HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken

Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken
5:50

Inefficiënte marketing sales en service processen productief maken

Streeft jouw organisatie naar verbetering? Om mee te kunnen blijven doen in de markt? Dan zijn inefficiënte marketing, sales en service processen een blok aan je been. Ze:

  • Verlagen de productiviteit van je medewerkers.
  • Beperken de innovatie van nieuwe producten en/of diensten.
  • Belemmeren de groei van je organisatie.

In dit blog leg ik je uit wat het effect voor je organisatie is. Het komt je vast allemaal bekend voor.😏 En hoe je jouw inefficiënte marketing, sales en service processen met HubSpot productief maakt.

Inefficiënte marketing, sales en service processen

Blijft je organisatie met verouderde software werken? Software die niet meer aan je bedrijfsbehoeften voldoet. En werkt je bedrijf nog met verschillende systemen? Waardoor je niet over één bron van waarheid beschikt. Waarin alle belangrijke data van de verschillende softwarepakketten samenkomt. Dan is de kans groot dat je met inefficiënte processen werkt. En dat je organisatie daar flink last van heeft. 

Stel dat je bij de klantenservice continu van het ene softwaresysteem naar het andere softwarepakket moet schakelen. Of dat je als marketing professional allerlei leads voor sales genereert. Maar geen idee hebt wat je salescollega's daarmee doen. Omdat je geen inzage in de levenscyclussen van je leads hebt. Nou ja, je kunt het ze natuurlijk wel gaan vragen. Maar dat kost tijd en moeite. Of stel dat je met hele omslachtige bedrijfsprocessen moet werken. 

Dan werk je met processen die tijd en geld opslurpen. De werkdruk is daardoor waarschijnlijk veel hoger dan nodig is. Misschien kun je met minder personeel hetzelfde werk wel gedaan krijgen. Of zelfs meer! Terwijl het al zo moeilijk is om geschikt personeel te vinden en vast te houden!

Daarnaast leiden je inefficiënte processen tot misverstanden, fouten en vertragingen. En kampt je bedrijf hoogst waarschijnlijk met interne communicatie knelpunten. Bijvoorbeeld doordat er geen duidelijke procedures en rollen in de software zijn vastgelegd. Natuurlijk is er ook te weinig inzicht om je organisatie goed te sturen. En reageer je vaak ad hoc op situaties. Want je organisatie beschikt niet over een goed fundament voor de bedrijfsactiviteiten.

Hoe maak je jouw inefficiënte marketing, sales en service processen productief?

Inefficiënte processen hebben een negatieve impact op je bedrijf. Denk maar eens aan alle verloren tijd, gemiste kansen en onnodige kosten. Het gebrek aan samenwerking tussen teams en de slechte klantbeleving. En wat dit allemaal voor je omzet, imago en concurrentiepositie betekent. Bijvoorbeeld doordat:

  • Je leads slecht en/of te langzaam opgevolgd worden. Waardoor potentiële klanten en nieuwe deals bij bestaande klanten verloren gaan.
  • Marketingcampagnes niet meetbaar zijn. En je geen idee van de Return on Investment (ROI) hebt. En je dus ook niet weet hoe je jouw marketingbudget het beste kunt inzetten.
  • Je klantenservicevragen traag worden afgehandeld. Zonder daarbij rekening te houden met de prioriteit van klantvragen. Met als gevolg dat je inefficiënte processen de klanttevredenheid negatief beïnvloeden.
  • Je niet snel op veranderde marktbehoeften of klantvoorkeuren kunt inspringen. Waardoor je concurrenten je altijd een stapje voor zijn. 

Wil je iets aan deze situatie veranderen? Dan heb je geschikte software nodig. Schaalbare bedrijfssoftware die aan je bedrijfsbehoeften voldoet. En die makkelijk met je organisatie meegroeit. Het alles-in-1 platform van HubSpot is ontworpen om deze uitdagingen te overwinnen. In het platform integreer je namelijk al je marketing-, sales- en service processen. Daarnaast beschikt het over allerlei automatiseringstools, waarmee je veel werk aan de software uitbesteedt.

Denk bijvoorbeeld aan workflows, waarmee je de leadkwalificatie vormgeeft. Aan een sales workspace, waarin je alle belangrijke verkooptaken managet. Aan e-mailtracking zodat je weet hoe leads op je e-mails reageren. Aan tools voor afspraakplanning en pijplijnbeheer om je verkoopproces te stroomlijnen. Aan enquêtes om de klantloyaliteit te meten. Aan marketingtools om de brand awareness te vergroten. En nog zoveel meer!

Je krijgt veel AI-aangedreven aanbevelingen en tips om je werk beter uit te voeren. Met behulp van HubSpot AI voert de software ook nog eens veel taken voor je uit. Zo schrijft het complete service- en verkoop e-mails voor je. Creëert het allerlei soorten marketingcontent. Maakt het verschillende voorspellende rapportages en nog veel meer! Allemaal gebaseerd op je eigen CRM-data.

Daarnaast vind je in de App Marketplace meer dan 1.500 softwarekoppelingen. Waardoor je veel softwarepakketten redelijk makkelijk koppelt. Zodat je de klantinteracties eenvoudig bijhoudt. De gegevensinvoer van verschillende systemen minimaliseert. Je altijd over een centraal klantbeeld beschikt. Alle resultaten continu realtime monitort. En razendsnel bijstuurt als dat nodig is. Waar en wanneer je dat ook maar wilt.

Start vandaag nog met HubSpot

Met HubSpot stroomlijn je jouw marketing, sales en service processen. Automatiseer je allerlei tijdrovende en repetitieve taken. Beheer je jouw gegevens centraal. En voorzie je jouw teams van alle tools, die ze nodig hebben. Om effectief samen te werken en snel op klantinteracties te reageren. Zodat je organisatie in staat is om meer te verkopen en te groeien.

Is het tijd om je inefficiënte processen aan te pakken? En wil je meer over de mogelijkheden van HubSpot weten? Download het productoverzicht hieronder. Bekijk onze ultieme CRM demovideo. Struin wat rond op onze website. Of plan een afspraak in onze agenda voor een software demonstratie.

 

Ontvang updates per email