Deel artikel
De eilandjescultuur in je organisatie doorbreken?
door Floris van Muijen op 5-12-24 13:17
Een eilandjescultuur binnen een organisatie is vaak ontzettend irritant. Verschillende afdelingen of teams werken dan namelijk nauwelijks met elkaar samen. Terwijl dit een negatief effect op de efficiëntie en communicatie heeft. Klinkt vast heel herkenbaar!
Helaas is het vaak lastig om een eilandjescultuur te doorbreken. Je teams zijn gewend om op een bepaalde manier te werken. Dat verander je niet zomaar... of toch wel? In dit artikel leer ik je hoe je effectief van jouw eilandjescultuur afkomt.
Wat is een eilandjescultuur?
Bij een eilandjescultuur zijn je teams of afdelingen losse eilandjes binnen je organisatie. Ze werken slecht samen. En daardoor communiceren ze ook niet zo goed met elkaar. Dit kan natuurlijk allerlei problemen veroorzaken. Zoals misverstanden, fouten en gemiste kansen. Medewerkers werken vaak hard. Maar ze kunnen veel productiever zijn als ze goed samenwerken. Door al die losse eilandjes is het namelijk lastig om gezamenlijke doelen te bereiken.
Stel dat je marketingafdeling en je salesteams los van elkaar werken. Je marketeers maken een prachtige marketingcampagne. Terwijl sales géén idee heeft van wat er gepromoot wordt. Hoe leggen je verkopers dan uit waarom bepaalde aanbiedingen interessant zijn? Er ontstaat waarschijnlijk een hoop miscommunicatie en frustratie. Waarbij je organisatie ook nog eens allerlei waardevolle verkoopkansen mist.
Een ander voorbeeld. Productontwikkeling introduceert een nieuwe technische machine. Vol trots presenteert de afdeling de machine aan het marketingteam. Zodat je marketeers 'm met veel bombarie in de markt kunnen zetten. Maar de klantenservice weet niets van dit alles. Zij kunnen klanten daardoor niet goed helpen als er vragen binnenstromen.
Wat zijn de gevolgen van een eilandjescultuur?
Een eilandjescultuur heeft meestal vervelende gevolgen voor een organisatie. Zo is het vaak de oorzaak van een slechte communicatie. Intern én extern. Is de productiviteit en de motivatie van medewerkers laag. Mist de organisatie kansen. En zijn er ook nog eens veel ontevreden klanten. De gevolgen zijn dus niet mals! Laten we eens wat dieper op deze gevolgen inzoomen.
Gevolg 1: Slechte communicatie
Communiceren afdelingen of teams niet goed met elkaar? Dan ontstaan er vaak misverstanden en fouten. Medewerkers hebben namelijk géén idee van wat hun collega's doen. Ze weten het natuurlijk wel een beetje. Iemand van productontwikkeling houdt zich niet met marketingcampagnes bezig. Maar echt inhoudelijk weten ze het niet.
Stel dat je inkoopafdeling in zee gaat met een nieuwe leverancier. Bijvoorbeeld omdat de onderdelen net wat goedkoper zijn. Maar dat dit niet met productontwikkeling en de installateurs is afgestemd. De nieuwe onderdelen zijn dan ook niet uitvoerig getest. Vervolgens ontstaan er daardoor allerlei klachten in het veld. Van de installateurs die je inhuurt én van klanten. Wat denk je dat dit voor je organisatie betekent?
Gevolg 2: Inefficiënte organisatie
Zijn er allemaal losse eilandjes in een organisatie? Dan heeft iedere afdeling eigen methoden en manieren. Misschien werken je afdelingen zelfs wel met allerlei losse systemen. Je kunt je vast voorstellen dat dit ten koste van de efficiëntie gaat. Waarbij je dus je middelen, tijd en energie verspilt.
Denk bijvoorbeeld aan dubbel werk. Doordat medewerkers van verschillende afdelingen handmatig dezelfde gegevens invoeren. Terwijl je dit werk met geautomatiseerde tools veel sneller en nauwkeuriger uitvoert. En de gegevens van gekoppelde systemen automatisch uitwisselt.
Hierdoor is niet alleen de productiviteit laag. Je betaalt waarschijnlijk ook extra personeel, energie, materialen en technologie. De eilandjescultuur beïnvloedt dan ook de winstgevendheid van je organisatie negatief! Je marges staan eerder onder druk. Er blijft minder geld voor innovatie over. En je bedrijf heeft moeite om op marktkansen te reageren.
Grote kans dat ook de motivatie van je medewerkers laag is. Maar weinig mensen raken niet gefrustreerd van slecht georganiseerde processen en slechte communicatie. Waardoor ze continu fouten moeten herstellen en ad hoc brandjes moeten blussen. Helemaal als ze steeds dezelfde problemen moeten oplossen. Zo'n werkwijze veroorzaakt ontzettend veel stress. En dat is natuurlijk niet goed voor de werksfeer.
Gevolg 3: Ontevreden klanten
Werkt je organisatie inefficiënt? Dan gaat er natuurlijk van alles mis. Denk aan lange wachttijden, verkeerde leveringen, fouten in de facturatie en een slechte klantenservice. Maar klanten verwachten tegenwoordig een goede en snelle service. Waarschijnlijk ontstaan er dan ook veel klachten door je werkwijze. En misschien wel een aantal negatieve reviews. Die erg schadelijk zijn voor het imago van je bedrijf.
Hoe reageer je zelf als er van alles verkeerd gaat bij een bedrijf? Een online frustratie uiten? In je vriendenkring rondbazuinen dat je géén zaken met dit bedrijf moet doen? Of de situatie maar snel vergeten en overstappen naar een concurrent? Je klanten doen waarschijnlijk precies hetzelfde. Nou ja, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Ik herinner me nog goed hoe gefrustreerd cabaretier Youp van 't Hek over telecombedrijf T-Mobile was. In het NRC Handelsblad wijdde hij er daarom een hele column aan. Daarna ontving hij onwijs veel reacties van mensen, die zich in zijn frustraties herkenden. T-Mobile was niet blij met de column. Iedereen had het erover. De impact was enorm! Wie herinnert het zich nog meer? Dit was in 2010.
Hoe je jouw eilandjescultuur met HubSpot doorbreekt
Gelukkig zijn er goede tools waarmee je jouw eilandjescultuur eenvoudig doorbreekt. De all-in-1 CRM-software van HubSpot is daar een populair voorbeeld van. Wereldwijd gebruiken meer dan 200.000 bedrijven dit klantenplatform.
De software is speciaal ontworpen om je afdelingen beter te laten samenwerken. Je hebt namelijk een centrale werkomgeving waar al je medewerkers in werken. Hiermee bedien je jouw klanten optimaal. Of je nou op de marketingafdeling, verkoopafdeling of de klantenservice werkt.
Alle klantgegevens beheer je dus op 1 centrale plek. Zoals contactinformatie, interacties, aankopen en voorkeuren. Alle interne en externe communicatie verloopt via het klantenplatform. Medewerkers zien wat anderen doen. Iedereen in je bedrijf is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Processen stroomlijnen en op elkaar afstemmen is eenvoudig. En je medewerkers werken daardoor ook samen naar doelen toe.
Stel dat je marketingafdeling nu een nieuwe marketingcampagne lanceert. Je verkoopmedewerkers zien direct welke leads de marketingcampagne genereert. En welke content ze hebben bekeken. Met deze informatie zetten ze waardevolle verkoopkansen sneller in betalende klanten om. Ondertussen weten je klantenservice medewerkers precies wat er afgenomen en afgesproken is. Zodat ze klanten beter kunnen bedienen.
👉 TIP: Misschien vind je deze artikelen interessant?
➜ Ben je de eilandjes binnen je organisatie zat? Zo kom je er wél vanaf!
➜ Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
➜ Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken
Afscheid nemen van je eilandjescultuur?
Real-time rapportages en inzichten. Minder repetitieve taken door geautomatiseerde processen. Talloze handige samenwerkingstools. En een klantgerichte samenwerking. De krachtige all-in-1 CRM-software van HubSpot maakt je organisatie daadwerkelijk beter. Bovendien is het meestal al binnen 2 à 3 maanden up & running. Waardoor het ook nog eens een razendsnelle manier is om je eilandjescultuur op te heffen.
Meer van HubSpot weten? Download het productoverzicht hieronder. En ontdek zelf hoe het klantenplatform jouw organisatie verbetert!
Deel artikel
- december 2024 (14)
- november 2024 (7)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (7)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (4)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)