Deel artikel
5 Artificial Intelligence valkuilen voor verkopers | HubSpot AI
door Floris van Muijen op 2-10-23 15:28
Heeft jouw organisatie met dalende budgetten en meer concurrenten te maken? Dan wordt het nodig tijd om een slimmere marketing- en salesstrategie in te zetten. Gelukkig kun je jouw verkoopinspanningen tegenwoordig met Artificial Intelligence (AI) ondersteunen.
Zo helpt AI je om effectiever deals te sluiten. En om je klantrelaties slimmer op te bouwen. Ook verschillende terugkomende en tijdrovende salestaken automatiseer je met Artificial Intelligence. Bijvoorbeeld:
- Verzenden van je (vervolg) e-mails.
- Online afspraken en telefoongesprekken inplannen.
- Opstellen en versturen van belangrijke documenten (offertes, orders, facturen, contracten, et cetera).
- Reageren op chatgesprekken.
- Nieuwe leads vinden en filteren.
- Up-to-date houden van de records in je CRM-software.
- Rapportages en verkoopprognoses opstellen.
- Trainen van nieuwe personeelsleden.
Met Artificial Intelligence behaal je eerder je verkoopdoelstellingen voor leadgeneratie en omzet. Je voorkomt fouten en bespaart kostbare tijd. Bovendien krijg je veel meer inzichten. Op basis van je eigen data, externe bronnen en een combinatie hiervan. Hiermee neem je veel makkelijker de juiste beslissingen.
Kortom, AI helpt je met het stroomlijnen en optimaliseren van je salesproces. Maar net zoals bij andere technologische oplossingen moet je het wel goed inzetten. Hieronder vertel ik je daarom wat de 5 grootste Artificial Intelligence valkuilen voor verkopers zijn.
De 5 grootste Artificial Intelligence valkuilen voor verkopers
Valkuil 1: Kopiëren en plakken van AI-content
Met ChatGPT maak je razendsnel content. Je hoeft de tool alleen maar op te starten. En te vragen om een verkoopboodschap voor je te schrijven. Binnen een minuut is het gereed. ChatGPT helpt je zo met:
- Ideeën bedenken.
- Teksten schrijven, herschrijven, uitbreiden en samenvatten.
- De juiste tone-of-voice vinden.
- De perfecte berichtlengte toepassen.
Precies zoals jij dat wilt. Natuurlijk kun je deze kant en klare teksten meteen versturen. Maar doe dit niet! Je creëert dan namelijk precies dezelfde soort teksten als andere verkopers. Je bent niet origineel en er kunnen fouten in de AI-content zitten. Zoals verouderde gegevens en informatie die niet helemaal klopt.
Gebruik de AI-contentmaker daarom alleen als basis. Als jouw verkoop assistent. Controleer de output en geef er een persoonlijk tintje aan. Bijvoorbeeld met sterke verkoopargumenten, die niet in de AI-teksten van je concurrenten staan. Zo bespaar je ontzettend veel tijd. En creëer je toch een creatieve en aantrekkelijke verkoopboodschap die klopt.
👉 TIP: Ontdek de OpenAI Content Assistant van HubSpot. Deze AI-tool praat naadloos met allerlei HubSpot-functies. Zo gebruik je jouw eigen CRM-data voor de content die je met Artificial Intelligence maakt.
Valkuil 2: Veel content van slechte kwaliteit delen
Een AI-contentmaker is een contentmachine. Maar zo hoef je het niet te gebruiken. Het is ook helemaal niet verstandig om dat te doen. Gebruik een AI-tool om betere content op maat te maken. Effectieve content waar je echt wat aan hebt. En niet om meer content te maken.
Zorg dat je jouw doelgroep goed begrijpt. En dat je jouw content daar zo goed mogelijk op afstemt. Focus je daarbij op de belangrijkste pijnpunten en gevoelens van je doelgroep.
Valkuil 3: Vergeten om je verkoopboodschap te personaliseren
E-mail is nog steeds een ontzettend krachtig medium. Maar het werkt alleen als je de juiste prospects bereikt. En als je e-mails stuurt die je prospects interessant vinden. Bijvoorbeeld door een oplossing voor hun pijnpunten aan te dragen.
Maar hoe maak je nou de perfecte verkoopboodschap, die tot conversie leidt? Hoe trek je de aandacht van je (toekomstige) klanten? En hoe maak je ze betrokken bij jouw merk, producten en/of diensten? Het antwoord is personalisatie.
Weet je dat mensen tegenwoordig zelfs personalisatie verwachten? Stel dat je op Netflix een film uitzoekt. Dan wil je toch gelijk aanbevelingen voor films zien? Hetzelfde geldt voor jouw Spotify app. Daar wil je gelijk een afspeellijst op maat hebben, toch?
En hoe zit dat dan bij een verkoop e-mail? Daarvoor geldt hetzelfde. Je wilt een verkoopboodschap ontvangen die bij jou past. Hoe meer organisaties AI gebruiken hoe belangrijk personalisatie wordt. Met personalisatie onderscheid je je namelijk. Het is daarom een gemiste kans als je het vergeet.
Verstuur alleen gepersonaliseerde en gerichte verkoopboodschappen, die het verschil maken. Gebaseerd op de koopintentie, behoeften en interesses van je (toekomstige) klanten. Verkoop e-mails die jouw doelgroep graag ontvangt.
👉 TIP: De contactgegevens van je relaties kunnen veranderen. Maar met complete en nauwkeurige gegevens is de kans op conversie groter. Met Artificial Intelligence automatiseer je het onderhoud van je gegevens zoveel mogelijk. Zo ontdubbelt het dubbele gegevens. En werkt het de data van prospects automatisch bij.
Het is zelfs mogelijk om contact- en bedrijfsdata automatisch te verrijken. Bijvoorbeeld met HubSpot Insights en Inbox Automation. Of door een externe bron te koppelen, zoals LinkedIn. Met ChatSpot van HubSpot importeer je spreadsheets. De AI-tool herkent jouw leads en klanten en koppelt de juiste gegevens. Dankzij transcripties van je gesprekken verrijk je jouw CRM-data nog meer. Bijvoorbeeld met de emotionele behoeften van je relaties.
Valkuil 4: Verwachten dat je AI-salestools die deals wel voor je sluiten
Artificial Intelligence analyseert enorme hoeveelheden data. Nauwkeurig en snel. Het automatiseert en stroomlijnt allerlei salestaken en processen voor je. Het maakt je werkzaamheden efficiënter en effectiever. Het doet voorspellingen op basis van historische gegevens. Het geeft je tools, waarmee je meer en betere deals sluit. Dat is allemaal hartstikke tof.
Zo stel je simpele vragen aan ChatSpot: de AI-gedreven chatbot van HubSpot. Hiermee krijg je waardevolle data-gestuurde inzichten. Die je zonder AI waarschijnlijk niet gekregen zou hebben. De uitkomsten zullen je verrassen. Zeker als je de AI-chatbot combineert met je CRM-software. Je hoeft maar een opdracht te geven en het is al geregeld:
- Hoeveel leads zitten er in de pijplijn?
- Hoeveel contacten zijn er vandaag bij gekomen?
- Voeg een telefoonnummer toe aan het record van ‘Evy Jansen’. En een notitie dat ik haar dinsdag moet bellen.
Hoe hoger de kwaliteit van je leads is. Hoe meer je eruit haalt. AI-tools vertellen je daarom bij welke leads je de meeste kans maakt. Deze leads krijgen de hoogste leadscores. Hiervoor analyseert het de vele deals die je al eerder gesloten hebt.
Artificial Intelligence kijkt naar het koopgedrag, de communicatie en de gevoelens. En zo ontdekt het patronen die je zelf over het hoofd ziet. Als verkoper weet je hierdoor precies waarop je je moet richten. En met marketing automation en verkoopautomatisering speel je hier handig op in.
Maar de kennis, ervaring en sociale vaardigheden van verkopers zijn nog steeds belangrijk. Verwacht dus niet dat je helemaal achterover kunt leunen. En dat Artificial Intelligence en andere automatische tools die deals wel even voor je sluiten. Je moet zelf de AI-resultaten nog interpreteren. Logische beslissingen nemen. Opdrachten aan je AI-chatbots geven (gesproken of tekstueel). De informatie controleren. En de finishing touch aan je verkoopboodschappen geven.
Valkuil 5: Stoppen met je nieuwe personeelsleden persoonlijk te begeleiden
Training is vaak een grote uitdaging voor verkoopteams. Het inwerken van nieuwe mensen kost tijd. En regelmatig is er bijscholing nodig. Maar als het druk is dan is daar vaak helemaal geen tijd voor. Regelmatig feedback geven is vaak al helemaal een drama.
Met Artificial Intelligence zorg je voor een snelle onboarding van nieuw personeel. Ook verbeter je de sales skills van je verkooptoppers ermee. Verkoopgesprekken neem je namelijk eenvoudig op. Vervolgens zet het systeem deze gesprekken om in tekst. Transcriberen noem je dat. In 1 oogsopslag zie je:
- Hoe lang een gesprek geduurd heeft.
- Welke onderwerpen er zijn besproken.
- Of er pijnpunten benoemd zijn.
- Of er goed naar de zorgen en bezwaren van prospects is geluisterd.
- Welke oplossingen en argumenten er zijn aangedragen.
- Op welke emoties er is ingespeeld.
- Of er prijzen genoemd zijn.
- Hoe het gesprek was opgebouwd.
Met deze informatie maak je verkoopscripts met een hoge conversiekans. Of stel je een ‘verkooptraining playlist’ in een persoonlijke leeromgeving samen. Net wat je nodig hebt. Wat vind je bijvoorbeeld van een speciale kennisbank voor verkopers? De AI-tools geven zelfs aanbevelingen hoe je jouw verkoopgesprekken verbetert. En voorspellen van welke trainingen jouw verkopers profijt zullen hebben. Bovendien kunnen ze verkoopgesprekken voor je samenvatten. Zodat je niet meer alles hoeft te lezen.
Maar natuurlijk hebben jouw (nieuwe) personeelsleden hier nog wel persoonlijke begeleiding bij nodig. Je moet ze bewust maken en helpen. Met Artificial Intelligence maak je het trainingsproces alleen veel makkelijker en efficiënter.
Starten met een gestroomlijnd salesproces met AI
Als je Artificial Intelligence goed inzet biedt het ontzettend veel kansen. Het biedt je alle voorspellende modellen die je nodig hebt. Het herkent veranderingen en patronen in het leadgedrag en het leadsentiment. En het helpt je om datgene wat je nodig hebt snel te genereren.
Stel dat je ontdekt dat je concurrent een datalek heeft. Je kunt de OpenAI Content Assistant dan vragen om snel een 'veiligheid e-mail' op te stellen. Hierin vertel je jouw leads hoeveel aandacht jouw organisatie aan gegevensbeveiliging besteedt. En zo helpt AI je om razendsnel op een ontstane situatie te reageren. En om het vertrouwen in jouw organisatie te vergroten.
Dankzij Artificial Intelligence organiseer je de leads en prospects in je verkooppijplijnen optimaal. Je vergroot de betrokkenheid van je relaties. Bouwt makkelijker een goede vertrouwensrelatie op. En vergroot hiermee de conversiekans. Hierdoor bereik je sneller hoge verkoopresultaten. Zelfs als je maar een klein verkoopteam hebt.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Wij laten je de AI-tools van HubSpot graag tijdens een persoonlijke demo zien. Wil je liever eerst een kijkje in de all-in-one CRM-software nemen? Bekijk hieronder dan onze uitgebreide HubSpot CRM demovideo van 30 minuten.
Inefficiënte marketing, sales en service processen productief maken
Waarom je bedrijf goed data management nodig heeft om te overleven
7 Redenen waarom productiebedrijven voor HubSpot Smart CRM kiezen
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)