 'm met veel bombarie in de markt kunnen zetten. Maar de klantenservice weet niets van dit alles. Zij kunnen klanten daardoor niet goed helpen als er vragen binnenstromen.

Wat zijn de gevolgen van een eilandjescultuur?

Een eilandjescultuur heeft meestal vervelende gevolgen voor een organisatie. Zo is het vaak de oorzaak van een slechte communicatie. Intern én extern. Is de productiviteit en de motivatie van medewerkers laag. Mist de organisatie kansen. En zijn er ook nog eens veel ontevreden klanten. De gevolgen zijn dus niet mals! Laten we eens wat dieper op deze gevolgen inzoomen.

Gevolg 1: Slechte communicatie

Communiceren afdelingen of teams niet goed met elkaar? Dan ontstaan er vaak misverstanden en fouten. Medewerkers hebben namelijk géén idee van wat hun collega's doen. Ze weten het natuurlijk wel een beetje. Iemand van productontwikkeling houdt zich niet met marketingcampagnes bezig. Maar echt inhoudelijk weten ze het niet. 

Stel dat je inkoopafdeling in zee gaat met een nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld omdat de onderdelen net wat goedkoper zijn. Maar dat dit niet met productontwikkeling en de installateurs is afgestemd. De nieuwe onderdelen zijn dan ook niet uitvoerig getest. Vervolgens ontstaan er daardoor allerlei klachten in het veld. Van de installateurs die je inhuurt én van klanten. Wat denk je dat dit voor je organisatie betekent?

Gevolg 2: Inefficiënte organisatie

Zijn er allemaal losse eilandjes in een organisatie? Dan heeft iedere afdeling eigen methoden en manieren. Misschien werken je afdelingen zelfs wel met allerlei losse systemen. Je kunt je vast voorstellen dat dit ten koste van de efficiëntie gaat. Waarbij je dus je middelen, tijd en energie verspilt.

Denk bijvoorbeeld aan dubbel werk. Doordat medewerkers van verschillende afdelingen handmatig dezelfde gegevens invoeren. Terwijl je dit werk met geautomatiseerde tools veel sneller en nauwkeuriger uitvoert. En de gegevens van gekoppelde systemen automatisch uitwisselt.

Hierdoor is niet alleen de productiviteit laag. Je betaalt waarschijnlijk ook extra personeel, energie, materialen en technologie. De eilandjescultuur beïnvloedt dan ook de winstgevendheid van je organisatie negatief! Je marges staan eerder onder druk. Er blijft minder geld voor innovatie over. En je bedrijf heeft moeite om op marktkansen te reageren. 

Grote kans dat ook de motivatie van je medewerkers laag is. Maar weinig mensen raken niet gefrustreerd van slecht georganiseerde processen en slechte communicatie. Waardoor ze continu fouten moeten herstellen en ad hoc brandjes moeten blussen.  Helemaal als ze steeds dezelfde problemen moeten oplossen. Zo'n werkwijze veroorzaakt ontzettend veel stress. En dat is natuurlijk niet goed voor de werksfeer.

Gevolg 3: Ontevreden klanten

Werkt je organisatie inefficiënt? Dan gaat er natuurlijk van alles mis. Denk aan lange wachttijden, verkeerde leveringen, fouten in de facturatie en een slechte klantenservice. Maar klanten verwachten tegenwoordig een goede en snelle service. Waarschijnlijk ontstaan er dan ook veel klachten door je werkwijze. En misschien wel een aantal negatieve reviews. Die erg schadelijk zijn voor het imago van je bedrijf.

Hoe reageer je zelf als er van alles verkeerd gaat bij een bedrijf? Een online frustratie uiten? In je vriendenkring rondbazuinen dat je géén zaken met dit bedrijf moet doen? Of de situatie maar snel vergeten en overstappen naar een concurrent? Je klanten doen waarschijnlijk precies hetzelfde. Nou ja, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik herinner me nog goed hoe gefrustreerd cabaretier Youp van 't Hek over telecombedrijf T-Mobile was. In het NRC Handelsblad wijdde hij er daarom een hele column aan. Daarna ontving hij onwijs veel reacties van mensen, die zich in zijn frustraties herkenden. T-Mobile was niet blij met de column. Iedereen had het erover. De impact was enorm! Wie herinnert het zich nog meer? Dit was in 2010.

Hoe je jouw eilandjescultuur met HubSpot doorbreekt


Gelukkig zijn er goede tools waarmee je jouw eilandjescultuur eenvoudig doorbreekt. De all-in-1 CRM-software van HubSpot is daar een populair voorbeeld van. Wereldwijd gebruiken meer dan 200.000 bedrijven dit klantenplatform. 

De software is speciaal ontworpen om je afdelingen beter te laten samenwerken. Je hebt namelijk een centrale werkomgeving waar al je medewerkers in werken. Hiermee bedien je jouw klanten optimaal. Of je nou op de marketingafdeling, verkoopafdeling of de klantenservice werkt. 

Alle klantgegevens beheer je dus op 1 centrale plek. Zoals contactinformatie, interacties, aankopen en voorkeuren. Alle interne en externe communicatie verloopt via het klantenplatform. Medewerkers zien wat anderen doen. Iedereen in je bedrijf is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Processen stroomlijnen en op elkaar afstemmen is eenvoudig. En je medewerkers werken daardoor ook samen naar doelen toe. 

Stel dat je marketingafdeling nu een nieuwe marketingcampagne lanceert. Je verkoopmedewerkers zien direct welke leads de marketingcampagne genereert. En welke content ze hebben bekeken. Met deze informatie zetten ze waardevolle verkoopkansen sneller in betalende klanten om. Ondertussen weten je klantenservice medewerkers precies wat er afgenomen en afgesproken is. Zodat ze klanten beter kunnen bedienen.

👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
Ben je de eilandjes binnen je organisatie zat? Zo kom je er wél vanaf!
Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken

Afscheid nemen van je eilandjescultuur?

Real-time rapportages en inzichten. Minder repetitieve taken door geautomatiseerde processen. Talloze handige samenwerkingstools. En een klantgerichte samenwerking. De krachtige all-in-1 CRM-software van HubSpot maakt je organisatie daadwerkelijk beter. Bovendien is het meestal al binnen 2 à 3 maanden up & running. Waardoor het ook nog eens een razendsnelle manier is om je eilandjescultuur op te heffen. 

Meer van HubSpot weten? Download het productoverzicht hieronder. En ontdek zelf hoe het klantenplatform jouw organisatie verbetert!

 

 

Ontvang updates per email