Deel artikel
Zo formuleer je marketingdoelstellingen
door Ellen Prins op 17-9-20 17:11
Waar zijn we zonder goede marketingdoelstellingen? 72% van het B2B-koopproces verloopt tegenwoordig online. Daar kun je als marketeer niet meer omheen. De verschuiving van offline naar online marketing biedt marketeers wel volop kansen.
Online marketing is namelijk dé manier om je doelgroep te blijven bereiken, overtuigen en binden. Bovendien kun je dat online heel gericht, persoonlijk en goedkoop doen. Een ander groot voordeel van online marketing is: de resultaten zijn meetbaar! Het is daardoor veel makkelijker om je doelstellingen realistisch en scherp te formuleren. Maar hoe doe je dat dan precies?
In dit blog leg ik je uit hoe je als B2B-marketeer heldere marketingdoelstellingen opstelt. Ik geef je een handig stappenplan met allerlei voorbeelden van marketingdoelstellingen. Goede marketingdoelstellingen zijn namelijk de basis van een succesvolle marketingstrategie! 🚀
SMART marketing-
doelstellingen zijn belangrijk
Het is niet echt iets nieuws, maar marketing vindt steeds maar online plaats. Dat komt door de verandering van het koopgedrag en de verschuiving naar online. Als B2B-marketeer moet je er daarom voor zorgen, dat je jouw marketingactiviteiten hierop aanpast. En daarbij... de doelen die je opstelt moeten zowel SMART zijn als gebaseerd op gemeten resultaten.
Waar staan we? Waar willen we naartoe? En welke rol dient marketing hierin te vervullen? Die marketingrol moet je vertalen naar heldere doelen. Met behulp van online data maak je jouw marketingdoelen SMART. En daar is natuurlijk iedereen van je afdeling en de organisatie bij gebaat.
Het formuleren van jouw marketingdoelstellingen
Het opstellen en meten van je marketingdoelstellingen. Dat is één van de grootste uitdagingen voor een online marketeer. Juist doordat vrijwel alles meetbaar is kan het lastig zijn het overzicht te bewaren.
Want welke resultaten zijn bruikbaar en ga je gebruiken bij het formuleren en meten? Uiteraard heeft iedere organisatie haar eigen doelen. Maar bij B2B-organisaties zijn de belangrijkste marketingdoelen meestal:
- Leadgeneratie.
- Het vullen van de sales pipeline.
- Het bijdragen aan de omzet.
Hieronder geef ik je een bruikbaar stappenplan:
Stap 1 – Bepaal de omzetdoelstelling
Hoeveel extra omzet moeten marketing en sales samen in een fiscaal jaar genereren? Als eerste moet je dat weten. Deze omzetdoelstelling komt natuurlijk voort uit de organisatiedoelstellingen.
👉 Voorbeeld: Laten we als marketingdoelstelling voor 'bedrijf X' een omzetstijging van € 500.000,- nemen.
Stap 2 – Bepaal de omzetdoelstelling voor marketing
Vervolgens wil je weten welk percentage van deze omzet voortkomt uit je marketinginspanningen. Je baseert je daarvoor op de gegevens van het afgelopen jaar.
Je bekijkt welke leads zijn gegenereerd door jouw online marketinginspanningen. Hoe hebben marketingautomatisering en lead nurturing daaraan bijgedragen? Bij lead nurturing help je jouw leads bij hun koopproces. Op basis van verzamelde data bied je hen op het juiste moment relevante informatie aan.
👉 Bekijk dus hoeveel leads marketing het afgelopen jaar heeft verzameld. En hoeveel klanten en omzet dit heeft opgeleverd.
Voor ons 'marketingdoelstelling voorbeeld' denken we aan een B2B-organiatie, waarbij marketingautomatisering goed is geïntegreerd. Het CRM-systeem genereert automatisch een groot aantal leads. Deze leads worden gevoed via marketing workflows. De verkoopafdeling ontvangt vervolgens allerlei warme leads om op te volgen.
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' is marketing goed voor 75% van de leads. De doelstelling voor komend jaar is om er 80% van te maken. Dit betekent dat de marketingafdeling in 2020 een omzetstijging van €400.000, moet behalen.
Stap 3 – Bepaal de gemiddelde orderwaarde
De volgende stap is het vaststellen van de gemiddelde orderwaarde. Wat levert een initiële order op? En wat is de klantwaarde (in geval van herhaalaankopen) voor komend jaar? 💸
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' bedraagt de gemiddelde orderwaarde € 7.000,-. De tijd dat een klant overgaat tot een eventuele herhaalaankoop is vaak langer dan 5 jaar. Dus in ons voorbeeld is dat niet relevant. Met andere woorden: om de extra omzet vanuit de marketingafdeling te realiseren zijn er 57 nieuwe klanten nodig (€ 400.000,- / € 7.000,-).
Stap 4 – Bepaal het conversiedoel opportunity-klant
De contactstadia met jouw klanten kun je als volgt indelen:
- Webbezoeker: een onbekende bezoeker komt op jouw website.
- Lead: de bezoeker laat zijn of haar gegevens achter. Bijvoorbeeld bij een download of op een contactformulier.
- Marketing qualified lead (MQL): de lead heeft potentie en valt binnen de doelgroep. Het is nu tijd om deze lead te gaan bewerken.
- Sales qualified lead (SQL): jouw lead heeft de buyer journey zo goed als doorlopen. Hij of zij is klaar voor een gesprek met één van je verkopers. Met behulp van marketingautomatisering is dit proces goed te monitoren (leadscoring).
- Opportunity: jouw SQL is naar aanleiding van 1 of meerdere contactmomenten met het verkoopteam enthousiast geraakt. Hij of zij wil daarom meer weten en/of overweegt om over te gaan tot de koop.
- Klant: jouw verkoopkans (opportunity) heeft je product en/of dienst gekocht en zich aan jouw organisatie gebonden.
Een conversieratio van verkoopkans naar klant bereken je eenvoudig. Je hoeft namelijk alleen maar vast te stellen hoeveel 'verkoopkansen' daadwerkelijk klant zijn geworden.
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' was dat 63% in 2019. Dus 63% van de 'verkoopkansen' is daadwerkelijk klant geworden. Maar bedrijf X wil dit percentage verhogen naar 70%. In 2020 moet het daarom 82 verkoopkansen genereren.
Stap 5 – Bepaal het conversiedoel SQL-opportunity
Herhaal stap 4, maar dan met jouw sales qualified leads. Hoeveel SQL's leiden tot een opportunity (verkoopkans)?
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' was dit 42% in 2019. Het doel voor 2020 is 50%. Dit betekent dat de verkoopafdeling 164 SQL’s moet genereren.
Stap 6 – Bepaal het conversiedoel MQL-SQL
Herhaal stap 5. Alleen nu wil je weten hoeveel marketing qualified leads (MQL) leiden tot een sales qualified lead (SQL).
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' was dit percentage 21% in 2019. Het doel voor 2020 is 30%. Dit betekent dat de marketingafdeling 547 MQL’s moet genereren.
Stap 7 – Bepaal het conversiedoel lead-MQL
Herhaal stap 6. Maar nu bereken je hoeveel leads leiden tot een marketing qualified lead (MQL).
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' lag dit percentage in 2019 op 91%. Het doel voor 2020 is 95%. Dit betekent dat de marketingafdeling 575 leads moet genereren.
Stap 8 – Bepaal het conversiedoel webbezoeker-lead
Herhaal stap 7. Alleen bepaal je nu hoeveel webbezoekers leiden tot een lead.
👉 Voorbeeld: Bij 'bedrijf X' was dit 2% in 2019. Voor 2020 is het doel 3%. Dit betekent dat de marketingafdeling 19.167 webbezoekers moet genereren.
Hoe nu verder met je marketingdoelstellingen?
Wij raden je aan om in te spelen op de huidige online marketing trends en ontwikkelingen. Je marketingdoelstellingen pas je daarop aan.
Wil je meer weten? In de volgende artikelen lees je meer over inbound marketing en over HubSpot:
- Gerichte marketing met doelgroepanalyse.
- Zet in op Account Based Marketing voor betere resultaten!
- Meer klanten dankzij lead nurturing.
- De beste functies van de HubSpot Marketing Hub.
- 7 Redenen waarom een CRM met AI jou veel tijd en kosten bespaart.
- Verkoopautomatisering met slimme sales sequenties.
- Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie.
- De ROI van Inbound Marketing.
Heb je jouw marketingdoelstellingen klaar en wil je een stapje verder gaan? Ga voor een tool die al je marketinginspanningen binnen één platform beschikbaar maakt!
Met de HubSpot Marketing Hub heb je alle functies in huis voor een fantastische online marketingstrategie. We hebben er een demo video van gemaakt. Ontdek hier de functies en mogelijkheden voor jou als marketeer.
Verder kun je je ook verdiepen in de mogelijkheden van marketingautomatisering. We je vertellen erover in deze video:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)