HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

In 4 stappen je brand awareness vergroten met HubSpot

In 4 stappen je brand awareness vergroten met HubSpot
9:59

In 4 stappen je brand awareness vergroten met HubSpot

Waar denk je aan bij Nike? De Jordan en Dunk sneakers, die zo populair bij je kinderen zijn? Aan voetballen, tennissen of hardlopen? Of juist een hip merk met lekker zittende kleding en schoenen?

Zodra je een Nike-advertentie tegenkomt roept dat herkenning en een gevoel op. Of je nou als bejaarde nog hippe kleding wilt dragen. Als veertiger de fijnste en best zittende sportkleding nodig hebt. Of als tiener met de modetrends mee wilt doen.

Voor een goede online positionering heb je brand awareness nodig. Herkenning en een gevoel bij jouw merk. Net zoals bij Nike. En daarom is brand awareness vaak een van de belangrijkste marketingdoelstellingen van bedrijven.

In dit artikel leer je wat brand awareness precies is. Waarom het belangrijk is. En hoe je het met de tools van HubSpot vergroot.

Wat is brand awareness? 

Brand awareness is de manier waarop mensen jouw merk herkennen. Denk hierbij aan de onderscheidende kenmerken van je producten en diensten. Zoals kleuren, beelden, verpakkingen, kwaliteit en gevoelens. De persoonlijkheid van je merk dus. Je noemt het daarom ook wel merkbewustzijn. Brand awareness is vaak belangrijk voor koopbeslissingen. Daarom is het een belangrijk speerpunt van veel organisaties.

Waarom is brand awareness belangrijk?

Heeft jouw organisatie een hoge brand awareness? Dan vertrouwen kopers eerder op je merk. De kans dat ze voor jouw producten of diensten (blijven) kiezen neemt daardoor toe. Zonder daar verder veel over na te denken. Met een sterke brand awareness onderscheidt je organisatie zich van concurrenten. Bovendien zorgt het ervoor dat mensen actief naar jouw merk op zoek gaan. Het is dan ook belangrijk voor het opbouwen van loyale klantrelaties.

4 Stappen om je brand awareness met HubSpot te vergroten

Voor brand awareness is het belangrijk dat je jouw bedrijf als een expert neerzet. Daarvoor deel je informatie. Speel je op gevoelens en emoties in. Gebruik je humor in je communicatie. En selecteer je de juiste communicatiekanalen. Want je moet natuurlijk wel aanwezig zijn waar je doelgroep zich bevindt.

In dit artikel gaat het over online marketing. Maar met offline marketing kun je jouw merkbekendheid ook vergroten. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in kranten en tijdschriften. Merchandise met je naam en logo erop. Sponsoring van evenementen en organisaties. Deelname aan beurzen en netwerkbijeenkomsten. Billboards langs de weg en spraakmakende radio & televisiespotjes. Noem het maar op.

Offline marketing is ter ondersteuning van online marketing. Want op Internet zoeken mensen naar (meer) informatie. Kijk voor je brand awareness strategie daarom naar wat er bij jouw organisatie past. En hoe je jouw doelgroep het makkelijkst bereikt. Uiteraard hangt dit ook allemaal van je marketingdoelstellingen en je budget af.

Hieronder vind je 4 stappen waarmee je jouw online brand awareness vergroot. Daarbij maak je gebruik van de merkbekendheidstools van HubSpot.

Stap 1: Creëer waardevolle content

Om je merkbekendheid te vergroten heb je waardevolle content nodig. Die perfect bij de behoeften en interesses van je doelgroep past. Relevante informatie. In deze content laat je zien dat je veel expertise hebt. Dat je de uitdagingen en behoeften van je doelgroep begrijpt. En dat je graag wilt helpen om deze pijnpunten op te lossen.

Natuurlijk moet je content van hoge kwaliteit en aantrekkelijk voor je doelgroep zijn. Bijvoorbeeld in de vorm van blogs, video’s, infographics, onderzoeken en e-books. Geoptimaliseerd voor de zoekmachines, zodat je organisatie goed vindbaar is. Daarnaast is het handig om het delen van je content makkelijk te maken. Zo is de kans namelijk groter dat iemand jouw merk promoot.

👉 TIP: Positioneer je organisatie overal op dezelfde manier. Waar staat jouw organisatie voor? Welke boodschap wil je organisatie graag uitdragen? En aan wie? Bedenk daar bijvoorbeeld een passende slogan bij, die de lading goed dekt. En pas overal dezelfde stijl en tone-of-voice toe.

Stap 2: Gebruik de tools van HubSpot voor gerichte marketingcampagnes

HubSpot bevat verschillende (AI-aangedreven) tools waarmee je snel content creëert en gerichte marketingcampagnes opzet. Voorbeelden hiervan zijn:

  • AI-aangedreven Content Assistant voor blogs, e-mails, advertenties, landingspagina’s, sociale media posts en meer.
  • Content Remix om een bestaande tekst snel in meerdere contentsoorten om te zetten.
  • Brand Voice om met AI consistente content te creëren, waarbij je jouw merkstem behoudt. Dus exact in de stijl en tone-of-voice van je organisatie.
  • Een data-gedreven advertentietool om de juiste doelgroepen te targeten.
  • AI-tools voor podcasts en videocreatie.
  • SEO-tool met talloze aanbevelingen voor zoekmachine optimalisatie. Inclusief het opzetten en meten van topic clusters en pillarpages.
  • Lead nurturing en lead scoring tools om een band met je leads op te bouwen.

Kortom: met HubSpot beschik je over een uitgebreid pakket met brand awareness-tools. Waarmee je snel en makkelijk je online positionering verbetert. Daarnaast krijg je met HubSpot inzicht in het gedrag en de interesses van je doelgroep. Zodat je jouw marketingcampagnes kunt personaliseren. En op het juiste moment relevante content kunt aanbieden. Je doelgroep herkent en onthoudt jouw merk zo sneller.

👉 TIP: Geef iets weg. Bijvoorbeeld een handige whitepaper, e-book, probeerkorting of checklist. Zo leren mensen je merk goed kennen. 

Stap 3: Analyseer en optimaliseer je resultaten

Natuurlijk is het belangrijk om je brand awareness-resultaten regelmatig te analyseren. Hoe weet je anders wat het effect van je marketinginspanningen is? HubSpot heeft hier uitgebreide analysetools voor. 

Monitor bijvoorbeeld hoeveel mensen je content hebben bekeken. Hoe mensen op je website terecht zijn gekomen. Hoe vaak je website bezocht is. En hoe vaak er op je call-to-action-knoppen is geklikt. En houd deze gegevens dagelijks bij op je dashboards met rapportages

Heb je veel direct websiteverkeer? Dan kennen mensen jouw organisatie al, want ze navigeren er rechtstreeks naartoe. Wil je de prestaties van knoppen of websitepagina’s met elkaar vergelijken? Dan voer je daar vanuit HubSpot eenvoudig een A/B-test op uit.

Op basis van al deze resultaten bepaal je wat wel en niet werkt. Vervolgens pas je jouw marketingstrategie daarop aan. Zo kun je de brand awareness namelijk verder opbouwen en vergroten.

Engagement op je sociale mediakanalen is ook een belangrijke graadmeter. Hoeveel likes, retweets en comments ontvang je? Met social listening houd je de sociale mediakanalen bovendien in de gaten voor vermeldingen. Wie tagt jouw merk, noemt het in reacties of gebruikt het als #hashtags in posts?

Daarnaast is het slim om regelmatig merkbekendheidsonderzoeken uit te voeren. Zo ontdek je wie je merk kent en wat mensen ervan vinden. 

👉 TIP: Koppel Google Analytics en Google Search Console aan HubSpot. Zodat je nóg meer handige inzichten krijgt. Je ontdekt bijvoorbeeld met welke zoekwoorden mensen jouw website vinden. Zit je merknaam daarbij? Dan is dat een goed teken voor je brand awareness.

Stap 4: Bouw een sterke online community rondom je merk

Een sterke online community kan enorm helpen om de brand awareness te vergroten. Denk bijvoorbeeld aan een forum op je website waar mensen op kunnen reageren. Blogs met een reactiemogelijkheid en social mediagroepen.

Stimuleer mensen om hun ervaringen te delen. Om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan. Op deze manier bouw je aan een loyale community. Tegelijkertijd vergroot je de zichtbaarheid van je merk. Waardoor mensen je merk met waardevolle informatie en een betrokken gemeenschap gaan associëren. 

Deel (stukjes van) je kennis op allerlei manieren. Niet alleen in je community. Reageer bijvoorbeeld op forums en sociale media berichten van anderen. Schrijf waardevolle blogs. Maak podcasts, webinars en video’s. Geef interviews weg aan (online) vakbladen, waaruit jouw expertise goed naar voren komt. En schrijf gastblogs voor websites met een groot bereik.

Eigenlijk moet je potentiële klanten net zoals nieuwe vrienden behandelen. Nieuwe vrienden vraag je niet gelijk om geld, toch? Of om allerlei dingen voor je te doen?  Denk er maar eens over na hoe je daarmee het eerste contact legt. En over hoe je stap voor stap vriendschappen opbouwt. Hoe je interesse toont en positieve feedback geeft. Behandel je jouw (toekomstige) klanten op dezelfde manier? Dan komen ze naar je toe als ze jouw kennis en kunde nodig hebben.

👉 TIP: Werk met andere partijen in dezelfde business samen. Zodat je elkaars kanalen en netwerken kunt gebruiken en elkaar kunt aanbevelen.

Je brand awareness vergroten met HubSpot

Brand awareness wekt vertrouwen op. Creëert positieve associaties. En zorgt ervoor dat je merk meer waarde voor (toekomstige) klanten krijgt. Vooral als er veel zichtbare positieve ervaringen zijn.

Als mensen merken herkennen geven ze daar eerder de voorkeur aan. Boven andere merken die ze niet of minder goed kennen. Dit loyaliteitsgevoel leidt vaak tot meer (herhaal)aankopen en aanbevelingen. En daarom is een positieve merkbekendheid onwijs belangrijk.

Met de allround CRM-software van HubSpot bouw je moeiteloos aan een sterk merk. Je beschikt namelijk in één keer over een compleet pakket aan brand awareness-tools. Bovendien is de gebruiksvriendelijke software vaak al binnen enkele maanden up & running. Je kunt er dus snel mee starten!

Ben je benieuwd hoe de CRM-software eruit ziet? Bekijk dan onze ultieme HubSpot CRM demovideo hieronder. Of vraag een van onze HubSpot-experts om je de software te laten zien. Uiteraard komen al die handige AI-tools daarbij dan aan bod.

New call-to-action

Ontvang updates per email