Deel artikel
Gerichte marketing met doelgroepanalyse
door Ellen Prins op 13-1-20 9:19
Wie zijn jouw doelgroepen eigenlijk precies? Hoe komen ze op jouw website terecht? Rechtstreeks, via organische zoekresultaten, je sociale media kanalen of je online advertenties? Welke kanalen en advertenties zijn dan het meest succesvol? En waarom kopen je doelgroepen iets bij jou en niet bij de concurrent (of andersom)?
Wil je jouw doelgroepen gericht bereiken? Dan moet je inzicht hebben in hun wensen en behoeften. Je definieert jouw doelgroepen daarom aan de hand van een doelgroepanalyse. Met alle verzamelde informatie optimaliseer je vervolgens jouw verkoopprocessen.
Natuurlijk wil je graag effectief inspelen op de wensen en behoeften van jouw doelgroepen. En dat je marketingbereik betaalbaar, groot èn gericht is. Zodat je beter scoort dan jouw concurrenten! Als je het slim aanpakt is er veel mogelijk. In dit artikel vertel ik je het volgende:
- Wat is een doelgroepanalyse?
- Waarom een doelgroepanalyse?
- Het definiëren van een doelgroep
- Doelgroepanalyse en buyer persona’s
- Gerichte marketing voor jouw doelgroepen
Wat is een doelgroepanalyse?
Een doelgroepanalyse is een onderzoek, dat je uitvoert naar (toekomstige) klanten. Met dit onderzoek achterhaal je hun wensen en behoeften. De onderzoeksresultaten gebruik je daarna om (toekomstige) klanten effectiever te benaderen. Bijvoorbeeld door te helpen bij hun problemen of vraagstukken.
Met een doelgroepsanalyse bereik je het volgende:
- Gepersonaliseerde content gericht op een specifieke doelgroep.
- Een kostenefficiënte content marketingstrategie.
- Inzicht in een groep relevante en waardevolle (toekomstige) klanten.
- Je kunt je richten op een specifieke niche.
- Eenvoudig een relatie opbouwen met je klanten door het oplossen van hun specifieke problemen.
- Meer klanten (hogere conversie).
Waarom een doelgroepanalyse?
Met een doelgroeponderzoek richt je je op één specifieke en relevante groep mensen. Wanneer je de hele markt wilt benaderen kost dit je namelijk veel te veel tijd en geld.
Wil je marketing effectief toepassen? Dan is het noodzakelijk om een compleet beeld van jouw doelgroepen te hebben. Alleen maar ‘ongeveer’ weten wie zij zijn en waar zij zich bevinden is onvoldoende. Je wilt precies weten wat ze beweegt. En wat hun wensen en pijnpunten zijn. Definieer je jouw doelgroepen op de klassieke segmentatie manier? Dan is de uitkomst te beperkt en te weinig diepgaand.
Het definiëren van een doelgroep
Je kunt verschillende vragen stellen om je doelgroepen te onderzoeken. Een handig model daarbij is bijvoorbeeld de 6 W’s van Ferrel:
- Wie zijn jouw (potentiële) klanten?
- Wat doen zij met de producten en/of diensten, die jouw organisatie levert?
- Wanneer nemen zij jouw producten en/of diensten af?
- Waar nemen zij jouw producten en/of diensten af?
- Waarom kiezen (potentiële) klanten voor jouw bedrijf?
- Waarom kopen (potentiële) klanten juist niet bij jouw bedrijf?
Ook kun je bij je doelgroepanalyse natuurlijk gebruik maken van een stappenplan.
Doelgroepanalyse en buyer persona’s
Bij je doelgroepanalyse start je met het creëren van buyer persona's. Een buyer persona is een uitgebreid klantprofiel. Daarin beschrijf je jouw ideale klant. Voeg je een naam en foto doe? Dan gaat je personage nog meer leven. En daarmee maak je het ook nog eens makkelijker voor jezelf.
Buyer personas creëren gaat verder dan een traditionele doelgroepsegmentatie. Je gebruikt namelijk allerlei bestaande data van jouw klanten. In een eerder blogartikel hebben we uitgelegd hoe je buyer persona’s ontwikkelt.
Met goed ontwikkelde buyer persona's worden jouw marketingactiviteiten veel effectiever. Het helpt je om je op de verschillende doelgroepen te focussen. En om je echt goed op hun wensen en behoeften te richten. Met de juiste doelgroepen op je netvlies stem je jouw content natuurlijk veel beter af.
Gerichte marketing met een slimme doelgroepanalyse
Goed helpen kun je pas als je weet wie met een probleem zit. Op welk moment dit is. En hoe dat probleem er precies uitziet. Je wilt jouw marketing dus zo goed mogelijk afstemmen op je doelgroepen. Jouw doelgroepen benader je makkelijker met buyer persona's van jouw klanten.
Bij het vaststellen van deze klantprofielen wordt duidelijk wat hun pijnpunten en behoeften zijn. Zo ontdek jij de problemen waar jouw (toekomstige) klanten een oplossing voor zoeken. Deze oplossingen kan jouw organisatie bieden. Richt je hierbij niet op het verkopen van die oplossingen. Kies echt voor een hulpgerichte aanpak!
Jouw hulp bestaat uit informatie, die jouw (toekomstige) klanten op weg helpt. Zoals handige blogs, whitepapers, e-Books en video’s. Deze content geeft invulling aan het probleem van jouw (toekomstige) klanten. Deze informatie presenteer je op een specifiek moment in de buyer journey (het koopproces van jouw klanten).
Heb je een compleet beeld? Dan kun je jouw content op het juiste moment en de juiste plek beschikbaar stellen. Je ondersteunt jouw (toekomstige) klanten zo dus bij hun keuzeproces. Op een slimme manier zorg je ervoor, dat je een streepje voor hebt op de concurrentie.
Een allround CRM-systeem helpt jou om dit voor elkaar te krijgen. Het is zelfs mogelijk om zoveel mogelijk processen te automatiseren. Wil je starten met jouw doelgroepanalyse? Kijk dan eens of HubSpot iets voor je is. De basis daarvan is zelfs gratis en dat blijft ook zo. Als je eraan toe bent breid je het gewoon uit met allerlei handige betaalde tools!
Misschien vind je deze artikelen ook interessant?
- Ontdek HubSpot: beste schaalbare all-in-1 CRM software voor het MKB.
- Waarom HubSpot CRM volgens ons een gouden medaille verdient.
- HubSpot: alwéér B2B Marketing Automation software leider bij Gartner!
- Klantgericht ondernemen met het juiste CRM.
- Hoe vergroot je jouw klanttevredenheid en klantloyaliteit met HubSpot?
- Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing.
- Inbound Marketing: de 4 stappen waarmee je moet beginnen.
- Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?
- Stappenplan: kies het beste CRM-systeem voor jouw organisatie.
Wil je gelijk starten met jouw eigen CRM-strategie en een doelgroepanalyse? Download dan ons CRM Handboek hieronder! Wij helpen je hiermee graag een eindje op weg.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)