HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

3 Voordelen van data-analyse voor je bedrijf

3 Voordelen van data-analyse voor je bedrijf
5:27

3 Voordelen van data-analyse voor je bedrijf

Beschikt je bedrijf over veel data? Zoals klantgegevens, verkoopgegevens en omzetcijfers. Maar analyseer je deze kostbare gegevens niet of nauwelijks? Dan laat je waarschijnlijk waardevolle kansen liggen!

Goede data-analyse helpt je namelijk om:

  • Verkoopkansen te ontdekken. Bijvoorbeeld voor cross- en upselling.
  • Efficiënter te werken.
  • Betere beslissingen te nemen.

Hieronder ontdek je hoe data-analyse je bedrijf vooruit helpt. En hoe de tools van HubSpot het makkelijker voor je maken.

Wat is data-analyse?

Data-analyse is het proces waarbij je data verzamelt, verwerkt en interpreteert. Om er allerlei bruikbare inzichten uit te halen. Hierdoor ontdek je patronen, trends en afwijkingen. En begrijp je beter wat er speelt. Zodat je daar slim op kunt anticiperen. 

Stel dat je een webshop runt. Je merkt dat veel klanten producten in een winkelmandje stoppen. Maar vervolgens rekenen ze die producten niet af. Analyseer je de data? Dan ontdek je dat dit vooral bij klanten met een mobiel apparaat gebeurt. Met dit inzicht verbeter je de koopervaring van je mobiele website.

Gebruik je jouw data slim? Dan speel je beter op klantbehoeften in. Werk je efficiënter en slimmer. En neem je betere strategische besluiten. Wil je met je bedrijf vooruit? Dan is data-analyse dus ontzettend belangrijk.

3 Voordelen van data-analyse 

Goede data-analyse helpt je om je concurrenten een stap voor te blijven. Je ontdekt namelijk eerder kansen en trends om op in te spelen. Laten we eens kijken hoe dat komt.

Voordeel 1: Meer inzicht in klanten

Met data-analyse zie je precies wat je klanten nodig hebben. En waar ze tegenaan lopen. Laten we even teruggaan naar het voorbeeld met de webshop. Stel dat je nu het koopgedrag van je klanten analyseert. En dat je ontdekt dat bepaalde producten vaak samen gekocht worden. Hoe ga je daar dan slim mee om? 

Je kunt gepersonaliseerde aanbevelingen voor producten doen. Net zoals Bol.com dat bijvoorbeeld doet met Vaak samen gekocht, Bekijk ook eens, Anderen bekeken ook. En gepersonaliseerde combinatiedeals voor je klanten maken. Waarbij ze korting krijgen als ze meerdere producten tegelijkertijd afnemen. 

Begrijp je de patronen, knelpunten en trends van je klanten? Dan stem je jouw aanbod dus beter op ze af. Waardoor je omzet (hopelijk) snel omhoog schiet!

👉 TIP: HubSpot is ontworpen om makkelijk klantdata te verzamelen. Zoals contactgegevens en informatie van de interacties. Met deze inzichten verbeter je jouw marketingcampagnes eenvoudig.

Voordeel 2: Betere bedrijfsprocessen

Data-analyse helpt je ook bij het identificeren en oplossen van knelpunten in je bedrijfsprocessen. Net zoals in het voorbeeld van de webshop, waarbij mobiele websitegebruikers tijdens het aankoopproces afhaken.

Een ander voorbeeld. Een productiebedrijf ontdekt dat een specifieke machine vaak hapert. Vanwege storingen vertraagt het productieproces. Door vaker gericht onderhoud aan de machine te plegen stijgt de productiviteit.

De data-analyse verbetert hier de efficiëntie van het productiebedrijf. De organisatie bespaart onnodige kosten. En de omzet gaat omhoog, want er zijn meer producten om te verkopen.

👉 TIP: Met HubSpot's geautomatiseerde workflows gebruik je jouw data slim. Zo volg je bijvoorbeeld de prestaties van je teams en processen. En met die inzichten verbeter je jouw bedrijfsvoering.

Voordeel 3: Onderbouwde beslissingen

Baseer je jouw bedrijfsbeslissingen op je data-analyse? Dan neem je weloverwogen besluiten met feiten. In plaats van met aannames en gevoelens.

Zo maak je jouw strategie zo effectief mogelijk. Je vermindert het risico dat je de verkeerde beslissingen neemt. En stuurt razendsnel bij als dat nodig is. Je hebt namelijk altijd een actueel inzicht.

Stel dat je wil weten welke kanalen het meeste websiteverkeer genereren. Dankzij data-analyse zie je dat LinkedIn en Facebook een groot aandeel hebben. Je maakt daarom budget vrij om op die kanalen te adverteren.

Een ander voorbeeld. Een transportbedrijf voorspelt met data-analyse welke routes het meest efficiënt zijn. Dit heeft 3 belangrijke voordelen. Het is goedkoper, de levertijden zijn sneller en klanten zijn meer tevreden. 

Je ziet: je mogelijkheden zijn best uitgebreid. Maar je output is afhankelijk van je input. Zit er veel relevante data in je database? Dan haal je veel waarde uit je bedrijfsdata. Zitten er weinig gegevens in waar je wat aan hebt? Dan zijn je inzichten beperkter.

👉 TIP: HubSpot's dashboards met rapportages geven je real-time inzicht. Zo volg je er bijvoorbeeld de prestaties van je marketingcampagnes, sales activiteiten en klanttevredenheid mee.

Je data-analyse verbeteren met Hubspot?


HubSpot zit boordevol mogelijkheden om je data te verzamelen en te analyseren. Met alle marketing, sales en klantenservice tools zet je jouw inzichten snel om in actie.

Stuur bijvoorbeeld geautomatiseerd gepersonaliseerde marketing e-mails aan contacten toe. Of wijs gekwalificeerde leads geautomatiseerd aan verkopers toe.

Koppel je HubSpot met de andere tools, waarmee je werkt? Zoals Google Analytics, Outlook en SAP. Dan heb je een compleet overzicht voor je data-analyse.

Wil je aan de slag met data-analyse? En ontdekken of HubSpot de juiste tool voor jouw bedrijf is? Dan helpen we je graag om dat inzicht te verkrijgen.

 







Aanmelden per e-mail